p-malmkvist
Forumsvar skapade
-
6 m/s kan absolut fungera men sedan beror det på vad man menar med 6m/s.. Efter vm på karpathos vill jag påstå att vårt svenska sätt att bedömma vindens styrka inte överensstämmer med internationell.. När tävlingsledaren på karpathos menar att vi har 12m/s så var det ganska stadiga byar på betydligt mer och tror många svenskar skulle säga att det blåste iaf 15-16m/s..
Så medelvind-min 6 m/s eller medelvind-max 6m/s är ju helt olika saker..
Ett annat kanske mer enklare sätt att bedömma om race är ok är att 50% av starfältet får inte befinna sig samtidigt ur planing i mer än 15 sek.. Blir kanske aningen godtyckligt men borde vara enklare för startbåten att hålla koll på..
-
Klang;597205 wrote:I huvudsak KSR med Appendix B. Samt lånar vi in lite klassregler från IFCA så som max 85cm bräda, max 10m2 segel, och max 60cm fena.
Vi kommer även använda den nya startsekvensen som SSF introducerade 2009 (samma som formula cuppen använde förra året). Det handlar mest om lite nya flaggor som tydligt visar hur många minuter som är kvar till start signal.
Vi måste också bestämma en bra regel för vindstyrka, hur mycket vind behövs innan ett heat dras igång.
Minvind 7m/s i medel i minst 15 min, sedan går starten..
-
Finian vet vilka regler som gäller iaf..
-
SWE 496;597029 wrote:Petter du måste ju låsa cykeln, annars e det ju klart att du blir av med dem;)*S*
Jorå jag låser dem men pundarna är smartare.. Måste minst ha 5 bra lås då dom snor hjulen, sadel, styre eller ram:cool2:
-
Marcus;596990 wrote:Hade lite bråttom för ett tag sen -cyklande i snömodd.
Kom på att den mentala inställningen och sättet att angripa
modden är densamma som vid speedsegling i chop.För att det ska fort:
Mata på med mycket kraft. Låt cykeln ”gå fritt, löst” -hitta sitt eget
spår. Håll inte krampaktigt i styret, slappna av. Men det går ändå inte
vara en ”softdick” -var fokuserad beredd att parera snabbt och distinkt-
det ska sitta i ryggmärgen -gå på instinkt.Om ni inte har tillgång till snömodd så kan det gå lika bra att träna speed på
Aruba eller nåt annat varmt helvete ….Hahahahahahah!! fasen man vill ju inte vara någon softdick.. Måste hitta en cykel bara, mina blir stulna hela tiden..
-
Bra jobbat där!! Kanske 45 knop i haga senare i år:cool2:
-
benke.;596829 wrote:Kan ju alltid sätta PR i Örebrokanalen så att man kommer med, om det blir nån tävling.
(Första 5 km, bara en mil kvar alltså)
http://0108dev.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=52041&stc=1&d=1264948049Det där måste testas:cool2:
-
MacTS;596828 wrote:Äh. TB har ju pengar som gräs och vill nog hjälpa oss mindre bemedlade att få en dyrgrip till lågt pris:-)
Köp den så kan vi trimma våra 47:or på fituna i vår..
-
tobhed;596813 wrote:Står ju inte så mycket, har funnits ganska länge men mest byggt på beställning. Nu finns det tydligen en ”färdigproducerat” linje. Snubben har byggt brädor för många Hi-tech märken genom åren.
Väldigt lika Carbon Art, men kortare vilket precis som Petter säger kan bli ett problem. Dock svindyra jmf med t.ex Carbon Art – tipset är därför att köpa Tbsurfs CA sp47 som finns till salu på Köp&sälj för ynka 8000:-.Ja man undrar om TBsurf har blivit helt vild, 8 papp för sådan finbräda
-
glader;596801 wrote:Jag fick just klartecken hemma att åka. Måste ta tjänstledigt också, men det reder sig nog. Detta känns som en drömresa som det är svårt att missa.
Daniel, vet att du sa att du tyckte jag kunde åka med, men tvivlar lite på min förmåga. När jag läser att Jester som är mycket duktugare än jag skall åka med som caddy, så känns det ändå som om ekvationen inte riktigt går ihop.
Dyker det upp medelmåttor som jag? Hur är det med säkerheten? Blåser det runt 20m/s eller mer får jag ibland problem. Är det dumdristigt att åka dit om man inte känner sig säkrare än så?
Tips!!
1) köp en bra 5.0 typ Gaastra/mauisails etc med mjuk rotation
2) köp 10 kg bulkmedel Gainer
3) Köp gymkort och träna 3-4 gånger i veckan, drick bulkpulver strax efter efter varje gång och du är 5 kg tyngre/starkare till Afrika:wink:
-
Mattias J;596546 wrote:Soon we will be able to show the world the new ”swedish” speedweed fin. The first three are ready and will get a last polish by me as soon as i come home from my skiweekend. So hopefully some pictures next week. We made it out of G-11. This material has more epoxiglass in it and is therefore stronger and a bit stiffer than G-10. I already have some slalomfins ready and polished, and the overall feel of the fin and the material is super. The thought behind the weedfin is a little wider base(5mm) then the Hurricane, and also a bit thinner. This to give a better grip and pup up a bit quicker with speedboards. The thickness is of course smaller to go faster!!! The first ones is 20 cm….
The slalomfin is done for pure slalom. If we compare with the goldwing from tectonics, our fin has a slightly wider base. We felt that the goldwing has bit to little lift, so therefore a wider base. Then we moved the thickest point a bit forward to get the fin good upwind abilities. But not to the point that we loose speed. Our fin is also a bit thinner in the top, and also has a slight forward feel to the outline. Sounds strange i know, but you will get it when you see it.
Vet att du nämnde något om fisk-slem behandling utav windsurfingfenor som skulle reducera friktionen mycket.. Levereras denna färdig med slemmet(kan ju bli problem med fisklukt)?? eller ska man ta slem från den lokala faunan för att det ska bli kompatibelt med hemmavattnet mao mört/gädda för 08:or, plattfääsk för Gööteborgarna etc:cool2:
-
lbj;596515 wrote:Vi hade de IAF bra….
kolla in http://www.bjarkling.se/Foto_Vindsurfing/Fuerteventura%202008/Bild nr 51 Borgelind=Stallone:grin:
-
Erik Loots;596451 wrote:Carbon weedfins, I thought some a lot now about it. I believe carbon weedfins are the way to go. I am just interested if the hurricane are totally different than anything else, or are the hurricane simply higher quality foils.
The hurricane are very different compared to Lessacher for examle.. I have not sailed the hurricane but what I felt on the beach when I put some pressure on it was twist and flex, but still with reflex that a G10 fin are missing. The findesign is not so unique but the twist and flex are the main difference between other weedfins.. The Lessacher fin are rock solid with no twist/flex and personally I dont like this super stiff fin..
-
Hello!! I dont agree that G10 material is the way to go.. When the fin is swept back as with a weed fin the G10 material in my opinion are to soft and gives very little lift.. One way to solve this are by using a thick/longer G10 fin but that results in more resistance..
I constructed a fin 3-4 cm in front of the finbox. That one gave more lift but as tbsurf mention the gap between board and fin can caught grass so it require some soft material in the middle to reduce the gap..
I will also try to design some weedfin in the near future, but the specific design are secret:cool2:
Good luck with the testing/design….. /Petter
-
Angående Neil pryde så är RSR riktigt bra tycker jag iaf.. Hade ett 7.8 RSR med två tidigare ägare som sprack i innerfickan men det seglet hade iaf 70 seglingsdagar, och ägaren innan hade brutaldragit nedhalet mer än en gång:cool2:.. Drar man bara max nedhal enligt spec så är allt lungt, men drar man några cm till så ökar trycket på masttoppen och innerfickan markant..
Har andra storlekar av RSR som håller kanon men dessa har jag köpt i princip nya..
Formulaprylar är väl iof en klass för sig när det gäller haverier i master, segeltoppar, innersegel mm..
