oscar
Forumsvar skapade
-
I vilka vindar vill du ge dig ut? Vill du kunna dra rigg utan att sjunka?
Säg att du vill köra i 7 m/s upp till ca 10 och vill kunna dra rigg. Välj en freeride med 20-40 liter mer volym än din vikt beroende på hur duktigt du är att dra rigg snabbt. Med ett segel på 7-8 kvadrat och ett på 5.5 – 6.0 så har du ett bra kit.
-
Bara bra om den är styv. Då får du bra stöd. Dessutom kommer den att mjukna lite grann när den fått vara i vatten några gånger. Huvudsaken är att kroken fortfarande sitter tajt mot kroppen när du hänger i den.
-
Väger 90. Har inte testat den i vågor men lär ju funka bättre än en freestyle. Kör min med 5.3 och 6.2.
-
Har själv en 109a och den är superskön. Planar tidigt, gippar på räls, skuttar runt i freestyletrick, rätt snabb. En superbräda enligt mig.
-
3.5 år har gått och modet har inte försvunnit….men å andra sidan var det visst vita jeans rosa bälte och ljusblå skjorta som gäller i vår…..ska bara leta fram mina gyllene skor….sér lika fljolligt ut som shorts utanpå dräkten.
-
JP började fult och har inte blivit snyggare sen dess….

-
Du kan ju tänka dig vilka bakåtar man kan göra i 38 knop 🙂
-
North har själva sagt att många testare föredrar 460 mast på Duke 6.4 så 430 RDM kanske blir lite väl mjukt?
-
Jag håller inte med dig Lars. Kolla de flesta våglinjer. Så fort en bräda hamnar på 90 liter så ska som smälla till med en jäkla bredd. Detta tyder enligt mig på att dom är gjorda för att få fart i slöa vågor och lite vind. De flesta vågisar i dag runt 90 liter är 62 cm breda. Jag skulle vilja se en max bredd på 58/59 för att kunna segla dessa med 4.2.
Mest extrem är väl mistral wave RD som går från 86L/57 cm till 96L/64 bred. Starboard Evo 80/58.5 mot evo 90/62cm. Varför denna plötsliga ökning på 3.5 cm??
Jag ska hålla liv i min wave cult 90 -06 som ”bara” är 60 bred så länge som möjligt. Vet inte varför jag skulle vilja ha ytterligare 2 cm bredd på den…seglar ju 6.2 utan problem.
-
@HJN 448983 wrote:
dude!
” HJN, visst stämmer det att man vill ha en volym nära sin egen vikt, men sen vilken typ av bräda du väljer – lättplanad eller svängig och med mycket kontroll i är ju upp till dig.”Det du beskriver låter ju som ett drömsenario. 🙂
Jag vill snarare påstå motsatsen. Om vikt och volym skall motsvaras så har vi tungviktare inte mycket till valmöjligheter förutom FW och stubbies och de är alla väldigt breda i förhållande till volymen.Men min inställning att 60-62 cm bred bräda inte kan leverera kontroll i gubbhögt kanske är fel och i så fall finns det ju massor av alternativ därute bland alla FW eller stubbiesar 🙂
Goya custom 90l 56.5 låter som en bekräftelse på mina farhågor dock. 😉
Det är ju det som är problemet, tillverkarna har inte tyngre seglare i tankarna utan bygger för folk mellan 75 och 85 kg. De stora vågisar som finns är ofta tänkt som lättvindsalternativ och inte 4.2 för 95 kg.
Goyan är het!!
-
Kommer du köpa ny mast? North funkar absolut bäst på Northmast även om det går att använda dem på andra master med bra resultat. Anledningen är att norths master är mkt smalare nertill så det kan bli lite seg rotation på nedersta lattan om de inte riggas på Northmast.
-
En courseracer från den tiden PWA körde course, alltså inte slalom utan kryss.
-
Beror ju på vad man är ute efter. Voodoo ska samtidigt ha lite högre register och så är det mkt mer hållbart.
-
Enligt de tester jag läst så har voodoo ”lite” sämre bottendrag.
-
Jag är väl mest trött på alla väck och vill att seglen ska hålla längre. Förr bytte jag ofta segel varje år men på senaste åren har jag inte fått någon prestandaförbättring som varit värt pengarna. Så blir det inte Voodoo så kanske Gaastra Manic HD, Hotsails Smack, Naish eller nåt annat som håller ca 3 säsonger.
