p-malmkvist
Forumsvar skapade
-
Bjornen!! segelnr finns hos jollespecialisten och tyresösegel, kostar nästan ingenting.. iaf inte värt att eltejpa, blir nog svårt att få bra.. Beställde av jollespecialisten tror jag de heter och fick mina nr efter ett par dagar..
-
Så där ja.. Tycker ni ska dra igång tung-surfslalom imorn då smhi säger 9-13 m/s på fm och smhi har ju alltid rätt..:wink: Sedan får vi hoppas att Markus B lyckas slita sig från obligatoriska uppg på lördag.. Söndag ser ju bra ut vid skälåker, så det kanske blir speed/slalom två dagar på raken..
-
sailorstiffrigg;465524 wrote:Röret jag använde hade lite mindre innerdimension än bomens ytterdimension så när jag trädde över det vart det ordentligt tryck, men det funkar bara om biten du skall förstärka är rak.
Jag skulle gjort så här:
*Slipa upp området du skall laminera med 60-80 papper
*tvätta med aceton
*klipp yt lämplig storlek på kolfibern
*blanda till epoxin (nogrant med att få rätt blandningsförhållanden och att man rör om länge innan man laminerar
* stryk på epoxi på området
* lägg dit kolfibern
* stryk på epoxi på kolen
* lägg ett eventuellt 2:a lager- Låt respektive lager överlappa varandra i skarven
*försök få tryck på lamineringen med tex tejp (som slipas bort efter härdningen
* låt härda ett dygn (det är bra om du har möjlighet att värma upp lagningen med tex värmepistol.
* när det är färdighärdat kn du slipa till lagningenOk tack!!
Jag följa denna instruktionen.. -
sailorstiffrigg;465502 wrote:Köpte en x9 i våras å lyckades knäcka den på första surfet. Han segla 5 min.
Lagade den med 2 lager 450 grams kolfiber och epoxi. Lite överdimensionerat kanske men starkt som f/n. Är det skarven fäste rör du ska förstärka kan du göra på samma sätt. Tog ett vitt avloppsrör och snittade upp det, sen trädde jag det över lamineringen för att få riktigt bra tryck på laminatet vid härdning. Du kan nog linda tex tejp hårt också om det är krånglig vinkel, bara du får hårt tryck på det under härdning. Lät lagningen stå framför braskaminen ett par timmar (ca 70 c).
Kol och epoxi hittar du på byggplast, erlandsons brygga eller NM epoxi i Haninge (grymt trevliga och kunniga gubbar där) Om du inte kan köpa det i de små volymer du behöver så har lite kol å epoxi som du kan få (finns i Österskär). Dock 450 matta som kanske är lite klumpig att laminera med.Jepp!! vill förstärka det synliga röret från infästningen vid frontbeslaget till bomgummit, där borde väl den största kraften absorberas. Lade du först epoxiblandningen och sedan kolfibern och sedan epoxi igen??? Var du tvungen att pressa ihop plaströret med klämmor eller räckte lite handkraft?
-
Får toppen förstärkt och fixad + extra förstärkning på rem-öglan till nedhalsblocket för 700 kr och det skulle gå raskt sa de.. Tycker det verkar bra.. Jesper Kajula hade tydligen gjort samma sak hos dem, då borde de veta vad de gör..
Peppar peppar nu ska förhoppningsvis seglet hålla på tävlingarna i år..
-
MacTS;465466 wrote:Om proggen (mot all förmodan….) håller för söndagen, no 10-14, så kommer vi att köra en tungsurf-cup slalomtävling i Brädviken så då ska ni förståss komma dit. Efter vi har kört några heat så ska jag visa på ett hyggligt platt ställe ca 2 km bort som man tar sig till på en bog halvvind. Borta vid ”plattvattnet” finns det också ett par småkobbar som man kan vila lite vid om man tar ut sig efter speedslörarna.
Fyll upp en eller ett par bilar med Stockholmare och kom upp och kör!
Mer info om tävlingen kommer under veckan. Beslut om tävlingen körs tas senast 21.00 dagen före.Låter riktigt kul!! Får hoppas proggen håller.. Faan bjornen nu får du möjlighet att stila med laydown-gippar:grin:
Kommer flera 08:0r???
