 
						 
			ove_j
Forumsvar skapade
- 
Engångslinser, går dessutom att ha extra i handskfacket och det är ingen större förlust om man tappar ena linsen då hittar man fortfarande hem. Testade detta i vattenrutschkana en gång, två mil i bil gick bra med en lins. Har aldrig tappat en lins vid vindsurf däremot spontant. 
- 
Mantåget sitter kanske på segelbåten alla har för att ta sig till surfet? 
- 
Kastfall = plötsligt personligt ras i hinduismen. Inte uppskattat, kan verka negativt på självkänslan. Kolhalt = när du slutar försöka vara medvetet kol (ta av dig flipfloppsen). Dock kan du då äntligen bli kol på riktigt i andras ögon. Kolhalt är en äldre stavning som fortfarande är vanligare än det nya och korrekta coolhalt. Carbon-någonting (mast förlängare) = Billig kopia av dålig kvalitet som bör undvikas, tänk en teckning som kopieras med karbonpapper (ni som inte vet vad Ctrl-C och Ctrl-V betyder förstår vad jag menar). Bomkörning = Att inte krocka i trafiken, bomma alla möjliga och omöjliga hinder, trafikanter mm. Vad jag inte förstår är att vissa bilförare ser det som något negativt att missa alla hinder, trafikanter mm. Undvik att åka dit kända bomkörare är på väg då det sällan är bra för en lyckad dag (tänk krockdocka) Konfen = kossornas fe. Populärt att tillbe bland vindsurfande hinduister. Kuling = rolig typ som gör alla på bra humör. Storm = karaktär i X-men. Våtskor = plurrade gummistövlar Ding-stick = passiv försvarsmetod i slagsmål. Stick innan du får däng. Luftskruv = vinden vrider, Kan gå illa om du inte har koll på luftskruven. Pappaledig = uppbokad med barn, kan inte träffa Kuling 
- 
Jag började med formula förra säsongen och det var ett bra beslut. Jag fick mängder med dagar på vattnet vilket utvecklade mig som vindsurfare. Några erfarenheter: 
 Överdrivet känslig för kastfall. Får någon annan i närheten ett kastfall är det din nos som spricker Jag planar vid ca 5,5 m/s med 11m2 segel. Tungt att lära sig då allt är stort och klumpigt. Går dåligt innan planing. Formulabrädan är bra som solskydd på biltaket. AC behövs inte. En tävlingsbräda som ska seglas maximalt, det finns inget mellanläge. Givetvis med ett enormt tryck i bakbenet. Jag krokar i selen för att börja plana och därefter snabbt i stropparna innan det börjar gå läskigt fort för att flytta fötterna. Ett enormt drag i seglet. Som ett tåg på malmbanan. Svårt att gippa men det går bättre och bättre. Tar tid att få runt seglet. Om det är tillräckligt med vind är det enklare att vattenstarta än att börja dra rigg. Testa gärna formula och passa er för kastfall /Ove 
- 
Glömde logga in… Sitter uppe i Luleå och drömmer om att vinden idag ska hålla i sig tills isen smälter God Jul 
 /Ove
- 
Formulakit 10 000 
 Bräda och mast från keppler 6300
 Segellinje (4st) och bom 5000
 Boardbag dräkt mm 4000Totalt cirka 25000 Dessa prylar har get mig massor med dagar på vattnet och jag har dessutom blivit bättre. Bensin och likande ingår inte och jag vill heller inte veta. 
 Förhoppningsvis behöver jag inte köpa något nästa säsong men en torrdräkt skulle vara skön, en liten vågis och ett 12,5 segel går ju alltid att använda om jag snubblar över något.
- 
Kolla på blocket. Takräcken går det ofta att pruta på, de jag köpte låga annonsen ute en månad innan jag slog till… 
- 
Jag tar formulan och åker till stranden på Skutberget för att lufta brädan lite… /Ove 
- 
Tack poppo, men ditt svar gav ingen hjälp Klubben har en juniorrigg med aluminummast som är smalare än en standardmast, som saknar förlängare eller mastfotsadapter. Riggen sitter nu på en gammal Mistralbräda som ingen junior kan flytta på, då juniorer inte får köra lyftkranar  Ingen som sitter på RDM-förlängare och mätinstrument? 
- 
Vi var tre från Carlstad Windsurfing Club som körde på Skutberget nyss, precis hemma. Lite för byigt men annars var det bra. Vinden ökade mot slutet. Vi kör på samma ställe imorrn. /Ove 
- 
Av block är du kommen, till blocket ska du åter vandra. Vindsurfingbräda. Svenskt custombygge. Förstärkt på svaga punkter. Justerad svingvikt. Förlåtande design som passar nybörjare (alla andra inser vad det egentligen är) 
 Pris 7000 prutat och klart.
 Ring då mailen är lånad
 Söker inga vänner.Det är väl så här det brukar se ut/Ove 
- 
Då alla lägger fram sina teorier i en intressant diskusion så blandar jag in mina ideer    Om vi antar att brädan har en vridningspunkt där vattnet träffar undersidan och att vattnet inte orsakar någon lyftkraft på brädan för att förenkla min bild av det hela. Vi ser bara på problemet i längsled på brädan. Fenans motstånd genom vattnet ger ett vridmoment som vill lyfta aktern på brädan. Momentet ökar med fart, fendjup och storlek på fenan. Momentet ska balanseras av momentet som åkaren orsakar genom sin kroppstyngd. När farten ökar flyttas vridningspunkten allt längre bak samtidigt som fenans ”lyftande moment” ökar. På grund av att vridningspunkten flyttas bakåt minskar det motverkande momentet från åkaren och aktern lyfter. Det här systemet borde vara självbalanserande men jag tror att övriga krafter som verkar på utrustningen ställer till det. Med för stor fena lyfter aktern okontrollerat. Det här borde gå att undersöka genom att bogsera en bräda efter en båt och se vilka farter och gånglägen som ger planing med olika fenor. Borde skriva uppsats om ungdomskulturer ikväll men detkänns inte givande 
 /Ove
- 
Jag gick upp på taket nyss och kollade. Ser bra ut, isen har spruckit upp idag. Dock är det is inne i vikarna som jag såg, så åk till Mörudden om du har en isbrytare  Saknar du isbrytare så åk längre ut på Hammarö där det ser ut att vara isfritt in till stranden (jag ser bara västra sidan av Hammarö) Saknar du isbrytare så åk längre ut på Hammarö där det ser ut att vara isfritt in till stranden (jag ser bara västra sidan av Hammarö)11,2 från sydväst nu vid Klacken Måste ordna takräcken till bilen så det går att lasta… 

 
								
