Forumsvar skapade

Sida 31 av 329
  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 16:29 som svar på: Nytt brädmärke & Ola H

    Hmm. Kanske inte för de segaste Torödagarna, i alla fall inte om du är vad vid några centimeter bredare. Jag gillar ju Q75 i de förhållandena och den är ju lika bred men du är ju lite tyngre och också kanske lite mer bortskämd med att ha större bräda.

    Men som sagt. Du borde testa. Jag tar med en Fly85 nästa gång jag kommer till Torö. Det är ju alltid underriggad 5.3 när jag är där i alla fall. Gillar du den men tycker den är för liten får vi fixa en custom. Jag gjorde förresten en 233*59 med mycket fly-känsla men aningens mindre rocker för ett tag sedan (som Svenne byggde). Du får leta reda på ägaren och be om en test.

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 11:14 som svar på: Nytt brädmärke & Ola H

    Kul att läsa. Du får testa en Fly 85 vid tillfälle. Den är avsevärt svängigare, men har faktiskt också en del av den där singlefinkänslan i raktframseglingen. Själv kör jag helst Quantum med 13 fram och 11 bak, dvs ”tvärtom”. Då tycker jag man får fram det bästa av båda världarna livlig/drivig och svängig/vertikal. Och Det går ju också att köra Quantum som twin om man vill åt en lite slashigare känsla.

    En större Fly ligger inte i pipeline just nu. En Q95 är på G, men FLy-linjen kommer vara oförändrad nästa år också. Men förr eller senare läger vi nog till en större. Jag testar givetvis också med lite nya ideer och jobbar bland annat på en ny variant av fly som är lite bredare (56cm för 75:an istället för 55). Men det ligger långt fram i tiden och det är ju inte ens säkert att det blir bättre. Det är ju inte många som klagar på att Fly känns för seg direkt…

    En sak att fundera på för Simmerspekulanter är att vi liksom har gjort tvärt om mot många andra med våra Quaddar. Båda är iofs allround och funkar i det mesta, men om jag skall precisera så är nog Fly den som är mest allround och Quantum en mer utpräglad windswellbräda. De flesta märken gör ju snarast sin mer radikala sak till en bräda med lite smalare register å så får ”onshorebrädan” agera allroundalternativ.

  • ola-h

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 21:11 som svar på: AWT 2012 Santa Cruz

    Go Levi. Grymt rippat.

  • ola-h

    Medlem
    23 april, 2012 vid 13:26 som svar på: Maui idag

    Wow. Grym action av Calle. Vilken tweak och vilken tajming i läppträffarna.

    IMG_6721.jpeg

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2012 vid 09:02 som svar på: Elsas Peak Påskafton.

    Ja, sjukt kallt. På östsidan var det ju kortarm och bekvämt utan skor. Normal sommarsegling, helt enkelt. Men på västsidan rena vinterkänslan i vattnet. Vågmässigt kanske det bästa jag kört i Sverige dock.

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:37 som svar på: Söker surfare som kör Volvo

    Shit Ila. Du är ju känd.

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:31 som svar på: Bom: kolfiber eller aluminium

    Apropå Mauisails. Kan man trixa till det så man kan köra deras framstycke ihop med rdm utan sån där jobbig adapter?

  • ola-h

    Medlem
    10 april, 2012 vid 19:42 som svar på: Elsas Peak Påskafton.

    Elsa. Mmmm. Man kan kanske få drömma sig tillbaka till sommaren 2010? Glassy 4.2 cross off…

    oland_ola_1.png

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2012 vid 22:22 som svar på: Mastförlängare RDM

    Instämmer. VARFÖR sätta dit den löjliga pinnen? För övrigt noterade jag intresserat på bilderna på Streamlined ovan att gubben Dominy faktiskt utvecklat Streamlinedcleaten lite. Ingen utstickande mutter längre.

    Det som är coolt med Streamlined i allmänhet är att grejjorna mer eller mindre är garagemeck från början. Så low tech det bara går. Men ytterst sällan materialslarv eller liknande.

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2012 vid 21:12 som svar på: Mastförlängare RDM
    Tobb;685652 wrote:
    motsatsen är ju väldigt lätt att bevisa med en vanlig magnet.

    …såtillvida det inte är aluminium.

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2012 vid 20:02 som svar på: Mastförlängare RDM

    Ja, det verkar konstigt, för man får kanske anta att det är just den delen som avses. Vad säger materialexperterna, kan en visuell inspektion av bilderna avslöja huruvida det faktiskt är rostfritt i den blanka varianten?

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2012 vid 19:22 som svar på: Mastförlängare RDM

    Det ser ut att vara samma beslag som UNifiber använder. Och det ser definitivt inte ut som att själva huvuddelen i beslaget är något annat än aluminium – precis som på Jannes bild. Motsvarande del på originalet Streamlined (som antagligen licencierat designen – eller så är den kopierad utan licens) är också i aluminium, men verkar vara av betydligt högre kvalitet (eloxerad?).

