ola-h
Forumsvar skapade
-
Lars_K;664952 wrote:Jo, Ola, en liten bräda är en utmaning. Men som i söndags när det var 15 vågpaddlare som mest utspritt över hela brytet var det en befrielse att ha en gedigen plattform att stå på. Man behövde ideligen korrigera sin position för att inte torpedera någon stackare men ändå få till några svängar på det som blev över. Med en liten planka i lättvind är det nästan omöjligt att komma i rätt position. Sen underlättade det ju att acca som en raket efter man skar upp backside och droppade ner i vågen. Fet häck och thrusters is the shit helt klart.
Yttre Åsa i lättvind och kanske lite cross on är definitivt ett av de mest ”storbrädeskrävande” ställena i Sverige. Inte för att det är svårt att ta sig ut eller svårt att ta höjd utan för att det helt enkelt är så extremt avgörande att man lyckas generera fart i bottensvängen. Endast lite extra bredd hjälper.
Torö i lättvind är t ex en liten annan sak, där kan det vara lurigare att ta sig ut så att det är praktiskt med en stor bräda av den anledningen, men väl på vågen finns det helt enkelt lite mer plats. Så även om jag även där föredrar lite mer bredd i brädan när det är lätt så upplever jag det som mindre kritiskt.
-
Du kommer helt säkert ha nytta av brädan. Du har ju också 10 kilo mer än mig att sätta till (trots att jag fortfarande har kvar smågodismissbruket). Och som sagt, jag har haft en hel del bra vågridning även med jättebrädor.
Det som kanske händer blir att det helt enkelt blir lite opraktiskt att släpa runt på brädor som får ett för litet användningsområde. Jag skulle säga att ju mer man avviker från en slags standardstorlek, desto mindre blir användningsområdet (i betydelsen att brädan får ett smalare och smalare hastighetsregister på vågen där den funkar bra).
Men det är ju också så att ju bättre ens allroundbräda är (i betydelsen att den funkar i många förhållanden) desto enklare blir det att unna sig en slags ”extremvariant” vid sidan av.
-
BTW, airialen på min avatar är från en hyperlätt dag i Åsa, på inre. Hyfsat glassy… underriggad 5.3. EVO 80, 233*58.5, 39.5 tail. Inte säkert att jag kunnat göra den på en bräda som var t ex 55cm bred. Men kanske inte heller på en som var 60cm.
-
Been there, done that… ända upp till 100 liter (EVO 100, 238*63.5) på mina 70 kilo. Faktiskt till och med 117 liter när jag tänker efter (2006 Starboard Aero 117, 235*68cm). I själva verket har jag alternerat rätt rejält mellan att vissa år kört mycket på megastora brädor till att andra år koncentrerat mig på att få fart på småbrädorna istället (ofta med en 75:a som stora och något år inte större än 70 liter). Man kan lära sig mycket genom att arbeta med tekniken för att pusha runt stora brädor. Likaså är det lärorikt att tvingas vara mer nogräknad med position och linjeval för att få fart på lillbrädan i sega vågor och utan nämnvärd vind.
Vad som är bäst…. ja det beror på men jag har ju mina åsikter. Posta gärna dina erfarenheter i den här tråden när du fått testa. Det lär väl knappast bli imorgon… i alla fall inte om du tar dig lite söderut.
-
Ja, sjukt snyggt seglat av Brawzinho, speciellt bakåten. Campellos är en annan manöver eftersom den baseras på en fronside off the lip. Jag vill minnas att Goya gjorde en sådan i Brandon Bay det året han blev världsmästare.
-
Grymt medryckade och lockande rapport, Jeppe. Men för oss som varit på plats säger egentligen bilden med bussen parkad och Guinchostranden i bakgrunden det mesta. 100% Guincholängtan.
-
Så vitt jag kan dra mig till minnes har jag bara skadat mig en gång på vindsurfing på de dryga 30 år jag kört. En tumme ur led efter ett misslyckat freestyletrick. Sedan har det ju varit lite enkla sårskador och lite annat lättare våld, men överlag extremt lite med tanka på att jag oftast seglar vågor.
-
Mistralen är rätt hyp:ad, så den går nog att sälja (i England…). Du kan säkert köra 17-18cm utan att det blir allt för konstigt. Lite beroende på fentyp.
-
Kan bli sällskapligt imorgon, ja…
-
Jag vet inte om det är värt det. Vad vill du förbättra?
-
Man måste planera lite. Planera in windsurfingfria perioder för att lämna tid till jobb och familj. Tyvärr spricker ju ofta planerna på grund av faktorer utanför ens egen kontroll, som väder mm.
-
Visst gick det att få en och annan trevlig våg igår, trots lite underiggad 5.0, liten bräda och inte allt för mycket att ta av i vågväg. Kul att vara på vattnet i alla fall. Rätt många seglare ute som alla gjorde det bästa av situationen. Idag var det fin sidvind, men inte mer än knähögt, så jag hoppade över seglingen. Poppo och en polare gjorde dock det bästa av situationen.
Frippe: jag fattade aldrig att det blev simning för dig. Tråkigt. Speciellt tråkigt att riggen försvann.
-
På Arlanda och NU får man veta att flyget är inställt. Kunde rippat dubbel mast och cross off i Åsa vid det här laget men nu får det bli kvällspasset på Torö för mig med. Vi ses om två timmar eller så.
-
Orkan nog inte ta dem med på flyget.
Men däremot svänger jag nog vägen om torö på väg till flygplatsen imorgon fm för att segla lite onshore eller kanske surfa.
-
Typiskt. Skall till Umeå på tisdag. Får hoppas på ett askmoln…
