Forumsvar skapade

Sida 286 av 329
  • ola-h

Medlem
    18 juni, 2003 vid 16:00 som svar på: en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

Om man skall konstruera en sådan linje blir det en hel del kompromisser. Rent generellt brukar man vilja ha low aspect på småseglen, även om det finns undantag. Kör man Boxer-stuket (där man i princip klämmer in mycket segelyta på kort mast och normal bom genom at använda grym mastkurva) blir troligen seglets karaktär ganska annormlunda från ett litet segel som måste vara high aspect och/eller ha grymt lite mastkurva för att passa på samma mast. Rent generellt blir det också problem med hur styv den enda maste skall vara. Den får vara rätt styv för att klara det stora segelt men mjuk för att funka bra i ett high aspect litet segel. Så, jag tycker inte iden är bra. Folk tänker för myket på masten som ett onödigt och kostsamt måste och på seglen som flashiga trevliga förlängningar av personligheten. Det vore bättre att först köpa master och sedan så mycket segel man har råd med. Som adde sa, hellre två master och tre segel än en mast och fyra segel.

Det sagt, jag har kört mina Hot Psyclone 4.2-5.9 på samma 4m mast med goda resultat. På 5.9:an blir det 42cm förlängning, men det har funkat mycket bra för mig, kanske för jag är lätt. 4.2:an är ovanligt high aspect (men ändå skön) och sydd för 4m mast. Jag har knappast gjort så här av besparingsskäl, snarare först för att testa och sedan för att just detta funkade bäst. Jag kan för övrigt antagligen betraktas som en riktigt mastfetishist, har två RDM 400 (till 4.5, 5.0, 5.3, 5.9), en RDM 370 (till 4.0) och har precis beställt en 340 (1.00 kilo!, till min nya 3.5:a).

En bra ide skulle dock vara att ha en linje där månge segel låg precis på de vanliga 30-gränserna (340+30*k för k=0,1,2,3,4,5…). Det skulle ge köparen mer alternativ, för bättre ekonomi eller bättre viktanpassning av prestandan. Svårt at få till, men kanske värt att fundera på.

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2003 vid 15:38 som svar på: masttopp segel, hur göra?

Hur ser det ut i mastfickans topp? Finns där en liten ögla (eller två öglor) av en tamp, en bit vävt band eller rent av någon slags spänne gjort för ett vävt band.

Vilken masttopp du behöver beror på.
    En någorlunda välsorterad vindsurfingbutik borde ha lämplig topp. Troligen har äve en och annan konfare nogåt liggande, bara vi får deta vad det är det skall vara

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2003 vid 06:17 som svar på: Bringdal lämnar Simmer

Keith Teboul kör (och shapar) RRD också. Han får definitivt betecknas som en toprider på vågsidan, trots att han inte tävlar. Jag tycker han har en av de mest imponerande stilarna på Hookipa, i alla fall från litet upp till ca mast som jag har sett.

Läs mer om bland annat Keiths vågridningsstil i kommande nummer av Vindsurfing som nu äntligen är på gång.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:36 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Som adde påpekar brukar jag rätt ofta meddela vad jag kör på själv. Jag har ingen procent på försäljning, får bara schyssta priser (som dessutom är oberoende av hur segen säljer) vilket gör att jag helt enkelt köper mer prylar för samma pengar och därmed kan testa mer. Det är mer av prylintresse än snikenhet jag är representant/team etc. För övrigt har jag ganska bra kontakt med många andra importörer också och brukar rekomendera mycket som inte kommer från hotsailsmaui.se alternativt Starboard (som jag köper till så kallade teampriser från Starboard i Thailand nu, vilket i och för sig inte blir superbilligt när frakt mm kommit på).

Givetvis kan jag de prylar jag kör på bättre än annat och därför är det lättare att rekomendera dessa. Det gör å andra sidn också att jag bättre vet var det INTE funkar till.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 19:26 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Lite förenklat kan man säga att draget längre bak ger mer kraft och tidigare planing men sämre kontroll vid överriggat. Kör man fortåkning kan det kanske ge mer spinout också men det har jag aldrig noterat på vågprylar, faktiskt.

