ola_p
Forumsvar skapade
-
@Tim.Eriksson 451974 wrote:
Så ni flyttar hängseletamparna så mycket…? Upp till 2 händer när ni byter från 6 m^2 till 4m^2 ?.
Där ser man, får vi börja testa! När jag väl har fått balans i riggen så brukar de få sitta där de sitter fasten det inte blir perfekt för alla segel.
Ja, det låter rimligt. Jag flyttar på magkänsla och vart bommen är sliten. Men jag tror nog att jag flyttar ca 15 cm mellan 4.1 och 5.7.
Att ha dem på samma ställe skulle bli helt hopplöst, även på halvkvadratssteg.
-
@pure 451973 wrote:
Håller med dig på alla punkter..
I GUN sails fall är det väl så att deras största profilering är priset.. och det kanske också förklarar varför dom inte har råd med lite modernare reklam människor som förstår sig på dagens reklam konsumenter.
De kunde gått på varianten att inte använda några betalda media alls. Utan istället jobbat på egna kanaler, så som web, nyhetsbrev etc. och involverat sina kunder, genom att låta folk vara med och hjälpa till, typ skriva riggningsguider, beskriva hur man lagar skador på sina grejer. Helt enkelt ta positionen att vara det smarta alternativet där man inte behöver betala extra för det skall göras en massa reklam.
-
@pure 451961 wrote:
Jag vet inte om jag var otydlig men det är ju skillnad på om en relklam är riktad till bara (100%) män jämför med om reklamen kommer att uppskattas av 100% män. Dvs reklamen är riktad till dig eftersom du är man men om du inte kan identifiera dig med den eller tycker att den suger så är den ändå riktad mot dig eftersom du ingår i målgruppen män. Reklamen är skapad efter en stereotyp där en man är hjälte och får snygga tjejer. Det är inte bara gun-sails som tror att den här typen av reklam funkar utan det finns så många fler företag.
Det är rätt sällan det är relevant att beskriva en målgrupp enbart på demografi, framförallt när det gäller en yngre målgrupp.
Har man gjort så som du beskriver så har man ju tänkt rätt fel. Dels har man valt enbart män och tappar alla som inte tycker det är ett ok sätt att sälja en produkt på det sättet, men framförallt så skapar man ingen position. De får ju ingen egen position, utan blir bara generella utan själ. Jämför med NPs high-performance position, Hotsails soulsurf etc.
Visst är det tyvärr så att det finns företag som använder sig av denna typ av marknadsföring, men de blir allt färre och oftast fällda i ERK.
@pure 451961 wrote:
Finns det ingen här som jobbar med reklam som kan förklara varför företag fortfarande kör med ”hjälten som får dom snygga tjejerna” stereotypen och om den verkligen funkar. För som sagt GUN sails en i mängden som kör med denna typen av reklam..
Jag pluggar reklam med inriktning på web. Och har jobbat som AD-Ass ett par år före det så jag gör ett försök att svara.
Utan att ha siffrorna på hur kampanjen påverkat försäljningen så blir det bara spekulationer men jag gissar lite.
Ökade försäljningen, jämfört med hur det hade gått utan reklam alls? Ja.
Gick det bättre än om de i princip bara satt ut en logga med en tagline? Kanske.
Hade de kunnat bygga ett mycket starkare varumärke, sälja mer, göra sina kunder till representanter för varumärket och tagit en ny bättre position på marknaden med smartare marknadsföring? Ja.Att sälja in nått som är annorlunda, särskilt om den involverar de sociala aspekterna av webben kräver dock en del.
Jag tror att reklam så som GUNs ofta beror på dåliga/fega reklamköpare och gammalmodiga byråer. Om det ens varit en reklambyrå inblandad, av kvaliteten att döma ser det ju ut som dom gjort det helt själva.
-
@getwet 451960 wrote:
Skrivet av Pure
Men att sträcka sig så långt att bojkotta på grund av den typen av reklam ja då är det inte mycket som kan köpas i samhället. Kolla bara på coca-cola zero reklamen eller gå in på närmaste bilmässa.Faktum är att det blir rätt mycket kvar man kan köpa. Drick ett annat colamärke, eller ännu hellre typ innocent istället för cola zero. Varumärken med etik och miljö som inriktning blir allt fler och det går väldigt bra för dem.
Man blir knappast handikappad i sitt liv för att man försöker välja varumärken som inte har diskriminerande/osmaklig reklam.
-
Oj, en OD. Nästan det jag började på (jag började på en Equipe II).
Mastskenan kan nog behöva lite kärlek, är inte osannolikt att den kärvar om den legat ett tag…
-
Bortsett från att bilderna är av riktigt kass kvalitet (det är till och med damm på sensorn!) och att man objektifierar kvinnor så tror jag inte att det funkar.
Jag tror inte att sex säljer i samma utsträckning som förr, och särskilt inte i såhär uppenbart/kasst utförande.
Toleransen för såhär uppenbara övertramp är nog rätt låg i Sverige. Inte blir man sugen på att köpa gunsails prylar i vart fall. Effekten blir snarast negativ, man sorterar bort gunsails från de segel man skulle kunna tänka sig att köpa.
Eller så är jag inte representativ för Sverige i mitt tyckande… Men vi är iaf rätt så förskonade från sånt här i svensk reklam, bland annat ERK har gjort ett ganska bra jobb. Att det finns kulturella skillnader mot andra länder är dock rätt uppenbart, i Tyskland så är ju sånt här mer accepterat.
I Bests fall så funkar det nog tyvärr rätt bra. Men de hade kunnat (borde) byta ut sidan med tjejer till ett mediearkiv, med artiklar, bilder, filmer som speglar sporten istället. Vilken association är mest positiv, objektifierade kvinnor eller relevant kvalitetsinnehåll?
-
Ok, nu har jag hällt i mig lite öl, så det finns risk att det blir lite flummigt, men…
Anders, jag tycker nog att BEST faktiskt är mer trovärdiga. (nu har jag ju iofs inte kikat så noggrant på deras övriga kommunikation) Men förutsatt att det inte letat sig ut i deras annonser och (nu letar jag efter ord, men använder) produktimage (i brist på bättre).
De tillhandahåller någon form av innehåll, mervärde, kvinnoförnedring eller vad man nu vill kalla det. Deras breda kommunikation har ingen tydlig koppling till ”best girls” (gissar jag). Men deras girls sektion skapar ett värde för en viss del (större delen?) av deras målgrupp (för min del så är det inte det format jag uppskattar, jag tycker däremot boardseeker babes är helt ok) som på det sättet tillbringar mer tid med varumärket.
Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det, men kontentan far nog att jag tyckte best kändes ärligare/mindre konstlat/trovärdigare än gunsails.
-
Tamron 17-50 brukar ju alltid få bra omdömen.. Utan att ha järnkoll på de andra är det vad jag hade valt.
24/28 tycker jag personligen är alltför långt på en cropkamera. Men smaken är som baken.
-
Jag antar att ni noterat att samtliga exempel är tyska.
-
Ser ut som gun sails satsar på sin nya klädkollektion. 🙂
Sista bilen med downloadstexten måste väl ändå vara mest absurd. Fast så e dom ju tyskar så…
-
Åfan, är den tillsalu? Jag bjuder 3.40!
-
Fast har man lite tur och säljaren skriver ett lågt värde på dollarn så kan man komma undan tullen även från USA.
-
Har man inte rätt bra koll på exakt hur man vill blanda sin linje och storlekar (läs har möjlighet att testa rätt mycket) så är det nog bättre att hålla sig till samma.
I segel <5.5 kvadrat ser jag helt enkelt ingen anledning till att blanda. I ert fall kommer säkerligen ice funka perfekt även i småstorlekarna, lägg lite extra pengar på några små fenor eller nått istället.
Att bryta av en linje mitt i (typ att man har 6.9 och 5.9 som lättvindssegel, och sedan kör en ren vågsegellinje) kan jag tycka kan vara motiverat.
Tar jag mig själv som exempel har jag just nu 5.7 4.7 4.1, alla goyas vågsegel. Ett alternativ för mig hade varit att köra ett freestyligare 5.7 segel, och lägga till en 5.3a. Eftersom jag aldrig seglar vågor med nått så stort som 5.7 så skulle det inte göra så mycket att ha nått som är mer freestyleoptimerat.
Men i våglinjen så byter man ju direkt mellan seglen, och att ha samma känsla i dem då är ju önskvärt.
-
Prolimit verkar vara rätt stor i storlekarna, jag har small på min PL, men jag skulle behöva en medium om jag körde neilpryde…
