ola-h
Forumsvar skapade
-
För att återgår till den renläriga nördigheten: Här är skisser på två av de tre quadfendesigner som vi kommer köra på Simmer.


-
Shit va häftigt. Det ser sjukt svårkört ut. SÅ läckert.
-
Jo. Lite mindre rocker och lite skarpare rails, så löser man det. Kanske kan man plutta dit lite v-botten också.
-
Skönt att titta på den här igen, såhär ett tag efteråt. Lika bra än. Kanske bättre. Vi får ta en ny filmsession nästa episka Åsa-dag.
-
Mats och jag med familjer blev ju evakuerade upp på vulkanen efter förra årets CHile-skalv. Då blev det inga skador på Maui, endast en minimal ”våg”. Och även ”upplevelsen” av det hela var mild eftersom det hela skedde på dagen (eller i alla fall tidigt på morgonen).
Nu skall vågen kommer fram på natten vilket gör det hela ännu farligare och mer komplicerat när det gäller evakueringen. Tankarna går givetvis till alla på plats, men lite extra till svenska barnfamiljer på plats. Varningssystemet är dock väl utbyggt.
-
Tråkigt om det blir en bom, helt klart. Som sagt borde alla verkligen skärpa sig när det gäller hur vi beter oss i Åsa. Att bajsa på parkeringen känns t ex som en mindre bra idé. Det där med stölder tror jag dock inte mycket på. Det är säkerligen bara ett smart trick för att för få argument för att sätta upp en bom.
Om det skulle blir en bom blir det väl till att parkera på vägen och gå lite längre. Det lär bli ett intressant parkeringsfenomen där uppe…
De flesta dagarna är det väldigt få vindsurfare som kör Åsa. Ytterst sällan fler än 10. Däremot har antalet surfare ökat explosionsartat, så jag förstår deras ”locals only”-attityd här. Det är ju till och med regelrätt kursverksamhet ibland. Onödigt.
-
Vänta nu: är det verkligen enkelriktat? Jag trodde inte det. Däremot släpper det ju inte igenom vatten ens om brädan är under vattnet en lång tid eller om det ligger vatten runt pluggen. Men om brädan under lång tid ligger i en extremt fuktig miljö så kommer som jag förstår det luften inne i brädan också bli fuktigare. Men å andra sidan så kommer den andas ut fukt också. Och inte ens på fuktiga Maui har det visat sig vara problem med dessa ventiler. Den stora fördelen är annars just att trycket i brädan är detsamma som lufttrycket utanför. Normalt sett varierar ju över/undertrycket i brädan rätt mycket vilket faktiskt i det långa loppet kan bidra till delamineringar. Men den stora fördelen med denna plugg är att man slipper fundera på den. Den monteras i i fabriken och kan sedan sitta hela brädans livslängd, även på flyget.
-
Doc;649063 wrote:Jag skulle tro att det kanske delvis beror på att du är en flugviktare och att jag väger 80+. Jag får ut mer av mina segel med lite mindre nedhal (vilket faktiskt även rekommenderas i rigginstruktionerna till Riot). Och kompisen som tyckte Blacktip var helt dött väger 87 och riggade det som han brukar, dvs med tokmycket nedhal.
Kanske, men jag tror inte bara det är det. I mitt fall var det inte en fråga om att seglet kändes tungt rakt fram eller nå´t utan helt enkelt den där lilla, lilla skillnaden i känsla när man ligger precisi mellan att ha drag och inte ha drag i vågridningen.
Däremot är det helt rätt att Blacktip absolut inte skall riggas med tokmycket nedhal. I rigginstruktionerna står det ”1/3 löst mellan topplattorna”. Jag körde ungefär mitt emellan detta och ”halva löst” (dvs (1/3+1/2)/2=5/12 löst…).
-
Jag tror inte man kan generalisera. De flesta märkena verkar ha tagit tillfället i akt att göra något ”nytt” med since 4-lattade segel, men de verkar ha gått åt lika olika håll. Jfr Severne som tex gjort ett billigare segel.
Jag har ju egentligen kört 4-lattat hur länge som helst eftersom jag ofta haft ett Hot Diva/Dawg/DD i min quiver och för ännu längre sedan körde NP Core och före det Nils Rosenblads ”första” segel: Tiga Wave (det första moderna vågseglet om ni frågar mig) och före det Gaastra wave foil (men då är vi tillbaka till en tid när nästan alla vågsegel var fyrlattade).
Möjligen är det så att fyrlattade segel faktiskt är lite känsligare för att man får rätt nedhalsspänning. Så var båda generationerna Hot Bolt(och kasnke ännu mer den proto som jag också seglade) och det gäller också Simmer Blacktip som jag tycker får den där sköna ”viktlösa” känslan på vågen först med lite mer nedhal än vad rigginstruktionerna säger.
-
Och glöm inte den där kvinnan som blev mördat förrförra sommaren. Karaktöären på resterna av kvinnan fick polisen att först anklaga maken för att ha mejat ned henne med åkergräsklipparen. Men sedan visade sig den skyldiga vara en irriterad älg (avslöjad när SKL hittade älgsaliv i kvarlevorna).
-
Sjuka hopp, men lite tråkig vågridning, trots tricken han slänger in. De klippte nog in fel vågridningsgen, tror jag. Det skulle ha varit en kombination av Kelly Slater och Jon Olsson, men nu råkade det tyvärr bli Kenny Rogers och Christian Olsson iställen.
-
För övrigt hörde jag att det årligen är fler människor som blir skjutna av sina hundar än det är som dör av hajattacker.
-
Torö tror jag också är på det stora hela hajsäkert.
Annars instämmer jag i Masses rekommendation av Guincho, Portugal.
-
Dessutom blir det mycket giftigare när man slipar om man inte blandat helt rätt. Kan blir rätt läskigt. Bäst är att väga och inte blanda för små satser.
Är man sedan noga blandar man i en behållare och häller/skrapar sedan ut det i en ny och fortsätter blanda. Då blir det mindre risk att oblandad härdare följer med in i lamineringen och sedan ut i luften när man slipar.
Tejp: skall du maska funkar maskeringstejp. Helst ett bra fabrikat. Det är stor skillnad. Skall du tejpa över för att liksom jämna till det så tror jag vanlig packtejp är det bästa. Ibland kan man köra med plastfilm för att få de jämnt, men det beror lite på storlek och form på skadan.