-
Är på om prognosen håller.. Har vågprylar för rullsand men det är ju annars galet kul att pressa speed/slalom mellan stora vågor och lite då och då ladda för fetinghopp.. Man får se till att landa med nosen först annars blir en slalomraket lätt två..:grin: Bra övning om man någon gång får för sig att segla till Gotland eller Åland under en kuling..
-
getwet;465363 wrote:Dom här tycker jag är bra, har sett några riktigt snygga jobb dom gjort.
Tyvärr är Basri utomlands och det lär väl dröja innan han är tillbaka, om han överhuvudtaget kommer tillbaka till Sverige. Han är nog den i särklass vassaste segelmakaren jag sett på surfsegel.
Ok!! tack så mycket för tipset!! ska lämna seglet där om någon timma.. De sade att det troligtvis landar på under 500 lappen.. Låter väldigt billigt, men de är väl snabba och skickliga antar jag..
-
Vet ännu inte om det är knots eller c-knots som räknas, men med 5*average 10 sec (knots):confused2: så får jag 28,6 knop..
-
getwet;465110 wrote:Malmkvist, vi försöker att aldrig resonera om 2 sec eller display värden eftersom dessa är högst osäkra. Många som kört med Garmin foretrex/geko vet att displayvärde och farter i mjukvaran kan skilja markant, ibland över 2knop! Därför resonerar vi bara average inom RTK gruppen och vill gärna att andra gör likadant.
Förövrigt gjorde jag ett litet experiment igår, körde med Amarylon och Foretrex 201 samtidigt (blir jag diskad nu?) enbart för att kontrollera skillnaden mellan de två. Och döm om min förvåning så blev skillnaden ganska radikal.
Averagen skiljde 0.6 knop (garmin snabbare) och 2 sec (vi ska ju inte prata om den men för jämförelsens skull) skiljde hela 1.36 knop, garmin snabbast.
Vet att Tobhed gjort liknande jämförelser och kommit fram till även han att det skiljer ganska mycket. Jag kommer nog fortsättningsvis köra med bägge just för att kolla skillnaderna ett par månader framöver.Har Tobhed några fler iaktagelser/tester eller om några andra har det?
Hahaha!! Men getwet det enda vi pratade om på stranden igår var ju toppfart:grin: .. Ingen fick ju några goda averagefarter pga byigt väder..
Sedan vet jag att du brukar använda din 2 sec toppfart då du säger hur fort du åkt=38 knop tagen med fortrex/garmin, förlåt men jag bara retas lite:grin:
Det är ju alltid roligare att se 2 sec än average under byiga dagar som igår..
Micke Ö har även kört med båda gps:erna på axeln och påstår tvärtom.. -
Skickade mina oredigerade filer till Jester igår kväll. Dock så gick det åt skogen för mig, kändes inte som jag fick en enda lång överiggad repa.
Vet att benke inte har postat med gt11 förut och hade inte programmen för det igår kväll, hoppas det fixar sig då jag är tämligen säker att hans farter var med marginal högst, körde ju 35 vid ett tillfälle samt 34 och 33 flera gånger..
-
Nästa gång det blir nordlig kuling så tycker jag vi kör utanför blidö.. Pratade med Micke B som har sommarstuga där och enligt honom så är det midjedjupt och riktigt platt..
-
Byigt som attan men kul ändå.. Efter Culin åkte så blev det bättre med mer No riktning.. Hade lite oflyt med byarna som resulterade att jag slutade plan i stortsett varje gång jag skulle köra mellan ön och udden..
Stod vid udden och pustade medans Benke fick dagens by och 35 knop i topphastighet, grym seglare denna Norrmälarstrand-stekare:grin:
-
Jag kommer ut vid 09.00 om allt går på räls..
Imorgon då jävlar vad det ska gå undan, första surfen med rrd 271 förhoppningsvis:grin:
-
Fy fa..n vad jag är bitter nu.:mad: . Åker hela vägen till getskär.. Väl där börjar problemen med en mjukt nedhalsblock som böjs.. Införskaffar ett nytt kullagrat block av dala, och efter mycket trixande får jag den att passa i seglets ögla.. Allt frid och fröjd då jag springer ut i vattnet med segel och bräda.. Plötsligt hörs ett högt PANG.. Nääää:mad: 😡 😡 hela toppknoppen+remmen flyger iväg för att aldrig mer skådas. Masten sticker ut en 40 cm ifrån seglets topp. Bara att packa ihop och åka hem till Stockholm. Att nu se rapporter om en bra fitunadag sprider ännu mer salt på såren:wink:
