Forumsvar skapade

Sida 42 av 53
  • p-malmkvist

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 21:46 som svar på: Stockholm, spots till helgens nordvind?

    Seglade blidö idag med 6.5 och rrd 271.. Jämn och fin vind som resulterade i topp på 34.5 knop och 5*10 sec på 33.1 knop.. Tror det stället kan leverera grymma farter vid en styv kuling..

  • p-malmkvist

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 05:29 som svar på: Camber hoppade av
    Störner;480258 wrote:
    Hej,
    Bara lite allmänt intresserad.

    Varför skall lattorna spännas mer? Vad händer då? Vad på bilderna är det du ser som indikerar att lattorna bör spännas hårdare?

    Jag förstår det som att du med negativt uthal menar att du inte trycker in seglet med bommen utan att du helt enkelt har 10 cm ”slack” tamp. Blir inte bommen ”sladdrig” med ca. 20 cm spel vid bomnocken?

    mvh
    Johan

    Ok!!!

    Naish seglet från 07 är relativt platt i jämförelse med exempelvis Naish 08 samt NP racing.. Då jag först riggade upp seglet såg jag avsaknaden av buk, seglet hade dålig profil helt enkelt.. På vattnet upplevde jag seglet som ok på halvvind men draget försvann då jag slörade lite djupare.. Jag drog då åt tackstrapen hårdare för att minimera vindläckage i längst ner i seglet samt spände de tre nedre lattorna ganska mycket mer och även den fjärde lattan spändes aningen mera.. Seglet fick då en väldigt stabil och djup buk som tillsammans med neg uthal driver grymt bra på slören..
    Förstår inte riktigt hur du menar med 20 cm spel vid bomnocken, med ca 10 cm negativt uthal menar jag ca 15-20 cm överbliven tamp då bommen är precis 1-2 cm längre än seglet..

    Skulle inte segla med samma negativa uthal till exemplelvis Naish 08 som har ett överdrivet drag.. Har svårt att se några fördelar med Naish 08 jämfört med 07 för personer under 100 kg..
    Naish 07 är helt enkelt snabbare än 08…:grin: Visst Robban och Micke??

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 19:27 som svar på: lör sthlm

    Är lite sugen på Blidö(bromskärs brygga), men har svårt att komma iväg tidigare än kl 13 från Stockholm så det blir ev skälåker..

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 18:53 som svar på: Camber hoppade av

    De sista bilderna ser riktigt bra, brukar använda så mycket nedhal vid medelvind 10-14 för mig på 83 kg.. Vid starkare vind så drar jag 1-2 cm till.. Lite svårt att se hur seglet ligger mot bommen.. Jag brukar sätta bommen 1-2 cm längre än seglet och sedan sätta uthalstampen på ca -10 cm.. Uthalstampen blir då spänd under segling och seglet ligger mot bommen till hängselelinorna, men längden på tampen beror också på bommens utformning.. Det ser ut som om din bomlängd är ett snäpp för kort dvs seglet veckar sig vid bakstycket, men det är lite svårt att se på bilden..
    Att cambern under bommen hoppar ur oavsett nedhal är inte ovanligt men det påverkar mest rotationen efter gipp eller slag vid lätt vind.. Vid hård vind så löser det sig själv..

    Tror du kan spänna de tre nedre lattorna aningen mer, den fjärde lattan kan behöva spännas lite till också..

    Då du spänt lattorna samt tackstrap och använder löst uthal kommer du förmodligen uppleva ett helt annat segel.. Snabbt och med bra drag trots lätt laddning i händerna..

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 04:06 som svar på: Camber hoppade av
    glader;479904 wrote:
    Vad har du för bomlängd då? Jag har hittills kört 194 (=rekommenderat).

    Återkommer med bomlängd.. Men det viktiga är att inte ha för kort bom.. Då viker sig seglet ”bak-kant” mot bakstycket och vinden accelererer dåligt i seglet.. Använd så kort bomlängd som möjligt utan att det ovanstående inträffar…

  • p-malmkvist

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 19:28 som svar på: Camber hoppade av
    glader;479735 wrote:
    Ah, ok. Ja det var just vid ett tillfälle då det inte blåste så mycket. Allmänt känns det som ett segel som verkligen vill ha mycket vind och skall köras extremt neddraget. Det är i det undre vindregistret som jag och selget inte riktigt vill bli kompisar (jämfört med hur min RS6a fungerar med sitt sanslösa bottendrag – utan att för den delen tappa prestanda i övre vindregistret).

    Tack för tipset!

    Iofs vill jag nog vara lite försiktig med att pilla för mycket. Jag köpte segel, mast & förlängare intrimmat av Stavnås och har inte ändrat någonting. Han åkte så här fort:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22691&uid=591
    Så det känns som en stor risk att jag börjar fördärva snarare än förbättra om jag börjar experimentera. Börjar med att testa att alltid köra med mer nedhal och kanske negativare uthal innan jag gör mer radikala saker.

    Precis så!! Använd negativt uthal för speed på slör, jag seglar normalt med seglet liggande mot bommen ända fram till hängselelinorna = ca -10 cm och tycker det funkar grymt bra, detta tillsammans med en hårt spänd tackstrap ger bra drag och toppfart.. Robban använder ganska mycket negativt uthal också har jag för mig.. Mycket nedhal är också livsviktigt som på alla andra racesegel..

    Spänningen på lattorna kan ha en tendens att släppa lite med tiden så var inte rädd att spänna de tre nedre lite extra efter att ev skrynklor försvunnit..

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 15:17 som svar på: Camber hoppade av

    Har precis samma segel som du och min camber hoppar också ur.. Men det är bara ett problem då du ska flippa seglet i lite mindre vind.. Buken är iallafall stabil och seglet snabbt som attan.. Pröva att överspänna de tre nedre lattorna så får du en stabil och djup buk.. Blev en otrolig skillnad på mitt segel i både fart och acceleration efter jag gjorde det..

  • NLC;479271 wrote:
    Måste man avsluta alla speedförsök på kite med en klotning :confused2: ?

    Tänk dig att tryckpunkten i kiten på slutet av sträckan flyttas bakåt.. Varför??:grin: 😀 😉

  • Jester;479266 wrote:
    Ingen pajkastning här nu. Detta är ingen kite vs vindsurfing-tråd!

    Ok uppfattat!!! men bara en sista video på att slungning absolut inte existerar:grin: 😀
    from nu ska jag vara knäpptyst angående kiteslungning…

    http://www.youtube.com/watch?v=95diApuzL6g&feature=related

  • sourra;479255 wrote:
    1. En trehjuling skulle få riktigt prima vattenplaning så småningom.
    2. Vi ”slungar” oss inte. En wakebåt drar lika hårt oberoende av åkarens vinkel mot båten. Det gör inte en kite.
    3. Du verkar ha en osund relation till ”slungning”.

    Hihihi!! och kolla då på denna rekord video.. Tycker du inte att den enorma accelerationen upp till 55 knop liknar en slungrörelse.. Kiten är ju först långt framför åkaren och när han når höga 40 knop och sedan över 50 knop ligger draken nästan efter kitaren.. Dessutom på knappt 10 cm vatten= liquid-ice.. Vattnet räcker knappt upp till ovansidan på fötterna på killen…:grin: 😀 😀 😀

    http://www.youtube.com/watch?v=FRFWwwVASoY&NR=1

  • nic;479171 wrote:
    Hmm, du har säkert rätt. Tycker det borde dyka upp ett opretantiöst webbprojekt där man kan ladda upp sin tracklog istället som kan ta över rekordstatusen genom en ”de facto”-standard. Snabbast på vatten utan motor (och mygelregler) helt enkelt.

    nic

    Hmm.. Dålig förlorare eller hur..:grin: Nu talade vi om vattnets egenskaper vid litet djup.. Ska man dra det lite längre så kan man ju som i gps-speedsurfing diskussionen fylla en stor parkeringsplats med 3 cm vatten och sedan be någon segla över med kite och trehjuling.. Rekordet ligger väl på över 100 knop med trehjuling och kite..:wink: Det är precis det speedkitesurfing handlar om, dvs surfa utan några fenor i mindre än 10 cm djupt vatten som liknar is till egenskaperna..

    Att sedan kiteåkare slungar sig är ju ett annat välkänt fenomen.. Alla har väl sätt en wakeboard eller vattenskidåkare som skär över båtvågorna kan uppnå mycket högre fart än dragbåten.. Skillnaden i fart hos en kitare som slungar sig och en som inte slungar sig kan vara väldigt stor på kortare sträckor som 10 sec eller 500 m..
    Rimligen borde väl en gps sitta på både åkare och kite under rekordförsök…

    Har även ett idè på hur kitare kan ”segla” i över 100 knop.. Fyll en stor plan yta med 3 cm vatten.. Köp ultratunna linor med längden 250 m.. Sedan kan kitaren bara slunga sig hela 500 m och pulvrisera speedseglingsrekordet..:grin:
    Förlängda linor tror jag kommer när som hellst..:santa:

  • Knatte;478943 wrote:
    Nu är jag lite nyfiken på vilken effekt som uppstår på grunt vatten?? För paddlar du en kajak på grunt vatten, så bromsas den upp av det grövsta på lågt vatten.
    Varför skulle en bräda kunna utnyttja det omvända fenomenet??

    Nu är jag knappast någon expert inom området men har försökt förstå fenomenet genom att läsa kommentarer av mer bildade..:wink:

    Vattnet har en ytspänning som gör att materia med lägre densitet än vatten flyter på vattenytan.. Denna ytspänning ger en resulterande kraft på en tex en surfbräda som befinner sig på vattenytan.. Den resulterande kraften går från vattenytan rakt upp mot brädans botten.. Teorin är alltså att på grunt vatten tex 0-20 cm så påverkar botten den resulterande kraften och brädan ligger då högre i vattnet då den inte kan pressa undan lika mycket vatten och på så sätt sjunka ner.. Lägger man brädan på asfalt så sjunker den knappast något men om man lägger samma bräda på vatten så vips så sjunker den en aning ner i vattnet.. Har vid några tillfällen provat skimboard och vid vattennivå på ca 0-10 cm kan man få riktigt hög fart och glida sjukt långt men samma sak på lite djupare vatten är nästan omöjligt.. Visserligen påverkar vågor men det förklarar nog inte allt..

    Vissa påstår även att riktigt grunt vatten har andra positiva egenskaper som jag inte har en susning hur man kan förklara/bevisa..:grin:

    Min rent amatörmässiga förklaring till varför din kanot bromsas på grunt vatten kan kanske vara att den inte gynnas speciellt mycket av högre läge i vattnet.. Den är ju inte en planande farkost utan glider genom vattnet och friktionen kanske ökar genom den resulterande påverkan från botten.. Kanske kan virvlarna längsmed skrovet bli påverkade av botten och orsaka högre motstånd i vattnet..???

  • Man kunde nästan förutspå att någon regel skulle uppkomma då kitarna kör sina toppnoteringar på 10 cm djupt vatten och skillnaden på vattnets egenskaper blir så stora.. Windsurfing är ju lite av självbegränsande då fenan stoppar från att surfa på grunt vatten som ger påverkan från botten i form av lägre motstång och mer lyft..
    Det verkar bara vara kitare som kan utnyttja denna gynnsamma effekt.. Tråkigt att windsurfare ska drabbas av det..:mad2:

  • p-malmkvist

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 00:28 som svar på: Hur fort ska det gå?

    Ska försöka tipsa lite så du får upp farten på prylarna…:wink:

    Nedanstående tips är till för att skapa högsta möjliga fart på slör och är inte tips för slalom/race

    1) Lär dig konsten att rigga segel..
    Cambersegel är alltid att föredra när det ska seglas fort, stabil vingprofil när det seglas överriggat..

    Du riggar cambersegel på följande sätt..
    Dra ordentligt med nedhal tills du får löst akterlik ca 2/4 till 3/4 av avståndet in mot masten mellan 2:a till 3:e lattan..

    Uthalet ska allra hellst vara negativt för bra drag på slören, surfar själv med seglet liggande mot bommen till hängseletamparna= ca 10 cm negativt uthal.. Detta kan göra att seglet får lite för bra drag på halvvind men blir perfekt på slör..

    Spänn de tre nedre lattorna ordentligt så stabil djup buk skapas, spänn även tackstrapen.. Undvik att spänna lattorna högre upp i seglet mer än att skrynklorna försvinner..

    2) Brädan

    Kör så liten bräda som möjligt.. Anpassa brädan efter riggstorlek. Använd inte för stor/liten rigg till någon bräda..
    I ditt fall kör de gamla slalomplankorna och undvik de stora freeridebrädorna som är svåra att få fart på…

    Sätt mastfoten så långt bak du bara kan tills brädan släpper ordentligt på slören.. Brädan kommer då upplevas lite nervös på halvvind..

    Använd en slalom/speedfena som ger tillräckligt med lyft men som framförallt släpper ordentligt.. Pumpa igång prylarna istället för att slöa och använda stora fenor som bromsar dig när du väl är igång..

    Använd Hängseletampar anpassade efter din surfstil, både långa och korta fungerar.. Det ska vara bekvämt att knäcka riggen, alltför korta tampar gör att du får riggen för nära dig.. För långa tampar gör att du seglar med baken i vädret..

    3) övrigt

    Undvik att pressa hälarna i brädan, använd bakre fotens tår så brädan går platt.. Titta långt fram då du surfar så får du bättre balans och högre fart speciellt då det blir lite ruffigt vatten..

    Nu är det bara att gå ut och sätta 35 knop..:wink:

  • p-malmkvist

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 10:32 som svar på: C3-Fenor
    P Malmkvist;477578 wrote:
    Ånej!! cobratillverkade fenor.. Skicka de till mig så fort de kommit med posten så gömmer jag dem i någon låda.. Du kan få en äldre mauifin som plåster på såren..:grin:

    Å f..an jag glömde.. Mauifin fenan har delaminerat men du kan ju alltid beställa nya blackcarbon 2010 dr ding från Nasa som ger ännu lägre motstånd i vattnet..:wink:

Sida 42 av 53
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications