Forumsvar skapade

Sida 315 av 329
  • ola-h

Medlem
    23 maj, 2001 vid 10:48 som svar på: Bilder från Apelviken 19/5

Japp, jag drog ner på fredagen lagom till det började blåsa. Körde från ca 18.00 5.3, först underrriggat och senare med fullt drag, och sedan 4.7 till klockan 21. På lördagen körde jag i stort sett hela dagen med först överriggad 4,2, sedan 3.7 och senare underriggad 4.2 (orkade inte rigga om till 4.7). Riktningen var tyvärr lite tråkig. Ingen bra vinkel i Apelviken, men ändå för mycket NV för att det skulle bli vågor i Åsa.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    23 maj, 2001 vid 10:33 som svar på: Bilder från Apelviken 19/5

Om jag inte såg fel vann du väl amatörklassen i freestyle. Grattis.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2001 vid 06:33 som svar på: bästa väderlekstjänsten…

Helgen som gick var på västkusten rejält blåsig och DMI (danska, http://www.dmi.dk) prickade prognosen perfekt redan i måndags. Alla andra (smhi, wetteronline, halo) var fel ute. Halo och Wetteronline sade ända fram till i fredags att det inte skulle bli något att tala om (med undantag av att wetteronline en dag dillade om lite vind). SMHI justerade sin prognos så småningom, men fram till fredag morgon hade de ingen kulingvarning.

Det lustiga var att ända fram på fredag eftermiddag trodda jag att DMI hade fel. Det var i stort sett vindstilla. Lite på Chans drog jag ändå ivag fram mot kvällen och det visade sig vara helt rätt.
    Det som hände var att vinden kom på kvällen, 5.3 från ca 18.00 och senare 4.7 med bra drag. Hela efterföljande natt var blåsig. På lördag körde jag 4.2 och 3.7 med fullt ös. Vinden minskade lite så småningom, men hela lördagen funkade med mindra än 5.0 (jag körde 4,2 till ca 16, då rätt underriggad). På söndagen var det igen mindre vind. Allt var precis som DMI sagt. Alla andra hade fel.

DMI: 1
    De andra: 0

Ola H.

• ola-h

Medlem
    17 maj, 2001 vid 14:42 som svar på: väjningsregler

I vågor gäller andra väjningsregler än inom racing, även om nog de vanliga reglerna gäller rent lagligt. Dock har du nog inte så stor nytta av lagen när någon oxtokig local beslutar sig att spöa skiten ur dig för att du tog hans våg trots att han hade den först. Eventuellt snack om styrbords halsar lär då knappast göra någon nytta utan snarare snabbt förpassas från just halsen in i någon annan kroppsöppning tillsammans med delar av din utrustning.

I vågor gäller (kort) följande. Surfare har alltid företräde framför vindsurfare. Vindsurfare på väg ut har alltid företräda framför de som är på väg in. Vid vågsegling har den som var på vågen först rätt till fri väg och om man tog vågen samtidigt har den närmast brytet rätt till vågen (kan vara svårt att avgöra i dåliga, orena vågor).

I praktiken kan det dock, även om t.ex. du är på väg ut, vara ide att låta någon som rider en schysst våg få fortsätta med det om det inte är kritiskt precis var du själv skall korsa vågen. Lite sunt förnuft i kombination med lite uppmärksamhet är aldrig fel.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    17 maj, 2001 vid 09:34 som svar på: Vikten på brädan.

Så min teori stämmer i praktiken.

Om man tänker lite mer på det här lönar det sig alltså att bygga brädor som är lätta i fören medan man utan allt för stora problem lätt kan lägga lite extra förstärkningar i bakdelen på brädan. Många seriebrädor jag sett verkar konstruerade precis med detta i åtanke. De har löjligt tunna och hårt sugna laminat i fören och förlitar sig till ett ibland rätt rejält sandwichlager för att få upp hållbarheten. Tyvärr är det precis detta som leder till problem när till exempel en rigg kommer i överljusdsfart och med bommen som murbräcka träffar fören. För att få en lätt men ändå stark för måste man nog finlira lite mer med laminatet och lägga ordentliga förstärkningsstrippar längs kanter och på andra ställen där det behövs, men ändå behålla ett lätt grundlaminat. Den typen av trix tar dock en del tid viket kostar pengar för producenten och i förlängningen för konsumenten.

I sanningens namn verkar det dock som seriebrädorna blivit bättre i detta avseende de sista två åren. Jag har inte sett lika många kraschade nosar de sista tiden.

Slutligen, extra volym i mitt-del och för är också lätt att falla för, men även det påverkar ju vikten och därmed seglingsegenskaperna.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    17 maj, 2001 vid 06:50 som svar på: Vikten på brädan.

Jag tror det beror på att brädan rör sig i vattnet. Mer exakt, förutom att röra sig framåt följer ju brädan ojämnheter i vattenytan och rör sig en del upp och ner. På något mer eller mindre invecklat sätt kan man tänka sig att den rörelseenergi som går åt till detta tas från den energi som driver brädan framåt. Därför är det också viktigt var på brädan vikten sitter. När det gäller segling rakt fram är lite extra vikt i nosen av mer ondo än lite extra vikt t.ex. mellan stropparna, detta beroende på att fören rör sig mer. Tejpa fast två kilo mellan stropparna eller i fören och provkör så får du se.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    16 maj, 2001 vid 06:10 som svar på: Funkar RDM-master till dagens segel?

Om jag inte är helt ute och cyklar så sätter man en speciell adapter utanpå masten så att den inte vilar mot sprinten. Endast förlängare med sprint funkar till detta. Angående segel tror jag de flesta fortfarande är sydda först och främst till normala master. Dessa har dock på senare år även de blivit smalare.

Jag skulle tro att om man inte är extremt bekymrad för mastbrott är det bäst att vänta tills nästa år med att hoppa på RDM-tåget. Tills dess kommer flera märken ha anpassat sina segel till RDM.

På NP-maui-konfen stog det nyligen att NP inte längre var säkra på att de skulle gå vidare med sitt RDM-projekt. Jag frågade varför och Kevin sade att de inte var nöjda med hur masterna uppförde sig. Jag har en känsla av att detta inte är hela sanningen. Givetvis kan jag ha fel, men jag tror att den modell NP använder när de konstruerar sina vågsegel -dvs med mycket lattrotation- borde vara svårare att anpassa till RDM. På Ezzy, vissa Simmer, Hot m.fl borde det vara mindre kritiskt. Jeff Henderson, som designar Hot, säger att årets Hot vågsegel funkar mycket bra på RDM, men blir lite annorlunda. Mer specifikt hamnar buken anignens längre bak.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    15 maj, 2001 vid 11:25 som svar på: Vind i sikte!!
  • ola-h

Medlem
    15 maj, 2001 vid 11:24 som svar på: Vind i sikte!!

Kommer du ner till Västkusten i helgen? Jag seglar troligen Åsa eller Apelviken/Lejet. Mellan väst och sydväst är Åsa bäst om det är tillräckligt mycket vind. Det kan bli riktigt bra vågridning. Om du vågar ta ut dina leksaker bland lite sten kan du maila (olahe@math.chalmers.se) eller ringa på 0709-589384 om du inte hittar.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    15 maj, 2001 vid 09:38 som svar på: Vind i sikte!!

Typiskt, redan efter en dag har väst 13-18 ändrats till syd och sydväst ca 10. Visserligen spås ökning till 10-15 V-NV, som också är prognosen för lördag och söndag, men den här typen av sänkningar av prognosticerade vindhastigheter brukar ofta sluta med ingen vind alls. Vi får hoppas på motsatsen denna gång. Wetteronline har faktiskt ändrat sig till det bättre, ca 20 knop (ca 10 m/s) väst på lördag, men 10 meter per sekund ger ju liksom inte samma adrenalinrush som 13-18, eller hur.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    15 maj, 2001 vid 07:12 som svar på: Vem säljer HPL och Powerex?

De flesta av Powerex master säljs hos Surfers Paradise under namnet Simmer. Jag tror bara det är Z-taper som inte har någon Simmer-motsvarighet. Priserna är dessutom mycket bra, tycker jag.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    15 maj, 2001 vid 07:06 som svar på: köpes

Hot Sails Maui har en ny barnrigg på programmet. En hel rigg kostar visserligen strax under 4000:-, men då får du något som verkligen är perfekt anpassat för barn. Intresserad?

Ola H.

• ola-h

Medlem
    14 maj, 2001 vid 13:50 som svar på: Dykar problem!

Ni får dela på utrymmet. En lämplig uppdelning kunde ju vara att dykarna får allt vatten under 2 meters djup och ni vindsurfare allt över. Kanske kan ni get dem ett par kvadratmeter ytvatten för i- och uppstigning också.

För övrigt tror jag 2m tror jag är mer än väl även med den snabba fendjupsökningen som pågår nu i åtanke. Jag tror det tar minst ett par år innan fenorna börjar närma sig tvåmetersstrecket. Vid det laget har för övrigt antagligen brädorna lagt på hullet också och blivit säkert 3 meter breda. De största seglen skulle kunna vara runt 20 kvadratmeter plus 5 extra meter gennaker samt en fet genomlattat spinnaker i monofilm. Brädornas volym kommer då inte längre mätas i liter utan i kubikmeter, lattorna i storseglen kommer att vara 370 kolfibermaster och masterna har blivit femdelade för lagligt kunna sättas på taket på en Volvokombi utan varningsflagg. På tal om delning lär även bommen få vara minst tvådelad. Detta gäller även brädan som kommer vara tvådelad på bredden för att få plats på taket på en vanlig bil. Så, när tvåmetersvallen för fenorna nås kommer vindsurfingklubbarna att kunna tjäna extra genom att köra hela dykarlaget ut på djup vatten, alla inrymda i aktersalongen som kommer finnas strax framför fenboxen (not-only-deep-but-now-really-really-super-duper-ultra-seriously-deep-tuttle), allt standardutrustning på nya Starboard 8175. Snabbt, snyggt och sjövärdigt och alla kommer existera i ett fint samförstånd.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    14 maj, 2001 vid 07:09 som svar på: Vind i sikte!!

DMI Femdyng.

Nu skall väl det åtminstånde bli något av. Vid det här laget är man ju glad om man bara får testa den nya 6.3:an. Å andra siden vore det ju inte fel att få prova de tillika nya mindre seglen, varför inte 3.7:an med sin nya 370-mast.

Ola H.

• ola-h

Medlem
    7 maj, 2001 vid 12:04 som svar på: Det blåste 25m/s på träningslägret!!!

Det är tjockbom. Vill du ha den ändå? Din formulering ”endast smalbom helst” lämnar ju liksom vissa tolkningsmöjligheter.

2200:- med bom i så fall. Idag. För dig.

Ola H.

Sida 315 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications