ola-h
Forumsvar skapade
-
Dra gärna över en bild och berätta vad som hände. Alltid bra med feedback på konstruktionen. ola.h@simmerstyle.com
Angående reparatör vet jag inte. -
Haha. Om inte det där funkar så vet jag inte. Fast jag antar att du hade både spännena öppna?
En ide skulle möjligen vara att spänna den sidan som itne sitter fast och öppna den som sitter fast (och se till att den hålls öppen med lite tejp eller så) och sedan segla med bommen. Kanske kan det flex som uppkommer hjälpa till. Risken är givetvis att när (om) den fastnade sidan plötsligt lossnar så böjer sig bommen.
-
Jag har ju bytt från Hot till Simmer och kan intyga att Fire är snärtigt även i en lite vidare jämförelse (rätt riggat och med rätt mast, HotRods Kilwellmast i mitt fall som för övrigt verkar extremt lik Simmers rdm 10 i böj och styvhet).
Jag har dock Fire med lite mjukare mast ett par ggr och det var verkligen inget vidare. I alla fall de tidigare upplagorna av Hots Nuevo tycker jag var lite för mjuk (vet inte om detta ändrat sig senare). Det påverkar i princip alla aspekter av Fire negativt. Sämre drag, sämre stabilitet, sämre manöverförmåga, sämre balans och en konstig känsla av att seglets topp liksom lever sitt eget liv och känns väldigt tung infinner sig.
-
Konstigt med Fire-resultatet. Jag tror att något var konstigt med masten. De skriver själva att det kändes mjuk och om något så är ju en Hot Rod relativt styv. De egenskaper som de beskriver hos seglet påminner också starkt om vad som händer med en för ”mittmjuk” mast.
-
Jag siktar en fyrhändig på tandembrädan.
-
Scotty har kanske inte den mest harmoniska stilen alltid, men shit vilken tajming har har när han kommer in under rejäla fetingläppar och inte bara tar den säkra vägen ut via en aerial utan istället drar på en sväng mitt i läppen. Ett par sköna svänga på din ”lilla gröna” vågen också.
-
Nu får du skäll av Svenne snart. Och Masse stämmer kanske in för att upparbeta lämplig hackordning.
-
Jag har tagit fram shapen. Maurizio Ubaldi har byggt den på Maui.
-
Apropå rena designer så är denna quad/twin till salu. 67 liter, 225*53.5:


-
En Angulo, tro jag. Snacka med Mark Angulo på Hookipa. En ursäkt att åka, kanske…
-
Inte säkert styvheten skiljer nämnvärt. Antagligen är det rätt mängd fiber men kanske för mycket plast. Annars vet jag inte vad som kan skilja. Men det låter lite tungt i överkant. 15% över rek. Jag har aldrig fört någon statistik över mina master, men rimligen borde vikterna normalt ligga inom lite snävare toleranser även om det säkert finns en viss naturlig variation, precis som med t ex brädor. Kolla vad återförsäljaren säger om saken.
För övrigt kan jag nog säga att jag är rätt bra på att känna skillnad på olika master och brukar rätt enkelt kunna känna vad olika modeller/märken gör för skillnad i ett givet segel. Men jag har aldrig märkt någon skillnad mellan olika master av samma modell. Som det sägs ovan så brukar tester ofta visa skillnader i flex, men jag tror att det ofta är skillnader som mer har med mätmetodiken att göra. Dels osäkerheter, men också att man i testerna endast böjer masterna väldigt lite jämfört med hur mycket de böjs i seglet. Det gör att t ex små skillnader i passform i skarven skulle kunna spela större roll i ett test.
-
Sinker;675089 wrote:Bra idé att knyta kontakt redan på hemmaplan. Skulle vi kunna utöka tråden lite i tiden så hänger jag gärna på.
Jag och familj kommer att vara på Maui hela mars månad. Våra barn är 5 (tjej) och 11 (kille) och vi kommer att bo i Kuau nära Paia. Det vore ju toppen, på alla plan att träffas och hjälpa varandra på plats.
/sinker
Då missar dina 5+11 mina 2+6+10 som är på plats hela februari.
-
Mården;674928 wrote:du mena 11111111 11:11:11 va?
Ja. Missade med 1100 år bara.
-
Det var bättre för 900 år sedan
111111
11:11:11 -
poppo;674522 wrote:De va väl inte smygreklam med kommersiella intressen det där Ola H? 😉
Men ärligt talat – kan inte nån handlare på allvar börja ta in Streamlined-förlängarna i Sverige.
Faktiskt inte. Den enda förlängaren som inte kan köpas för pengar. Tillverkas endast på beställning vart femte år.