Jag kollade upp med lite folk på Gulftech och HotSailsMaui och det verkar som mitt förslag att köra Gulftechs 4m needle på Psyclone 4.5 och 5.3 verkligen skulle vara bra för en tungviktare. Jeff på Hot säger att 4.5 Psyclone är ”inga problem” med din vikt. På 5.3:an rekomenderar han en styvare mast, t.ex. just Gulftech needle 400 (eller rent av en 430-mast i nödfall) för extra kraft och stabilitet. Det här är ett väldigt ”livligt” segel och jag tror inte du behöver vara orolig för stålplåtskänsla.

Powermove har jag inte mycket info om än, glömde fråga Jeff om det.

Jag har väl inga hemliga knep för informationssökning. Det är en kombination är vanlig runtsurfning och uppsnappning och vissa kontakter med folk hos respektive tillverkare.

AB+ största 244*60 är givetvis ett mycket intressant alternativ om du vågar dig på aningen mindre volym. Det är i praktiken en riktig custombräda, dvs lättare och starkare och med den speciella känslan det medför på vattnet. Alla borde upleva en custom någon gång.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 15:03 som svar på: Burn and turn på väg ut?

Själv fattar jag inte varför inte bojboll kommer tillbaka. Deltagarna seglarna är indelade i lag och seglar på en ”plan” (som dock borde kunna vara vågig). En stor rund boj flyter omkring och deltagarna skall sparka på denna in i motståndarens mål.

Lite som vindsurfingens motsvarighet till simningen vattenpolo, alltså. En given succé.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 06:18 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Jag tror att de stora Mauivågisarna är några av de bädor som utvecklats mest den senaste tiden. Kundkretsen av ”välväxta” (amerikaner) som vill köra radikala prylar är helt enkelt väldigt stor. Det är just de stora mauivågisarna som verkligen blivit kortare och fetare och en grundidé är att kunna ha en rockerkurva som mer liknar de stora brädorna. Så en stor mauivågis kommer säkert inte bli fel.

När det gäller EVO och Goya freewave så är båda mycket riktigt nya. Rent tekniskt är det 2004:or. AHD Attitude Wave och Exocet Universal wave skulle jag sägä är det två brädorna som nu finns på marknaden i den klassen. Dessa fyra modeller är antalgigen väldigt olika sinsemellan, men det finns ändå likheter. AHD:n vet jag testats bland annat i enelska Windsurf och det kanske kan ge vissa fingervisningar om vad det handlar om. Jag vet också att en testarna på en av de amerikanske magasinen (som är över medelvikt) är totalt såld på den här brädklassen.

De första EVO-brädorna kommer precis ur produktionen nu i dagarna. Jag har en EVO 74 som vilkan dag som helst hoppar på flyget hit. Hoppas få den innan jag sticker till Portugal om två veckor. Då får jag också en Trance 84 (freestylewave) och kan ge lite mer direkta jämförelser (även om EVO 80 skulle vara mer lik Trance 84 storleksmässigt). De tre EVOsarna är 233*55/74l, 233*57,5/80l och 236*62/92l. Det finns vis anknytning till Starboards gamla Fish-brädor, men det här är helt nya shaper och de är menade som RIKTIGA VÅGBRÄDOR i första hand, dock med en viss inriktning mot ej perfekta förhållanden.

Som sagt tror jag en bräda i EVO-klassen egentligen skulle vara det bästa för dig, men jag kan säga mer när jag kört den.

När det gäller Psyclone så har de i lättvindstrim (vågsegel)marknadens bästa bottendrag, skulle jag tro (jfr SURFs test, t.ex.). De går också att trimma så de klarar mycket vind. I (det plana) hårdvindstrimmet har de också hyfsat drag i mellan och övre registret men inte samma drag från stillastående. I lättvindstrimmet är priset för det oöverträffade bottendraget att seglet liksom viker sig lite när det friskar i. Det går att hålla, men blir lite topptungt. Givetvis finns en hel skala trim mellan dessa extremer och eftersom man huvudsakligen trimmar med uthalet kan man justera för vindändringar på en halt minut i vattnet. Som sagt, har du råd med två Psyclone (4.5 och 6.0) och en (lite styvare) Gulftech 4m skinny så kan det vara en riktigt bra kombination. Jag har inte provat Gulftech med Jeff (Hots designer) säger att de funkar kanon, speciellt för lite tyngre seglare. Jag har själv kört Psyclone sedan 2001. Nu har jag bytt de små seglen (3.5-5.0) till SO, men jag gillar fortfarande känslan i Psyclone skarpt. Jag tror den typen av segel, med draget lite längre bak, egentligen är väldigt bra för svenska förhållanden. Ett segel i stil med SO är dock ”skönare” i betydelsen att det alltid ligger lätt och ledigt i händerna, oavsett vindstyrka eller trim. Det blir en slags kompromiss och de flesta väljer, kanske felaktigt, det ”skönare” seglet. Jag har för övrigt fortfarande Psyclone i 5.3 och 5.9.

Stealth tror jag inte är så bra på en vågis. I förlängningen kanske du kan fundera på att byta det mot något mer ”crossoveraktigt”. När det gäller Hot kommer ett nytt segel designat för Robby Seeger som heter nå’t i stil med Powermove. Borde gå att beställa relativt snart.

Slutligen, din 430 mast skulle funka rätt bra på ett lite större vågsegel tror jag. I alla fall så länge du håler dig undan de värsta bryten.

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2003 vid 05:42 som svar på: Bringdal lämnar Simmer

Källan är Bringdal själv via direktkontakt samt via omvägen runt en polare.

Själv har jag inte haft ögon och öron öppna, men tydligen lämnade Anders Simmer för ca ett halvår sedan och har sedan dess varit så kallad ”free agent”. Det innebär att han testat mycket för att hitta det som passar honom bäst. Då gäller det givetvis raceprylar. På racesidan spelar det verkligen roll på vilka prylar man kör. Hur vågseglen funkar är nog nå’t man tar på köpet, liksom.

• ola-h

Medlem
    16 juni, 2003 vid 07:19 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Jag skrev ett lååångt svar på detta igår. Hann du läsa det innan strömavbrottet stal det?

• ola-h

Medlem
    13 juni, 2003 vid 10:33 som svar på: Vilken mastfot?

Jag har också båda, dessutom har jag både ”vanlig joint” och den mer moderna uretanvarianten (Streamlined) samt till råga på allt både den underdel med snabbkoppling (Chinook) som syns på den nedre bilden och vanlig ”skruvunderdel” som syns på den övre.

North pin har jag kört sedan 90, tror jag det var. Jag kan säga med rätt stor säkerhet att de inte går av om de monterats rätt. Det innebär att själva pinnen antingen skall vara i en del eller så skall M8-skruven vara rostfri. Dessutom måste man använda den feta brickan, dra åt skruven/pinnen rejält och LIMMA skruven. Om det hela gänger upp sig ens ett halvt varv kommer något snart gå av. Är det å andra sidan ordentligt monterat håller det bra. Jag har pinnar som jag kört i 5-6 (trots att man av utmattningsskäl borde byta allt dylikt med kanske tre års mellanrum max, oberoende av system).

Kopp (US) tycker jag ockå funkar bra. Jag har aldrig varit med om att det lossnat eller ens glappat signifikant. OBS, det finns två snarlika varianter på diametern på koppen. Har ni glapp kanske ni kör en dålig kombination och då kan jag tänka mig att det blir problem.

Rent användarvänlighetsmässigt tycker jag pinne funkar bättre. Det är dock betydligt enklare att konstruera förlängare för kopp. Många förlängare finns endadast för kopp. Troligen har ett koppsystem också större möjligheter att bli lätt.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 11:14 som svar på: Lämplig första vågis?

OK, då har du bra koll på mindre brädor. Det jag skrev tidigare om olika seglingsstilar gäller antagligen ändå. Med informationen att du vill rida, svänga och hoppa främst i Varberg tycker jag att du kanske skall satsa på en freestylevågis. Möjligen är den typen av brädor inte fullt så kontrollerbara som vågisar i mycket vind, så i det här fallet skall du inte köpa för stort och eftersom du redan är rätt lätt kan du få svårt att hitta alternativ.

Så, troligen är det i alla fall mer praktiskt att leta efter någon av de vågbrädor jag nämnde förut, i volym på 70-75 liter. Inte så många kör mindre brädor och en vågis på runt 70 liter funkar i regel OK ned till 3.7.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:57 som svar på: Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

North är välsydda, men tyvärr rätt tunga. Det tycker jag går bort. Jag har ju lite kontakt med Hot och skall inte göra smygreklam, men jag tycker Hot har de bästa kombinationerna av starkt och lätt. Deras lättsegel är starka och deras starksegel rätt lätta.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:53 som svar på: Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

Jag har inte varit på Maui i år, men jag har mycket svårt att tänka mig att RDM är på väg bort. Fiberspar vet jag har haft problem med sin RDM och vissa andra ”halv RDM” har inte heller hållt bra, verkar det som. De riktiga helsmala och erkänt fungerande RDMerna (Nolimitz, Powerex, Gulftech etc) är dock mycket starkare än traditionella master, det är ju det som är hela poängen.

Förra året på Maui såg jag INGEN kraschad RMD, trots att ca hälften av alla seglade med dem. Dock MÅNGA, MÅNGA kraschade traditionella ”hållbara” vågmaster (alá FS Tidal Wave, NP X5 etc).

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:40 som svar på: forma bräda själv låta annan plasta

Jag har själv funderat en del på det där med vattenflödet (i bottensvängar då). Frågan är dock om det går mer snett i svängar än när man står och kör rakt fram då ju brädan så att säga går snett åt andra hållet.

Du får väl skicka efter en bräda för segling i superstora vågor på Jaws, Maui. De kan vara långa och smala och optimerade för svängar i mycket hög fart, troligen högre fart än en gipp någonsin kan utföras i.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:49 som svar på: Lämplig första vågis?

Renodlad slalom, liksom utpräglade raceprylar må kräva en del, men inte samma saker som krävs för effektiv segling av vågprylar. Läs t.ex. http://bbs.cartserver.com/bbs/q.cgi?b389013585 där en kille som kommer från freemove har vissa problem. Detta är typiskt. På våggrejor måste man köra mycket mer ”på brädan” istället för på fenan. Man får vara väldigt noga med att i accelerationsfasen falla av, hänga lite i bommen för att få tryck på hela brädan, och snabbt flytta bak fötterna (men behålla nedåttryck på mastfoten). Det här är inte helt likt typisk snabbåkningsteknik (även om dessa trix säkert kan vara användbara även där ibland). Med vågprylar kan man också få vänja sig vid en lite studsigare och mer obalanserad åktur (som dock blir stabil och balanserad då man svänger).

Hur som helst, utan vågisvana skulle jag skippa de mest nervösa vågisarna till förmån för några relativt lugna. Fanatic Rip, RRD wave cult, Naish Quest är alla designade med ”vågnyböraren” i tankarna (men är ändå radikala). Starboard Acid är extremt lugna och mycket lättseglade, klarar mycket vind relativt sin storlek och funkar också bra för freeride (dvs är ovanligt balancerade för att vara vågisar). Jag tror också att t.ex. Bic Tabou skulle bara bra alternativ.

Volymmässigt skulle jag apriori säga lite över din vikt, men i 17m/s kan vissa så stora brädor börja bli lite stora. Satsar du på en bräda som är väldigt lugn i gången kan du ha råd med lite extra volym och det gör övergången till vågseglingsstilen lättare, tror jag.

Sida 286 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications