ola-h
Forumsvar skapade
-
De flesta av Simmer segel designas ju i Sverige och flera svenskar windsurfare är mer eller mindre inblandade i designen tillsammans med Thomas Persson. Jag tycker inte det finns någon intressekonflikt. Tvärtom, faktiskt. Att kunna köpa segel som är designade speciellt för Apelviken och Halmstad, eller åtminstånde till stor del testade där (och dessutom runt hela världen av det internationella teamet) måste ju vara ett stort plus. Att märket är litet internationellt sett tror jag inte spelar roll för kvalitet på vare sig design eller tillverkning. Visserligen kanske t.ex. NP har mer pengar till utveckling, men jag har en känsla i att det resulterar i fler modeller snarare än bättre enskilda segel. Det är till slut designern och hans samarbete med testarna som bestämmer. Simmers design- och test-team verkar, så vitt jag kan bedömma utifrån, funka superbra. Jag tror att designerns och testarens förmåga till kommunikation – hur mycket design testaren fattar och hur mycket surf designern fattar – är viktgare än om man är världsmästare och hotshot på Hookipa eller ”bara” en av de bättre i Apelviken/Sverige. Dock kommer ju alltid testaren personliga preferenser i segelkänsla spela in, men det är liksom en annan sak. Det är ju därför nästan alla segelmärken erjuder flera olika vågsegel, t.ex. Simmer Wavecomp, som designas på Hawaii av Jason Diffin, ser ju inte alls ut som OS Wave.
När det gäller tillverkning sker det, vare sig märket är stor eller litet, i stora fabriker i österlandet, där ”små” och ”stora” märken sys sida vid sida.
Själv har jag inget med Simmer att göra utan kör ett annat litet märke, HOT, så det finns inga intressekonflikter i detta inlägg…
-
Jag håller med inläggaren nedan. Det var en riktigt bra ide och ni hade otur. Jag var själv nere och tittade lite på utställningarna med MIN nyfödde son (Varbergs BB, torsdag 11 oktober, 06.41).
Själv har jag ett föredrag om rockerkurvor och krökning i bakfickan om det behövs lite teoretiska grejor någon gång…
Jobba på och låt er inte nedslås av detta lilla bakslag.
-
Det äldre fibersparbakbeslaget, som inte är full carbon, är lite längre. Troligen inte 15cm längre dock.
Att förlänga en så pass lång bom känns lite vanskligt. Det verkar som det är tillräckligt lätt att paja dem som de är. Det är också svårt att få dem styva. WM vinnaren Wojtek har t.ex. setts köra med ett hål i seglet vilket genom han hade ett snöre som förband de bägge bomholmarna.
-
ola-h
Medlem16 oktober, 2001 vid 10:43 som svar på: Film från förra veckan -för snabba uppkopplingarNu har jag döpt om filen och ersatt ”å” med ”a”. Alltså klicka på mitt namn nedan och sedan på filmlänken eller tag
http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/Movies/asa011010-2.mpg
-
Det brukar nog snarare vara så att den som förts sätter tricket får döpa det. Att det uppkallas efter någon variation på originatorns namn händer också. Exempel på det förra är crazy Pete (där ”Pete” inte är han som hittade på/satte tricket) och Willy skipper (påhittat av Dave Kalama om jag inte minns fel). Exempel på det senare är Cheese roll (efter förnamnet hos Cesare Cantagalli) och Wymaro (”plattvattenwave-360”, efter Bill Wyman).
-
Hur mycket extra längd behöver du och vilken bom (märke, modell, längd) är det du har?
-
Det beror på att jag modifierade dokumentet hemifrån där inte ”last modified automatiken” funkar. Bilderna är dock från idag, 8-10 imorse närmare bestämt.
-
Det är rätt stenigt, men det går att köra säkert. Ibland missar man dock bedömningen och då sliter det på prylarna. Om man kör där vågen är som bäst (en bra bit till höger relativt bilderna) är det i princip omöjligt att inte få stenkontakt. Man blir inte direkt uppslängd på stenarna, men det klosar på sidorna så att enda vägen är upp på sten-ön.
-
Med styvare mast får man dra betydligt hårdare och mer i nedhalet (observera skillnaden). Med mjukare mast och mindre nedhal får du ett lite livligare segel som planar tidigare men tappar shapen tidigare när det tutar i. Med styvare mast och mer nedhal får du mer stabilitet men seglet blir mer ”dött” och planar lite senare. Tillverkarna optimerar sitt mastval för att koma till den komprmiss de tycker är bäst. Har man väldigt speciella preferenser, eller är t.ex. extremt lätt kan ett annat val vara bättre. Är det inte väldigt på marginalen med vilken mast som skall passa (som t.ex. 4m eller 4.3m till NP Core 5.3) är det nog oftast ändå tillverkarens val tillsammans med rekomenderad riggning som funkar bäst.
-
Men jag tror nog risken att det skulle bli överbefolkat just på det stället är tämligen liten. Det är trots allt rätt svårtillgängligt.
Hur som helst blev det inget i måndags, vinden dog och vred mot sydväst. En av seglarna tog sig visserligen ut direkt, men det blev tydligen inte mycket. Själv riggade jag om till 4,7 och kryssade ut hela vägen för att kolla. Straffet fick jag direkt, det är (som du kanske vet) inte helt skoj att balansera sig hela den lååånga vägen in med vatten till knäna.
-
Scott, som för övrigt gör vindsurfingvärldens kraftfullaste cut-backs, kör Starboards (standardbrädor, dessutom).
Jag hoppas att få testa någon av de nya Starboard ACID senare under hösten och återkommer i så fall med mina intryck.
-
Nej, det är bara att bulta fast mastfoten strax framför främre hjulparen. Någon broms behövs inte. Det är dock en bra ide att hålla till på en någorlunda stor yta.
Skatesurf är kul och dessutom bra träning för vindsurfingen. Speciellt är det ett bra sätt att lära sig jippa radikalt, slå runt seglet innan man flyttar fötterna, bom-till-bom-jipp etc.
En annan skoj grej som år lite svårare på vattnet är fyrdubbla 360 etc. Farten blir lätt rätt hög. När jag höll på, för 10-12 år sedan, hände det ofta att man seglade om mopeder.Ett segel runt 4.5 brukar vara lagom.
-
Det bästa torde vara att fortsätta gå i skolan eller underkasta sig annan typ av utbildning hela livet. Det är svårt att hitta något lika fritt jobb. En liten undersökning bland mina vänner avslöjar att den vindsurfande delen av vänkretsen är betydligt mer välutbildan än den icke vindsurfande delen. Själv är jag nu doktorand vilket innebär rätt mycket jobb, men också mycket stor frihet. Dessutom är det ju inte fel att som i somras kunna åka på betald konferens till Hawaii. Behöver jag nämna att jag stannade lite extra…
-
Jo, en egen ö låter ju inte så dåligt, men placeringen Hjälmaren känns lite sådär. Jag skulle föredra någonstans mitt i Stilla Havet eller om det nu skall kompromissas lite med vågor och temperatur, en bit ut i Kattegatt.
Jag har själv testat både Hjälmaren och Hawaii (som exempel på Stilla Havs-ö) och skillnaden är inte helt försummbar.
-
Men själva tvisten i ett segel rör sig om ganska långsamma rörelser i relation till t.ex. hur snabbt akterliket rör sig när det fladdrar. Jag tror snarare man får mer fladder än bättre tvist om man går över till mycket tunn duk.
OM man vill dra nytta av eventuella skillnader i tvishastighet är det nog i seglets topp, där tvisten så att säga har större amplitud, man skall köra tunn duk.