oscar
Forumsvar skapade
-
@blåbussen 461897 wrote:
skippa sittselen och kör med midjesele så kan du ha bommen högre..
Man kan köra hög bom med sittsele så det var en dum kommentar. Upp med bommen till mitten eller högre. Du får ingen ”hävarm” över riggen om du inte höjer bommen. Du kommer plana tidigare och få kontroll över riggen, du ska stå som en sjua med armarna rakt ut.
-
oscar
Medlem29 april, 2008 vid 13:25 som svar på: Per ANderssons minnesrace den 17:e Maj – ett slalomevent du inte vill missa…nyheter inför 2008….borde vara 2009 va? 🙂 Känns ju som att -08 är gammalt.
-
Tyvärr har jag inte testat det men studerat det. Har själv North Daytona (3cam) och har seglat 6.6 i 16 m/s plattvatten. Så även steget ner från top of the line funkar rätt bra. Verkar som North och NP snäppt upp linjen under fullrace ganska mycket.
-
@andersbq 461278 wrote:
Jo, men Tom är ju gammal speedkung och tävlat mot Dunken mfl, bara typ 2 knop efter Björn på världscuptävlingen i tarifa, klart han ska ha det bästa.
Å fan, jag har som bäst varit 1 varv efter Bringan i Formula :santa: ….klart han ska ha RSR Evo 1…kanske ska vänta på 2an?
-
Jag hade ju lätt kört på RS-S. Seglet ser väldigt fint ut (klubbkompis som har ett). Du behöver inte ha X9 masten och väga 100 kg som A Albeau och M Buzianis för att få ut max prestanda. Lättare att rigga och troligen lättare att köra fort med för en normal seglare. Även bättre 2a-handsvärde i procentuell värdeminskning. Jag skulle vara livrädd varje gång jag riggar RSR pga x9 masten…
-
Kolla med surfers paradise de brukar ha reservdelar till det mesta.
-
Tull tull smuggelsprit…dom hittar alltid vägar in i landet. Undrar om det dyker upp nåt colombianskt brädmärke med skumkärna av packat pulver snart… 🙂
-
North har haft detta sen 2006. Jag kör 4.2 till 6.2 med 400 mast. Funkar skitbra.
-
@wilund 460086 wrote:
SNÄLLA JOACHIM KÖP ANNONSPLATTS OM DU SKA SÄLJA BRÄDOR HÄR . DET ÄR ÄKLIGT ATT DU INTE KAN LÅTA FOLK UNDERSÖKA VAD DE SKA HA FÖR SAKER UTAN ATT DU SKA PRACKA PÅ DOM KONA! LÅT FORUMET VARA I FRED.
Han är ju faktiskt inte ensam om detta….men som alla handlare färgad av vad de säljer…så lyssna på MINA åsikter om Konan iställer 😀
-
Jag menade kanske inte att Konan var bäst av alla brädor i den vinden utan att just Konans bästa register är 2-6….
-
@IrieMan 459960 wrote:
Tack för input!
He he, nu kommer nog Kona-diskussionen igång igen…….
Faktiskt så skulle jag gärna testa en Kona för att se ”what the fuss is all about” men det är bra stora brädor alltså! Var och tittade på nå’n Kona dag som dom hade i Djursholm förra sommaren och brädorna är riktiga schabrak! Nu gjorde väl inte den tävlingen brädorna rättvisa förvisso då det var noll vind och en medioker simmare skulle simmat ifatt surfarna så jag ska inte säga nå’t mer förrns jag sett brädorna i lite hårdare vindar.
Men longboard känns inte speciellt lockande, då är SUP-konceptet mer lockande.Irie Man
Japp Konan är ett schabrak men det är RRDn också fast på bredden. Konan är faktiskt behändigare att bära.
Joachim, förstår inte varför man ska testa Konan i 7-10? Då är en vanlig freeride mkt bättre och roligare. Men i 2-6 m/s är Konan som bäst.
-
RRD Easy rider jmf Kona ONE för en ren nybörjare:
RRDn är lättare den första timmen då man bara tränar på att dra rigg. De med taskig balans behöver inte tänka på vart man sätter fötterna. Den är även lätta att svänga runt.
Konan är bättre på allt så fort man lärt sig dra upp riggen och börjar segla iväg lite grann. Mer riktningsstabil, lättare att få fart på och hålla kursen. Man lär sig stå rätt då den är smalare (men lagom smal). Den vrider sig inte heller runt för fort vid slag vilket gör det lättare att vända. RRD roterar gärna vidare så att nybörjaren är tillbaka på samma kurs denne var på väg på från början.
RRD mot Kona för mig som har vindsurfat sen 89:
Behöver egentligen inte skriva mer än att Konan slår RRDn med hästlängder på ALLA plan (men gör det ändå). Planar snabbare, går fortare, mer manöverbar och gippvänlig. Känns betydligt livligare och roligare på vattnet. Du behöver inte ta fram skruvmejseln så fort du vill ta över brädan en sväng och plana iväg utan centerfena/-bord…..Konan går även att raila upp och dra iväg på en tokkryss i 2-3m/s. RRDn står still då…..
Baserar mina erfarenheter på 4 säsonger med RRD Easy rider och 2 säsonger med Kona i Linsurfs surfskola. Har själv seglat båda brädorna i full planing ett antal gånger.
-
@Klint 459717 wrote:
Kör med US kopp istället så slipper du oroa dig för pinnar som bryts eller gängar ur.
Även koppen är fäst med skruv och mutter….dessutom så behöver jag ju inte oroa mig för detta då jag kör med Norths mastfot.
-
Glömde ju skriva varför North & Chinook är så bra. JO, deras pinne är svarvad/ gjuten i ett stycke vilket drastiskt minskar risken för att den ska gå av.
Att pinnen gått av har hänt mig 2 gånger tidigare och det är inte kul…
