ola-h
Forumsvar skapade
-
Ja, det är jag rätt säker på. Tvisten i ett segel åstakommer iochförsig lite böjning av duken, men krafterna är så stora att den otroligt marginella uppstyvande effekten en lite tjockare duk kan ha knappast kan spela någon roll.
Hur ”bra” ett segel tvistar beror nog i huvudsak på skärning, mastkurva och trim.
-
Det är en kompromiss det där med tunn monofilm. Anledningen att köra tunn film är givetvis lätt vikt. Lätta segel är lättare att hantera, planar tidigare etc så rent seglingmässigt kan man i princip säga att man får ett bättre segel genom att ersätta tjock monofilm med tunn. Givetvis får man då på köpet lite sämre styrka och framför allt sämre ”utmattningsegenskaper”.
Det finns andra sätt att göra lätta segel än att ha tunnare duk och andra sätt att göra starka segel än att ha tjockare duk men kanske inte i något av fallen några lika effektiva. Monofilm och andra segelduksmaterial har nog blivit lite bättre på senare år så även segel med rätt tunn film ser fräscha ut ganska länge.
Man får lätt en känsla av att NP, som marknadsdominant också har bäst utveckling. Å andra sidan kan det också bli lite Microsoftkänsla. Rent designmässigt tror jag egentligen inte att NP ligger före några andra på vågsegelsidan. De verkar ha en fantastisk koll på spänningssidan, men är kanske också lite låsta vid sitt eget sätt att tänka med rätt mycket lattrotation etc. Flera andra märken har på senare år gått helt andra vägar och även de uppnått mycket bra resultat. Det som jag tycker NP är allra bäst på är helheten i modellprogrammet och hur de kommunicerar olikheterna i de olika (våg)seglen. Jag gillar också att de designar olika segel för seglare av olika vikt.
Ola H.
-
Jag tror också polyestertejp (eller silvertejp) är lättare att få bra än monofilmtejp. Den senare är ofta så styv att det inte blir någon bra limning.
-
Adde menade att det vore trevligt att kunna verkligen förvandla en viss vindhastighet i km/ till samma tal med i meter per sekund. Med andra ord vill han ha någon som med lite magi kan förstärka vinden med en faktor 3.6.
-
Det är svårt det där med vikten. Ett lättare segel är mycket skönare och mer lätthanterat, men någonstans måste man ju ta bort material. Genom att placera förstärkningar smart (och använda dyra material) kan man ändå göra ett segel som klarar extremblastningar bra. Man kan dock inte bygga superlätt och samtidigt behålla den goa känslan av pansartjocklek. Jag tror att de superlätta seglen till en början är starka och bra men blir sjaskiga snabbare. Tunnare duk, mer monofil, etc slits helt enkelt fortare.
Det som är intrerssant är att även de ”tjocka” seglen blivit lättare på senare år genom att använda smartare förstärkningar och ideer från lättviktskonstruktioner. Att bara boffa på med 12 lager duk i skothornet ger ett gediget intryck men är nog inte det smartaste när man jagar både stabilitet och vikt.
-
Jag är inte helt opartisk här eftersom jag är så kallad Hot-representant. Detta betyder iochförsig inte att jag tjänar ett enda öre på om det säljs fler segel…
Hur som helst, alla segel säljs genom importören Jesper som driver HotSailsMaui.Se. Att jag är Hot-rep betyder bara att jag fått ett bra pris på segel i utbyte mot att visa upp dem för intresserade (jag brukar i och för sig på pin kiv visa upp dem även för ointreserade ibland). Att jag valde att hoppa på detta var mest för skojs skull. Jag hade en lite känsla av att Hot som ett litet loft inte skulle kunna producera like bra designer som de stora. Jag hade fel. De segel jag kört har varit mycket bättre än jag trott och är ett stort lyft från vad jag körde innan. Både vindregistret och känslan har varit i världsklass. Jag har endast kört vågseglen men testresultaten för Stelth ser ju också bra ut.
När det gäller kvaliteten kan jag säga att Hot sys i sammafabrik som bl.a Gaastra och att detaljsömnad, materialval och sådant alltid varit en av de riktigt starka sidorna hos Hot. På vågsegelsidan finns hos Hot allt från marknadens i särklass lättaste vågsegel (som ändå tål hårda tag) till super-hardcoreseglet Roc Slide som får till och med de gamla Ezzy att se klena ut.
-
”e de sant att det inte ska serveras red-bull på wave-classic…. var ska jag då hälla min sprit i?”
Mitt förslag är att du häller spriten i munnen (med förhoppning om att den sekunden efter hamnar i magen för att senare transporteras till tarmarna, tas upp i blodet och slutligen komma ut till hjärnan och centrala nervsystemet)
-
Jag är lite nedlusad med jobb och har inte haft tid att fixa. Jag fick priser från bl.a. GBR, men inget riktigt bra. Vet någon var de finns i Tyskland?
-
Jag kan inte mycket om strömning, men jag har för mig att vilken struktur man vill ha beror på hur flödet ser ut. Antagligen kan Henrik förklara mer. Om jag minns rätt brukade man på segelbåtar förr ha framdelen blank och bakdelen strukturerad (400-600 papper). Iden var att där strömningen är (nästan) laminär skulle blank vara bäst och där det var mer turbulens skulle strukturerar vara bäst.
På skidor är det definitivt så att ett blankt belag är otroligt långsamt, och även där glider man på en mikrofilm av vatten. Här ger man belaget längsgående ”rillor” där grovleken beror på snökristallernas karaktär. Med stenslip eller slippapper går man över belaget, sedan vallar man och sicklar för att avsluta med att borsta ut vallan ur rillorna med först brons och sedan hästhårsborste. Efter detta ser belaget mycket blankt ut, men kollar man noga ser man strukturen.
-
Jag kommer inte ihåg om det är 99 eller 00, men det är samma mast. NP uppger egentligen inte kolhalten, men den ligger på Wave-masten på mellan 35 och 40%.
NP Wave motsvarar (fram till och med 00) Fiberspar Tidal Wave.
NP wave är en slitstark, hållbar och bra mast, speciellt för vågsegel. Vill du ha något riktigt snärtigt till race eller freeride kan det vara ide att satsa på mer kol.
-
Jag har en Neil Pryde Matrix Wave 430 som är i superskick. 1500:-. Nypris drygt tre papp.
-
Jag har kollat med en Hawai i-affär och en shop i GB. Vid beställning av 10-15 set skulle man få viss rabatt (jag är inte hemma nu och kommer inte ihåg de exakta priserna, men det skulle nog bli ca 600 + frakt). Det vore intressant att inna beställning göra prisjämförelse med Tyskland. Någon som vet någon shop i Tyskland som har dem?
Jag har inte haft tid att engagera mig i detta så mycket och därför inte rapporterat
-
Jag har ett möte i Stockholm på tisdag. Kanske skulle jag svänga förbi på vägen till Örebro. Vägbeskrivning? Troligen blir det dock för sent, men man vet aldrig.
0709-589384
-
Men tänk så här då: hur stor är skillnaden i storlek mellan 4.2 och 4,1? 5.0 till 4.1 eller 5.0 till 4.2 spelar nog mindre roll än segeltypen.
5.0 till 4.1 ÄR ett rätt stort hopp men alternativet är näg snarare att köra 5.0-4.4 och sedan köpa ett segel till. Med moderna segel som Dr.X funkar det helt OK att gå från 5.0 till 4.1. Det gäller dock att ytnyttja trimbarheten maximalt. I vissa lägen blir givetvis valet mellan ett plant, superdraget 5.0 och ett säcktrimmat 4.1, men det funkar. Nackdelen är bara att man får segel men väldigt olika karaktär (med de olika trimmen) som man får vänja sig vid. Med fler segel kan man unna sig lyxen av att liksom först välja karaktär, dvs hur stort man vill köra just i dagens förhållanden och hur man vill att seglet skall kännas osv, och sedan välja storlek.