Forumsvar skapade

Sida 292 av 329
  • ola-h

Medlem
    19 februari, 2003 vid 07:11 som svar på: Överriggad?

Ja, det är mer brädans egenskaper som avgör, inte rakt upp och ned storleken.

• ola-h

Medlem
    13 februari, 2003 vid 07:55 som svar på: freestyle/wave

Om du tar med rockermätningsutrustningen till Portugal, glöm för bövelen inte att justera data med avseende på breddgraden. När det gäller mastkurvsmätningar få du kompensera för del lägre g-värdet som råder på de sydliga breddgraderna i trakten av Guincho.

OBS: gör inga mätningar i bilen eftersom du då befinner sig i ett koordinatsystem som rör sig.

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2003 vid 11:17 som svar på: Har jag för liten bräda?

Vilka segelstorlekar (och modeller) kör du? Har du känt att bräda är för ”sjunkig” eller är det mest problem med att den tar dålig höjd och är seg när du kör stora segel eller är underriggad. Rider du vågor frontside och upplever att brädan inte håller farten i vågridningen hur du än beter dig?

En grundläggande volymteori jag brukar köra med är att man alltid snarare bör räkna kroppsvikt plus utrustningsvikt, säg 15 kilo för enkelhetens skull när (om) man gör volymjämförelser. 83+15=98 och din brädvolym är ca 80% av totalvikten. Det motsvarar att jag som väger 67 skulle köra 65 liter eller att en 90-kiloskille skulle köra 84 liter. Jag tycker i och för sig volymen i sig är rätt ointressant. Det viktiga är ju hur brädan känns.
    Jag har inte provat Heat, men min gissning är at den seglar lite större än motsvarande pro- eller mauibräda ala’ Goya, F2 MP etc relativt den verkliga volymen (som desstuom på Heaten med stor sannolikhet ar runt tre liter mer än angiven volym).

• ola-h

Medlem
    12 februari, 2003 vid 08:34 som svar på: Starboard Fish (87)

Jag undrar egentligen detsamma. Jag har dock diskuterat med så pass många ägare att jag närmast kan garantera att den är riktigt bra för vågseglin i Sverigeförhållanden, i alla fall om man försöker rida frontside och så.

Får jag lite av mina nuvarade prylar är sålda ligger en Starboard Fish rätt högt på listan över intressanta brädor att prova (=köpa).

Kolla för övrigt testet i Windsurf (12:02, tror jag) om du inte redan gjort det.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2003 vid 14:08 som svar på: freestyle/wave

Adde vinner. I och med mina fina kontaker lyckades jag få mina nya prylar så tidigt att allt sånär som på en 4.7:a är genomseglat åtminstånde lite. Dessutom finns (för tillfället) INGA nya brädor i förrådet. Tänkte byta Acid70’n mot en likadan 2003:a, men hejdade mig eftersom just min bräda är en ”minusversion” dvs har minimal vikt relativt produktionstoleranserna (till och med lite mindre). Jag vill ju inte riskera en 6-700 gram tyngre bräda med samma shape men lite andra grafiska detaljer.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2003 vid 11:08 som svar på: freestyle/wave

Jag visste väl att lite teoretiserande skulle locka fram dig. Det där med prylar är ett farligt behov. Det damp precis ned två par nya skidor i brevlådan, fast jag lovat mig själv att hålla tillgodo med de skidor som redan stod till buds. Ett par är dock present till min fru. Kanske mildrar lite om hushålls- kontra prylkassan kommer på tal.

Vi funderar på att kanske hyra nå’t billigt boande i närheten av Guincho. Enbart buss på parkeringen känns som det blir lite jobbigt med Sigge (min son) med i bilden. Möjligen skulle det funka med en bas på campingen.

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2003 vid 10:23 som svar på: freestyle/wave

Jo, det kostar lite. Eftersom vi är så fanatiskt intresserade av prylar är det dock kanske värt lite pengar för att komma någonastns i sitt prylteoretiserande. Någon måste ju kunna hålla låda i ämnet här på konfen och andra konfer världen över också. Det kanske går att söka bidrag från folkbildningsinstitutet?

Det där med timmar på vattnet är väl bara en ursäkt, förresten. Det är ju skitjobbigt att packa på grejorna på bilen, köra långt och inte minst att segla. Kallt dessutom. Nej, tack jag vet jag att plocka fram nyheterna i vardagsrummet och leka lite med rockermätningsintrumentet istället.

