ola-h
Forumsvar skapade
-
Ja, jag såg det. Ytterligare indikationer på att EVO:n är av typen högprestanda för sega/små förhållanden.
Jag har stångat mig närmast blodig mot diverse tillverkare och andra jag stött på efter precis den här typen av bräda. Mauibrädorna må vara bra och utvecklingen av dessa serier har bidragit mycket till brädshaparnes generella kompetens, tror jag. Det har också lett till framtagandet av riktigt radikala vågridningsbrädor för lite tyngre personer och bra förhållanden. Däremot har helt klart utveckling för dåliga förhållanden fått lida. Det blir ändring nu, verkar det som.
För övrigt tjatar jag på Scott McKercher om mindre EVOsar, en 70 är tydligen under utveckling, men för oss flugviktare kanske en 65:a vore bra.
Det skall bli RIKTIGT intressant att prova EVO:n.
-
Personligen har jag tre 2004 Starboard som just nu byggs och sedan flygs hit till Svedala, så jag är inte i något direkt behov av Fanatic.
Däremot är jag rent trendmässigt intresserad av vad som händer. Lite kortfattat kan man säga att det för en tid sedan fanns fyra vågistyper, mauivåg och allround (säg Goya och Rip). Freestylewave var också på gång och några märken hade Fishbrädor på programmet (bl.a. Fanatic). Mauibrädorna (eller replicabrädorna) gjorde dock enorm succe och flera märken plockade bort sina allroundlinjer till fördel för mauibrädorna. Mauibrädorna är ”designad för att funkar överallt”. Man kan säga att det är en serie med likadana brädor i olika storlekar. Behöver man en mer ”kraftfull” bräda för segare förhållanden så går man upp en storlek, helt enkelt.
Statusen nu är att de flesta märken står med en serie mauivåg och en serie freestylewave. Jag tror att nästa trend är ett steg tillbaka -en ny våg med brädor för sämre förhållanden och/eller sämre seglare. Eller lite anorlunda formulerat; brädor som hjälper dig vara maximalt radikal i sega vågor eller brädor som hjälper dig flyta lite bättre, plana bättre, hoppa högre, ta bättre höjd etc. Jag tror inte många märken kommer smita undan denna trend. Vi har redan Exocet Universal Wave, AHD Attitude Wave, Starboard EVO, Fanatic Goya Freewave etc.
Sedan hoppas jag att tillverkarna och marknadsförarna upptäcker att små och stora killar inte i allmänhet behöver samma sorts brädor. Då är nästa steg att ha två eller tre serier med brädor där varje serie är för en viss viktklass av seglare och där varje serie innehåller tre-fyra brädor av olika typer som täcker in alla förekommande vågförhållanden. Det blir faktiskt att helt vända på steken från dagens tillstånd.
-
Jo, jag såg det också, men tycker ändå det är lite svårt att få något hum om brädornas karaktär. Med de måtten går det ju att sikta in sig på något lättseglat allround åt freeridehållet eller (som EVO) mer mot vågridning. ”Funkar överallt, Hookipa till sjö” säger inte så mycket om HUR den funkar. Dylikt sägs om (t.ex. Fanatics) våg/freestylebrädor också, men inga vågridare skulle verkligen välja en sådan bräda för Hookipasegling annat än för just utveckling och photoshoots.
-
Som det mycket riktigt skrivs nedan så står IMCS för mastens styvhet. Mät- och beräkningsmetoden tar hänsyn till mastens längs så två olika långa master med samma IMCS uppför, i teorin, lika. IMCS innefattar också något om mastens böjkurva, flextop, constant curve etc.
I praktiken är det klart mer komplicerat. I stort sätt alla master som tillverkas idag har, vid en given längd, samma IMCS och samma angivna kurva (Constant curve). Ändå kan två master skilja sig åt radikal när det gäller hur de funkar med visst segel. Det är helt enkelt så att mindre variationer i styvhet och böjkurva, olika mastgeometri (tjocklek) och olika vikt och kolfiberhalt påverkar mastens uppförande väldigt mycket. Man kan säga att seglen är mycket känsligare än vad IMCS-metoden är noggrann.
När det gäller förlängning och mastlängd brukar luff står för den totala längden mast+förängare som går åt. Base är vad du skall sätta förlängaren på. Enkelt, eller hur? Tyvärr är det även här lite snårigt. Olika tillverkare kan mäta lite olika och dessutom ha mer eller mindre bra koll på sina siffror. Speciellt kan det skilja på var man anser att seglet ”slutar”. Neil Pryde vet jag till exempel räknar understa kanten på sitt block som sitter längt ned på seglet.Till råga på allt räknas dessutom längden på mastförlängarna olika. En del räknar (och skriver ut) längden från förlängarens botten tills där masten tar vid, andra räknar från nedhalsblockets överkant till masten. Det senare ger, t.ex. med NP, en mer korrekt bild av det hela.
För att komplicera det hela ett steg till så behöver man i allmänhet dra lite olika mycket i nedhalet (dvs kan behöva mer eller mindre förlängning) beroende på exakt vilken mast man kör, även om masterna är lika långa. Till exempel måste man oftast dra ca 2cm extra om man kör de ”nya” smala vågmasterna som kallas Skinny, Needle eller RDM.
Tricket för att få ihop hela skiten är att lära sig rigga. Ta reda på vad tillverkarna menar med sina siffror, utgå från det och experimentera sedan lite hit och dit. Personligen tror jag det flesta rent riggningsmässigt missar en potential i sina riggar som motvarar minst två årsmodellers utveckling
-
Du är ganska tung och, låter det som, nybörjare i vågor och på vågbrädor. Därför tror jag du bör ha lite extra volym. Ett litet ”problem” är att vågbrädorna i 90plus-klassen utvecklats väldgt mycket de senaste åren. Tidigare var dessa brädor kanske lite väl stela och studsiga, nu kan de vara lika radikala och lugna i skäret som sina småbröder.
För dig kan för övrigt en våg/freestyle-bräda också vara ett bra alternativ, i alla fall om du inte kommer stöta på stora snabba vågor eller skall satsa 100% på just vågridning.
Hur som helst, runt 90 liter (eller lite mer) bör du nog sikta mot. Generellt klarar man sig med lite mindre volym på en våg/freestyle än en ren vågis.
BRa alternativ är t.ex:JP freestyle wave i rätt storleksklass, lättseglade med mycket freeridekänsla oavsett årsmodell.
JP wave från, t.ex. 00 eller 01. Snabba och snäppet större i verkligheten än vad som anges i broschyr/på webb etc.
RRD Wave Cult, största modellen. Har varit rätt olika beroende på år. Ny modell i år. Förra modellen kom runt 2000 och har t.ex. mycket smalare tail än föregångaren. Wave Cult har alltid varit bra, lättseglade allroundvågbädor, men årsmodellerna skiljer sig en hel del åt sinsemellan.
Starboard Acid 88/Surf 89. Legendarisk stor vågbräda som har mycket stort vindregister. Mer lugn än loose. En av de bästa vågisarna för freeride, sägs det.
-
100 liter? Ja och nej. För det första är det rätt mycet brädans yta som spelar roll, inte bara volymen. Skall man nu titta på ”stillaståendeprestanda”, dvs volym kontra vikt, så hävdar jag att man snarare bör titta på kvoten än på differensen. Mer exakt, ta kroppsvikten och lägg till hela utrustningens vikt. För stora vågprylar, säg 20 kilo (bräda, fena, blöta stroppr, mastfot segel mast bom, sele våtdräkt mm). Med dingalms vikt får vi då 80 liter/100 kilo= 0.8. För at få samma känsla nu ungefär bör du alltså ha 120*0.8=96 liter.
I praktiken varkar det dock vara så att större killar kör förhållandevis mindre brädor. Det är svårt att så att säga skala seglingsegenskaperna på samma sätt som man skulle kunna skala volymen på en bräda. Bringdal, Dunkerbeck m.fl i 100kilosklassen kör knappast på brädor runt 100 liter. Bringdals ”floater” har t.ex. 86 liter och han kör brädor under 80 liter i hyfsad lättvind på Hookipa. Lite av en teknikfråga också, förståss…
Så, satsa på en ev de moderna lite större brädorna, tycker jag. Goya 92 sägs vara bra. Starboard Acid har en bra storbräda som också är bland de bästa vågisrana för freeride, sägs det. Starboard kommer med en serie nya korta och breda vågisar som heter EVO där den största (92l) antagligen skulle bli fin för dig.
-
Det är bra om segelflipningen går snabbt. Har man någorlunda litet segel, säg 6 eller mindre, är det effektivt att inte bara släppa runt seglet utan att kasta runt det. Det tar lite tid att få in timingen (som måste stämma med brädans läge/svängradie) men i princip slänger man seglet lite snett bakåt och släpper eventuellt bakhanden lite före framhanden. Det här måste göras innan brädan passerar vindögat. Sedan fångar man och skotar in seglet INNAN det blir drag i det igen. Det är alltså inte alls trögt att skota in. Förutsättningen för detta är en ganska hög fart relativt vinden.
-
Jag har de nämnda magasinen, Staffan, liksom engelska upplagan av Surfers produktspecial där många (spridda) brädor testas.
Du får smita förbi nån kväll så kan vi prata igenom dina problem i ljuset av dina preferenser, våra teorier och tidningarnas texter.
-
…eller flippa seglet tidigt, innan du flyttar fötterna. Inget för racekilla men mycket effektivare på små brädor.
Alltså: Ut med bakfoten ur stroppen och placera lite på läkanten. Lägg på sväng och överskota eventuellt seglet lite. I vilket fall som helst skall själva sjängande ackompanjeras av lite ”ryck” med bakhanden (som gärna tidigare kan ha flyttats lite bakåt) i bommen. Släpp runt seglet ugefär när du passerar vindögat. På den nya bogen, hoppa runt med bägge fötterna.
-
Sikta på att på sikt få till ett bra stall, dvs köp en bra stor nu och behåll den lilla tills du kan byta den mot en mindre. Ett råd jag vill ge är att inte köpa två brädor allt för långt från varandra. Det är väldigt lockande att göra så för att få så stor spännvidd som möjligt. I praktiken tycker jag dock att det är bättre att ha två brädor som bda känns bra med, säg, 4.7-5.0 (eller vad du bu seglar mest). ”Spretar” brädorna för mycket finns det risk att ingen är riktigt bra i de förhållanden du mest stöter på.
När det gäller freestyle, freestyle/våg eller våg så beror det vär på vad du vill köra. F/V är generellt bättre på backsidekörning och hopp (samt givetvis trick), men inte alltid så bra för vågridningsförsök i små sega vågor som vi ofta har. Satsar dun inte så hårt på trickning är då en stor vågis eller något fishliknande bättre. EVO, som någon nämnde, kan bli en mycket bra Sverigebräda för just stora segel och sega vågor och ändå funka så den gott och väl överlappar en riktigt liten vågis. Jag kommer som det ser ut få hem en EVO 74 i slutet av maj (och en Acid 62). DÅ kan du kanske testa.
För övrigt kan du med din vikt rätt lätt segla 4.7-5.0 på en bräda i 63-litersklassen. 5.0 känns hur bra som helst för mig (68kg) på min 239, 63l Quatro. Den storleken på bräda känns helt enkelt helrätt för en liten kille som mig.
-
Givetvis måste förlängaren vara tillräckligt lång. Många masttillverkare rekomenderar 5-6″, dvs 12.2-15cm fritt översatt, som minimalt istick i masten. Dessutom kan det, på vissa master och om du kör bommen lågt, bli problem med att bommen hamnar under förstärkningsområdet på masten.
Dock, funkar bomhöjden och du har en bra förlängare som går en bit över 40cm så är det inga som helst problem. Flera segeltillverkare rekomenderar dryga 40cm förlängning för att de helt enkelt vill kunna använda en kortare och därmed mjukare mast av vissa skäl.
Själv kör jag 400-mast till min 5.9:a. Ca 45cm förlängning.
-
Hela kusten ”lutar” ju en del så är det en del syd i vinden och tillräckligt med vind så finns chans för ett swell. Jag har inte haft kompass med mig ut på Öckerö, men Bolleskären ligger ju en bit ut så jag tror att vågorna inte tas upp av Hönö/Öckerö vid sydost.
-
Jag kör en 4m Powerex RDM med runt 45cm förlängning (Liberty) till mit 5.9 Hot Psyclone. Det funkar kanon och jag tycker seglet blev skönare än med min Z-Taper 430 (som jag dock tyckte funkade bra både till mitt 5.9 och 6.3 Psyclone sat 5.0 Hot SO, inga problem alls med shapen).
”En längd kortare” RDM+förlängning ger dock, förutom själva ”glid-och-flex-känslan” en MYCKET lättare känsla i riggen än Z-taper, tycker jag.
-
Sydost uttalas ju Bolleskären utanför Öckero. Har bara provat det en gång, och då dog och vred det så jag kan inte uttala mig om potentialen.
Temperaturen är kanske inte heller rätt för ett par timmars simtur om man kraschar nå’t.
På klockren sydost kan för övrigt Lejet funka, men då får det vara mycket vind och ett bra svall på havet. Jag har dock haft några av mina bästa stunder i Lejet på 135 grader. Det ser ofta rätt platt ut från land då, men även om vågorna inte är så stora blir det bra ridning med fin sidvind.
