

ola-h
Forumsvar skapade
-
@Bjorn Daniels 731107 wrote:
Då borde man isåfall flytta ut och ev fram frontboxarna något, räknar med att köra 12cm symetriska framfenor så kanske öka på toe in lite.
Min mittbox bör vara iprincip idenisk med din, ev något lägre bak.12cm är lite mitt emellan. 20mm framför (enligt ovan) borde funka. Jag skulle kört 1.8 graders toe och 40mm från rail. Ett safe val.
-
När det är riktigt kallt försöker jag hålla mig så nära bryter som möjligt, dvs gör inga längre slag utanför. Om något pajar så går det fortast att bli spolad in. Just denna säkerhetsaspekt är viktig att tänka på när det är kallt. Där skiljer sig vindsurfing från surfing eftersom där är det färre saker som gå fel och man är normalt närmare land hela tiden.
-
@Bjorn Daniels 730973 wrote:
Har tidigare satt centrum Thrustersboxar ca 1cm framför bakstroppens främre skruv, centrumlinje bakkant box ca 50mm från kanten. ungefär 350mm från aktern. Ingen Toe och ingen cant.
centrum mittboxen på 210 från aktern eller i princip rakt under bakrestroppens bakskruv (eller något bakom)
Finns stroppplaceringar både framför och bakom dessa punkterTänkte köra ungefär lika men funderar på om jag skulle lagt lite Toe in, kanske 1.5grad.
Det finns ju flera här som har en hel del erfarenhet om fenplaceringar och tar gärna emot lite synpunkter, finns ju mängder skrivit om surfbrädor och fenplaceringar men för vindsurf är det ganska klent
En standardmontering för thrusters för min del är mitten på frontboxarna ca 10-35mm framför bakstroppens framskruv (längre fram om man bara kommer att köra små framfenor). Trailing edge på framfenan ca 35-45mm från railen. 1.5-1.8 degree toe in för symmetriska fenor (kör 2.5-4 grader för asymmetriska framfenor).
Centerboxen brukar jag montera så att jag kan ha leadning edge en bit framför mitten på foten men sällan ända framme vid bakstroppens framskruv. Bakfenans position gör väldigt stor skillnad på känslan och tri fin är generellt rätt svårtrimmade. Man måste få speciellt bakfenan helt rätt för att få bra balans i brädan.
-
ola-h
Medlem14 februari, 2015 vid 21:28 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Nästa steg blir negativt antal lattor. Den enda logiska konsekvensen. Men jag har kortslutit innovationscirkeln och jobbar nu på segel med lattantal i det komplexa talplanet. En lite nackdel blir att segelstorleken måsta anges inklusive fasvinkel och bomlängden måste beräknas med vektorprodukt, men det är sån’t man får acceptera om man vill öka volymen i bottensvängarna och undkomma de sedvanliga problemen med Heisenbergsosäkerhet vid vertikala läppsmackar.
-
ola-h
Medlem6 februari, 2015 vid 23:26 som svar på: Sökes: en lång board bag (320+cm lång, 71+cm bred)Jag har en beggad Starboardbag i den storleken, tror jag. bra pris. Kollar exakt imorgon. 500 pix.
-
ola-h
Medlem27 januari, 2015 vid 13:15 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…@erree 730550 wrote:
Inte ett nollsummespel fullt ut, men du får ju hålla med om att man ibland får offra lite av en egenskap för att erhålla en annan?
Håller man sig inom ett någorlunda smalt område så är det faktiskt förvånansvärt lite så. Det är mycket mer individuella saker. En viss bräda kanske planar dåligt för en viss seglare, men för en annan planar samma bräda hur bra som helst. I alla fall när jag shapar är de kompromisser man gör på en annan nivå som har mycket mer med helhetskänslan i brädan att göra. Som exempel så är Simmers FW snabbare rent rockermässigt än Quantum. Men till de flesta som vill ha en snabb vågbräda rekommenderar jag ändå Quantum eftersom jag vet att för de flesta känns den snabbare och mer planingsvillig och den är dessutom svängigare. FW har dock andra fördelar som att vara mer förlåtande och även mjukare i chop. Så den kommer att vara mer lättseglad om man är lite ”tungfotad” mm. För en sådan seglare kommer FWn att kännas som att den går igång klart tidigare. En riktigt duktig seglare kan få ut mycket ur båda, men för seglare som är lite mer ”på gränsen” är det viktigaste att träffa rätt i karaktär på brädan snarare än att matcha prestandanivåer av olika slag.
@sailortrash 730547 wrote:
Med firemoven är det extra intressant, eftersom den utvecklades framföllt som en bräda för ”progression”, och den är väldigt lättseglad. Men personligen upplever jag inga fördelar jämfört med en klassisk shape på min nivå, och mitt sätt att segla som är lite mer slalom och överriggat inspirerat…men det är knappast nybörjare som köper den, utan oftast folk som seglat länge.
Exakt. Och ändå prisas brädan av så många som kanske på papperet seglar nästan samma slags segling och har motsvarande erfarenheter/kompetens som du. Jag tror det visar poängen: att för en del känns brädan helt enkelt bättre.
-
ola-h
Medlem27 januari, 2015 vid 09:13 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Anledningen till att det kan tyckas svårt att få ihop är att många är lite fast i en tanke om ”mätbara presentanda” och att olika sådana dessutom är i konflikt med varandra så att (bräd- eller segel-) design så att säga är ett nollsummespel. Dels är det inget nollsummespel ens ”rent objektivt”. Men sedan är stil och känsla typiskt viktigare än ”rena prestanda”. Dvs om seglet eller brädan passar dig, dvs din stil, dina förväntningar och kanske de spot du seglar, så kommer prylen i fråga ofta att just kännas bättre på allt. På vårprylar är detta extremt markant, men det gäller även för freerideprylar. Sök fram diskussionen om RRD Firemove, t ex. En del är helt sålda och menar att denna bräda är en revolution på alla områden (snabbare, tidigare planing, enklare att segla, bättre sväng, bättre kontroll etc) medan andra tycker att det är en medioker produkt jämfört med en bra mer klassisk freeride. Detta är inte reklammakarnas påhitt utan vad normala kunder upplever. Att reklamen sedan systematiskt överdriver fördelar är en annan sak, och oftast rätt lätt att se igenom.
-
MES la upp en mer fullständig kraschsekvens på fb. Är det detta som kallas overhead surf?
-
Behövs alls vacuum i första lagret? Det är svårt att se storleken på ”bucklorna” men de verkar inte allt för stora. Så det borde inte vara något jätteproblem. EN möjlighet kan vara att köra ett lätt spackel på för att se till att det inte är för stora ytrom där HC:t inte fäster perfekt.
-
Ja, personligen arbetar jag inte med Hardware på Simmer, förutom testning av någon ny produkt då och då. Rent generellt tror jag tillverkare alltid är intresserade av feedback och håller bättre koll än vad det kanske framstår som på reklamationer. Man märker snabbt om det sker flera reklamationer av samma typ och det är ju en självklarhet att vara uppmärksam på systematiska fel som kanske kan tyda på ett konstruktionsfel eller på något materialfel. Det är också därför som diskussioner som denna ibland leder lite snett eftersom de i regel endast bygger på anekdotisk evidens (självupplevda enstaka fall). Egentligen är det ju bara Alex i den här tråden som refererar till fall (windsurfingskolan) där man systematisk har gjort vissa iakttagelser.
-
Har spanat där några gånger och seglat lite längre in en gång, men inget episkt. Kanske har jag varit där vid fel förhållanden. Kanske funkar det när även andra närliggande spots funkar.
-
Jag tror de flesta gått över till 10mm gänga, då lär det aldrig vara problem med brott. 8mm i kombination med pin gick helt enkelt av ibland, speciellt om pinnen gängade upp sig lite vilket skapade en snygg brottanvisning. Med US-kopp finns i princip inte det problemet eftersom det finns mycket mer flex i systemet som skonar själva bulten.
-
I den meningen har du rätt. Tendonkonceptet är Streamlineds från början. Kom någon gång på 90-talet, tror jag och det tog lång tid innan någon annan gav sig på det. Streamlined är verkligen en garagemeckare snarare än en designstudio. Det är därför som Streamlined-lösningar ofta är så rudimentära. Men praktiken brukar visa att de funkar.
I början när jag körde Streamlined tyckte jag för övrigt att det var sjukt irriterande att brädan lättare lade sig uppochner när seglet låg i vattnet. Men antagligen har jag vant mig.
-
Själva grejen med tendon är mycket riktigt att man byter den då och då, vilket är en operation på ca 3 minuter. Jag tror inte det är särskilt många seglare i världen som plockar ut nya mastfötter hela tiden. De flesta är som vi i den här tråden – vill ha saker som håller (och många är antagligen betydligt slarvigare med att hålla denna del av utrustningen uppdaterad än de flesta av deltagarna i denna tråd).
Personligen körde jag länge med boge och gillar det egentligen bättre ”rent känslomässigt” men det jag tröttnade på var att det ofta blev problem med locktite mm när man väl skulle byta.
-
@The_Novice 730340 wrote:
Prolimit kommer med original Boge joint, jag har inte provat något annat material/tillverkare.
Tendon är upplever jag är felkonstruerad för att användas vid stora avböjningsvinklar. Det fungerar vid små vinklar/avböjningar men materialet tål helt enkelt inte att böjas till 90-100° över så kort sträcka (och med nuvarande diameter) som det är i mastfoten. Töjningen blir helt enkelt för stor och det behöver vara ett annat material (dvs gummi) eller ett annat längd-bredd förhållande för att det skall tåla så stora avböjningar.
Fast säkert 90% (eller rent av 100%) är de bästa vågseglarna kör väl tendon? Skulle vi inte se en fullständig epidemi av tendonbrott i t ex världscupen om hela tendonkonceptet var ”felkonstruerat”?