Forumsvar skapade

Sida 291 av 329
  • ola-h

Medlem
    9 april, 2003 vid 08:57 som svar på: EVO- ny vågis från Starboard

Är det bara tillräckligt med kurva i hela brädan spelar inte scoopet sinsta biten någon direkt roll. Man kan kanske säga att ju ”bättre” man rider, desto mindre proble är det att brädan dyker. För lite mer nybörjare i vågorna kan det hända att man pekar brädan för brant ned för en lite våg utan att ha tryck på kanten. Då kan möjligen lite extra scoop hjälpa.

Dessutom blir det på en bräda med så pass bred nos som EVO rätt mycket ”uppåtdrivande” yta i fören som ändå är relativt ”uppvinklad”. Jag har svårt att tänka mig att just dykning skulle var ett problem med EVO.

En annan sak är att scoopet rent generellt på vågisar, inte bara korta specialbrädor, blivit mycket lägre. Det har att göa med att man numer lägger i så mycket av kanten och därför vill hålla bottenkurvan harmonisk så långt fram som möjligt.

• ola-h

Medlem
    8 april, 2003 vid 09:27 som svar på: mastval

Du hamnar verkligen mitt emellan där. Personligen har jag väldigt svårt för långa master. Med 430 till en, säg, Zone 4.7 är masten runt 20cm för kort. Det är väldigt mycket på ett så litet segel. Å andra sidan ligger väl mastlängden på ditt Soul 5.7 på ca 445 så då är det en rejält lång förlängare som gäller. ALternativet är givetvis att köra 5.7:an på 460-masten vilket kommer ge lite mindre prestandaproblem än 4.7:an på en 430 mast. Det låter som du kommer ha 4.7 som minsta och då kommer det bli flera riktigt bra dagar då det kan bli aningens stort. Då är INTE en för styv (lång) mast att rekomendera. Så, det är lite ett val mellan idealt många ”kassa” dagar i kombination med dåligt några riktigt bra dagar eller hyfsat många ”kassa” dagar i kombination med perfekt några riktigt bra dagar.

Kan du få tag på (eller har) en tillräckligt lång förlängare skulle jag nog ändå satsa på en 4m mast. Så länge förlängaren är bra tror jag 4m/5.7 kombinationen kan funka hyfsat och du kan ju då alltid ta till 460/5.7 om du tänker köra överriggat och det kanske blir läga för att byta ned. Speciellt om du kör du 1 kvadrat mellan storlekarna är det helrätt att kunna ha två segel (nästan) riggade samtidigt.

Det hela beror också lite på hur tung du är samt hur mycket du seglar på kraft. Själv är jag lätt och väljer gärna korta master. Jag körde för länge sedan med ett NP XS 5.6 med 42cm förlängning med framgång och nu kör jag mitt Hot Psyclone 5.9 med 4m mast och 45cm förlängning vilket funkar perfekt, faktiskt.

• ola-h

Medlem
    28 mars, 2003 vid 06:34 som svar på: Simmer onshore 5.7

Många segel har lite problem med rotationen av nedersta lattan. Har man en mast som är lite mjukare o botten hjälper det, förståss. Annars finns det inte mycket annat att göra än att prova lite mer uthal och nedhal i olika kombinationer. Det är ganska vanligt att folk kör sina segel lite för bukiga och då blir problemen med dålig rotation värre. Simmer OS skall väl också generellt nedhalas rätt hårt.

• ola-h

Medlem
    18 mars, 2003 vid 09:48 som svar på: För små fotstroppar

Trots att jag har rätt små (”platta” men inte så smala) fötter känner jag till problemet väl. Detta beror på att jag kört en del custombrädor och dessa har väldigt ofta stroppskruvarna extremt tätt ihop. Värför, undrar man då. Jo det visar sig att det finns stora fördelar när man kör vågor om man har en stropp som inte sitter alls hårt ovanpåfoten, liksom. Istället pressar man liksom fast foten från sidan genom att stroppen är så smal. När jag först provade detta tyckte jag det kändes väldigt obehagligt. Efter ett tag vanda jag mig dock och det visade sig att jag dessutom vid vådliga krascher i vågridningen mycker mer sällan fastnade i stroppen. Förut hände det ofta att jag efter en misslyckat topturn bev släpad 100m endast hängande efter brädan i bakfoten. Detta är inte så skönt. VARFÖR jag fastnar mindre i min högsmala stropp än i min plattbreda vet jag inte. Anledningen till att den högsmala är skönare att köra med har jag dock förstått. Eftersom en normal fot är relativt jämnbred med väldigt kilformad på höjden kan man med en stropp som mer klämmer från sidan ha foten olika långt inne i stroppen men ändå sitta hyfsat fast. Det blir alltså lättare att välja fotposition beroende på exakt vilken manöver man skall göra.

Problem kommer dock som brev på posten när man kommer hem från Maui och skall köra iskallt (och stenigt), dvs byta från barfota till skor (på Maui körde jag barfota, trots rev). Det fanns inte en chans att en fotbeklädd sko skulle gå in i stropparna. Detta problem har jag inte löst helt än. Dock har jag kommit en bit på väg genom att slipa ned skorna på bredden. Det sitter (satt), på mina skor, en hel del extra gummi här. Det är inte heller bara det faktum att skon bygger på bredden som är problemet. Greppen mellan sko och footpads ä också lite för bra och det gör det svårt att manövrera foten i stroppen. Möjligen skulle man våga sig på att slipa bort lite grepp under skon också. Att flytta isär stroparna (till nästa skruvhål) vill jag inte göra eftersom detta ger en alldeles för bred stropp. Om jag inte minns fel är det 13.5cm mellan hålen på min Quatro. Jämför med en seriebräda så ser du hur otroligt smalt det är.

Om det är från sidan dina stroppar klämmer kan du prova att byta till DaKine’s Core Contour-stroppar. Dessa är har inte så mycket vaddering och är mycket smidigare än de flesta andra stroppar. Det behövs å andra sidan en skruvejsel för att justera dem så kör man alternerade sko-skolös rekomenderar jag att ha med en skruvdragare. Jag har dubbla plugghål och då blir det sex eller rent av tolv skrivar som skall flyttas.

• ola-h

Medlem
    15 mars, 2003 vid 11:21 som svar på: Quatro har ny hemsida och konf

Ja, Keith är numer ensam shaper för Quatro.

• ola-h

Medlem
    6 mars, 2003 vid 15:43 som svar på: Vilka vågbrädor från typ 94-97 är bra?

Generellt har RRD:s vågisar alltid legat bra till, men möjligen inte varit så hållbara. Den äldre gula RRD 255 kan var ett bra tips. Den är dock klart långsammare än moderna brädor men lättsvängd och enkel att börja vågrida med.

• ola-h

Medlem
    4 mars, 2003 vid 12:50 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Normalt får man med adaptrar till deta när man köper masten. Det är en liten plastkon att sätta i botten på masten samt en slags distans att sätta längst upp på förlängaren.

Jag tänkte inte på detta alternativ eftersom du frågade om en RDM-förlängare. Givetvis är en smal förlängare smidigare, men några jag känner kör med adaptersystemet och tycker det är helt OK.

• ola-h

Medlem
    4 mars, 2003 vid 12:01 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Jag tror inte det fiinns någon strukturell, hållbarhetsmässig anledning til at skinnymaster inte skulle gå att förlänge like mycket som vanliga master. Snarare tvärtom, faktisk. Bomförstärkningen på de RMD jag testat har dessutom varit minst sagt rejäl både uppåt och nedåt, betydligt längre än de flesta traditionella master jag stött på.

Jag tror att ryktet om restriktion på förlängningen snarare kommer från att skinnymaster i praktiken fungerar som en mjukare mast än vad IMCS-värdet (som oftast är helt ”normalt”) anger. Förlänger man masten 45cm skall den ju då ”konkurrera” med en normal mast som är ännu styvare. Hur det verkligen förhåller sig beror nog på många faktorer, masten i fråga (olika RDM skiljer sig väldigt mycket åt i styvhet och kurva), seglet i fråga och inte minst på seglarens preferenser. Jag och många med mig gillar den lite annorlunda känsla som skinnymasterna ger men det finns de som inte alls gör det. Gilar man inte känslan från början lär man knappast gilla den mer om man liksom förlänger den.

Själv kör jag, som sagt, 400Powerex RDM + 43 cm förlängning i mitt Hot 5.9 Psyclone och tycker det är en lysande kombination. När man slipper 430-mast kan kanske istället lägga pengarna på en enkilospinne i 340-klassen till 3.5:an….

• ola-h

Medlem
    4 mars, 2003 vid 08:05 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Grejen är ju att kan man rigga sitt största segel som normalt behöver 430 på 400 med lång förlängare så blir förlängaren liksom automatiskt prisvärd. Det är mer en psykologisk spärr att 1300 för en mastförlängare är hutlöst. I det stora hela är det ju dock inte mycket pengar. En förlängare kan man ju mycket väl ha i fem år eller rent av mer. Tänkt på vad ett års värdeminskning på segel och brädor är.

Som sagt, psykologi var det.

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2003 vid 09:47 som svar på: Tyska surftermer?

Jag är en hängiven läsare av tester och dessutom tycker jag mig vara hyfsat bevandrad i tolkning av testresultaten, uttydning av det som står mellan raderna, samkörning av olika tester, bedömning av formuleringarnas betydelse i relationer till respektive teststabs historia och preferenser och till mina egna testkörningar av diverse prylar. Med lite jobb tycker jag mig alltså kunna få ut en hel del matnyttigt utifrån detta testläsande.

Emellertid tycker jag det är tämligen idiotiskt att bara sitta och räkna prickar, rutor, poäng eller vad det nu må vara på testsidorna i respektive magasin. Jag tror faktiskt att det finns en risk att man på så sätt får en mindre rättvisande bild av respektive pryl än om man inte tittat på testet alls. Med andra ord, att läsa ett test på ett språk man inte har koll på ger i allmänhet inget positivt tillskott i prylförståelse.

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2003 vid 09:03 som svar på: Tyska surftermer?

Hack betyder inte att vattnet är hackigt (dvs inte at det är choppigt) utan snarare att det ”tokblåser” som någon utryckte det ovan.

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2003 vid 08:57 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Jo, jag vet att det svider. Dock tror jag att förlänga runt 40cm skall funka (hållbarhetsmässigt, alltså). Det hela beror också på vad du har för grejor nu. Har du en 430 mast? Är den bra? Med en 4m RDM kan du i regel få en mycket lättare rigg än med en normal 430 vågmast, förståss.

Hur var det, har du en 4m mast eller planerar du köpa? Om du vill testrigga för att kolla exakt hur mycket förlängning du behöver kan du låna min förlängare (+ ev 4m RDM, NoLimitz eller Powerex). DU bodde väl i Göteborg?

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2003 vid 07:13 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Jag vet inte hur mycket du använt skinnymaster förut, men glöm inte att man i allmänhet får lägga till ett par centimeter på mastlängden relativt det man kör med med standardmast. Det är helt klart dumt att var allt för snål. Jag snålade och köpte en billig begagnad kolbom en gång som var precis på gränsen i längd. I praktiken visade den sig sedan vara ca en centimeter för kort så efter lite provsegling var det bara att byta bort den och börja leta efter ny.Jobbigt.

Libertys 50-cm förlängare kostar 1300. Det är visserligen ett sjukt högt pris för en liten svart pinne, men kollar men på mer priset relaterat till en Chinook kan det i förlängningen (hahaha) vara värt det. De 600 extra svider nu men om ett halvår är de glömda medan de extra centimetrarna och den lägre vikten finns kvar.
    Skall du också köpa skinnymast kan du kanske få ett bra paket med förlängaren på http://www.hotsailsmaui.se

• ola-h

Medlem
    2 mars, 2003 vid 20:44 som svar på: RDM förlängare +40cm?

Jag har en Liberty kolförlängare (RDM) som går till 50cm. Nolimitz m.fl. har liknande. De är dock inte helt gratis.

• ola-h

Medlem
    26 februari, 2003 vid 07:53 som svar på: Vilka segel till TT M

Eftersom jag är en sådan prylbög håller jag i regel ganska små avstånd mellan mina segel. Oftast 0.5-0.6, men ibland ned till 0.3 (har 3.8, 4.2, 4.7, 5.0, 5.3, 5.9 nu). Dock tycker jag när det gäller segel över fem och sex kvadrat att det går att töja rejält på dessa avstånd. Jag har i flera år kört 5.3-6.3. Det har aldrig dykt upp förhållanden där detta hopp känts det minsta stort (trots att jag alltså är bortskämd med små hopp mellan de mindre seglen). 5.2-6.4 lär gå hur bra som helst. Däremot tycker jag det finns stora poänger med att satsa på segel ur samma linje. DÅ kan du lättare och snabbare lära dig trimma seglen riktigt bra vilket gör att då både kan få ut bättre känsla och större register. Detta är grymt underskattat och väldigt många experimenterar alldeles för lite med trimmet.

För övrigt har jag bytt min 6.3:a mot en 5.9:a som största, men det har inget med hoppet att göra utan beror på att jag tycker 5.9:an är mycket mer smidigt och ger nästan samma prestanda i lättvind på de relativt små brädor jag kör.

Sida 291 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications