oskie
Forumsvar skapade
-
ser enormt snygg ut i alla fall!
-
Har du aldrig stått på en bräda innan? I så fall rekommenderar jag att du först seglar när det är vindstilla eller blåser väldigt lite, så att du får koll på det här med att lova upp mot vind, falla av (styra höger/vänster), göra slag osv. Beroende på vad du menar med avancerad bräda så kan det betyda brädan sjunker om du ställer dig på den (illa för en nybörjare), i så fall får du väl testa en sån landsimulator som vissa klubbar har (där brädan spänns fast på en platta som är roterbar)

Men om du redan kan detta är det ju bara att sticka ut någon dag då det blåser… och öva!
-
kan man köra 8.0 till en sån ”liten” bräda!? har själv nyligen skaffat en cross 110, undrar vad jag ska ha för största segel till den – 7.5, 7.6, 7.8, 8.0?
-
fördel om det blåser… värdelös vind! är det sommar nu?!
-
Har du seglat på 145 liter kan du lika bra gå ner till 100-110 liter… I min mening i alla fall. Skillnaden mellan 130 och 145 är ju inte så jättestor…?
-
Var det ett NP mastskydd du köpte (den långa varianten)? Jag har nämligen ett sånt, men har lite svårt att få på det … Är det meningen att understa spännet ska sitta ovanför nerhalet i mastförlängaren eller under (dvs. ovanpå jointen på mastfoten)?
-
Väst funkar grymt bra i t.ex. Klagshamn utanför Malmö… Där är inga vågor, men det är ett säkert ställe som är ganska långgrunt… En bit från Ronneby dock, om det nu är där du kör i från…
Drogdenfyren ligger på synavstånd i Klagshamn, så den är nog rätt bra riktmärke när det gäller vind … Kolla denna länk.
-
Det har varit regn, sol, regn, sol, regn sol osv hela morgonen här i Malmö… Vinden har inte varit vidare imponerande heller (toppade 8.6m/s medel nu precis), men tillräckligt för lite cruising… sydlig vind, så det lär finnas många spots som funkar.
-
Tror du ska satsa på en bräda på minst 125-135 liter… Det här med volym som krävs för att man ska kunna dra rigg har diskuterats här på forumet innan, se t.ex. denna tråd, eller denna.
-
Läser man på Boards om t.ex. karbonmaster så säger dom (så som jag tolkar det) att enda anledningen till att man har karbon i master är att lätta på vikten, och på så sätt ge snabbare respons! Se denna länk.
Vad gör egentligen karbon i bommar för skillnad, förutom vikten? Jämför man t.ex. Neilprydes karbon- (X7) och icke-karbonbommar (X3/X5) så skiljer de bara 0.05 kg i vikt…
Ok kör man med formulagrejor har jag förstått att en styv bom krävs … Men med mindre prylar då?
-
Frågan var väl om det går att segla i 10 m/s utan att man kan vattenstarta… Och svaret är ja.
Förutsatt att man kan dra rigg på brädan. Går inte det så är det beachstart som gäller… Vilket kräver att det är grunt!Men skulle jag varit som du skulle jag nog skaffat en stor bräda på 130-150 liter… För att kunna dra rigg dvs.
-
Nä, du behöver inte klara vattenstart för att kunna segla i 10m/s … Men visst är det en fördel.
Angående vattenstart: vissa lär sig detta ganska sent (efter första gippen), andra lär sig det tidigt (innan de fått full koll på stroppar och sele). Det beror mycket på vad för typ av bräda man seglar på, och var. T.ex. där jag ofta seglar är det ganska långgrunt, men på vissa ställen bottnar man inte och om brädan är för liten/svår för att dra rigg på finns det två alternativ: försöka vattenstarta tills man tröttnar, eller simma in med brädan till stranden. I sånna situationer lär man sig vattenstarta ganska fort. Det är det lätt att träna vattenstart, t.ex. genom att ligga inne vid strand vid ca 0.5 meters djup med segel och bräda i rätt läge. (Och givetvis tillräckligt med vind.)
Åter till ämnet, allt man behöver för att segla vid 10 m/s är rätt segelstorlek, samt att man är medveten om att riskerna är större (med kastfall och så) och tar det försikigare om man inte kan så bra… Det viktigaste är dock att inte ha för stort segel om man är nybörjare. En sak till som kan vara jobbigt vid 10m/s är att det ofta går större vågor då, vilket gör att det blir svårare och man blir fortare trött. Men surfar man bara på rätt ställe är detta inget problem (i t.ex. Klagshamn/Malmö är det nästan alltid plattvatten).
-
Vissa AWT är tråkiga, men kolla AWT Penghu Pro-am… Race i stark vind med jättechop, grymt att se. Pritchard tävlar mot Albeau…
