ola-h
Forumsvar skapade
-
Hela Tysklandsmarknaden verkar ju vara baserad på billiga fjolårsprylar som inte bara blivit kvar på lager utan köps in just som fjolårsprylar. Bra för dem som hittar sin livs deal, men samtidigt gör det med tanke på storleken på Tysklandsmarknaden som helhet att priserna för resten av världen ökar.
-
Jag har bara kört Trollis en gång, men som jag ser det är väl det som vore enklast för oss vindsurfare att få någon slags överenskommelse som gör att vi får köra ned och parkera på den stora gräsytan vid vattnet (men inte längre). Jag tror i praktiken inte det skulle slita på naturen, om det skulle visa sig göra det så för väl det hela omförhandlas.
En ”mellanlösning” är att vi får tillåtelse att köra ned och lämna prylar, men inte att parkera där nere. Detta blir visserligen lika mycket vägslitage (faktiskt mer eftersom men måste köra båda före och efter sitt pass) men fördelen är att de som är där för att njuta av naturen på andra sätt än vi slipper känna att de går runt på en parkeringsplats.
Men problemet är väl huruvida det över huvud taget är ”lagligt” att göra en sådan överenskommelse, dvs huruvida det är helt förbjudet med biltrafik på den lilla vägen ned.
Är det förbjudet blir det antagligen svårt att komma någonstans och då kan ju frågor om större parkering utanför grindarna bli aktuellt. Jag tycker det är bra att det blir ett möte, men risken med att formalisera saker är att praxislösningar som fungerar men egentligen inte är följer alla lagar och regler blir omöjliga att diskutera.
-
Yttre Åsa heter ju Sälön och jag har sett säl där ibland. Dock har jag aldrig kommit på tanken att plocka en säl och ta på mig ens de kallaste dagarna. Och jag lär inte komma på den tanken framöver heller…
-
Jag har visserligen inte provat en modern isbräda, men på den gamla goda tiden när vi körde ifrån 15-åringrnas trimmade mopeder med segelutrustade skateboards (och smälte en del hjul i processen) så var det enda raka att duckgippa. Det är sjukt effektivt (och enkelt) i hög fart (dvs när farten är hög relativt vindhastigheten).
-
Har inte testat men har lite inside info. Den togs ju bort rätt snabbt för att den helt enkelt inte blev någon succe. Man kanske kan säga att den inte funkade riktigt. MEN, för lätta seglare (70-) är den tydligen både lättplanad och rolig som en slags snabb freeracebräda. Det är när seglaren blir lite tyngre som den liksom inte funkar längre och blir rätt tekniskt att segla.
Enligt vad jag hört alltså…
-
Det är en shape jag gjorde till Svenne innan Simmerprojektet drog igång. Från början var det faktiskt en specialdesign till Dr Masse, som av olika anledningar aldrig blev byggd.
-
Fiskmat;648310 wrote:göttigt! 3 är det nya 4 🙂
Näää. 3 är 3. Distinkt 3. 3 är inte like med fyra, inte ens stora 3.
-
När det gäller Simmerbrädorna kan jag lägga till att vi nu bestämt oss för att köra single + thruster på fsw-brädorna och att vi kommer leverera en större ”freewave” singlefena och tre dedikerade fenor för thrutersetup:en (aka 2*13+14 eller liknande för 85:an och lite större för de större brädorna). Jag hade några av mina skönast läppträffar på hela Mauiresan loggohögt på Kuau med FSW85:an i thrustersetup, så den funkar tveklös bra som vågbräda med de tre fenorna på.
-
Kricke var den första jag såg ställa en bakåt på windsurfingbräda. Det var en nordvästdag i Apelviken. Antagligen i slutet av 80-talet. Dessutom hade han en sjukt cool Mauibräda med doublewinger och swallowtail.
-
Grymma bilder John. De fångar verkligen känslan.
Även Johan bilder var bra, förresten. Speciellt surfbilden ”uppifrån” (Honolua bay?).
-
Tror inte de finns för singlefin än. Och personligen tror jag man skulle behöva utveckla en längre slotbox om de skulle funka bra för single. En av poängerna med US box är ju att man kan flytta fenan lite. Och då behöver boxen vara minst 15-16cm, kanske lite till eftersom man på en single fin kommer att vilja ha en längre fenbas än de 10cm som nu är standard.
Om man inte kräver justerbarhet är både powebox och tuttle bra alternativ som också går att bygga riktigt lätta om man vill.
-
marve;648071 wrote:60 usd ar i minsta laget for en familj med surfprylar men det funkade ju, vedertaget dricks belopp for porter service ar 10 USD per vaska (Seinfeld ger svar om porter service i ett gammalt avsnitt…).
det ar bara att rulla upp med bilen pa Kahului’s flygplats (och i stor sett alla andra flygplatser i USA) stanna vid en porter station lasta ur, lata en person lamna in hyrbilen och den andra ta hand om bagaget med portern. Vi brukar projsa kontant och slipper eventuell angest med att lamna over kreditkort.
Min erfarenhet ar att man bade sparar pengar och tid att anvanda en porter om man har mycket baggage. Grymt skont att slippa sta i en incheckningsko med brador och bagage (och smabarn…).
Porter service och Maui ar nog det basta USA har att erbjuda en surfande barnfamilj.
Aha. Fast turligt nog var det just 6 väskor i vårt fall så vi följde ju Seinfeld-normen, å så slapp de parkera bilen…
Men visst är det smidigt.
-
Ingen aning vad som är vedertaget och jag betalade dricksen efter att de berättat vad det skulle kosta (fast viftade lite med pengarna före). Hade de kommit och sagt: ” Ja det blev $550″ så hade nog dricksen blivit lite lägre…
-
På Mauis flygplats finns det små diskar där man kan hitta dem. Det känns lite skumt att bara handa över hela familjens pass + kreditkort till denna lite ”halvofficiella” person, men hittills har det funkat bra. Bara att sätta sig att vänta en kvart eller så och så kommer de tillbaka med besked om vad det kostat och tar hand om väskorna. Som jag förstått det hela är alltihop någon slags halvofficiellt system baserat på dricks som gissningsvis delas lite mellan portern och personerna som de fakto står vid incheckningen.
När det gäller Basses regelboksutdrag från United så verkar det onekligen som att man får ha fyra väskor på totalt 50 kilo. Men jag skulle vara rejält försiktig med det där. Varje gång jag har haft mer än en väska har jag alltid fått betala extra. Minns dock ej om det varit med united.
-
Ja, gärna. Men först får du förklara vad det är som är signifikant för segling i just Sverige som gör att du ställer frågan med just denna geografiska begränsning.
