ola-h
Forumsvar skapade
-
Det verkar ha varit en del blåsiga dagar i år. Behöver rent av en 4.0a åka med?
-
Ser kul ut. Kul med variation mellan stort och smått, och skall sanningen fram har jag inte något emot att få några små och inte så crowdiga dagar att starta med. Hmmm vad säger prognosen….. Alltid något visst när resan är så nära att man kan börja kolla prognoser för att gissa hur första seglingsdagennkommer att bli…
-
Snyggt kört grabbar. Nästa vintersemester får bli tält på Stenstranden december-januari.
Gippen: Ja, perfekt tajming för en cutback, men kanske inte perfekt kroppsposition. Riktigt snyggt ljus i den bilden, förresten.
-
…och frågan är också om inte din vindmätare också borde påverkas av densiteten, ungefär lika mycket som seglet? Fast kanske beror det på vilken typ av vindmätare du har.
Dessutom borde väl luftfuktigheten ha liknande inverkan?
Rent empiriskt har jag ingen aning eftersom jag aldrig kört med vindmätare. Mitt största ”problem” i den här genren är att ljuset alltid är lite annorlunda på västkusten jämfört med på ostkusten. Därför ser också vattnet lite annorlunda ut vid samma vindstyrka och vilket gör att jag alltid är lite mer osäker på segelvalet på spot som Torö och Gislövshammar jämfört med de västkustspot jag seglar.
-
Intressant, Jesper. Speciellt det där med volympreferenserna. Grovt förenklat tror jag också att de flesta borde fundera på en bräda med volym ungefär som sin vikt, plus 3-5 liter på sin höjd. Sedan är det typiskt sett bättre att utifrån en sådan ”standardstorlek” och justera shapen (rocker, outline, bredd, rails etc etc) så att brädan funkar som man vill.
-
Endy;679796 wrote:Blev så stoked efter min senaste session på Bjäre i fredags så jag ville dela den, ni som inte följer bloggar för att ni inte orkar läsa eller hänga med kanske kan få lite inspiration att sticka ut trots att det är januari och 3 grader varmt, belöningen kan ibland visa sig vara helt magisk.
Orkar ni inte läsa finns det en hel del bilder -> http://endysurf.blogspot.com
Stay stoked!//Endy
Foto: Pär Lundgren aka Styret
Nu kör jag lite hårdkörning med jobbet inför Maui, men det vara bara två veckor sedan jag hade en sjukt bra dag i Åsa. Kylan till trots, det är nästan som om vattnets viskositet ändras eller nå’t när det blir kallt för vågorna känns alltid renare och finare. Eller så är det hjärnans viskositet som ändras så att processhastigheten blir mer i synk med våghastigheten?
Hur som helst. En skål för våtdräktsutvecklarna som gör det biologiskt möjligt att segla. En skål för de djupa lågtrycken som gör det fysiskt möjligt att segla. Och en skål för åretruntseglare som Endy inspirerar och gör det psykologiskt möjligt att segla.
-
Som sagt, har man lärt sig trimma bra och testar mycket (som du säkert gör med tillgång till så mycket prylar) så går det mycket riktigt att trimma fram helt Ok egenskaper ur det mesta. Men hela handlade ju just om att alla inte har den kompetensen eller lusten att trimma. Då kan man välja att chansa lite och inte bry sig eller spela lite mer säkert och kanske betala mer för att slippa oroa sig för att det är något som inte passar.
Annars tycker jag kanske att de perspektiv du redogör för finns bland de som jag beskrev i mitt långa inlägg ovan. Det finns helt enkel en massa för och emot ”båda sidorna” och även en enskild segeltillverkare vill BÅDE framställa sina segel så att de passar på det mesta och framställa det som att endast de egna masterna passar.
-
Carlito74;679411 wrote:Det här är ett intressant ämne tycker jag. Om ovan personer utnämner sig som ”medelgoda” så är jag själv då väldigt mkt nybörjare så mina iakttagelser är möjligen mer banala. Men även jag observerar stora skillnader i upplevelse från gång till gång. Jag har kört med både egna och hyrda prylar med både ”optimerade kombinationer” av tillverkares grejer respektive blandat tex Flextop-segel (NP) med CC-master osv. Som påpekas ovan är min iakttagelse att optimal trimning har betydligt mer påverkan på upplevelse än vad optimerad mast/segel-kombo har. Att hitta rätt balans i alla ”rörliga delar” som uthal, nedhal, mastfotsplacering, hängseletampar osv har betydligt mer impact på upplevelse än hur segel och mast samverkar – upp till den nivå (och då talar vi förmodligen medelgoda till avancerade surfare) där nästa nivå av optimering handlar om just segel- och mastkombo.
Hmm, jag tror nog mest det är bligsamhet från Jespers sida. Man får nog räkna honom som expert i det här fallet (liksom i många andra fall). Och jag skulle inte helt hålla med dig, Carlito. Läs t ex Sinkers inlägg. Jag menar att om seglet och masten passar blir det mycket lättare att rigga rätt och med ett segel i balans blir det myckt lättare att trimma brädan rätt, och trimmet blir också mindre känsligt. Seglet är helt enkelt så sjukt viktigt. Är det obalans där är det lätt hänt att börja mickla med både det ena och dt andra i stancen.
Jag har t ex märkt det när jag seglar slalom. Det är sjukt sällan och jag har ingen direkt koll förutom min mer generelle seglings och trimkompetens. Ofta känns det svårt att hitta balanse och jag har ofta kännt det som om t ex bomhöjden, hängtamparna eller fotstroppsplaceringen är fel. Det kan t ex vara en sådan sak som att et blir för mycket tryck på bakfoten och det känns som om framfoten skall åka ur stroppen. En typisk brädtrimsgrej, låter det ju som, eller hur. Men det visade sig att problemet var lite fel trim på seglet ( för lite nedhal) som gav lite för mycket tryck i toppen som sedan gav allt det där bakfotstryclen mnär man väl lutade seglet bakåt. Så igen ett segel i balans är det viktigaste att lägga tid på näran skall trimma. När det är på plats tycker jag sällan att det blir direkt ”fel” oavsett hur man placerar stroppar och sån’t och nästan alla brädor är dessutom gjorda för att funka med ”allt i mitten”.
-
Som Jeppe säger, i praktiken är det inte alltid så noga. Ta nå’t prisvärt som funkar hyfsat och kör på.
Men funderar man på det hela en gång till, i lite generella termer, så finns det minst fyra sidor på problemet.
Dels två sidor som rör seglaren (konsumenten). Å ena sidan kan man, som jag skrev i början, klara sig bra med något som endast är hyfsat OK när det gäller mast-segelkompatibilitet. Men å andra sidan ÄR det stor skillnad på presetandan även vid rätt små skillnader i ”passform”. Och jag skulle vilja säga att det är medelgoda seglare som förlorar mest på att inte ha perfekt matchning. Det som först tar stryk är nämligen inte någon enskild egenskap som tvist, bottendrag etc utan hela seglets vindregister. Kanske ännu viktigare är att ett segel på en ”tveksam” mast blir betydligt känsligare för hur man riggar det. Man måste träffa mer rätt för att det skall bli skönt och man måste trimma det mer noga för förhållandena.
En duktig seglare och/eller bra trimmare känner när det inte är perfekt och har kunskaper nog att veta vad som behöver justeras. Dessutom är oftast duktiga seglare bättre på att kunna segla på prylar om kanske inte har perfekt balans. Man kan helt enkelt kompensera med teknik. Har man inte de kunskaperna kan man vara rätt säker på att en mast som inte passar KOMMER att innebära att man oftare kommer segla runt med ett segel som inte känns perfekt. Men återigen, det är ju sedan en prioriteringsfråga om detta spelar roll eller ej.
De andra två sidorna rör leverantörer och affärer. När det gäller leverantörer så vill ju de å ena sidan sälja sina egna master och säga att dessa gör de egna seglen mest rättvisa. Å andra sidan kanske inte ens alla modeller från samma märke har samma böj och det kan variera över åren. Det håller tillverkarna helst tyst om. Det finns alltså incitament från tillverkarna att spela upp en ”hype” om mastkompatibilitet, men samtidigt inte till fullo redovisa böjkurvor mm. Hade de velat det hade det för länge sedan funnits ett bättre system än IMCS. Och för att komplicera saken ytterligare. Ett märke vill kunna sälja nya segel även till någon som sitter på gamla master av ”fel typ”. Så det finns en slags motkraft som gör att tillverkare trots alt inte vill spela upp masthypen för mycket. Balansgång…
Samma sak gäller i praktiken enskilda mastleverantörer och butiker som säljer dessa. Där finns det incitament att förenkla skillnaderna, t ex dela in master i enbart tre grova klasser när alla egentligen vet att det kan vara större skillnader inom en sådan klass (t ex CC) än mellan två klasser.
Så hur gör man? Ja, antingen bryr man sig inte så mycket. Det är enklast. Har roligt ändå, helt enkelt. Om man inte har rätt ”whatever”-läggning så får man köra lite kognitiv beteendeterapi och helt enkelt bestämma sig för att ALDRIG låta tanken att en lite halvtaskig dag på vattnet möjligen kan ha berott på fel (eller feltrimmade) prylar få fäste.
Eller så får man nog förlita sig på personer som har mycket erfarenhet av just det segel man har, som helst kan följa med och provrigga eller i alla fall utifrån bilder på det riggade seglet kan göra några uttalanden.
När det gäller det praktiska fallet, ett segel som riggat på en viss mast ger lite mindre tvist och/eller lite planare mittendel (dvs en mast som är mjukare på mitten) så kan det å ena siden leda till ett riktigt skönt segel med lite mer ”dynamik” än vad det var tänkt. Men skillnaden mot att det istället kapar en stor del av toppregistret och bottenregistret och dessutom gör seglet mycket trimkänsligt är hårfin.
-
Vet inte hur 600D är men jag har en 60D och där är autofokusen absolut inte tillräckligt bra för vindsurfing. I praktiken är det manuellt fokus som gäller för det mesta. Som jag ser det är det helt enkelt otroligt mycket mer krävande att filma med systemkamera. I praktiken, om man inte är skärpeföljarnas Michelangelo, får man nog blända ned en hel del för att få lite extra skärpedjup. IOFs inga problem eftersom dessa kameror är bra på högre ISO och det oftast blir snyggare film med lite längre slutartider i alla fall. Fördelen med det är också att lite billigare objektiv blir skarpare nedbländade.
Men som ni hör…. allt detta gör, tycker jag, att en ”vanlig” videokamera fortfarande är att väl så intressant alternativ. OM det mest handlar om ”dokumentation” och man inte är särskilt intresserad av att också kunna ta stillbilder av hög kvalitet, så tycker jag nog att fördelarna med en vanlig videokamera överväger.
-
Är reptilemasten mjukare på mitten då, så när du riggar det bukigt, blir det också mer buk i toppen. Eller hur menar du?
-
Hehe. Nej den går mest på Maui. Min fru är ju förstemaskinist på den.
-
Johan har nu fler bilder på sin facebooksida: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150440342996910.357720.620961909&type=3
TACK för detta!Några fler smakprov
Micke carvar insidessektionen:

Ner i grottan

Micke framför en feting

Mellan väggar av vatten. Mot nästa sväng.

Rider ut landningen efter en skön läppträff som tyvärr inte kom på bild.

Dags för ett dopp.

-
Svårt att prata om enbart railen eftersom brädans läge i vattnet oftast beror av outlinen som helhet. Mao, även om du tänker dra till med en bakfotssväng på tailen är det kurvan outlinen längre fram som liksom tar dig dit. Generellt tycker jag att lite mer bredd på mitten och lite mer kurva i outlinen runt främre stroppen ofta ger en bräda som lite mer villigt kan pressan in i en bakfotssväng.
När det gäller tjocklek så tycker jag i princip att tunnare alltid är skönare. Railen kan visserligen bli för tunn och då skära fast lätt, men det är nästan alltid ett resultat av mer välvt däck än att själva tjockleken är för liten. Men skall man jämföra samma volym (vilket vi ofta tenderar att göra trots att det långt ifrån alltid är det mest relevanta måttet) så blir en bredare bräda stabilare och funkar bättre i lägre farter, men kan ibland också vara bättre när det gäller att klara mycket tryck från seglet i vågridningen. En smalare bräda kan vara enklare när det går riktigt fort, dvs när man har en seriös våg. Men som vanligt är tricket att hitta en bredd som är lagom för den segling man bedriver. Generellt kan man säga att ju duktigare man är desto enklare blir det att både kunna köra en smal bräda i lite långsammare förhållanden och att kunna köra en bred bräda i snabba förhållanden. Man kan välja lite efter tycka och smak. Och omvänt, med lite sämre teknik blir det viktigare att ha rätt storlek/bredd.

