paddy
Forumsvar skapade
-
Japp
Bättre Sverige vågsegel har jag aldrig seglat. Funkar fantastiskt bra.
Jämfört med mina OS `99:or är de rena drömmen.Mvh
Paddy S-447
Surfers Workshop Malmö
-
SWM ställer helt klart upp på en sån test.
EZZY, GAASTRA och NAISH…Mvh
Patrick
Surfers Workshop Malmö
-
Vi säljer både GAASTRA och NAISH
Mvh
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Jag köpte min VW 83:a för 5000:- av en bonde. Lite småfix men den har gått snart 3000 mil nu utan några jätteproblem. Jag har ju i och för sig lagt ner åtskilliga tusenlappar för att shina upp den, men det var inget nödvändigt.
Hade en Opel Kadett Caravan innan. Avstå en sån!!!
Volvo eller Ford Granada/ Taunus är bra även om de dricker en väldig massa.
Det gör i och för sig min VW också men ändå…Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Jo då
Avluftaren sitter på nästan samma ställe som på förgasarmodellerna, lite mer till höger mot generatorn dock. Du hittar den säkert, annars för du helt enkelt gå från luftintagskåpan ovan på insprutningsenheten. Följ då slangen som sitter på vänstersidan bakåt till avluftningen.
Ha det
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Kolla om den är förstagångs reggad som lätt lastbil, i så fall kan det kosta en hel del att skrota den när det blir dags. Annars får man se till att inte vara siste man.
Beträffande reparationshandböcker är HAYNES den bästa/mest lättförstådda, annars har tyska DELIUS/KLAUSING en som är mycket mer utförlig.
VW-bussarna är j-ligt lättmeckade.
Till inlägget om TORX-skruvarna vill jag bara tillägga att de går att både spänna och lossa med insex 6mm i nödfall. Torx är inte orginal, de kommer dock oftast med när man köper ny drivknut. De är dock mycket bättre…Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Du kan använda klarlack på oljebas om du vill undvika epoxy. Den är visserligen lite gulaktig men det är mycket enklare.
Bestämmer du dig för Epoxy, var j-ligt noga med att du får exakt rätt blandning, om inte härdar den inte ut. I och för sig kan du då bara värma upp den med en värmepistol eller liknande, då börjar härdprocessen igen.
Använd vanligt bordssalt som du sprider över brädan från ca 50 cm med hjälp av en hårtork, då får du ett snyggare jämnare lager. Spara inte på saltet, överskottet åker ändå av i vattnet. Tänk på att inte göra lack/epoxy lagret allt för tjockt då sjunker nämligen saltkristallerna igenom och halkskyddet blir inte så effektivt. Använd handskar eftersom epoxy är vansinnigt allergiframkallande och giftigt…Lycka till
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Precis det som Marcus skrev om drivaxeln har hänt flera andra, däribland mig.
Drivaxlarna, de som går från växellådan till hjulen, lossnar. Detta beror på att man oftast inte dragit åt de sex insexbultarna (6mm) tillräckligt eller smort dem mer fett, kopparpasta eller liknande!!! GÖR EJ DETTA, då fastnar inte bultarna utan vibrationerna gör att de gängar ut sig. Till slut sitter axlen bara på en eller ett par bultar som för eller senare går av. Då är det inte kul eller lätt att fixa vid vägkanten. Ta istället och kolla din buss från 68-91. Det tar inte mer än 20 minuter om du lyfter den. Bultarna ska dras med 45Nm. Det räcker alltså inte bara med insexnyckel a´la IKEA utan en insexhylsa på ett spärrskaft eller liknande. Det kan spara många pengar…Surf´s up
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Hej Kris
Kolla hur mycket den drar, vissa av dem kan dra uppemot 1,7 liter milen!!!
Kolla om det är mycket olja på motorn, då är den som regel illa skött, hur lång den har gått. På 112:orna (de med insprutning)brukar toppackningen gå efter 10-15 tusen mil, har den gått så eller längre fråga vad som gjorts vid motorn.
Kolla rosten på balkarna under bilen, de brukar vara fina och rostlösa, men man jan ha otur. Faktum är att det inte finns särskilt många skrotade VW bussar om man jämför med hur många som sålts i Sverige. Det kan man ta som ett tecken på att det är j-vligt bra bilar som folk låter renovera efterhand.
Min 83:a har gått 26700 mil och går som en klocka.
Automatare är gött, men har en tendens att dra lite mer soppa, det beror dock främst på den lite sämre accelerationen vid rödljus, vilket leder till att man stampar lite extra på gasen. Kvalitetsmässigt ska jag inte uttala mig, men den är säkert lika bra som den manuella.Det fanns en artikel om just VW-bussar på Blå rummet för ett tag sedan, kanske
du kan hitta den och ta vara på de tipsen också…Lycka till
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Det beror lite på vad för sorts segling du tänkt dig, ren wave eller
mer freestylebetonat. Nalu är ett wavesegel med onshorebetoning, vilket är det bästa sortens wavesegel i Sverige.The Edge är ett mycket lätt men grymmeförstärkt freestylesegel designat för att passa tävlingsseglare. Har grymt bottendrag och hög vindtålighet. Har bara hunnit segla mitt nya 6,5 och det är suveränt jämfört med mina OS jag hade förra året…
Med tanke på att du vill ha ett 5,5 hade jag satsat på ett The Edge, det är ju ändå designat för segling i ”lättare” vindar…
Som du säkert vet är ju Naishs alla segel av bästa tänkbara kvalitet.Vilket du än väljer kommer du inte att bli besviken…
Surf´s up
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Hej Marcus
Helt klart så att kolfiber är bättre eftersom ALLA segel sedan 90/91 är designade för kolfibermaster vilka flexar enormt mycket snabbare än en Epoxymast. Vad du bör veta är att en kolfinbermast inte tål när så vårdslös behandling som en epoxymast. Detta är dock inget avgörande hinder för en vindsurfare eftersom alla vindsurfare behandlar sina saker som de heliga saker de är och visar dem stor vördnad…
Kolla om masten är skadad; krossmärken eller sprickor (om den är beg.) är den
ny låter det som ett bra pris. Kolla om det är ett känt märke och vad den kostat som ny/innan.Lycka till
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Måste säga att Trygg Hansa är väldigt bra med sin försäkring.
Som alla andra bolag ha de inte en särskild försäkring för
vindsurfing brädor (segelbrädor) utan man får ta en jolle/småbåtsförsäkring.
Den är betydligt mycket dyrare än t.ex Länsförsäkringars, ca 1200/per år, men det har aldrig varit något klydd. DE BETALAR, med råge. Givetvis måste du ha hemförs. hos dem… Beträffande självrisk brukar den vara 2000 om skadan skett utanför Sverige, har du tur pajjar alltså din bräda hemma i Sverige…Lycka till/ Trevlig Resa
Paddy
Surfers Workshop Malmö
-
Japp det finns det!!!
0704-672844 eller surfersworkshop@hotmail.com
Snart kommer hemsidan på http://www.surfersworkshop.com
håll ut…Surfers Workshop Malmö
