ola_p
Forumsvar skapade
-
@Spray 439288 wrote:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
:laugh:
Men man kan ju zoom med fötterna också! hehe. Finns det något bra zoomobjektiv typ 50-150 med runt 1.8 bländare? Har du något tips, ditt förra om sigmat var ju fantastiskt. Det blir nog ett sådant om jag köper kameran.
Nej, en 50-150/1.8 finns inte. Ju ljusstarkare objektiv desto svårare att konstruera/dyrare material.
Formuleringen ”Bildmässigt är det ingen skillnad om brännvidden finns i ett fast objektiv eller ett zoomobjektiv.” är en sanning med modifikation. Zoomobjektiv är alltid kompromisser, fast optik är generellt skarpare, har mindre distortion och är billigare än en zoom som presterar lika bra.
Fötterna är underskattade… Att använda en vidvinkel och stå nära ger också en annan effekt än stå långt borta med ett tele.
Skall du ha ljusstarkare än 2.8 är det fast optik som gäller. Ju längre du kommer från normaloptik till fullformat (typ 50mm alltså), desto dyrare blir ljusstyrkan. Jämför ex. vis priserna på canons 14/2.8 50/1.8, 85/1.8 135/2 400/2.8
-
Utomhus i skymning är oftast bättre än den oftast usla belysningen i inomhushallar…
Jag vet inte hur snabb AF de objektiven har, men är det utomhus så kommer du rätt långt på 2.8.
Vad gäller bruset så är det rätt lågt förutsatt att du exponerar rätt. På min 30D så brukar jag kunna gå till 800 utan större problem om exponeringen är rätt, 1600 är känsligare för att missa exponeringen. Men fotar man råformat och gör lite brusreducering med typ noise ninja efteråt så kan det bli riktigt bra.
Ser ut som ett trevligt kit tycker jag. Jag fick med kitobjektivet med min 30D utan extra kostnad, men det har inte blivit mycket använt.
Börja med 17-50 och se vad du tycker om det. Visar det sig att det inte är ljusstarkt nog så kan du komplettera med lite snabb fast optik, typ 50/1.8 och 85/1.8…
/Ola, som är fast i träsket med fast optik: 16/2.8 24/2.8 50/1.8 90/2 300/4
-
Jag har ProLimit varianten. Inga problem med hållbarheten för mig.
-
40D duger absolut för surf, ett superbra hus om man inte vill öka sin budget till D300, 1Dmk2/3, D3…
Tamrons 17-50/2.8 är nog den bästa standardzoomen du kan hitta till rimliga pengar för 40D. Jag är faktiskt själv lite sugen på ett sånt.
Sigma har ett 50–150: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13371
Motsvarar ju klassiska 70-200 på fullformat.Är travet inne eller ute? Är det inne så behöver du sannolikt något ännu ljusstarkare, alltså nån fast optik…
-
Börja med huvan (eller kanske en väst med huva), drar jag på mig innan jag tar handskarna.
Handskar är rätt jobbigt att segla med, även de riktigt bra (som dakine CWM). Huvan stör bara balansen lite och de tunna (som sitter ihop med en väst) är nästan ok att segla med.
-
Så länge det inte är skymning också så klarar man sig rätt ok på f4, även om man kan få köra lite högre ISO. Med teleconverter kan det bli lite mera gränsfall, -1 steg ljus och sedan vill man gärna blända ner ytterligare ett steg. Då blir det f8 och då hamnar man lätt på iso 800-1600 om molntäcket är tungt. Men å andra sidan så är det ju bättre att fota när det är bra ljus.
Det går ju att få rätt ok, ett grådaskigt klitmöller:
(Canon EOS 30D – EF300mm f/4L IS USM 1/1600 sec at f / 4,5 ISO 400)

Senare framåt kvällen med bättre ljus:
(Canon EOS 30D – EF300mm f/4L IS USM 1/1600 sec at f / 4,0 ISO 100)

-
Hmm, ett 400/2.8?
-
@Oregistrerad 438218 wrote:
Finalen Börjar Strax 1 Timme Världsklass Surfing I Direktsänding, Kolla
Vart?
10 tecken….
-
Frågan är hur mjuk sulan är, och hur bra de sitter. Kan kanske vara lurigt att kombinera med fotstroppar..?
-
Fota ordentligt för faen. Nått skall vi som är kvar i svedala ha att göra.
-
@stoorfaen 437633 wrote:
Jag jagar samma info som sourra! vart köper man färg som funkar på vindsurfingbrädor?
Bilfärg duger till lagningar iaf. Om det är det bästa att airbrusha grafik med vet jag dock inte… Men så länge det är UV beständigt så borde det funka.
@stoorfaen 437633 wrote:
vad målar tillverkarna med t.ex?
Grafiken på produktionsbrädor är nästan alltid klistermärken. Den vita basen är för det mesta gelcoat/topcoat.
@stoorfaen 437633 wrote:
En till…jag vill ha en såndär ”färgmall” i fickformat så att man kan stå i garaget och måtta på brädan samtidigt som man har brädfärgsfirman på luren.
Borde ju gå att få tag på hos färgtillverkaren, men kan tänkas kosta en slant. PMS-guider (alltså en färgkarta för tryckfärg, typ) kostar mer än vad färgen till en bräda kan tänkas gå på.
@sourra 406217 wrote:Vad använder man bäst för typ av färg och lack för att sätta färg på en kitebräda? Den är olackad just nu så det är god vidhäftning för smuts och sånt kul, därav tanken på att lacka. Så, vad sägs?
Avsluta med ett lager 2-komp lack för lite extra slitstyrka kanske är en god idé? Har inte koll på hur hårt kitebrädor slits.
-
Klart du skall ha en Kona! 😉
Skämt åsido. Det beror ju rätt mycket på förhållanden. I apelviken är nog en stor freewave/fsw svårslaget, men om du faktiskt har bra vågor så är typ en stor klassiker mycket bättre. Då vill man ju ha nått som funkar i förhållandevis högre fart för att hålla kontroll i bottensvängen.
Sen beror det ju lite på hur snabb och tung vågen är. Ju högre kvalitet på vågen, desto mindre bräda behövs.
-
@Nachoman 437387 wrote:
Jag använder själv CWM men tycker att det funkar nästan lika bra utan dem. Sist var det faktiskt så att jag frös för jävligt om händerna vilket resulterade i att jag tog av handskarna. Det som hände då var att det faktiskt kändes bättre. CWM-handsken är ju inte särskilt tät, läcker som ett soll redan från början. Vet inte om det skulle bli bättre om den var mer eller mindre helt tät.
Det är inte så att du valt en lite för liten storlek, så att du stryper blodtillförseln?
-
Testa att slänga in en uppsättning i ett par CWM kanske?
-
@adde 437363 wrote:
…men då känns det som en JP/NP lösning och det gör mig lite rädd.
Skulle det få solen att frysa, haven att torka, epoxin att smälta och göra det omöjligt för dig att sätta en endaste spock?
