ola_p
Forumsvar skapade
-
Japp, Men han kan ju ta in det nya till standardpriser så. Men jag skulle aldrig drömma om att köpa nåt gammalt av honom. Han sysslar inte så mycket med surfing längre men han tar ju in åt oss ur megascene sortimentet och szamer.
-
Tackar, läsvärt som vanligt!

Man får väl ta och leta reda på någon å malla av. -
Jag har mailat dom, återstår bara att se om dom har lust att lämna ut mått och så…
-
Jo, ju mindre ju roligare. Och det har väldigt mycket att göra med brädtyp hur stora segel man kan ta. Jag är själv lätt(typ 60kg) och tog problemfritt 7.8 på en 111 litrare. Dock är det viktigt att fenstorleken blir precis rätt, det händer lätt att man får problem med att brädan reser sig på häcken(sk tailwalking). Om du seglar när du har tillräckligt med vind skulle jag satsa på en 90 el. 95 liters bräda. Senaste numretav BOARDS hade test av den storleks klassen på brädor. Efter det har jag bestämdt mig för att jag vill ha en skate 59:a för att funka i den lätt byiga platta viken hemmavid samt de gånger jag är i Apelviken och inte kan använda min Powerwave på 72 liter.Dvs. den blir mest här hemma. BOARDS brukar ha mycket bra artiklar om design och vad som händer från år till år. Alltså köp senaste nummret av BOARDS(kostnaden försvinner ju ändå i det stora när du köper bräda) Och ju mindre bräda ju roligare men det är ju inte kul att behöva simma hem heller.
Lycka till, och försök att sträck på armarna i gipparna i fortsättningen!!!
(Jag skall definitivt säga att jag INTE är mycket bätre på armsträcket själv…) -
Proform (den svinit dyra lyxiga) samt Goya Nexus (även den ganska dyr) i form av midjeselar, han kunde även fixa några sittselar.
Jag tror dock att det kan vara så att han har lagt en förorder för året, dvs. det kommer ett par stroppar och en sittsele.
(Ring Hasse på Sport Surf Fritid och fråga, jag kan fixa numret om du vill). -
Men snälla, kevlaret fungerar ju som ripstop. Det är väl klart att man inte bygger ett segel i endast väv, det skulle släppa igenom vind och röra sig på tok för mycket.
Kevlaret i brädan har ungefär samma funktion som glaset, dvs. att det ger strycktålighet mot brott etc. medans kolen gör den styv, därför bygger man sällan brädor i endast kol. -
Szamer kör fortfarande DaKine och han har stropparna.
Jag väntar själv här hemma, de skall komma i april till den lilla lokala shopen, han har tagit in ett par stycken par core contour. De kostar 610:- för tre styck. -
Det är nog ganska okej på båda brädorna, men om man ser till segeltyper så är det snarare freeride än freestyle så det kan ju vara värt att betänka. Med 5.2 kommer förmodligen båda brädorna att kännas stora och studsiga, men det är sånt man får stå ut med om man skall ha en såpass stor bräda. Köra 7.4 är det nog helt rätt storleksklass för. Är du lätt skulle en mindre bräda kanske vara ett bättre alternativ, det beror ju på i vilka förhållanden du är ute, om du bara är ute när det blåser ordentligt så är kanske en 90-95 litare bättre val, då förlorar man dock möjligheten till 7.4.
-
monofilm går finnemang att laga med silvertejp eller kraftiga klister märken. se dock till att göra rent ytan på seget med ex. fönsterputs. Silvertejp är ju inte så snyggt men det är billigt och det sitter. Är man mån om utseendet kan man ju skaffa genomskinlig tejp(tror tyska surf hade något namn på en sådan tejp) eller så kan man låta en segelmakare el. typ H´Poko accsesories laga genom att byta hela panelen.
-
Läser man BOARDS recension så verkar det ju helt okej så länge man har en freeride bräda till. Dom skrev att det är en Freestyle /wave.
-
Jag menade Ola_H, som alltid brukar ha mycket bra synpunkter gällande bräddesign.
Men om du inte seglar så stora vågor så är nog TT:n att föredra(även om jag inte är så välbekant med just den, men jag var ägare av en score 111 för ett tag sen). Även om risken, då freestylebrädor saknar någon ordentlig noserocker, är att man fastnar i brytande vågor på väg ut. Det överlever man enklast genom att möta vågen rakt på och trycka upp nosen.
Sen är nog TT:n lite otympligare och långsammare än flowen när man seglar rakt fram. Flowen, som för övrigt överlevt mycket länge med samma form även om de ändrat färgen då och då, är förmodligen MYCKET mysigare när man blir överriggad. Kompletterar du med någon mer bräda eller är det en för allt? Och vilka(eller snarare vilken typ) segel har du/planerar att ha? För chophop är nog TT:n att föredra. Med TT:n kommer du förmodligen ha nytta av tätare segelstorlekar då man på en sådan bräda vill ha precis lagom med segel. -
Inte så farligt, lite segare ibland, beroende på tidpunkt. Men en minut låter väl mycket måste jag säga. Jag sitter på 68k anslutning.(går lika fort som 512k anslutning).
Vad sägs om proxy servrar som ligger och segar ner?
(inte riktigt min avdelning men ändå) -
Det är mycket som spelar roll för vilken bräda du skall ha. Om du bara seglar framåt tillbaka på din insjö, med en gipp på varje sida och kanske ett litet skutt då och då, så ska du nog välja flowen. Sedan behöver vågseglingen kanske defineras mer. Är det vågsegling med ridande av vågor så blir rocker linjen genast viktig, både för att kunna ta sig ut genom brytande vågor och när man skall hoppa och rida vågorna. Om du skall ut och segla när det verkligen blåser(då det börjar bli värt mödan med en utflykt) så behöver du nästan ändå en mindre bräda pga vindstyrkan.
När det gäller planing så vinner ju frestylen stort, det är ju det den är byggd för.
Vad gäller max segel går det ungefär på ett ut men du kommer att ha det jobbigare när du blir överriggad.
Hoppas det hjälpte. Men om du vill ha en bättre redogörelse sdka du kanske fråga herr Helenius istället. -
Komm bara ihåg att göra en bodydrag är att ta en risk här!!!