ola-h
Forumsvar skapade
-
Det var smått men kul. Vet inte om det blev några bilder tagna.
-
Men är man under hela ”inkletningen” lite sparsam med plasten så finns det inget som hindrar att man väter igenom på en plastfilm och sedan använder plastfilmen som ”transfer” för att förflytta fibern till brädan.
Men det är bara att hitta en metod man själv gillar. Det är inte direkt rocket science när det gäller små lagningar.
En sak som kanske inte gäller för de som håller till i garaget, men väl om man måste vara ute på varma platser är att det inte är smart att laminera när hela brädan är under uppvärmning för den kommer ”blåsa” luft inifrån om det är hål och det kan förstöra lamineringen. Är det ett yttre laminat utan hål till kärnan spelar detta ingen direkt roll.
-
Jo så tänker jag, dvs att man vill ha rätt lite epoxy med sig. På en liten lagning spelar kanske inte vikten så stor roll, men om det är för mycket plast kan väven ”simma omkring” lite och jag vill helst ha den helt tight mot tidigare laminat.
-
@malibu 732715 wrote:
Sprayfärg alltså? Bara rätt på?
Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord. Oftast peel ply over för att kunna få extra slätt. Efter härdning tar jag bort peel ply och grovslipar. Därefter lägger jag något slags spackel, sedan finslipar jag. Ofta blir det sedan ett lager spackel till eller kanske ett lager gelcoat. Sedan finslipning igen. Sen lack och ev lite grov polering för att få ihop det med ”omgivningen”.
-
Tror inte heller att det är kombon. Att fenan nära tailen per se skulle ge spinout skulle i så fall ha att göra med att den suger luft bakifrån som Masse säger. Men det lär aldrig hända på en vågbräda. Även om spetsen är långt bak är den ju också djupt ned i vattnet. Jag tror inte heller vågfenor typiskt genererar så mycket undertryck. Och om fenan funkar på andra brädor är det nog mer en fråga om egenskaper hos brädan.
Däremot kan positionen på fenan spela roll av andra skäl. En rakare fena ändrar positionen kan man säga, eftersom tryckpunkten typiskt hamnar längre fram. Denna faktor är (även på multifeningar) viktigare än kanske något annat för hur fenklustret trimmar brädan.
Ett bra experiment är att köra brädan som singel fin för att enklare få en mer ”renodlad” känsla för bakfenans effekt. Jag skulle också gärna vilja se brädan från sidan för att se positionen på fenorna i relation till bakstroppen.
Rent generellt, kan jag dock lägga till, tycker jag att det är vanligare att man får konstiga (svåranalyserade) spinoutproblem på trefeningar än på quads och twins. Man kunde tro att quads var mer komplicerade, liksom, men snarare är quads oftast väldigt förlåtande i setupen. Twins kan vara trimkänsliga, men man har ju i princip bara en variabel (fram-bak) att spela med så det blir ändå lätt att hitta rätt. Trefeningar har nackdelen att de är EXTREMT känsliga för trim och samtidigt inte helt enkla att förstå sig på när det gäller hur olika omflyttningar (och justeringar av relationen mellan fram- och bakfenornas storlek) faktiskt påverkar brädans seglingsegenskaper.
-
Laird hade väl en bräda (SUP) med rails av det där slaget.
-
Freerajdade lite på Hjälmaren, men här var det 6.0.

-
Atan, Atan, Atan. Sjukt bra. Som frekvent vinterseglare med taskiga fötter använder jag även deras tjocka 7mm, men även den är smidigare än de flesta andra märkens tunna. Som sagt är nackdelen att de inte håller så länge. Jag gör tydligen något med höger stortå när jag vågrider för exakt där skaver jag liksom hål på dem inifrån. Så jag går i genomsnitt igenom ett par tunna och ett par tjocka pär säsong. Men det är det värt.
-
Jag har en hypotes om det där med enkelnylon. Jag upplever att dräkterna idag är avsevärt varmare än för 20 år sedan. De är också mycket lättare om man jämför samma tjocklek. Jag antar därför att modern neopren är mycket porösare, dvs innehåller mer gasbubblor och därför isolerar bättre. Men nackdelen, tänker jag mig, är att det kanske inte går att använda sådan neopren i enkelnylonsapplikationer eftersom den helt enkelt skulle bli väldigt skör.
En enkelnylondräkt i poröst högisolerande neopren skulle helt enkelt vara en så kallad tulipanros (dvs en vacker tanke, men inte praktiskt möjligt). Men kanske kan någon med mer insikt i neoprenbranschen upplysa mig.
Personligen upplever jag alltså totalt sätt att dräkter i alla tjocklekar upplevs varmare idag. Även som rätt frusen tycker jag t ex att moderna 3/2 dubbelnylondräkter är varmare än förr.
Men _samtidigt_ märker man kyleffekten av att ha blött ytterskikt. Min känsla är dock att detta främst gäller på land när man står still och att så fort man är mer aktiv, dvs seglar, så överväger fördelarna av den bättre isoleringen.
-
Jag tyckte inte B3:s färdigskurna vara något vidare.
-
Väger du 75 tror jag som sagt inte att 120:an ger dig tidigare planing. Mer bredd ger också mer motstånd i vattnet (drag), inte bara mer lyft (lift). Och behöver du inte lyftkraften så står du ändå där med motståndet.
-
Finafisken: Om du väger 75 så tror jag definitivt 120 är onödigt stort. 100 eller 110 kommer att vara klart bättre. De ca 5cm extra bredd och 10 liter extra volym som 120 erbjuder över 110 kommer enligt min erfarenhet endast att göra hela paketet trögare och mer svårjobbat både i gippar och andra kritiska manövrar som att komma igång.
110 (eller rent av 100) med ett lätthanterligt segel är grejjen.
-
De lösa hjulen är mycket smartare. Det är i själva verket rätt jobbigt att dra tunga baggar när hjulen är längst bak. Du får så att säga bära halv vikten själv. En välbalanserad bag med en ”hjulvagn” mitt under är mycket enklare att dra.
Jag har en trippel NP-bag (utan hjul) som du kan få köpa billigt om du vill. Kan kolla måtten om någon är intresserad. Jag har för övrigt även en 12-fots SUP-bag om någon är intresserad och minst en Hot Sails Maui segelbag.
-
Snyggt fotat. Från söndagen. Jag körde 4 brädor under söndagen och denna ”Freegal 80” var den tredje, vilket borde tidsbestämma svängen till ca 9.00. Det hade börjat lätta lite vid det laget, men annars var det fin 4.2 och helt OK vågor hela morgonen
-
När Grekland gått ur Euron kanske grektillverkade prylar kan bli nå´t? Eller Ryska, hur går det för rubeln egentligen?
Eller varför inte Svenska? Dags att satsa på svensk fabrik som Hendryx och Extrem på skidsidan.
