ola-h
Forumsvar skapade
-
Eastenhill;673832 wrote:För mig var det kul att jag kom ut 2 gånger i år 🙁 OBS Gift med Iréne
Är det Irenes fel att du inte kommit ut så mycket, menar du…
-
RRD;673714 wrote:Jag hade förträngt/glömt termen ”dyk”gipp, som så ofta en dålig översättning.
Tänker du att den borde heta ank-gipp, eller?
-
Jesper B;673681 wrote:Fel, fel, fel, fel…. det handlar om vilka 100 VINDsurfare som har roligast. De ÄR bäst! /JB
Kan du komma upp med ett antal kriterier så vi verkligen exakt kan bestämma vilka som har roligast. Det här är viktiga saker. Man måste ha mätbara mål, har jag hört.
Men en annan norm här är att de vindsurfare som är bäst är de som beter sig så att andra seglare blir så seglingssugna som möjligt.
-
Jag har aldrig varit någon hejare på dykslag. Men med lite konceptration skall det nog funka.
En skojig följdfråga är vilka moderna trick som gör anspråk på att separera fram de 100 bästa vindsurfarna idag? Kanske är det svårt med så många discipliner: våg (ridning + hopp), freestyle, slalom, speed, formula. Speed är väl enklast kanske. Bara kolla rankingen på gpss (och här visar det sig att jag personligen slinker in på plats 98… det var ett tag sedan speedprylarna åkte fram). Det visar sig at 100-gränsen går nästan exakt på 30 knop. Men de andra ”grenarna”?
-
Ja, men känns det inte lite onödigt komplicerat? Tack jag vet jag fenorna från 80-talet som var i genomskinlig lexan och hade ett litet gummiband i framändan som gjorde dem fällbara.
-
Det finns en del diskussioner i fråga om man söker. För mig har det funkat bra. På Simmerbrädorna kör vi en insexskruv för att kunna ha lite längre gänga (inte lika mycket går bort till den feta skruvskallen). ”Skaven” som blir i fenan spelar ingen roll. Dock verkar fenan sitta lite sämre än en US om man kör på grund. Den rippas ur framskuven och hänger kvar i bakskruven. Då blir det skador i fenbasen som dock går att laga med t ex glasfiberspackel. Och tills man lagat kan man bara flytta fenan lite eller sätta högerns på vänster sida. Fördelen med att detta händer är att det ju är bättre att fenan lossnar ibland än att någon händer med brädan. Jag vet inte hur det är på Cobrabrädorna nu, men på Simmer kör vi en stålgänga i boxen och den håller för betydligt mer än fenan så det är mycket liten risk att få skador på gängan av t ex en grundstötning. I värsta fall är det en enkel match att sätta in en insatsgänga av typ helicoil.
Så överlag tycker jag att den enkla monteringen och MYCKET lägra vikten är värt ”besväret” med att fenan kanske inte sitter lika hårt när man kör på något. Och det sistnämnda kan tom ses som en fördel eftersom det gör risken att brädan skadas mindre. En känd konfare fick tex ägna halva våren åt att torka ut sin fina Quatro efter att boxen liksom hade släppt från laminatet, antagligen efter en och annan bottenkänning i Åsa.
-
Har också tittat massor på den. Seglingen på Cloudbreak är bland det coolaste jag sett. Helt sjuk timing och känsla
-
Apropå rundbottnad, någon som vet var den gamle bräddesigners Davidsson håller hus?
-
Jesper B;672962 wrote:Grymt kul med ett fantastisk übersegel från Gaastra till Masse!!!!
Är det ok om jag skriver en liknande recension på mitt nya Hotsailsmaui?
/JB
Faktum är att jag just hade funderat på att skriva lite om mina nya segel eftersom jag liksom Masse för första gången på länge stött på ett segel som inte bara är skönt på ett eller annat sätt men faktiskt verkar göra att jag seglar bättre. Men det kändes lite på gränsen med tanke på min uppenbara märkesbindning. Så jag sprider ut min glädje över denna utrustningsrelaterade prestandahöjare på ett mer subtilt sätt lite här och där istället…
-
Jag är väl också för insyltad, men personligen tycker jag webbplatser som denna blir bättre om man blandar det kommersiella med den ideella så länge poster med kommersiella intressen deklareras (enligt ovan). Som sagt är ju ofta personer som inte formellt är anknutna till någon butik eller något märke rent av mer ”heta” på att promota sitt märke än teamriders och leverantörer. OM man tar ett konkret exempel så tror jag att Surfzone blir bättre, roligare och mer användbart om det är OK att annonsera Stekhet afton direkt här på konfen.
Kolla t ex hur det vara med Surfers Search (tävlingen). De hade om jag förstod det rätt annonserat under branschnyheter, Men ingen hade sett det, inte heller jag. Så när jag senare postade om tävlingen blev folk mer eller mindre sura för att informationen inte hade gått ut tidigare. Så alla blev förlorare. Läsare, Surfers och även Surfzone.
-
Oåxen;672668 wrote:Som vanligt uttömmande svar, Ola!
Hade faktiskt kikat en del på just Simmers FW 95. Om fokus ändå ligger på vågor, säg optimal 5.3-vågbräda(som ändå går att segla 6.3 hjälpligt med) vad vinner jag då med t ex en Quad.Skulle en Quad 85 funka ända ner till 3.7 m2?
Jag tror det finns några Quad 85 som funkar hela vägen ned till 3.7. Quantum 75 funkar ju för mig, men som vanligt är det lite vanskligt att skala upp volym/seglare/egenskaper.
Om du skall ha en stor quad istället för fw95 så tycker jag den måste vara rätt snabb i rockern annars tror jag du kommer tycka den är lite seg. Det finns en märklig effekt som gör att samma design blir segare om man ”oversizar” den. Men hittar du en med bra, snabb känsla så vinner du nog lite i ”kvickhet” under foten jämfört med fw95. Framför allt i små vågor skulle jag säga.
-
Jag har en 67-liters custom-quad, 53.5cm bred i snygg pinlinedesign som står och skräpar också. Den kanske kan vara något för Rambo?
-
Tack detektiven. Den stora (första) frågan blir då den stora brädan. Jag tycker väl kanske inte själv att ens en ultrastor quad eller twin är särskilt kul med 6.3. Viss funkar det i vågor, men på Roxen? Simmers FW (vi har bytt namn…) är ju gjord med just detta användingsområde i tankarna. Faktum är att jag tänke just på några i Roxengänget som ju ofta seglar sina vågisar även hemma när jag först började konceptualisera denna bräda (då var det en twin/single). Och personligen tycker jag (föga förvånande) att den gör jobbet bra. Den är inte lika loose i bottensvängen som en quad eller twin med mycket rocker, men i toppsvängen är den minst lika loose som en quad eller twin när det gäller hur man får runt brädan. Karaktären är lite greppigare, men med lämplig fenplacering så går det att få den slashig också.
Och i bottensvängen är den i vissa lägen nästan bättre än en mer extrem vågis. Den kombinerar nämligen egenskaperna att å ena sidan sitta riktigt bra i svängen och å andra sidan hålla farten genom svängen extremt bra. Så i lite onshore och så är den definitivt en hit. Priset är att den helt enkelt känns lite mer ”godmodig”, speciellt i bottensvängen. På gränsen till tråkigt godmodig. Fast när man andra sidan lyckas få med sig fart och träffa läppen trots taskiga vågor och onshore så får man ju belöningen. Och kanske är jag onödigt känslig… Markus Boman m.fl duktiga seglare som kört 95:an och 105:an är extremt nöjda med den i vågor (se även länken från seabreeze ovan)
Sen är den riktigt skoj på plattvatten med. Lugn fast snabb. Ännu snabbare med singlefin även om det är mest vid ett direkt dragrace man märker skillnad. Vill du ha lite extra flyt kan du säkert ta 95:an. 85:an klarar också 6.3, men inte lika bra. I alla fall inte med standardfenorna. Till skillnad från alla andra fsw jag provat behöver man inte vara så försiktig med storleken. Många fsw vill ju gärna studsa ur svängen lite om det går fort, men det är inget problem med denna (jag gör en Jawsbräda till Kai nu och den baseras på fw-designen). Jag tror att 95:an kommer bli en riktigt bra stor bräda till Torö för dig faktiskt.
När det gäller den mindre brädan tror jag det är mindre kritiskt. En quad eller twin runt 85 liter. Mindre kan funka för vissa designer. Men det nog bäst att först välja modell och sedan storlek. Personligen har jag seglat bäst här hemma med vår Quantum 75 (väger 70) som är den lite bredare modellen (56.5). Intressant nog tycker jag den presterar bättre i vågridningen i mycket vind jämfört med den smalare Fly. Q75 klarar lätt 3.7-5.3 för mig, och även 5.6 om det kniper. Men det finns som sagt massor med märken och modeller.