När det gäller Marocko är det högst tveksamt. Det känns inte 100% barnvänligt. Däremot blir det nog en buss-trip till Giuncho. Dock finns lösa erbjudanden om en konferens på Oahu i sommar igen, men den ligger lite tokigt till med avseende på Guinchotripen. Å andra sidan är tiden helt rätt för masthögt och 5.3 på DIamond Head.

Förresten, nu när du har så fantatiskt mycket brädor borde jag ta och mäta lite på dem för att öka ut mitt mallbibliotek. Jag har en artikelide också, som bygger på att man mäter en bräda och gissar hur den skall kännas och sedan låter ett gäng seglare testa. Kanske dock endast intressant för just undertecknad teoretiker?

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2003 vid 07:10 som svar på: Nostalgi hörnan!

Kent Zeiron, som ritade Rudy Splaish, windsurfar fortfarande lite ävenom det mestadels blir Kite nu.

Kanske kan man tjata tillbaka honom till ritbordet.

• ola-h

Medlem
    10 februari, 2003 vid 16:06 som svar på: freestyle/wave

Du skulle lyssnat på Peter Thommen (eller mig) och köpt mindre grejor från början. Men det är ju förståss kul att prova så mycket som möjligt också….

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2003 vid 08:10 som svar på: Foto!!!

SOm sagt finns en hel radda kvalitetsalternativ när det gäller telekonvertrar. Det vanliga är att konvertrarna ”förlänger” brännvidden med 1.4, 1.5, 1.6 eller 2.0 gånger. Till de stora märkenas proffobjektiv finns konvertrar som är mycket bra och i princip knappt ger några kvalitetsförluster alls. Då handlar det dock om objektiv som koster som en hel surfutrustning och konvertrar i prisklass oms en bättre begagnad bräda.

För amatörer finns dock ganska bra konvertrar från tusenlappen som också klarar autofocus funkar med kamerans övriga automatik. Generellt gäller dock att förlänger du brännvidden med 2x (r.ex. från 300 till 600) förlängs också din maximala bländare med samma faktior (till exempel från 5.6 till ca 11). Principen för hur aoutofocusen funkar i en modern kamera gå egentligen bäst ihip med väldigt stora bländare (=små siffror på bländartalet, t.ex. 2.8 hellre än 8). I praktiken funkar ingen aoutofocus särskilt bra när den (effektiva) maximala bländaren blir större än 5.6. Med superbra kontraster och bra ljus kan 8 funka, men det är definitivt en nödlösning.

Om ljuset är svagt (mulen blåsig eftermiddag…) och du redan kör med största bländare för att få korta tider så kommer du med en 2x konvertar vara tvungen att köra dubbelt så lång tid. Med dubbelt så långt tele kan effekten lätt bli rörelse- eller skakningsoskärpa.

Jag gissar att ditt tele är ett 100-300/5.6 och då är det tveksamt om en konverter är speciellt andvändbar. Att hitta ett begagnat (pirat) 400/5.6 är som det sägs nedan antagligen bättre. Givetvis kan du ju ändå leta på en billig begagnad 1.5 konverter och testa vad du tycker. Det bör gå att hitta ett runt 400 spänn.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2003 vid 07:54 som svar på: Köpa vågis – tips??

Jo, det har hänt väldigt mycket sedan 99. Det är svårt att tro det, men det händer faktiskt en hel del varje år om man ser till standarden på vågbrädorna i stort. Det är för det inte alls säkert, eller ens troligt, att en bräda som var bra 2002 är föråldrad 2003.

När det gäller exakt VAD som har hänt är det egentligen inte så att vågbrädorna generellt blivit bredare. Snarare har längdspannet inom en given linje minska medan breddspannet ökat. SÅ, in den volymklassen du titar i har brädorna blivit både klart kortare (säg runt 10 cm) och lite bredare (typ 2-3 cm). Sedan finns det ju kategorin freestyle/våg, som i princip är ny. De klassiska onshorevågisarna ha i princip försvunnit. De flesta tillverkare satsar nu enbart på ”mauibrädor” eller någon typ av pro-model-serie. Dock har utvecklignen när det gäller själva vågseglingen hos proffsen gått åt det hållet att nästan alla nu vill ha snabba och lättplanande brädor. Shaparna har lärt sig så mycket att man nu få dessa egenskaper tillsammans med en väldigt loose bräda som också är kontrollerbar. Man kan säga att man nu för tiden mer hur man vill att brädan skall kännas genom att välja storlek ur en viss linje snarare än att välja olika typer av brädor i samma storlek. Jag skrev en lång artikel om vågbrädor i tidningen Vindsurfing nr 2:02 och har en till på gång till ett kommande nummer.

För dig som är rätt tung och skall segla i Sverige är det, som sagt nedan, antagligen bäst att gå upp lite i volym. Just de stora vågbrädorna har kanske utvecklats mer än något annat på vågsidan. En modern 85-90-litersvågis kommer vara bättre än din gamla Mistral på allt. Olika märkan är aningens olika i karaktären, även om det mesta är bra, men till exempel Starboard Acid 88 (Surf 88 från 2001 är i princip samma bräda) är ett intressant alternativ som har en shape som kanske är bättre än det mesta om man gillar att rida vågor även när förhållandena är dåliga. Bringdals märke AB+ har en rktigt fin 244*60, 86 liter som är klart lättare allt annat. Då handlar det dock om nya brädor. Året, och även förra årets stora Fanatic Goya, liksom AHD Maui Force och RRD Wave one har också fått bra kritik. Som sagt, det mesta är bra och när det handlar om begagnat är det antagligen bäst at inte fixera sig vid nå’t särskilt utan hellre leta efter en fräsch bräda till ett bra pris.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2003 vid 07:34 som svar på: SEAN ORDONEZ segel

Jag har ett SO 5.0 2002, seglat endast en timme, till salu. Dessutom ett Psyclone 4.7 2003 (skall som sagt byta storlekar). Bra priser. Psyclone är kanske ett bättre tricksegel än SO (vann ju SURFs freestylesegeltest).

Ring för mer info,

0709-589384olahe@math.chalmers.se

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2003 vid 12:08 som svar på: SEAN ORDONEZ segel

Jag vet inte vem Koa är i verkligheten eller vad han har för kopplingar till Hot. Du skrev Calle (som i Nyberg eller?) men det var mer än jag visste. Själv kör jag som de flesta vet Hotsegel, men har inga vinstintressen annat än att möjligen få mina egna begagnade segel sålda. Jag skriver mycket och gärna om utrustning jag testar. Det är inte bara grejor från HotSailsMaui.Se utan en del annat också, grejor som säljs av Surfman, Surfers Paradise och andra. Jag försöker hålla mig så objektiv jag kan och reklam är aldrig mitt syfte. Däremot är det ju troligt att många inlägg gör bra reklam för diverse produkter. Jag kan dock bara hänvisa till min egen intregritiet när det gäller detta. Jag skulle aldrig ”göra reklam” för något jag inte gillade även om det kom från ”mina egna” märken. Jag skulle inte heller underlåta att ”göra reklam” för något jag gillade, även om det kom från en ”konkurrent”.

För övrigt skulle jag tycka det var helt OK, riktigt bra faktiskt, om diverse importörer och surfshopsägare loggade in (under eget namn då) och deltog i diskussionen om ”sina” grejor. Det skulle givetvis kunna bli lite reklammässigt, men personerna i fråga skulle ju också kunna få mothugg och bra diskussioner som ledde till mer välinformerade köpare. T.ex. Gaastraforumet funkar ju väldigt bra map detta.

Mvh,

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2003 vid 15:11 som svar på: Kevin på *board?????

Det är sant. Francisco planerade att köra ett flertal WC-tävlingar på nya 2003:or direkt ur produktionen. Scott McKercher har ju också kört ett helt gäng WC-tävlingar i våg på produktionsbrädor från Starboard.

Fanatic och flera andra satsar målmedvetet på att dels designa vågbrädor för produktionen som är likadana som det som Cisco (i Fanatics fall) själv gillar. Förändringar i stil och därmed brädornas shape har gjort det möjligt för en amatör och en världsmästare att gilla samma brädor. Dessutom har de tillverkare som bygger sina brädor hos Cobra i Thailand satt mycket hårdare press på dem för att produktionsbrädona verkligen skall likna prototyperna (och inte vara rejält tjockare, t.ex.). Hur som helst, även om Goya tänker köra en och annan WC på produktionsbrädor är det inte samma sak som att han mestadels seglar dessa brädor. Att köra tävlingar på produktionsbrädrädor är mest en slags reklamgrej, kan man nog säga. Dessutom vore det ju nästan en slags självmotsägelse om han som skall utveckla en brädlinje kör på de brädor som redan finns.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2003 vid 08:44 som svar på: SEAN ORDONEZ segel

De kommer importeras via HotSailMaui.Se. Första ordern går på söndag. Priserna blir i stil med Nolimitz Skinny.

Sida 292 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications