ola_p
Forumsvar skapade
-
Fett ladd i vart fall.
-
Gött fet shuvit. Ställde du den?
-
Det är samma på de flesta cobrabyggda brädor. Närmaste välsorterade surfshop bör ha.
-
Oh noes, inte i år igen. 😀
-
@JPS 475306 wrote:
Det här var ju riktigt kul! Alltid roligt att komma på att man behöver köpa något man inte visste att man behövde 🙂
Mina slutsatser hittills:
– Skaffa en mindre fena för att få AB+en att funka bättre med 5.0-5.3. Ca 25 cm enligt fenkalkulatorn. Ev en 23a också.
– Köp en Trad vågis alt FSW på ca 75-85 liter för att ha det roligare på vattnet om det blåser 4.2-5.3. Fenor i spannet 21-25 kanske.
Kan det vara en plan tro?
Låter rätt vettigt. Är det fortåka som är din plan så kanske en vågis inte är det optimala dock. Beror ju lite på hur prioriteringarna ser ut. Men nått lite mera fart/freerideorienterat torde vara en god idé om det är prio.
-
Vill du kunna ta upp till 5.7 på den så får du nog ha nått lite större än 65-70 liters vågis (funkar bra upp till typ 5.0 om man väger som dig). Vågbrädor på plattvatten är sällan helt optimalt heller…
Jag tror på en snabb fsw eller freeride runt 80-85 liter om du vill kunna ta en 5.7a på den.
-
@Ola H. 474795 wrote:
Bilden nedan (som Ola P tog i tisdags, mer på http://www.facebook.com/album.php?aid=28849&id=571866730) visar t ex en sådan ”sväng”.
Osäker på om den länken funkar för de som inte är vänner med mig på facebook… Dom ligger också på http://www.flickr.com/photos/olapersson/ om än med lite annan efterbearbetning.
-
Onshore frontside är inte helt enkelt, du seglar ju i praktiken clewfirst switchstance redan halvvägs genom bottensvängen. Glöm tanken på att ”lägga ner riggen mot vågen” i allt annat än riktigt bra vågor (eller bra vinkel+överriggad). Försök inte göra som Polakow gör på hookipa, det är helt enkelt inte möjligt i apel-onshore.
I de förhållanden som jag utifrån din beskrivning tror att du menar så kan man inte lägga rail som i bra förhållanden. Precis före vitvattnet så vrid upp brädan så du möter vågen så rakt på som möjligt, det kommer bli en ganska slashig cutback utan något grepp med fenan. Därför behöver du stå ganska neutralt på brädan, blir lite som man sladdar ut med bakfoten när man åker snowboard på sladdsväng. Du kommer ha en väldigt ”öppen” position med kroppen när du går upp sista biten.
Jag tror att det som händer i alt. 2. Jag tror du bara behöver slipa lite på hur du står då. Lite mera upprätt alltså, bör kännas som vridningsaxeln ligger vid, eller strax framför framfoten.
-
@Goose 474587 wrote:
har du varit stamkund på McD?
Samt texas longhorn kanske?
Inte för att jag inte gick upp när jag flyttade till tokholm och blev stillasittande student utan pengar och tid, men 10 kg sen i somras är fan starkt jobbat.
-
@jOHNjRAMBO 474553 wrote:
Fan Ola.P, jag tycker du låter drygare o drygare för varje inlägg, HAHA, beror det på flytten???
Klart som fan det gör, det lär ta ett tag att tvätta bort. Fast nu är jag ju tebaka på västkusten, så det går väl över så småningom. 😉
-
Jag kommer å hänger en stund.
-
@simpa 474543 wrote:
Vilken vindriktning är denna? WSW? Vad krävs det för riktning för att hoppa med vänsterhand fram i Apelviken samt Lejet, NE eller SE?
Kanske inte så svårt att räkna ut, tänk på hur kusten går. SSO-SV ger babordshopp (v.hand fram) i bägge vikarna. V–NV ger styrbordshopp SO–N ger inga vågor alls. Typ. VSV ger ganska platt och trist onshore.
-
Varberg tror jag det blir för min del…
-
@Snuffe 471505 wrote:
Tackar för många bra tips – skall testa samtliga. Men vad är det som är fel när jag fastnar med hängselen?
För det är ju när jag är nära riggen som det händer och det skall man ju vara???
Jag tror det tyder på att du försöker göra dem för mycket ”seglandes”, dvs. förmodligen på kryss och med tryck i seglet så du inte står tillräckligt upprätt.

