p-malmkvist
Forumsvar skapade
-
Kika på denna i 49 cm för 10kvm..
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=504&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41Och kika på denna i 35-39 cm för 7.5:an, 35 cm när det är bra drag i 7.5 och 39cm när det är lättare vind, 37 cm blir bra allround..
En bräda som är 60-70 cm bred är optimalt för 7.5kvm segel..
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=477&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41När det gäller fenor i de storlekarna så är det helt klart värt att satsa på lite tunnare kolfenor som passar falcon brädan bättre, kommer ge bättre fart,höjdtagning och kontroll i jämförelse med en billigare/tjockare fena i sämre material..
-
För er som missat så säljer surfspot.se Select elite, select sl7 2009 fenor till kanonpriser, behöver ni något ur butiken till speedtävlingarna i år, bara hojta till så tager jag med det..
-
Marcus;528756 wrote:Vet inte vad Malmqvist menar med sin kommentar, men om han menar
att trycka till någon så är ingen befogad av det.
Det du gjort för svensk speedsegling ska du vara stolt över Gustav !
Jag o många är väldigt tacksamma för allt engamang du lagt ner,
hoppas vi får se dig på tävlingarna framöver också.Nej.. Jag menade som jag sade att det var ett grymt initiativ från gubbarna som gör att vi får möjlighet att segla på det ställe för dagen som lämpar sig bäst för speedsurfing, det gör tävlingen krångligare att genomföra för Mattias, Micke, Badjanne mfl men mycket roligare för deltagarna. Det vill jag ge beröm för..
-
getwet;528834 wrote:Nä, han är nog gravid.
Precis mitt i prick.. Nämen till säsongen 2008 hade jag inte tränat på 2.5 år, varken surf eller gym pga pengabrist etc.. Sedan sufade jag en del på våren 2008+gym+springa+en massa mat, som student kan man käka ofta men kanske inte så dyrt och nyttigt vilket förklarar det mesta, bulka kallas det:-
-
glader;528653 wrote:Vad fick dig att byta från Naish till NP Petter? Vill minnas att du inte riktigt förstod mig när jag gjorde detsamma (förvisso från Naish 07 till RS6, men ändå).
Edit: Själv fortsätter jag på tejpade RS6or och spacklade Mantor om någon mot förmodan skulle vara intresserad av vad jag kommer att ha.
Var väldigt nöjd med min Naish 6.5:a, hållbart, snabbt och lätt i händerna, dock räknar jag med att Neil pryde har bättre prestanda per storlek men inte nödvändigtvis större vindspann. Sedan tyckte jag att Naish seglena funkade bättre för mig i början av säsongen när jag vägde ca 80 kg mot slutet av säsongen när jag vägde 87-88kg, då upplevde jag avsaknaden av bottendreget som betydligt, dock rekommenderar jag Naish 06-07 till personer under 80kg. Tror Neil pryde har mycket mer pengar att utveckla varje storlek efter varje mast etc. Sedan kan man ju undra om ett par extra knop i fart är värt alla pengar som Neil pryde kostar, men jag ser riktigt mycket fram emot att segla dem:-
-
För mig blir det Neilpryde och AHD..
-
p-malmkvist
Medlem3 februari, 2009 vid 17:54 som svar på: Martin Van Meurs lämnar Naish och går till…Mattias J;528562 wrote:Tror kanske att Anders B är Mr BQ…..eller vad vet jag.En liten detalj bara, nästan samma person ju..:wink:
-
p-malmkvist
Medlem3 februari, 2009 vid 17:37 som svar på: Martin Van Meurs lämnar Naish och går till…getwet;528510 wrote:Som tur är har Naish kvar Anders B, Faster, MacTS, Paddy, Getwet i stallet vilket uppväger med råge Martin v M. Om man lägger ihop alla våra farter så slår vi honom iaf…….:wink:Seglar inte Bringdal för Challenger? Men jag tror ni klår MVM ändå..:cool2:
-
MickeÖ;528128 wrote:Ett litet inlägg från tävlingsledningen.
Vi tackar för alla goda förslag om tävlingsplats o.s.v. Dessutom hoppas vi att alla som kan sluter upp nu när det blir landskamp!
Var tävlingen kommer att hållas?
Det vet vi inte i dagsläget (svårt att få en tillförlitlig vind prognos 3 månader i förväg 😉 ).
Vi kommer att utgå ifrån Böda.
Det kan mycket väl bli så att vi kör på Haga om vinden är den rätta.
Det kan bli Grönhögen (hoppas jag inte) om det är enda stället det blåser på.
Vi försöker täcka upp för alla möjliga och omöjliga vindriktningar med rekade och markerade platser, funktionärer och båtar.
Däremot kan vi som alla vet aldrig garantera vind.
Vi har en otrolig möjlighet att göra detta till något riktigt bra och vi jobbar stenhårt på det.Vi kommer att lägga ut den officiella inbjudan inom 2veckor så fort allt är klart med sponsorer och TV rättigheter 🙂 .
Sen lämnar vi över stafett pinnen för nästa landskamp till alla er med de goda förslagen och hoppas att ni tar den:wink: . Ett tips: börja i god tid.
Då det tar både mycket tid och kraft att dra igenom något sådant här. Man kan inte mer än beundra Gustav och övriga som har arrangerat speed tävlingarna med sådan framgång, ett stort tack till er.Med förhoppning om god vind och trevliga tävlingar
Tävlingsledningen.Bugar och bockar för detta, kanon med en speedtävling som riktar in sig på deltagarna i första hand..
Kanon gubbs!!! -
Det finns mycket årsmodellsfixering i windsurfing, men faktum är att många gamla grejor är minst lika bra eller tom bättre än vissa nya prylar, denna bräda är helt grym som brännar bräda eller smacka på feta hoppbräda.. Komplettera brädan med en 5.5 eller 6.0 camber eller kanske bättre camless race segel och åk galet fort eller hoppa högst i viken..
-
Pluggar själv på kth och windsurfar.. Kul projekt ni har.. En batteridriven farkost med bärplan på vatten är ju inte helt lätt, svårt att få ner vikten på batteriet samtidigt som en ok prestanda/aktionsradie bibehålls.. Den typen av bärplan som används på videon skapar ett stort mostånd i vattnet så några högre hastigheter blir svårt.. Om ni vill få upp farten på farkosten så tror jag ni får kika på de framgångsrika trimaranernas lösningar på bärplan.. Dvs skapa en farkost som kan uppnå en lite högre hastighet i vattenläget och att lyftet från bärplanen kommer lite senare kanske vid 15-20 knop..
-
Mycket bra jobbat där mr Jilde.. Tycker det ska bli riktigt kul med lite tuffare tävlingar som inte bara hålls i plattvatten och 3-9m/s, kan bli årets event helt klart..
-
Magnus den tampen chinook är det sämsta du kan ha, har dragit av flera själv, beror på att den är icke följsam och orsakar därmed stor friktion, beställ linan som de säger dvs formulaline och fila bort godset ovan bromsen så linan kan vevas fritt samt spruta alltid lite smörjmedel på tampen, vips inget problem längre..:wink:
-
Mattias J;527116 wrote:Ja, masten är ju alltid kul! Undrar om man orkar hela vägen numera, eller vågar…
Några träningsrepor måste det ju bli. Micke är ju på, säkert Marcus+Markus också. Och du, Hänkö kanske rent av. Han får ju smörja tanten med nån spa-resa eller nått..Sen har vi ju hela Haga flottan. Om man tjatar så kanske dom kan tänka sig att åka upp till udden, och känna på´t lite.(Kalmaritiska)Det ska i alla fall bli skitkul! Vi får hoppas på lite nordlig vind till tävlingshelgen, då skulle lyckan vara total.
/Rabbadabb!
Boom shakalack.. Hur många bultar finns det på ölandsbron?
-
SPEEDAN;527100 wrote:När ni pratar om North jag undrar om man kan ha en North silver 55% kolmast till ett North RAM F8-08 7.8 ..4 st cambers, eller måste det vara Platinum 100% eller Gold 75% jag väger runt 70. Vad förlorar jag i prestanda jag väger ju inte så mycket.
Det du måste göra är att kontrollmäta 55% masten så den inte har större ytterdiameter, kontrollera diametern längs hela masten.. Är det samma så ska det gå bra, men lite försämrad respons kommer du att få vilket resulterar i sämre acceleration framförallt.. Alltså sämre slalomsegling men toppfarten behöver inte bli sämre är min erfarenhet.. Jag förutsätter att masterna har samma böjkurva..
Däremot så är det bästa att kolla med ngn northseglare om denna vill sälja en beg platinum istället för att köpa en ny silver..