    Som sagt, det här visar hur känslig en del som denna är. Även ett ytterst litet misstag kan betyda allt.

    Det är som en sång av Bo Kaspers Orkester… önska dig inget eller allt, önska dig en stilla natt. En förlängare är inget eller allt. Om den funkar är den inget. Den bara gör sitt jobb. Men när det inte funkar är den allt.

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2012 vid 13:03 som svar på: Mastförlängare RDM
    janne_b;685513 wrote:
    Den har samma usla beslag som North. -Tål inte saltvatten!
    /J

    Hmm. Det är sådär det gärna blir. Det är helt enkelt svårare än man tror att få allt rätt, även med en till synes low tech-pryl som förlängare.

    Men kan du beskriva lite mer i detalj vad som hände. Gick det sänder helt?

    Jag menar, även Streamlines beslag kan se lite ärjat ut efter användning, men funkat ändå, och lite WD40 då och då håller dem i ännu bättre skick. Och som sagt, min Liberty med Streamlinedblock har hållit i över tio år.

    Streamlined Carbon och Libertys nya ser ju riktigt bra ut. Angående låsmekanismen så är det värt att observera att Streamlined variant dels har en liten flärp som hindrar att releaseknappen oavsiktligt trycks in och dessutom ser man på motsatta sidan att låsmekanismen verkligen klickat i (den lilla mässingspinnen skal vara flush med ”muttern”).

  • ola-h

    Medlem
    6 april, 2012 vid 11:50 som svar på: Mastförlängare RDM
    Svenne;685342 wrote:
    Pinnen låses med ett enkelt trådstift eller med en låsbricka som skjuter in i spåret på pinnen, och inte ens hälften av spåret används som låsning. Vi snackar Boge-jointar, stenhårda förlängare och hur viktigt det minsann är, sen sitter skiten ihop med en ynka metallpinne som är tunnare än bygeln i en råttfälla!

    Jag tror att de mer seriösa pin-fötterna låser med brick-konstruktionen snarare än råttfälletråden. Men visst – inte heller brickan känns ju inte helt 100 rent känslomässigt. Egentligen borde en ny konstruktion tas fram till rdm, lite som NPs MXT fast med perfekt storlek för att passa inuti rdm-röret. Men som sagt, många rippers kör ju Hookipa, Jaws mm men pinne, så i praktiken verket den löjliga brickan klara biffen.

  • ola-h

    Medlem
    6 april, 2012 vid 11:43 som svar på: Mastförlängare RDM
    Lars_K;685340 wrote:
    Håller inte med alls. Det finns alltid en gräns för vad en förlängare tål, även om den är überjävligt konstruerad av bästa kolfibern och dyr som fan. Går den av så ryker den rätt av. Och då är det som bekant dax att snabbt få fatt i och simma in med riggen innan den sjunker och sedan i värsta fall leta efter brädan som drev iväg långt åt h-e.

    Jag har böjt flera alulängare, som först upptäckts när jag riggade ner. Hade en bra kollängare klarat sej i dessa spolningar? Kanske. Kanske inte.
    Seglade vidare gjorde jag iaf med min böjda alu-längare. Kollängare kanske sparar nåra gram vikt men det är inte värt risken att tappa riggen….

    Likaså dissar jag pin eftersom jag har sett folk som fått simma in efter att pinnen hoppat ur längaren. Att gängan lossnar är också en annan rolig grej med pin.

    Om själva röret går av ”på mitten” så sitter iofs riggen kvar eftersom nedhalstampen sitter fäst i den del som då fortfarande är kvar i brädan. Det är ju bara om anordningen som håller ihop mastfot och mastförlängare går av som rigg och bräda separeras (eller om jointen går av och man inte har bra säkerhetstamp). Eller om själva mastfoten fallerar. Eller mastboxen.

    Pin har jag själv varit rejält skeptisk mot. Jag körde det iofs under ca 10-12 år utan direkt a problem (limmade alltid gängan med röd locktite – det är när den gängar upp sig som den går av) med har sedan kört kopp. Men med senare års utveckling på pin-sidan så tror jag egentligen att det numer är ett bättre system. Och faktum är att även kopparna kan fallera. Jag pajjade själv en Streamlined kopp för ett par år sedan. En ovetenskaplig observation på Maui antyder också att de flesta locals på Hookipa verkar köra pin nuförtiden.

    Och när det gäller kol i allmänhet är ju om inte annat Libertys förlängare ett bevis på att det går. Min är som sagt över tio år och har körts mycket både hemma och på Maui, ofta med runt 40cm förlängning. Den är dock långt ifrån lätt.

Sida 31 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications