ola-h
Forumsvar skapade
-
Grym dag. Utförligare rapport, inkl bilder, kommer. Några smakprov nedan. Notera speciellt Lygners feta läppträff (som han red ut).







-
ola-h
Medlem30 juli, 2012 vid 07:40 som svar på: Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?Intressant rapport, Surfmeister. Men glöm inte att du inte kan generalisera hur twin respektive till andra märken efter att ha testat Quatro. Båda Quatros produktionquaddar är rent shapemässigt extremt lugna och trygga medan deras twinshapes är ett par snäpp livligare – oavsett vilket antal fenor de hade haft. När jag skulle börja shapa för Simmer så var det första jag gjorde att göra några custombrädor till Kai Katchadourian, som tidigare seglade Quatro. Han var då rejält trött på den sega känslan i deras quads och ville ha en bräda med ”quad fin turning but single fin mobility”. Den bräda vi utvecklade var sedan den som blev Simmer Fly som har kvar drivet i svängen men är mycket snabbare kant-kant och framför allt ligger mycket högre i vattnet rakt fram. Vår andra quad, Quantum, är ännu livligare. Så det är inte särskilt svårt att shapa en quad som är snabbare och mer reaktionssnabb.
Däremot tycker jag ändå det liksom är lite synd att flera märken verkar överge twin. I en given bräda ÄR twin den mest lättsvängda fenuppsättningen man kan därmed (som Quatro gör med sin tempo) bygga en riktigt snabb bräda som fortfarande blir extremt lättsvängd även när inte tekniken är den bästa. Jag fattar t ex inte att Fanatic gör om sin twin till en trefening. Känns som marknadsföring om ni frågar mig. Eller så siktar man helt enkelt på en annan kundkrets som vill ha mer klassisk singlefinkänsla i brädorna. Kul att Starboard i alla fall satsar på en ny radikal twin – eller två faktiskt, både NuEvo och ”Köster special” Kode.
Personligen är jag kanske inte en ”twin seglare” beroende på att jag gillar extremt solitt grepp i toppsvängen (därför kör jag oftast quads med stora framfenor och små bakfenor). Kanske därför som Simmer har två quads och ingen twin – även om båda Quaddarna givetvis går att segla som twin fins om man vill. Men en plan för framtiden är att jobba lite mer på att utveckla prestandan på brädorna när de körs som twin fins.
-
Jag tror inte det har att göra med om om seglet ”rent katalogmässigt” rekommenderas på 430 eller ej. Jag tror helt enkelt att 5.6/5.7 på 400 är lite väl mycket segel för den maststyvheten. Jag har kört segel från 5.5-6.2 på 400-master hela 2000-talet. Säkert 10 olika segelmodeller. Och den där fjongkänslan finns alltid där såtillvida inte seglet är sytt planare och med mindre drag eller att man själv trimmar det planare. I den meningen är både Blacktip och Icon 5.6 vare sig mer eller mindre 400-anpassade än andra segel i den storleken som jag har kört. Det handlar liksom mest om ”segeldrag per maststyvhetsenhet” typ. Det du möjligen skulle kunna fundera på är att välja ett 5.3 med snäppet bättre bottendrag, som t ex Iron istället för Blacktip. Vet dock inte hur mycket det skiljer i praktiken mellan dessa när det gäller draget. Jag har inte seglat Iron 2012 alls, men gillade 2011 5.3 skarpt.
-
Jag körde Icon 2011 5.6 med 400 och det tyckte jag var helt ok. Även 2012 Blacktip funkar på 400. Men i båda fallen blir hela känslan helt enkelt lite fjongigare. Jag skulle säga att för en lättviktare som mig är det vare sig bottendrag eller toppstabilitet som kanske inte blir helt i toppklass utan just snarare själva känslan av lätthet. Men jag kan säga att för mig som kör 5.6 rätt sällan så är det tillräckligt bra. Tillräckligt i den meningen att jag inte ens släpar med min 430-mast fast jag har en. Och riggar man seglen aningens planare så försvinner lite av fjongkänslan, men också lite av det ”tungdraget” som är det man kanske vill åt när man riggar 5.6.
Men till 2013 har jag faktiskt tänkt att jag skall ha 5.3 istället för 5.6 som största, just för att ha lite snärtigare känsla i mitt störstasegel och ändå kunna köra på 400 (de senaste åren har jag haft 5.0-5.6 ”i toppen”).
For the record, jämförelsen med 370 i 4.7:ans blacktip är inte så bra. Där skulle jag säga att funktionen är helt perfekt medan man, som sagt, trots allt får en viss inskränkning i känsla i 5.6 på 400.
-
Verkar borttagen. Funkade nyss.
-
ola-h
Medlem24 juli, 2012 vid 07:07 som svar på: Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?Testa att flytta fram bakfenorna lite, och även att flytta bak mastfoten. Mastfoten längre bak kan göra brädan lite lynnigare rakt fram, men hjälper också till att göra brädan lite snabbare i reaktionerna i vågridningen (speciallt på quad/tri)
Sedan är ju twin rätt oslagbart i sega vågor och halvtaskig vinkel, speciellt om kanske inte tekniken är riktigt färdigfinslipad än. Testa dina twinfins från RRDn på Quad:en och kolla hur det känns. Jag vet flera seglare som normalt inte är några prylfixare, men som ändå bemödar sig att byta till twin på sina quaddar just i Varbergsonshore (men kör dem som quad när förhållandena blir bättre). De flesta märken har gjort sina quads rätt lugna och trygga i känslan, vilket kan bli för mycket av det goda när även förhållandena är ”lugna och trygga”, liksom.
För övrigt seglade även jag Lejet igår och hade sjukt kul. Sommar, sol och vind och mycket folk i vattnet på alla möjliga farkoster. En av mina skojigare Lejetdagar, faktiskt.
-
Skön rapport. Kör hårt. Bra driv i svängen hos Plantan. Brädan verkar funka bra.
-
Tack för feedbacken, Masse (och creative). Det är grymt kul att höra att brädorna funkar som de är avsedda att funka. De flesta hittar hem antingen på Quantum eller på Fly. Som sagt gör vi inga nya våg-modeller inför 2013. Det kommer endast en större Quantum (95) och en mindre FW (78 single/tri men med ännu lite mer våg i sig än de större FW – kan även specialbeställas med fem boxar). Däremot justerar vi konstruktionerna lite, med hårdare sandwichmaterial, ett nytt sätt att sätta grafiken, nya stroppar, nya pads, bättre halkskydd mm. Grafiken kommer dock vara densamma. Sedan kommer vi från och med ny köra de flexiga och mer bakåtsvepta Blacktip-fenorna även på Quantum. Den brädan är ju redan (som Masse skriver ovan) troligen den flerfening på marknaden som ha mest livlig singlefinkänsla i sig vid ”raktframåkning”. Det gäller nog med Blacktipfenorna också, men brädan blir klart mer loose och vi tycker den blir lite mer allround nu.
-
Kul Oåxen. Jag seglade bara Diamond Head när jag var på Oahu 2001. Rätt bra tryck i vågen vissa av sektionerna, och rejält grunt (= revet över ytan vid lågvatten) innanför. Men på det stora hela rätt lättseglat och kul. Jag var där på en konferens och stannade sedan kvar tio dagar eller så. Budgeten var inte så hög på den tiden och hyrbil var inte att tänka på. Jag bodde i något slags studentrum på University of Honolulu, campus Manoa och promenerade varje dag fram och åter till Diamond Head med hela utrustningen. Bräda, två segel, mast och bom. En promenad på 1-1.5 timma enkel väg. Endast vatten och bananer som diet hela dagen. Segling 5-6 timmar och sedan promenad hem med stopp för att proppa isig ett par bean burritos från Tacobell för någon dollar eller så. På kvällarna satt jag själv och jbbade med mitt bräddesignprogram.
Det var första gången jag seglade vågor utanför Europa och det var en ren njutning. vintern efter blev det Maui för första gången och på den vägen är det.
-
Wow. Nostalgi helt klart. Men också funktion. Humlan borde ju få en egen lagstadgad parkeringsplats i kurvan på Torö, eller hur.
-
Lite fler bilder. Som vanligt Gisela som fotat.




-
Varmt i luften, men bara 15-16 grader i vattnet så en tunn heldräkt är överlägset bäst. För surfing närmast nödvändigt. För vindsurf funkar kortarm helt OK också om man inte har en tunn heldräkt.
-
Det ÖVERLÄGSET jobbigaste tycker jag är att få bort det gamla gummit. Men ett trick som jag tycker gör det enklare är följande.
Skaffa två avlånga plastpåsar (eller plasttuber), lika långa som bomarmen. Linda lite trasa som du dränkt i lacknafta runt bomgummit. Jag brukar offra några utslitna skidstrumpor. Trä på plastpåsen på bommen och häll ev ner några extra skvättar lacknafta. Tejpa igen och vänta över natten. Dagen efter när du tar av det hela sitter bomgummit helt löst och kan enkelt dras av utan kniv eller dylikt. Gummit släpper helt enkelt från limmet. Man får kämpa ett tag med att göra rent bommen från upplöst limgegga, men överlag tycker jag ändå denna metod är bättre.
-
Jag har mailat med vederbörande, men Lygner sköter kontakten nu av praktiska skäl.
-
På WIndguru Guincho finns en rad ”modif wind” som är en slags funktion som relativt den prognostiserade grundvinden ger en slags lokal prognos. Funkar rätt bra.
Eller så kolla man efter ett högtryck runt Azorerna.
