p-malmkvist
Forumsvar skapade
- 
Seglade ut med formulan ganska sent, iallafall någon timme senare än Mården kom ut, vinden var då väldigt mycket svagare och jag kom upp i ca20 knop på kryss som jag seglade med den andra formulaseglaren… Känns inte som det är någon ide att registrera den farten:smile: … Hoppades på iallafall 9m/s så man får hyffsade farter med ab brädan och 6,5.. Men om det blir speedtävling med 5-6m/s så måste jag iallafall ha en 8.0..
Det är bra att det flaggas för tävling så alla är förberedda.. Men speedtävling i vindar på 5-6m/s känns lite väl lite..
Tycker 8-9m/s vind eller iallafall 30 knop fart hos någon seglare känns som ett rimligt minimum för att tävlingen ska godkännas framöver..
Men den seglare som presterade bäst igår ska självklart få sina poäng och gratulationer..
 - 
JPS;458049 wrote:Intressant det där. För min del är det tvärtom. Vänsterhand fram känns fina fisken men höger…
Jag har svårare att få rätt känsla åt det hållet. Pumpa, komma i stropparna och selen är knepigare. Senare planing. Konstig känsla uppe i fart också. Tar inte lite bra höjd etc etc etc.
Vet inte om det har med detta att göra men det känns som om stansen ”åt fel håll” blir mer sluten=parallell mot brädan istf mer öppen= se dit du åker typ.
Svårt att förklara men konstigt är det.
Har ni hängsele-linorna på samma avstånd från front-beslaget?? eller så kanske ni är ojämt starka i armarna=träna mera:grin:
 - 
Kul med så olika erfarenheter av mastfotsplacering.. Vissa säger att bättre höjdtagning ges av mastfoten långt fram.. Hmm då jag seglar formula eller slalom brädan vill jag inte ha mastfoten för långt fram eller bommen för lågt på någon bog.. Jag vill ha mastfoten tillräckligt långt fram så tail-walk undviks som bromsar farten, men tillräckligt långt bak så att choppen enkelt försvinner under brädan.. Har jag mastfoten för långt fram då jag tar höjd smäller nosen i choppen och bromsar farten effektivt vilket resulterar att jag måste falla av för att bibehålla farten.. Javisst kan man lungna ner brädan genom att flytta fram mastfoten så att tail-walk undviks=snabbare, men inte för långt bara..
Om jag surfar i ickeplanings förhållanden med en division2-bräda kan jag tänka mig att mastfoten längre fram ger bättre höjdtagning då man lutar ut brädan för att belasta centerbordet och då får extra lyft..
 - 
Ok!! Tackar för tipsen.. Ska pröva att klippa lite i mina cwm.. Om det inte fungerar så köper jag de handskar som rekommenderades..
 - 
Harru seglat formula med den??
 - 
Åker till sandvikens brygga runt 12.00 om prognosen inte ändrar sig allt för mycket..
 - 
Guppade lite med min ab bräda och 6.5 innan jag tvingades inse att det inte var någon vind:confused2: .. Körde formula istället:smile: Kul men jävulsk med kramp i underarmarna redan efter två slag.. kör med cwm.. finns det någon bättre hanske för formula/speed???
 - 
Det kommer bli sjukt kul om vinden kommer… Har också bara 6.5 som störst och ab 95 l bräda förutom formulautrustningen.. Men om det bara blir 9-10 m/s så går det ju i ca 30 knop med den utrustningen och garanterat med din också.. Klart du ska åka Per:smile: Bjornen och Dali lama kommer också..
Annars kan du ju ge mig massa secret speedtips om du inte vill surfa själv:grin:
 - 
Bjornen;457797 wrote:Jepp, jag och Dala lama kommer dit runt 10 om det inte händer något katastrofalt med prognosen. Du har väl laddat GPS:en ?
//Björn
Gps:en är garanterat laddad och jag kommer ut vid ungeför samma tid..
 - 
Jepp!! det blir skälåker.. tror det blir bra även på ostlig vind.. Åker du dit också Björnen?? Det är ju bra att få lite försprång till getwet när han är i varberg:grin:
 - 
Hmm.. crashväst varför det?? Ska man inte ha viktväst istället:grin: Funderar på att införskaffa en sådan.. Något tips på en bra viktväst??
 - 
Är inte helt med ovanstående.. När du planar med brädan så ska du kunna stå på över chop.. Känns det som om brädan smäller in i choppen, dvs inte flyter över ojämnheter smidigt så är det bra att flytta bak mastfoten.. Placera mastfoten så långt bak som möjligt utan att brädan börjar gå på tailen och på så sätt bromsa farten.. Mastfotsplaceringen kommer då kännas för långt bak vid icke planing..
 - 
Tag genast bort inlägget och köp en amaryllo/gt11 om du ska köra speed.. annars kan du drabbas av sju års olycka och klipulver i våtdräkten…:smile:
 - 
Och jo förresten har vi ju getwet om tomten är privat.. han kan ju brotta ner ägaren eller något sådant:smile:
 - 
Jepp!! Vi får samla ihop 08-speedgänget och åka dit så snart som möjligt.. Det är ju sådana spots som behövs för riktigt höga farter:grin:
 
