ola-h
Forumsvar skapade
-
Hmm. Jag var en knapp vecka på Gotland i Juli och fick två dagar med helt OK vågor och 4.5/5.0 nära Hoburgen och sedan 1 dag 5.6 med också rätt roliga vågor i Ekeviken, plus ett par dagar surf och SUP. Rätt OK utdelning tycker jag.
-
surfslusken;657107 wrote:Kanske läge folk investerar i master som håller? Har ännu inte sett att nån saknar delar till En Hot Rod.
Var det möjligen så att detta uttalandet fungerade som en inverterad självuppfyllande profetia, Slusken? Rykten om en moloken slusk slaknad rigg har nått mig.
-
En fråga till alla knäckare. Men undantag av brott i bomhöjd, är det någon som brutit den mastbiten som _inte_ har själva förlängningspinnen fastsatt i sig. ”Masthonan” allstå.
-
Den sista bilden är inte dålig. Vilken känsla!
-
Jesper, med din historia av att kapa brädor tycker jag du kunde utvidga dina vyer när det gäller mastkapning. För er som inte vet det nöjer sig inte Jesper med att kanske kapa av en pintail tilll en squaretail elller ens kapa till nosen på en bräda, shape om och till och med böja in lite mer rocker. Nej, Jesper kapar glatt brädorna på längden, dvs kapar bort mitten och limmar ihop igen för att gör brädan lite smalare.
Kanske ser ni nu den naturliga utvidgningen till master? Kapa en SDM till en RDM! Vem har inte stått där med sin gamla tjockmast och önskat sig en sådan där ny smal pinne som alla heta vågseglare har. Nu är det möjligt. Ett par snitt längs masten, från botten till toppen bara, sedan knådar man liksom ihop det man får kvar till en cylinder igen och limmar ihop med ett par lager glasfiber. Vad kan vara enklare?
-
Vill minnas att JP kommer med en rätt stor vågis också. Jag jobbar också på lite större brädor till Simmer-linjerna. Men det blir troligen 93-95 liter och inte nämnvärt bredare än 61cm. Men våra brädor är ju inte heller designade för att behöva köras så stora i storlekarna utan är liksom ”mer bräda per liter”.
Fast jag när jag får tid att göra lite fler prototyper ligger en ännu mer utpräglad segvågsbräda på programmet. För min egen del (70 kilo) tänker jag mig då något på kanske 220*58, men inte mer än 75 liter. Riktigt tunn, alltså. Hmm, skall nog börja rita på den ikväll…
-
ola-h
Medlem13 augusti, 2011 vid 20:27 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)Sålde av min Starboard Q74 för ett tag sedan. En trevlig bräda helt klart. Rätt lättkörd.
-
ola-h
Medlem12 augusti, 2011 vid 12:44 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)OK. En detalj som kanske spelar roll, kanske inte, är att jag vill minnas att Kauli körde sina twin-fenor längre bak än de flesta, men å andra sidan lite mindre i storlek.
Kaulis twins är mjukast, mest bakåtsvepta och med (tror jag) den kortast kordan (dvs ”smalast”) bland MFCs twinfenor. En variant (Mission) av Simmers quad-bakfenor är lite lik (lite inspirerad…) och intressant nog blir de fenorna ganska snabbt tröga i känslan om man kör dem för stora. Man kunde tro att det skulle vara tvärtom för att de är så små och flexiga i toppen, men icke sa Nicke. Det är lite som om när man riggar för stort segel på en för flexig mast, liksom. Snärten och livligheten försvinner och det blir ohanterligt och bökigt.
Horses for courses heter det väl? Det är sällan idé att försöka gå utanför det naturliga användningsområdet för en produkt genom att välja den i en ”udda” storlek.
-
ola-h
Medlem12 augusti, 2011 vid 12:05 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)dr Masse;665385 wrote:17 fenorna funkade bra, men min egensnickrade teori om att ”man kan nog langa på rätt långa twin fenor utan att det märks alltför mycket” kom lite på skam. 5.3 gick fint, men så fort det blev mer tryck i 4.7 så blev det oroligt.Intressant, Masse. Menar du oroligt i vågridningen eller vid raktframseglingen?
-
ola-h
Medlem12 augusti, 2011 vid 12:03 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)Ja, det verkar delvis ha utvecklats två skolor när det gäller twin. Originalet där twin var lika med sväng, men så den nya Pozo-inspirerade med Koester/Fernandez i spetsen som verkar köra fenorna längre bak och har en väldigt speciell stance som jag även sett att en del duktiga hoppare i Sverige använder sig av.
Och apropå det sågs flera quaddar seglas som twins på Bjärehalvön i onsdags.
-
ola-h
Medlem12 augusti, 2011 vid 08:12 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)Ett litet sidospår men…
Doc;665265 wrote:Yep. De flesta quads funkar som twin oxå, om inte boxarna är väldigt korta och långt fram.Personligen sätter jag alltid min twins längre fram än jag sätter bakfenorna i en quaduppsättning. Ca 1.5-2cm längre fram för att vara mer exakt. I själva verket är just detta en av ”problemen” när jag skall placera boxarna på quadbrädorna. Det blir en kompromiss mellan att ha dem så långt bak att det finns en rimlig justermån även med quad (speciellt om man kör småfenorna bak) och att samtidigt ha dem så långt fram att det funkar bra för twin.
-
ola-h
Medlem11 augusti, 2011 vid 19:29 som svar på: Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)Quad vs twin: jag har mixtrat en hel del med det de senaste åren, men det är sjukt svårt att säga något generellt om skillnaden. Det beror så mycket på shapen och på exakt vilka fenor man kör. Quad är lite svårare att trimma och det väldigt stor skillnad mellan olika fenuppsättningar på samma bräda. Även på en och samma bräda kan det vara större skillnad mellan olika quad-setups än mellan quad och twin. Twin är lite mer straightforward. Det är ofta enklare att ”överfena” en twin lite. Svängbarheten minskar inte på ett avgörande sätt för de flesta och brädan blir inte direkt trögare/långsammare heller. Om man känner att man måste ha större fenor på en quad kan det bli lite trögt, faktiskt. Jag tycker kanske att just en twin med lite extrastora fenor på en bräda som inte är allt för extrem kan vara ett bra insteg. Men dyker det upp en quad som inte är för extrem så funkar det med.
Fanatic/RRD twin eller JP twin/quad i ca 80-literklassen kanske? Alla dessa är standardbetonade och allmänt omtyckta.
-
Grymt. Kul att se och sjukt kul segling igår.
Uppsala, Göteborg, Varberg, Halmstad, Stockholm, SKåne… å Örebro med… alla var där (förutom Linköping… gick det av på Råxen också kanske?).
-
Det är bäst att t ex köra på en stor stock eller nå’t om masten skall gå av.
-
Om du ändå skall epoxykladda skulle jag slipa rent lite och lägga ett par glasfiberlager runt. Det finns alltid risk att det blir något litet hål kvar om man bara kletar på, respektive att det kan lossna lite när man seglar på det.
