ola-h
Forumsvar skapade
-
Egentligen är det inte så jättenoga om man går efter procent eller har t.ex 0.5, 0.7 eller något annat emellan rakt igenom. Det är för övrigt inte säkert att just en procentuell skillnad skulle vara den ”rätta”. Jag minns att jag någon gång hört att kraften i seglet skulle öka med kvadraten på vindhastigheten. Då skulle man väl välja sina gap så att roten or kvoten mellan konsekutiva storlekar skulle vara konstant? Eller blir det tvärtom?
För övrigt blir skillnaden mellan konstant och procentuellt rätt försummbar när det gäller en våglinje, konstant gap skulle t.ex. kunna vara 3.6, 4.2, 4.8, 5.4, 6.0. Med samma totala vidd men procentuelle skillnader blir det då (avrundat till en decimal) 3.6, 4.1, 4.6, 5.3, 6.0 och mellan dessa linjer är ju skillnaden ju faktiskt i praktiken försummbar.
Ola H.
-
Ja, det stämmer, Voodoo. Om du kommer när hit till Västkusten skall du få prova dem om du vågar. Jag känner på mig att det är dax även för dig att byta märke snart. Ryktena säger att Statens Pris och Kartellnämnd annars kommer att vid vite beordra dig till märkesbyte efter att ha samkört sina register med loggen på konfen.
Ola H.
-
Som presumtiv segelköpare borde man lägga ner mer tid att fundera ut vilken typ av segel man passar ihop med. Att sedan hitta ett bra segel av rätt typ är betydligt lättare.
Ola H.
-
När man bara tittar på betygen missar man mycket, speciellt när det gäller vågsegel. T.ex finns ju inte NP Zone med bland dina listade ”ettor” och ”tvåor”, trots att väldigt många tycker Zone är det skönaste av de tre Neil Pryde-seglen.
I själva testen finns ju också lite text till varje betyg och varje segel. Genom att läsa texten får man ut betydligt mer av seglets karaktär.
Ola H.
-
Jag tror så små brädor funkar bäst med lite mer rocker och hyfsat runda kanter. Själv kör jag också med tre lika stora fenor, ala’ vågsurfingbrädor. Detta ger superschysst grepp i svängarna, tidig planing och fenomenal höjdtagning. Dessutom ligger brädan lite annorlunda i svängen. Man kan liksom göra sväva svängar längre fram på brädan. Nackdelen är lägre toppfart, men skillnaden är inte så stor att det hindrar i vågsegling. Själva raktframkörningskänslan med tre fenor är rätt lik singlefin och inte alls som twinfin.
Anående min 233:a kan man säga att den inte är ”småstudsig” men väl ”storstudsig”. Vad jag menar är att den går väldigt mjukt i vattnet men ändå iblend kan lyfta till. Då får man hålla tungan rätt i mun eftersom nosdykning lättare inträffar på en så kort bräda.
Ola H.
-
Ja, jag är nog den som bygger korta vågisar. Min lilla är 233. Jag har rätt mycket rocker. På 233:an experimenterade jag också med ovanligt mycket V genom hela brädan. Detta ger en väldigt skön känsla kant till kant och en harmonisk gång över shop. Den korta längden gör dock ändå brädan rätt orolig i mycket hård vind om man är överriggad. Fördelen med den korta längden är en otrolig hanterbarhet när det är lite trångt, som det ofta är i små, svenska vågor. Jag gillar att ha mycket av brädan mellan fötterna, så att säga.
Ola H.
-
Jag håller med att detta är anledningen till mycket tvist på vågsegel. Dock blir en sidoeffekt att seglet blir lite mer slappt och livlöst i de undre vindregistren. I praktiken tycker jag att vågsegel med mycket tvist måste köras större än sådana med mindre tvist (lite förenklat) för att känslan skall bli bra.
Även moderna segel med lite tightare överdel är ju avsevärt mycket mindre topptunga än gamla segel. Min personliga smak dikterar dock att jag hellre tar lite mer drag i toppen på köpet för att få ett segel med mer ”pumpkänsla” som kan väljas i mindre storlek. Antagligen beror detta på att jag hellre rider vågor än gör feta hopp och pga min låga vikt aldrig har problem att komma igång.
Många segel är idag väldigt trimbara så att man kan ändra känslan/tvisten rätt mycket på samma segel. I vissa förhållanden väljer även jag att köra med så stort som möjligt ett mer tvistat segel.
Ola H.
-
Jo, det är faktiskt skillnader som inte skrivs ut. CK-95, Race Pro och nya X7 har alla aningens olika kurvor trots att de går som constant curve i MCS-mätningar. Skillnaderna är dock antagligen rätt små. Man kan se att Race-Pro och X7 skiljer sig åt genom att titta på ”bend offset” i specifikationen.
När det diskuteras segeldesigner på NP-forumet verkar det som om segeldesignern snarare först bestämmer sig för en böjkurna och sedan gör seglet, iallafall på race-sidan. NP gillar ju att prata om kompatibilitet och sån’t och ville säkert att Robert Stroj skulle designa RS-1 runt Race-Pro. Robert vill dock inte detta utan valde en annan kurva. Min gissning är iochförsig att han valde en kurva han var van att arbeta med snarare är en som han trodde var teoretiskt snabbare.
Om jag inte minns fel skrev Kevin på NP någon gång att just Ck-66 är den enda flextop mast NP någonsin producerat.
Ola H.
-
Nej, jag tror inte det går att läsa ut från specifikationerna. Givetvis går det att mäta böjkurvan. Det är enklast om man skall jämföra två master. Då är det bara att stötta dem på bockar i topp och botten och sedan belasta dem på mitten med 10-20 kilo. eller nåt. Om man vill kan man se till att eventuellt belasta den ena mer så de får samma maximala nedböjning. Då ser man direkt skillanden i böjkurva.
Ola H.
-
Det är inte utan att din fascination för avskräde upptar aningens för stor del av din hjärna. En uppenbar risk med detta är att andra färdigheter, såsom associationsförmåga, logik och eftertänksamhet, får stryka på foten (vilket just i ditt fall verkar ovanligt otrevligt).
Den normale läsaren associerar inte alla Kevin men enbart Kevin Pritchard. Just i det fall jag antar du relaterar till är det nämligen en helt annan Kevin som åsyftas.
Ola H.
-
Antagligen behöver du rigga seglet något annorlunda på en CK-66 jämfört med en Wave-Pro, Wave eller CK-35. CK-66 är mer flextop än de andra masterna, faktiskt mest flextop av alla master NP sålt om jag inte minns fel.
Ola H.
-
Vi talar nog knappast om samma Kevin här. Den Kevin vi pratar om är föreståndaren för Neil Prydes Maui-center, ej Kevin Pritchard
Ola H.
-
Det intressanta är att Kevin på NP-konfen brukar rekomendera mer nedhal än specificerat, eller åtminstånde, även i extrem lättvind, maximalt angivet nedhal. Själv gillar jag mer liv i mina segel och kör när det går med mindre nedhal (med inom rekomenderade) och har haft en och annan dust med Kevin om detta.
Ola H.
-
Jag håller i princip med, men det är till och med så att de flesta märken nu vågsegel i både kategorin ”mjuka” och ”hårda”. Däremot finns det som du säger vissa skillnader i designfilosofi som går igenom alla segel av ett viss märke (med vissa undantag).
Själv har jag i år, efter 3 år på Gaastra följt av 9 år på NP (varav några på Nils Rosenbladdesignade Tiga), tagit steget från de stora till HOT. Det skall bli spännande att se hur det kommer kännas, men de segel jag beställt ser mycket intressanta ut och är gjorda för att ge precis det jag vill ha i ett vågsegel.
Ola H.
-
Jag antar att du menar att en forward på plattvatten när mastet tar i BOTTEN är en påfrestning. Detta är ett vanligt problem i Hjälmaren, men Mälaren kanske är bättre….
Ola H.