ola-h
Forumsvar skapade
-
Andersbq, jag tycker du skall göra en rejäl test av det där med kroppsodören till nästa blogginlägg.
-
En varning är på sin plats: ”Polypropylene undergarments are known for retaining body odors which are then difficult to remove.” (Källa: [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Polypropylene[/ame]).
EDIT: fan va’ jobbigt: Wikipedialänken gör automatiskt om sig till den jobbiga koden ovan.
-
Svenne;650709 wrote:Vi hade 21 grader på Guincho i två månader.
…en säker indikation på att det var en rejäl lättvindssommar. Men det är klart. Oåxen kan utlova de 21 gradera och vem vet, kanske har de otur och det blir 16 grader fast tokblåsigt varje dag istället.
Men visst har du rätt. Även om det blåser i Guincho är det enkelt att hitta oblåsiga ställen rätt nära och ä’ven vattnet är en aning mindre kallt ”runt hörnet”.
-
styret;650645 wrote:Jag kör fortfarande min np-sele som jag bytte till mig 2004 just för att den sitter så jävla perfekt.
Selar, ja selar. Efter min första bröstsele med lite fyrkantig krok, följd av en rosa NP bed tillhörande blöja köpte jag en supermjuk gul och rosa Gaastra. Det måste ha varit 87 eller nåt. Denna körde jag tills den verkligen trillade sönder. Inget annat jag provade var lika skönt. 2000 lyckades jag hitta en begagnad och i stort sett utsliten DaKine damsele som jag fick gratis på HiTech Maui. Den ersatte Gaastraselen de närmaste åren. Sedan kom Hot med sin supermjuka sele som jag kört de senaste åren. Men tyvärr slets den rätt snabbt – annars hade den nog hängt med lika länge som Gaastraselen för den var grymt skön. Så nu har jag fallit till föga och kör en ”vanlig” sele. Men genom att välja en extremt liten storlek av den ”moderna” selen har jag faktiskt fått till känslan riktigt bra.
-
Jag tror jag har ett paket kokosfett i kylen. Skall man äta hela eller delar man upp det under dagen?
-
Portugal och varmvatten?
-
Jag har LÖJLIGT frusna fötter (efter för många timmar i sprutade Langepjäxor i -25 grader). Och Atans 7mm är helt överlägsna. Det finns säkert andra som är lika varma, men Atans skor är sjukt bra för de är så smidiga. Jag har givetvis den tunnare varianten också för inte fullt så kalla dagar.
Enda nackdelen för mig är att de inte håller mer än en dryg säsong. Det blir någon slags utmattning i neoprenet i höjd med stortån. Men det verkar inte som andra har det problemet. Antagligen krafsar jag med stortårna på nå’t sett för att få extra grepp i bottensvängarna…
-
Fan vad man längtar tillbaka. Grymma bilder Gurra o company. Kul att se Koester lägga lite feta svängar.
-
Jonas bygger väl mest surf och Kite men har gjort ett par vindsurfingbrädor också. Några som jag har shapat bl a.
Men Jonas, bygger då några vindsurfingbrädor nu för tiden? Om någon örlogsmannatatuerad person vill ha en vindsurfingbräda och Jonas kan bygga så kan jag bidra med en customshape.
-
Här kommer lite skisser på fenorna vi kommer köra. En del är tidigare postat i 2012-tråden.
Mission, 85, 95 och 105 fram, 135 och 145 bak. Standard på FLyWave quad. För maximal kontroll och en sväng där man inte känner så mycket av fenan. Skön övergång mellan slide och grepp i toppsvängen:

Icon, 130 och 140. Standard på Quantum (med Mission småfenor fram). Lite mer ”power” som helhet och klart mer driv i bottensvängen och också mer distinkt grepp i toppsvängen om man t ex kör genom lite vitvatten.

Black Tip, 110, 120, 130 och 140 slot (fram eller bak), 120, 130, 150 och 170 us-box (bak för tri fin). Dels standard tri-fin-kit för vår FSW och dessutom ”aftermarket” till Fly och Quantum (och andra brädor med slotbox). Som quad kan dessa köras både med stora fenor fram och med stora bak. Fenboxvinklar i brädorna är optimerade för att funka riktigt bra också med stora fenorna fram (dvs utan att få den lite spårande känsla som vissa inte gillat med Starboards variant). Med t ex 13 fram och 11 bak får man en kombination av otroligt driv i bottensvängen men ändå möjlighet att gå vertikalt utan att behöva pusha brädan så hårt. Samma sak i toppsvängen. Brädan sitter mycket distinktare men man har ändå sjukt bra möjligheter att variera svängradien. Personligen gillar jag den här varianten extremt mycket, men det känns inte som marknaden är helt redo för den än.


Alla fenorna har på det stora hela samma grundprofil, en ”modern” profil med lite rundare framkant, men tjockleken är olika på alla fenorna. Black Tip är t ex generellt lite tunnare än Mission.
-
Jag hade nog kunna tänkt mig någon lösning där kunde fritt fick välja, men det verkar inte som det går hem hos distributörer mm. Så brädorna kommer med fenor. Mission till Fly och Icon till Quantum. Tri-fin-kittet till FSW:n är Black tip.
Men vi hoppas att distributörer och shoppar köper hem lite extrafenor och tillåter byten.
-
dude;649799 wrote:J
En nära vän, ska vi kalla denne för X, tycker till exempel att alla quaddar är sega att komma igång med. X vill ha den där lätta känslan när brädan bara sticker iväg och poppar upp i planing utan ansträngning. Och nu pratar vi för 3.7 till 5.3 och i 70 till 80litersklassen.Det är ju exakt för detta som vi designat den linje som vi kallar Quantum. För en seglare på säg 75-80 kilo skulle jag säga att Quantum 75 gör just detta.
-
Vad väger du? Jag tveksam till EVOn som insjöbräda. OK till nöds och den läge bli ett väldigt bra komplement till din lilla vågis för lättvindsdagar på kusten, men om det är viktigt för dig med en ”skön” bräda för hårdvindsdagarna på insjön så är inte EVOn rätt.
Flare 88: Flare har ändrats rätt mycket mellan åren och jag minns inte exakt hur 08:an var. De första åren var den lite trög. Sedan kom ett par år när det var hyprsnabb med en klassisk slalomrocker och grym känsla i ren blasting. Sedan blev den lite mer renodlad freestyle. Om 08:an är något av mittenåren så kan det vara ett bra alternativ (fast den suger i vågor).
Jag har en Starboard 2011 Kode 86 wood carbon som jag skall sälja, men jag behöver den för lite tester ca 5-6 veckor till. Men hör av dig om du är intresserad. Än så länge är den helt ny…
-
Nå’t skall de väl heta…. Fast lite tanke finns det. I jälva verket matchar de olika fenorna känsla i seglen rätt bra. Inte så att en viss fena passar ett viss segel utan det är mer karaktärerna som är likartade på något sätt. . Mission mer hardcore, mindre ”drag”, designade för att man liksom inte skall känna av fenan. Icon: Mer power men ändå allround, prestanda var som helst för den som vill ha lite tryck i prylarna. Black tip: Lite new school, med kombination av att samtidigt ha mer ”drag” (=grepp) i fenan i svängen men ändå med väldigt bra manöverbarhet.
Så vi tänkte att de invanda segelnamnen kanske kan hjälpa till att kommunicera de olika karaktärna på fenorna.
Slusken: Shoot.
(fast när det gäller det där med streakningen så är jag nog din överman, är jag rädd) -
Små Mission: 85, 95, 105
Stora Mission (de bakåtsvepta): 135, 145
Icon (de ”stubbiga”): 130, 140
Flex: lite svårt att beskriv i ord, men i Icon finns det lite flex i toppen som jag faktiskt tror hjälper att göra fenan lite mer förlåtande i toppsvängen jämfört med MUF x-twins. I alla fall känner jag inte att dessa fenor har samma problem med att vara lite oberäkneliga i toppsvängen som MUF utan är istället väldigt solida och säkra, även om man svänger genom lite skum.
Mission har ju en hel del flex. Det är en fena designad för att vara maximalt loose och förlåtande.Det kommer också en linje som heter Blacktip som är designad för att kunna köras med stora fenorna fram (och även switchas, ala Starboard). Personligen är jag ju extremt förtjust i den här varianten, trots att i princip alla tester av Starboards ”switchsystem” föredrar små fenor fram. Men jag får mer och mer feedback från folk som ”gått över” till stora fenorn fram, t ex från folk som seglar några av mina gamla shaper som jag lämnat efter mig. Men än så länge förblir dessa fenor ”aftermarket” och Mission/Icon är standard på våra Quads. Blacktip kommer i 10, 11, 12, 13 och 14 (slot) samt 13, 15 och 17 us och det är de fenorna som utgör tri fin-kittet till vår fsw också.
