Forumsvar skapade

Sida 3 av 329
  • ola-h

    Medlem
    22 september, 2015 vid 19:57 som svar på: Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

    Jag har en lätt beggad Simmer 6/5/4 med huva som bara hänger och samlar damm. Medium. Ge ett bud.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2015 vid 07:28 som svar på: Wood eller kål

    En hypotes, Sailortrash, är att det du känner när det gäller kol på raksträckor ”i form av fart” snarare är just effekten av den hårdare brädan än av verklig fart. Dvs varje lite stöt går igenom brädan mer och därför känns det som man kör fortare. Jag skulle också säga att det är sant att man orkar segla längre på en något flexigare bräda (även om idealet snarare är lätt och flexig än tung och flexig). Kanske inte så att man _faktiskt_ seglar längre, men att det ”rent faktiskt” kostar lite mindre energi. Detta baserar jag på erfarenhet från tillfällen då jag har haft exakt samma shape samtidigt i två eller tre versioner. Detta har varit vågbrädor, men till och med där känns det. Min sammanfatting är att lättare och styvare liksom känns roligare och (på mig) kan ha effekten att man liksom anstränger sig mer och är lite mer aktiv i sin seglingsteknik, speciellt när man skall upp i planing. Det är en slags psykologisk effekt av den tydligare feedbacken som en lättare och styvare bräda ger. Men vid ”full throttle” är det märkbart jobbigare att hålla koll på en styv bräda. Som sagt, lätt men flexig gillar jag bäst.

    Man kan jämföra med när Windsruf testade SImmers freemove. Detta vara bara en konstruktion som testades mot andra brädor och givetvis spelade shapen in. Men jag tror också att den relativt mjuka konstruktionen hade ett finger med i spelet. Detta är ju en sjukt bred bräda som också är extremt tunn och platt. Så den flexar en del. Detta är vad de skrev:

    ”Some describing the board as ‘too stuck to the water’ and others as ‘pinned-down and super-easy to control’. But head-to-head the argument was settled time and again. In wind of up to 35 knots – and with virtually any sail the Simmer was paired with – this board was night and day faster and easier to control than any other in the selection. And not just at the top-end either. It was like driving at 200 mph., but in a Bentley. ”

    Hade de inte testat brädan head to head så hade de flesta antagligen trott att den var långsam.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2015 vid 14:39 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Jag tycker inte man kan säga att outlinen är viktigare. Alla detaljer i shapen funkar tillsammans. Som jag skrev ovan, en longboard har ju t ex mycket lite kurva i outlinen på mitten men svänger ändå utan att skära fast eftersom den har mycket rocker på mitten. Grovt uttryckt kan man delvis kompensera rocker med outlinekurva. Mer kurva i outlinen gör att brädan inte vill ha så mycket rail i i taget och att man enklare kan bestämma vilken del av railen som ligger i. Det första gör att brädan kan svänga även om det inte är mycket bottenkurva och det andra gör att den inte skär fast. Men detta blir ju inte skitbra om man vill ha en stabil sväng i hög fart för då kanske man _vill_ ha mycket rail i. Så då vill man ha lite mindre kurva i (vissa delar av) outlinen och då behövs rocker för att det fortfarande skall gå att svänga.

    Tekniken spelar också in, för om du kör med mycket kantning på brädan (dvs med kroppen mer lutad) så spelar rockern in mer men kör du mer upprätt så kanske du liksom vrider brädan lite mer över outlinen. Det stor skillnad på vilken bräda som upplevs som läggsvängd om du står relativt upprätt och vilken bräda som upplevs som lättsvängd om du ligger på hård kantning.

    En annan sak handlar om speed. Mindre rocker ger mindre motstånd i vattnet som kan ge bättre speed och acceleration. Men när du pressar en sådan bräda genom en sväng så bromsar den raka rockern istället. På samma sätt kan det vara lättare att generera speed i svängen om brädan har mer rocker.

    Så när man designar en specifik bräda måste man lite bestämma sig för vilken seglare (surfare) som skall köra, vilken teknik, vilken typisk hastighet etc. Sedan får man fundera ut en kompromiss mellan outline och rocker (och naturligtvis många andra detaljer.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2015 vid 07:37 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Njae…

    Visserligen har Starboard (t ex) SUPs med antydan till sådan shape, men i grunden har midja på en skida en helt annat funktion. Det är midja som gör att när du ställer skidan på kant och sedan belastar den så böjer den sig och skapar (vad vi (och nu även skidindustrin)) kallar rocker.

    Men eftersom normala surf/wsurfbrädor inte böjer sig på det sättet så funkar inte midja. Även skidindustrin har ju för övrigt upptäckt fixerad rocker på senare år, men det är en annan historia.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 21:53 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Är du inte lite sugen på en 69/70-liters Frugal, Magnus… Har två varianter till salu.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 21:47 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    @Mag 735592 wrote:

    Tomo brädorna är väl också smalare än de traditionella shaperna? Annars blir de för tröga att manövrera från sväng till nästa sväng utan att flytta fötterna.
    Smalare bräda bör ju ge schysst kanttillkant rörlighet. Precis som en ”gammal” singel, om man monterat lagom liten fena vill säga. Med stor fena tappas ju den fördelen snabbt.

    Jo, man lägger ju sällan i ända till nosen i en bottensväng, men som sagt är det skillnad på mitten. Här är en med två brädor av samma volym. VG-varianten är smalare men hela ”vinkeln” och kurvan på outlinen är annorlunda. Såklart kan man i princip böja ihop den till en rund nos om man vill… och göra den 7-8 cm längre, det har du helt rätt i. Det är absolut inte nosformen i sig som spelar roll.

    player-frugal2.png

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 19:50 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    @RRD 735584 wrote:

    Ola, åt vilket håll menar du? Åt båda?

    ”Man får vara lite försiktig med bredden bara”

    Att single fins behöver vara smalare (som Erree säger). Det finns iofs vissa trick man kan använda, som mer v i tailen och även mer tailkick som leder in brädan lite enklare i sväng respektive får den att hålla en kortsväng med mindre input från seglaren.

    Men det gick ju att få sväng även på single fins, vill jag minnas:

    152_5240.jpg

    IMG_7414.jpg

    _Z0D5312%20-%20Version%203.jpg

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 14:10 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Jag vet inte vad de kan tänkas ha gjort. I princip funkar alla moderna flerfeningar bra med single. Man får vara lite försiktig med bredden bara, men det verkar ju Quatro ha varit.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 08:37 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    @Mag 735571 wrote:

    Den lilla skillnaden i nosen känns inte som anledning nog att bygga den svarta. Men den är säkert någon mer skillnad än så, eller? Den främsta delen av kanten använder ju vi i princip aldrig, särskilt inte på vågen, även om flera av oss gärna vill tro det. 🙂

    Och visst använder man lite rail ibland? Just här en situation där den korta och kompakta nosen på Frugal och liknande brädor kommer till sin rätt (genom att inte ”vara i vägen” i den tighta vågen).

    toro150707_s.gif

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 07:39 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Jag har inte kollat på de vanguardinspirerade vindsurfingbrädorna (Tabou, JP, Fanatic) så noga, men jag tror egentligen inte att det är i volymfördelningen ”tricket” ligger. Rocker spelar naturligtvis stor, men återigen har jag inte koll på vad de andra har gjort.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2015 vid 06:40 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Men skillnaden (som är svårare att se med blotta ögat) är att hela mittenbiten av outlinen är mycket rakare. Det är det som gör nosen bredare, liksom. Man pratar ofta om att outlinen är mer parallell.

    Detta är mycket mer signifikant än själva bredden på olika ställen. När du ligger på sväng funkar outlinen ungefär som vi tänker oss att rockern funkar Den böjer vattnet. Och som vi vet när det gäller rockern ger mindre kurva mer fart. Samma gäller outlinen. Men rakare outline blir det mindre ”broms” i svängen.

    Men varför har man inte alltid det då? Jo för att brädan då inte svänger bra såtillvida man inte kompenserar med mycket rocker. Den skär lätt fast. Extremt här är en longboard som ju har superparallella rails medan svänger för att den har mycket rockerkurva genom hela brädan.

    Men om vi då tittar på vindsurfingbrädor så kan man få en breda som är väldigt kort att svänga bra även om den har rätt lite outlinekurva överlag. Som en wakeboard som är extremfallet. Men naturligtvis får man tricka en del med rocker och rails också. Men det är nog en intressant utveckling.

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2015 vid 20:11 som svar på: Nya vågbräde konceptet Vanguard

    Rent generellt tror jag att de vanguard-inspirerade brädorna (TOMO) alá Fanatic är ett helt annorlunda koncept än de korta och mer ”runda” brädorna alá min egen Frugal eller Blackbox, Reactor etc. En central princip hos vanguard är att de är relativt smala på mitten och har en rak outline. Skulle en sådan brädor inte vara ”avkapad” fram och bak skulle den i själva verket vara mycket lång. Frugal (och skulle jag säga, även Reactor) har visserligen också en kapad tail men framför allt är hela outlinen kort och kurvig.

    Här är en liten illustration. Den rosa Frugal 75 är som synes riktigt kort. Bakom finns en blå som är vår Quantum 85, dvs en betydligt längre och större bräda. Men den ”fyrkantsnosade” svarta shapen har tom längre och rakare rail line är den blåa, trots att den bara är en 75:a. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och byggd denna shape än trots att jag ritade färdigt den förra våren. Blev lite upptagen med andra idéer. Men det kanske är dags.

    f77-q85-player75.png

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2015 vid 23:36 som svar på: Bantat bygge

    Jesper B breddade en SUP en gång. Lade till en remsa på mitten, liksom. Finns om man söker

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 07:33 som svar på: Brädpriset 2016 goes bananas?

    Fraktpriser har gått upp (kanske oljeprisrelaterat) men inte ner sedan om jag förstått det rätt. Sedan är det säkert också dyrare per enhet för att volymerna totalt troligen gått ned en del.

    När det gäller brädor var det ett tag en slags kolfiberkris (pga underkapacitet relaterar till flygindustrins stora förbrukning). Nu tror jag det är billigare igen. Men det har nog mer justerats genom att tillverkare använder mer/mindre kol.

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 20:02 som svar på: Brädpriset 2016 goes bananas?

    Trots att jag är i industrin har jag inte koll på alla detaljer, men ja: Kronan är lägre både mot dollar och euro. Priserna från fabrikerna går upp både för att lönerna går upp och för att vissa materialkostnader går upp. Jag tror även vissa märken försöker höja vinsten per bräda lite, även om det innebär lite färre antal sålda brädor.

    Segel och annat är ju inte direkt skitbilligt heller. Som jag ser det är ett problem (eller en möjlighet) nu att priserna på förra årets beggade är för låga relativt sätt. Det lär korrigeras så småningom.

Sida 3 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications