Forumsvar skapade

Sida 40 av 329
  • ola-h

    Medlem
    20 september, 2011 vid 19:28 som svar på: Surfers Search – vågseglingstävling under hösten
    dr Masse;670484 wrote:
    ”Insatsresistans”, ha, ha!

    Va faen, kan vi inte sätta upp en skön xpressionsession på Torö nästa gång a lá Svenne/Jeppe?

    Steffo mot Pelle är ett heat jag vill se. 😀

    Nu snackar vi. Det där är ju att ta ”heats on demand” från APS till en ny nivå. Ingen stege, ingenting. Publiken _önskar_ helt enkelt vilka seglare som skall möta varandra. Stil mot fetladd. Bästa polare mot varandra. Gammal mot ung. Sjönheten mot odjuret. Derby. Hatmatcher. Storpotäter mot småpåvar. You name it. Endast er fantasi sätter gränserna.

  • ola-h

    Medlem
    20 september, 2011 vid 08:41 som svar på: Surfers Search – vågseglingstävling under hösten

    Ja, det är nog säkrast att jag lägger ner då.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 20:03 som svar på: Surfers Search – vågseglingstävling under hösten

    Det är väl lite NP och ett par tre Hot också, eller? Eller blir det kanske Goya för några av dem? Förresten borde kanske seglarnas geografiska spridning granskas. Och hur är det med spridningen i kroppsvikt, babord-styrbordpreferenser samt ålder, civilstånd, yrke och sexualitet?

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 15:42 som svar på: Surfers Search – vågseglingstävling under hösten
    Jesper B;670343 wrote:
    Kalaskul initiativ, hoppas det kommer gå av, kör så det ryker!

    /JB

    PS: Tack Oåxen, men bland Sveriges 12 hetaste vågseglare har gubben Blomberg knappast något att göra. Då tror jag mycket mer på ungtuppar som Plantan och Ila!

    Säg inte det Jesper. En blooomberger-framåt och några schyssta läppträffar kan räcka. Å så tävlingsrutinen från Jolle-tiden. Fast jag vet inte om jazztobakdopingen hjälper i svensk onshore.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 08:11 som svar på: Sura fruar

    Håller med dig Styret. Fascinerande hur uppdelat vissa verkar ha det i livet. Tror knappast det är pengarna (då kunde man ju jämföra med andra hobbies som hus, renovering, trädgård med mer). Det handlar om att få ihop livet som helhet. Inte se det som en byteshandel.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 07:40 som svar på: Den Stora Vågbrädetråden

    Så kan det kännas, men för mig har det i praktiken varit tvärtom. Glöm inte att jag haft sidådär 5-6 vågbrädor i garaget rätt många år. Och det har alltid slutat med jag först slutar ta med mig de stora. Den lilla (63-69 liter) brukar oftast släpas med men förutom de bästa Åsa-dagarna ger sällan denna bräda något mervärde.

    Kör man tre brädor kan man givetvis kosta på sig att sprida ut dem lite, men vem orkar det? Kör man två är risken att man egentligen inte har någon riktig pärla för de vanligaste dagarna.

    Så min filosofi har blivit att det är bättre att ha två brädor nära varandra och få bra valmöjligheter i det viktiga mellanregistret. Och när brädorna medelst multifenuppsättningar blivit ännu mer all round så tycker jag detta blir ännu mer vettigt. Det är därför vi konstruerat Simmers linje med t ex två 75or med olika bredd (55, 56.5) och 84/85 med olika bredd (56.5, 58.5). Visst kan t ex jag köra någon av 84/85 och ha superkul. Men vinsten jämfört med 75orna är extremt liten och en 84/85 blir i praktiken alltid en nisch-bräda medan både 75orna är superallround (och därmed är bra även som resebrädor). Konceptet for mig bygger dock på att jag inte kör så stora vågsegel. Vill man lasta på upp mot 6.0 behöver man ju en större bräda av den anledningen. (Och skall sanningen fram fuskar jag ju lite eftersom jag också har en fsw85 som åker med ibland – långt ifrån alltid dock).

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:07 som svar på: Den Stora Vågbrädetråden
    Lars_K;670045 wrote:
    Jag väger 84kg, så ca 90 liter tror jag är ganska lagom i volym för en allround bräda och ganska långt ifrån +25liter. Jag har en annan planka också som är ungefär samma volym men 62cm bred. Bred och tunn. Helt åt andra hållet alltså. Den skulle inte funka i mer vind än 4.7, dock funkar den bättre i riktig lättvind. Men jag skulle inte tjäna mkt på ännu mer volym, över 100 liter. Plankorna flyter redan som korkar i stillastående vilket underlättar mkt varje gång man ska kajka ut genom bryten.

    Du är så smärt och snygg att jag trodde du var lättare, Rille. 90l på 84kg är inte direkt jättestort.

    Däremot berör du en annan intressant sak, nämligen att det mycket oftare än man tror kan vara relevant med två olika brädor med rätt lika volym. Där är jag helt på samma linje. Välj en volym du är komfortabel med och ta sedan två brädor med olika karaktär (några liter +- spelar givetvis ingen roll) istället för två av olika storlek och samma karaktär.

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2011 vid 11:50 som svar på: Åsa på VästSydVäst ?

    Jag tycker jag borde ha koll på Åsa efter att ha seglat där så ofta som möjligt sedan 95 eller så. Men senast drog jag rätt på en av de stora stenarna i brytet och körde av en fena och repade railen på brädan rätt rejält. Och Mackan blev ju uppspolad på den stora flatstenen. Pang, pang, rippat segel och stort hål i brädan.

    Så det jag lärt mig under dessa år är väl snarare att det inte går att undvika dessa incidenter.

    Man får helt enkelt prioritera. Smakar det så kostar det, helt enkelt.

    Någon kanske minns den gamla surfsportklassikern Rudy Splaish. I något avsnitt frågade han om råd i utrustngsvalet… stort eller litet. Svaret blev: ta det BILLIGASTE.

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2011 vid 11:37 som svar på: Den Stora Vågbrädetråden

    Man kanska kan inleda med att tiden är ur led. Eller att gamla sanningar inte gäller längre.

    Man kan se det från två håll.
    A. Jag håller hårt fast i mina ideal om att a bort önskat dökött. YTTERST sällan när man seglar här hemma är det den rena volymen man har nytta av när man guppar. Det man känner är mer brädans yta och railens form etc. Onödigt limpform gör snarare brädan rankare och därmed svårare att balansera. Inte förrän man står HELT under lång tid kommer volymen in som en signifikant faktor. Och då pratat vi verkligen HELT still, inte stå och balansera i minimal fart. Jag kan lova att man skulle kunna plocka bort 5 liter på Rilles bräda utan att de lättvinds- och vindhålsegenskaper han pratar om skulle försämras. Men kör man mycket lättvind på Maui och vill ha lite extra säkerhet om vinden dör så är det givetvis inte nödvändigtvis fel med brädor av limp-typ (smala och tjocka).

    B. Det är här ”tiden är ur led” kommer in. Traditionellt har man ju valt mindre brädor för mer vind. Delvis också för större, snabbare vågor, i alla fall till en viss gräns. Men moderna brädor har inte alls samma problem med kontroll som äldre single fins. Jag brukade tycka att brädor som Starboard EVO 70 (55cm bred) eller Evil Twin 70 (55cm bred) var otroliga för de kunde hantera så små segel och så mycket vind. Men nu kör jag ofta min 56.5cm breda bräda med överriggad 3.7. Den blir lite mjukare och stabilare i gången ute på havet och hanterar dessutom den kraft man får i vågridningen mycket bättre än mina smalare brädor. De smalare brädorna är snarare kul i lite ”medelvind” om vågorna är bra. För att ytterligare komplicera saken tycker jag att det ofta blir bättre med lite större fenor när det är riktigt mycket vind och lite mindre om det är mindre vind. Helt tvärtom, alltså.

    Men det viktigaste är kanske att nu mer än någonsin finns det en stor variation av brädor på marknaden och det är mycket tycke och smak hur man väljer. Och lite vad man tror på och ”vem man vill vara”. Var och en blir salig på sin tro, heter det ju. Så ni som fettar på med 25 liter extra, jag skall inte bråka med er. Utom lite med Rille, kanske.

    Lite detaljkommentarer:

    dr Masse;670008 wrote:
    1. Jag har använt brädor på 80 liter eller under 56 cm bredd högst 20 gånger i Sverige de senaste 4 säsongerna (tror faktiskt att det kan vara under 15 gånger). Min nuvarande 79 liters twin har sedan maj förra året aldrig fått åka på Torö, inte en enda gång.

    Som sagt, det är ett personligt val om man vill åka mycket volym, men det är också extremt mycket en självförtroendegrej. Har man en stor bräda blir man faktiskt beroende av den. Man orkar inte chansa på den lilla. Och gör man det så har man en dålig tveksam känsla i kroppen redan innan den första vågen man skall guppa över. Och eftersom 90% av framgången när det gäller att guppa ut genom tunga bryt handlar om självförtroende så kommer det ju inte heller gå bra.

    Jag är helt säker på att det egentligen har funnits dagar (eller delar av dagar) på Torö när 79:an hade varit grymt kul (och utvecklande) att köra. Och om den inte känns bra ens de lite blåsiga dagarna kanske det helt enkelt inte är en bra Torö-bräda. Kanske för smal, helt enkelt?

    dr Masse;670008 wrote:
    2. Min stora vågis (90, 93 och nu 91 liter) seglas ofta med 4.7 och är, i stort sett, den enda bräda jag använder i vågorna här på hemmaplan. Till och med 4.2 har det blivit ett antal gånger. Det är helt sjukt vad jag ångrar att jag inte skaffade en stor vågbräda för typ 10 år sedan utan köpte snacket om ”75-liters vågisen” väl mycket.

    Ja, där håller jag med. Givetvis är det bättre att kunna segla än att stå och brottas. Jag menar bara att man inte skall dra detta för långt och att det är bra om man utmanar sig själv lite åt andra hållet också.

    dr Masse;670008 wrote:
    3. På Guincho, och även i Sverige, så har jag med min 79 liters twin i princip aldrig känt behov av en mindre bräda, inte ens med full macka i 3.7.

    Se kommentarerna ovan.

    dr Masse;670008 wrote:
    Och så läser man lite test, bland annat i senaste Boards som har mycket intressant läsning om 90+ liters vågbrädor. Dessutom ser man en lätt man som Tomas Traversa (65 kg?) vara ute och åka i helt galna förhållanden på en 79-liters quad nu senast i PWA Klitmöller… :confused2:

    Så, ser vi lite av en skifte? Länge, länge, länge har det ju varit ”go as small as you can” som gällt på vågfronten, men de senaste två-tre säsongerna (och det är inte enbart för att vi blir fetare…) så tycker jag mig se bra mycket mer av ”go as big as you can” när det gäller brädan. Även i mycket vind. Seglen, däremot, kan ju köras mindre. Vilket känns rätt i vågorna.

    Jag tycker väl ”go small” var rätt länge sedan? Det är väl minst fyra år sedan trenden vände mot mer volym och bredare brädor?

    dr Masse;670008 wrote:
    Så, tre frågor:

    1. Är vågbrädan med mindre volym än din egen vikt stendöd?

    Ja, det börjar den nästan bli. I alla fall om man väger under 80. Av vissa luddiga skäl verkar det dock vara så att tyngre seglare får svårare att klara (relativt sett) stora brädor. Jag menar att en 75-kilosseglare lätt kan klara alla vågförhållanden över hela världen på en enda 75- eller 80-litare, men det blir svårt för en 100-kilosseglare att klara samma sak på en 100-litare. Jag vet inte varför eller ens om det är en verklig effekt eller bara beror på psykologiska faktorer, men väldigt mycket feedback jag fått under åren tyder på att det är så som jag skriver.

    dr Masse;670008 wrote:

    2. Hur stor vågbräda kan man ha? Jag har haft lite småtankar på att smyga ner min storbräda några liter och någon halvcentimeter i storlek, men nu börjar jag snarare tänka ”äh, va fan – go big” och tycker de där 94-liters sakerna ser mumsiga ut.

    Det beror på var man seglar, men som jag är det viktigare att brädtypen passar och underlättar rätt saker än att volymen är det ena eller andra. Volymen är helt enkelt endast en rätt så luddig indikation på storlek och ”effektivitet”

    dr Masse;670008 wrote:
    3. Hur liten bör man ha? Jag har kört 57.5 breda 82 liters vågisar med 3.7 och det fungerade förvånansvärt bra (twin fin).

    Jag minns inte var du väger, men för mig som väger 72 är det numer _yyyytterst_ sällan som under 55cm har någon funktion. Och vår 56.5cm Quantum 75 slå ofta 55:an på fingrarna även de blåsiga dagarna, t ex med 3.7 i Dalen för någon månad sedan. Men visst är jag sugen på att designe an lite mindre Quantum på kanske 55cm, säg en 70:a. Det skulle nog vara ultimat hårdvindslyx för mig.
    Senast i Åsa seglade jag 54cm FLy 69 och det var helt enkelt onödigt litet. Inte på vägen ut, genom bryten eller så utan det var helt enkelt för mycket sväng i brädan för en dag med så mycket power i seglet.

    dr Masse;670008 wrote:
    Jag har inge brådis med att byta plankor, tycker mig ha en fin setup. Men det kommer att ske och jag undrar om inte det blir ett steg upp i storlek på bägge, rentav?

    Ola H. pläderar ju rätt hårt för att ta bort ”dökött”, dvs onödig volym, och på ett sätt så gillar jag verkligen den tanken. Samtidigt så upplever jag ibland att den där extra volymen ändå inte är i vägen under segling, men så trevligt med lite marginal när den behövs. (här tycker jag, ährmmm, att Simmer saknar en större vågis rätt mycket i sin nya fina brädlinje… var är Quantum 90?).

    Min filosofi när det gäller vågbrädor är väldigt enkel, numera – Hjälp min segling, var pålitliga.

    Så tänker jag med. Den bästa brädan är den som hjälper till med ”rätt saker”. Men det är ju inte alltid som ”bra flytegenskaper” är ”rätt sak”. I enlighet med Jespers stil-observationer så tycker jag mig också se ett mönster att de som kör (onödigt?) stora brädor tenderar att rida vågen lite flackare och inte så ofta få till vare sig det där lite mer vertikala eller för den delen det lite mer kraftfulla skäret på toppen. OM man känner igen sig kan man ju fråga sig om det kanske beror på brädan. Och om man är nöjd med en flackare stil (med kanske lite mer airials och så) eller om man vill offra lite ”bekvämlighet” för att enklare kunna utveckla sin still åt ett nytt håll.

    Simmer: Quantum 93 eller så kommer. Runt 60.5 bred tänker vi. Å så en Quantum 70 på 55cm kanske. Andra ideer är två mindre tre-feningar i fsw-linjen (ev byter vi namn) med aningens, aningens mer rocker, dvs ännu lite mer våginspirerade. 80 (57cm) och 74 (56cm) eller så, typ.

  • ola-h

    Medlem
    14 september, 2011 vid 20:40 som svar på: Torö – all we can do is pray…

    Exakt så Larry. Jag hade det lite jobbigt och hittade inte alls rätt sektioner, kändes det som. Det märktes att det var ett tag sedan jag seglade Torö. Men så plötsligt dyker den där VÅGEN upp där man får tre fyra svängar med riktigt skönt driv i och ”allt är förlåtet”. Och visst är det de sekvenserna man har kvar i huvudet efteråt.

  • ola-h

    Medlem
    13 september, 2011 vid 20:08 som svar på: Torö – all we can do is pray…
    Ola H.;669591 wrote:
    Som jag brukar säga. Planen är att inte segla den här gången. Men planer kan ju spricka. Onsdag runt lunch ser lite väl mumsig ut. Får nog packa bilen för säkerhets skull.
    dr Masse;669715 wrote:
    Morgondagen däremot… :santa: – plocka några åt mig, boys!!

    Ja tyvärr spricker nog mina jobbplaner den här gången på grund av ett viktigt möte i Nynäshamnstrakten. Vi ses på Torö strax efter lunch.

  • ola-h

    Medlem
    12 september, 2011 vid 20:12 som svar på: Torö – all we can do is pray…
    Mats_O;669558 wrote:
    Du kan va lugn Ola, dina möten i Torötrakten kommer bli inställda så av en händelse är du där och när det händer, trust me!

    Som jag brukar säga. Planen är att inte segla den här gången. Men planer kan ju spricka. Onsdag runt lunch ser lite väl mumsig ut. Får nog packa bilen för säkerhets skull.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2011 vid 18:47 som svar på: Torö – all we can do is pray…

    Ouuuch. Sitter fett hårt i ett möte tisdag-onsdag. Iofs i södra Stockholmsområdet…

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2011 vid 19:24 som svar på: Simmer brädorna

    Korta svar från bilen (på väg mot vinden…)

    RRD;668792 wrote:
    Lite frågor kring brädorna…
    -Menar du att Quantum 75 klarar mer vind än Fly 75? Har inte Flyen smalare och tunnare akter, men det kanske inte är avgörande?

    Quantum är lite lugnare i gången men i gengälld lite ”större”. Men det är nog hugget som stucket.

    RRD;668792 wrote:
    -Är dom jämnsnabba eller är Quantum märkbart snabbare och har klart tidigare planing?

    För mig är det ingen större skillnad, men Fly kräver lite mer känsligt för att tidigt medan Quantum ärt mer förlåtande för olika typer av teknik.

    RRD;668792 wrote:
    -Finns det inget behov av en lite mindre bräda i Quantumlinjen? Spontant känns ju 56,5 cm brett för en minsta bräda ifht traditionella vågbrädor.

    Jo. Det lär komma så småningom, men troligen inte denna sidan nyåret. Nå’t runt 55cm. Jag tror inte man behöver gå smalare på den här typen av bräda.

    RRD;668792 wrote:
    -Vilka segelstorlekar tycker du är optimala till brädorna?

    5.6 är lite stort på båda, men OK men större fenor på Quantum75:an.
    5.1 är klockrent på båda och även bra på Fly 69.

    RRD;668792 wrote:
    -När föredrar du Fly framför Quantum?

    När det är cleana vågor och sidvind. Kanske imorgon… Det är mest hastigheten i vågridningen som avgör. Fly planar som sagt tidigt och är långt ifrån dålig i sega vågor, men har man inte superfart så får i alla fall jag ut mer av Quantum. Å så är den som sagt lugnare genom chop. Fly är från början gjort framför allt för att kombinera rejält med sväng med tidig planing. Den sitter bra i svängen även i choppiga vågor men ligger högt i vattnet och är lite mer nervös på utvägen. Skulle jag köra en bräda för hela världen (inklusive maui) skulle det bli fly75. Men en bräda för Sverige och motsvarande skulle bli Quantum 75.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2011 vid 20:18 som svar på: tihi…

    Jag skall vara extremt koncentrerar när jag jobbar imorgon… i BORLÄNGE! Onsdag däremot… och kanske fredag.

Sida 40 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications