ola-h
Forumsvar skapade
-
Något att tänka på är dock att just hur mycket använt ett segel är, hur mycket det legat i solen etc, är det som mest påverkar dukens skick. All duk blir väldigt mycket sprödare och klenare när den bli påverkad av UV. Kombinationen gammal du och nybörjare som lätt sätter olika typer av kroppsdelar och andra objekt genom seglet är inte alltid ideal. Därför kan det vara smartare att leta efter ett nå’t år äldre segel i bättre skick än ett nyare som är slitet.
Som adde säger borde priserna på begagnatmarknaden vara mer relaterade till skicket. Här i Sverigen kan man säga att det är bästa att segla skiten ut prylarna totalt på ett år. Då känns det mindre känslomässigt svårt att släppa iväg dem lite billigare och man får dem sålda mycket fortare en 500 spänn dyrare prylar i nyskick.
-
OK, visserligen är Core 03 5.4 mot 02’an som är 5.3, men jag fattar vad du menar. Dock verkar det ändå mest gälla Search samt större storlekar av andra modeller. T.ex. har Zone 4.7 fått kortare mast med hela en centimeter…
Något att tänka på är att NP’s utpräglade freestylesegel Soul försvunnit och att större storlekar av vågselgen (främst kanske Expression och Core) skall ersätta SOUL. Denna förskjutning mot freestyle kan vara en anledning till att man vill hålla ned bomlängden och alltså får låta masten skjuta lite i höjden på segel över ca 5 kvadrat.
För övrigt hör jag till de som gillar NP’s nya look utan en massa onödiga dacrontejpremsor över hela seglet. Sin vana trogen är NP fortfarande väldigt visuellt designade, men nu på ett mer funktionellt sätt.
-
Ja, du har säkert hittat två bra alternativ. Jag har inte provat Mysteryn. Aciden är väldigt lugn när man öser på dock. Bornde fuka lätt med 5.8 vid din vikt, 5.3 känns inte i närheten av för stort. Nackdelen med ACID skulle skulle möjligen vara att den lätt sjunker igenom i tailen om man inte är så snabb i manövrarna.
-
Angående Boxer så kör Scott McKercher också dem, men han gillar ju segel med supermycket drag som aldrig viker sig när man tar i lite. Boxer ser i verkligheten verkligt bukiga och hårda ut.
När det gäller NP är det väl mest på Search som mastlängden är längre, eller?
När det gäller Hot har mastlängden på Psyclone inte nämnvärt ändrats. Nya Smack som ersätter Rocslide har också likvärdig mastlängd. SO hade väldigt långa master förra året och där har måttet minskats lite till i år på storlekar från 5.0 och uppåt.
Med ett stort antal segel i programmet är det vättigt att ha både några ”high aspect” och några ”low aspect”. Generellt verkar det svårt att göra mjuka segel med mycket tvist och mycket framåtdrag med kort mast och kort bom ala Boxer. Det blir helt enkelt för mycket mastkurva.
-
Var kör du? Hur kör du? Gillar du att rida frontside eller hoppa mest? För vilka segelstorlekar skall du ha brädan. Har du andra brädor också? Om du har flera brädor, hur mycket vill du segla på den ena relativt den andra? Hur mycket utmaning vill du ha när det gäller brädtyp?
Ola H.
-
Alla brädor du nämner byggs av Cobra i Thialand. De har visserligen ett gämg olika kvalitetsnivåer att välja på, men de märken du nämner använder den högsta på sina fina brädor. Med andra ord, rent byggkvalitetsmässigt är de lika bra.
Å andra sidan kan värja märke välja vilka vävar och andra detaljer i konstruktionen de vill ha. Det gör att de olika brädorna kan vara olika starka. Dock kollar man på två brädor med samma vikt har de, i någon mening, använt sig av lika mycket material. Materialet kan dock vara fördelat på olika sätt så att en bräda kanske går av på mitten lättare medan en annan lättare får nosen krackad. Det är alltid kompomisser.
För att avgöra vilken bräda som skulle ha bäat kvalitet för just dig måste man
1. veta precis hur du kommer segla brädan – plattlandningar eller kastfall?
2. veta exakt hur brädan är byggd och hur vad just denna konstruktionen har för starka och svaga sidor ELLER ha bra statisktiskt material från alla märkens aktuella konstruktion.
Inte helt lätt alltså. Jag har mina byggtekniska preferenser, men dina kanske bör vara helt andra.
-
ola-h
Medlem19 augusti, 2002 vid 11:45 som svar på: Medd. Starboards 2003 lanseras imorgon på Starboard.com21:a borde väl vara i övermorgon. Det beror väl på tidszon också förståss.
-
Då har du säkert rätt i detta fall. Angående Simmer OS är det inte så utpräglat onshoreorienterat längre. Kolla t.ex. på vad som sägs om det i tester. Tyska SURF tyckte t.ex. att det var ett av de mest utpräglade sideshoreorienterade seglen av alla testade. Överhuvudtaget är det mindre side- eller onshore över seglen nu och mer olika typer av känsla i kombination med olika segel för olika seglarvikt. Med lätta och schyssta brädor oich en bra teknik klarar man sig, speciell om man inte är tung, med förvånansvärt lite bottendrag. De segel som fortfarande kategoriseras som sideshore och är plana och kanske rätt dämpade har ändå ofta ett bra drag i mellanregistret. Med rätt teknik planar man snabbt upp även med dåligt bottendrag och klarar sig sedan på det schyssta mellan och övre registret. Mycket bottendrag ger ofta ett segel med lite tung eller styv känsla. Mackan i Varberg (som är inblandad i OS) gillar t.ex. inte detta alls och verkar vilja ha segel som ligger lätt i händerna och inte har för mycket drag i toppen eller på bakhanden. Detta verkar vara de preferenser som implementerats i OS, liksom i t.ex. NP Zone och Hot SO m.fl. Har dock inte kört OS själv på länge, så det är som vanligt lite på det teoretiska planet…
Mvh,
-
Det går inte att se om en bräda är serie eller ej om man bara seglar bredvid. Alla sponsrade killar och tjejer har givetvis brädor som ser ut som seriebrädor, med originalgrafiken och så. Enda tecknen som visar att det i verkligheten är en custom är kanske lite blyerstext om serienummer, storlek mm någonstans på brädan, eller om man har tur, själva shaperns lilla logga i tailen. Den senare brukar dock skrapas bort ibland för att inte nyfikna för lätt skall avslöja det hela, i alla fall om det inte är en custom från hus-shapern.
Jag körde för övrigt lite på en RRD MPE 258 på Maui. Fast egentligen var det förståss en 248 Keith Teboul byggd till Bringdal, helt utan likheter med standardbrädan. Min Proof jag hade förra året såg exakt ut som en Drops eftersom den var bygg åt Vidar Jensen. Min nuvarande Quatro bygg åt Levi Siver har F2 Maui Project loggor och Keith Tebouls shaperlogga bortskrapad (och den lilla kuriositeten att det är grafiken från Style-serien trots att det är en liten vågis. Antagligen hade de slut på wave-grafiken den dan de lackade brädan). På fabriken där de bland annat bygger Hitech, Sean Ordonez custom, Karl Hill mm berättade de att de haft en sponsrad kille som lackat om sin favoritbräda två gånger och alltså haft produktionsgrafik från tre olika brädmärken på samma bräda.
Det körs en hel del seriebrädor på Hookipa. Inte minst för att många ”turister” hyr seriebrädor. Det körs dock också en hel del custom som ser ut som serie. Dels huvuddelen av alla proffs, sedan alla som köpt begagnade brädor av dessa proffs.
-
Jo, visserligen kan man hos Cobra välja olika kvaliteter, men alla top-of-the-line-brädor hos alla stora tillverkare kör med den högsta kvaliteten. Sedanär det förståss så att varje tillverkare beställer brädan bygg efter sina ideer. Kommer man på något nytt finns det en ”karenstid” på ett par år innan någon annan tillverkare får kopiera. Detta är Cobras principer och det är nog smart eftersom informationen i princip är fri inom fabriken. Till 2002 kör till exemple flera tillverare med däck helt belagda med trä. Starboard har gjort detta i flera år. Detta verkar vara ett klockrent exempel på ”karensen”.
Å andra sidan, alla brädor som byggs hos Cobra byggs principiellt på samma sätt. De problem som finns med metoden finns hos alla. De som jag tycker är det allvarligaste är att passningen mellan däck- och botten-sandwich inte är lika bra som på custom och att det ofta blir en hel del spackel här. Inte bra för hållbarheten alls. Mindre felmarginaler är orsaken till att custom är starka. Finare väv och är anledningen till att de kan vara lätta också.
Tro inte att jag är emot seriebrädorna. Om inte Cobra fanns skulle de flesta av oss fortfarande åka omkring på en skit. Cobra är givetvis ett jättesteg framåt jämfört med vad som fanns innan och de bli bättre för varje år. Perssonligen tycker jag dock att det blir lite konstigt är man börjar hävda att de konstruktions eller byggmässigt är bättre en bra custombrädor.
Visst finns det proffs som kör på serieprylar. Det är dock väldigt många som inte gör det. På senare år verkar dock tillverkarna ha styrt upp det lite hårdare för proffsen så att de åtminstonde kör på respektive brädmärkes shapers prylar och alltså deltar i produktutvecklingen. Detta är enligt min mening en av de viktigaste anledningarna till att ha ett dyrt profs i sitt stall. Produktutveckling. Om alla proffs skulle köra brädor från fabriken, vem skulle då sköta tetning och utveckling? Att även idag proffsen då och då får ett fix från en utomstående shaper (min F2/Quatro från Teboul till Levi är ett exempel) är inte heler så dumt. Proffset kan testa lite andra ideer och om han gillar det tar han med sig det till sin husshaper. Lite industrispionage kan man säga.
När det gäller hur uttestade brädaorna är så får man hoppas du har rätt. Dock är det inte bara seglare och shapers som betsämmer utan diverse ”managers” säger också sitt. Nån måste ju se till det blir en säljbar produkt. För extremt kan det helt enkelt inte vara och dessutm måste ju en och annan marknadsgimmick in så att reklamgubbarna har något att bita i.
Givetvis kränger shoparna helt det med högst vinstmarginal. SOm jag skrivit på annan plats mistror jag inte shopägarna att vara slavar under mammo, men för att få det att gå ihop kanske man kan töja lite på sin egen personliga övertygelse för att få inte deg till lönen.
Jag håler med om att det är svårt att hitta en bräda som passar en stil. Dessutom är det ju rätt svårt att hitta sin stil. Lätt är det däremot att fastna i en bräda eller brädstil när ibland något annorlunda skulle vara bättre. T.ex. har jag i tio år kört 41cm mellan stropparna och skulle beställt det utan att tänke om jag skulle köpt en ny custom. Jag var rejält tveksam till min Quatro framför allt på grund av att den hade monstruösa 44 mellan stroparna. Det visade sig dock att det passade mig mycket bättre. På många standardbrädor kan man inte ens sätta stropparna så långt isär. För övrigt gillar jag rent shapemässigt min Starboard srebräda bättre än min Quatro custom. Paradoxalt nog är å andra sidan min Quatro mer mainstream än Starboarden.
AB+ är nära custom eftersom de byggs precis som en custombräda. Shapas för hand efter mallar och lamineras med fina lätta material inifrån och ut. Det finns tre vågisar och endast det stora är riktigt bred (60) de andra är knappast spektakulära med avseende på¨bred och fethet (51.5 och 54 ca). Tyvärr är jag knappast sponsrad av AB+. Att bli sponsrad är inte ens någon riktig dröm, i alla fall inte lika mycket dröm som att få var med i produktutveckling…
PS
Om jag inte minns fel sa Keith Teboul till mig att Pio var en av Quatros (rätt få) seglare som deltog i deras produktutveckling. Då vore det konstigt om ha körde standard RRD)
DS -
Angående ett av de anonyma inläggen nedan vill jag förtydliga lite. Inlägget ovan rör brädans konstruktion, hållbarhet etc. Inte shapen och hur bra brädan funkar på vattnet. Den anonyme personen har givetvis rätt att det kan vara svårt att veta vad man får med custom (se mitt svarsinlägg nedan). Två Keith Teboul 7’10” kan se rätt lika ut med funka oerhört olika. Det är t.ex. väldigt långt mellan en av Keiths egna 7’10″or och den som jag själv har (shapad till Levi Siver) trots att måtten är de samma. För att hitta rätt i customjungeln måste man ha koll, och helst lite tur. Köper du en begagnad Quatro på fabriken får du å andra sidan gärna prova den innan. Keith kan också ganska bra beskriva hur brädan funkar.
Själv är jag i praktiken inte så noga med vad jag kör. Jag gillar att testa många olika typer av vågbrädor för att lära mig mer. Det gör chanserna att hitta något som verkligen funkar superbra större den dagen man inte vill offra nå’n surfkänsla till förmån för experiminterande.
-
Så sant, herr/fru anonym, man vet aldrig vad man får. Tyvärr inte med seriebrädor heller. Med den järnkoll du verkar ha kan du väl historerna om både första årets Goya och JP 2002. I båda fallen överenstämde inte det som kom från Cobrafabriken med den förlaga/prototyp som skickades dit. Dock har du rätt i att man t.ex. kan kolla på tester och sedan köpa mer eller mindre exakt det som testats. Custom har dock blivit lite ”bättre” med hjälp av shapingmaskiner mm. Å andra sidan, shapern förbehåller sig fortfarande rätten till ”full artistisk frihet” när det gäller riktiga custombeställningar, så det kan ju mycket riktigt bli lite hur som helst.
Alltså, skall man beställa en ”riktig” custom gäller det att känna och lite på sin shaper. Plockar man en från hyllan är man nog minst lika säker på att få nå’t hyfsat som vid serieköp. Glöm inte att seriebrädorna också börjar som prototyper shapade av samma killar som även gör custombrädor.
Angående hållbarhet, ja, seriebrädorna håller ganska bra. Ett argument varför en seriebräda skulle hålla bättre än en custom, säg en med samma vikt, skulle vara intressant att höra. Varsågod.
-
Men om man köper i Tyskland, sponsrar man inte de tyska ägarnas Hawaiiresor då? Är det bättre med en tysk shopägare på Maui än en svensk?
Jag har inte gjort någon vetskaplig koll av priser och sån’t men min känsla är att de svenska priserna på vindsurfingprylar står sig väldigt bra om man relaterar till det allmäna prisläget i Sverige kontra söderut. Dessutom är existensen av surfshopar i Sverige bra för sporten. Givetvis är detta abstrakta mål lite svårt att ha i tankarna när man själv står där med plånboken i hand och skall välja var man skall handla, men det är ändå värt att tänka på.
Personligen får jag ofta känslan av att en hel del av klagandet på svenska vindsurfingaffärer har en underton av avundsjuka i sig. Till skillnad från sprit och tobaksdito reglerar nog vindsurfingmarknaden sig själv när det gäller svenska priser kontra vad det kostar i Tyskland. Jag är rätt säker på att alla svenska surfhopsägare sneglar på länderna runt omkring vid prissättningen. Jag uppfattar inte heller shopägarna som några gnidna egon som bara vill lura av oss sufare pengar för att själva kunna åka till Maui. En affärsverksamhet måste givetvis drivas hyftas affärsmässigt och kunna betala lön till anställda och ägaren, men de flesta surfshopsägare har ett genuint intresse för sporten snarare än för pengarna, tror jag. Om man endast vill få ihop pengar till Mauiresan är finns det nog enklare sätt än att starta surfshop.
-
Egentligen har du rätt, en custombräda är en bräda som är tillverkad för dig, där du och din shaper tillsammans kommer fram till vad som borde passa. Så är det också ibland, både inom surfing och vindsurfing. Dock har det hala mer och mer gått åt att även customtillverkarna bygger brädorna så att säga enligt eget huvud coh placerar ut i egna och andras shopar, på nätet och varhelst de tror sig kunna sälja. Varje shaper har lite sina egna preferenser och dessutom en hel del kunskap om vad han tycker funkar, så även då det gäller ”riktig” custom tenderar brädorna se rätt lika ut för det mesta. Därför är inte ”custom off the shelf” så dumt – du slipper en månads väntetid på något du endast kan hoppas att det ser ut som du tänkt dig och kan välja något direkt från hyllan som du fattar tycke för.
Så, om man inte verkligen måttbeställer brädan, vad är då skillnaden mellan custom och serie. Ja, nu för tiden får man nog säga at det mera är byggmetoden. Vid seriebrädestillverkning används någon typ av form och alla brädor blir i det närmaste identiska. Vid custombrädestillverkning är det fortfarande shapern som gör varje bräda och får han en ide eller ett infall kan han fortfarande göra vad han vill. Med shapingmaskiner etc blir förståss skillnaden mindre.
Som det ser ut nu är det också en fundamental skillnad i hur brädorna sätts ihop. Även om själva kontruktionen, materialval, sandwich, fiber, plast mm kan vara i princip identisk på en serie som en custom byggs custombrädan inifrån och ut (shapas, lamineras ev spacklas och målas) medan seriebrädorna mer byggs utifrån och in. I det senare fallet har man alltså en negativform till brädan och fördigklippta vävbitar, sandwich och en skumkärna. Allt läggs sedan i formen. Först smetar man spackel längs kanterna som skall fylla ut där inte sw och annat hamnar exakt där det ska. Sedan ytterväv, sw, förstärkningar, innerväv, skum, innerväv, förstärkningar och sist ytterväven på översidan (förutsatt an man bygger underifrån och upp). Ihop med formen och sedan härdning, i allmänhet under vacuumtryck. Efter blir det lite manuell renslipning, spackling, målning,dekalpåsättning och lackning. I princip är det inget som säger att detta inte skulle kunna bli lika bra som custommetoden, men i praktiken måste man ha vissa toleranser och detta gör t.ex. att vissa brädor har rätt mycket spackel runt kanterna som lätt går sönder eller har för dåligt genomvätt eller för hårt vacuumsugen väv.
Alltså, idag är skillnaden mellan custom och serie oftast endast tillverkningsteknisk. Dock har man speciella önskemål finns givetvis fortfarande möjligheten till egen input. Är man t.ex. extremt liten eller extremt stor kan det vara naturligt att välja custom, även om serieutbudet har blivit väldigt brett nu. Annars är nog lägre vikt och högre styrka den främsta anledningen till valet av cutsombräda framför seriealternativet.
