pastorn
Forumsvar skapade
-
Tack för tipset! Kanon med en tabell. Det Naish-segel jag tänkte använda är från 2008 och enligt tabellen ändrades Naish-kurvan ungefär då, så det känns lite riskabelt. Får nog kombinera masten med ett annat segel!
MVH
/Pastorn -
Tack ska ni ha allihop för alla råd, tips och teorier!
När jag sa 20-25 grader menade jag inte vinkeln mot vindriktningen utan vinkeln mot vinkeln vinkelrätt mot vindriktningen. 😉 Lite dumt av mig; tänkte mig inte för så noga. Tänkte att noll grader var neutralt i och med att man varken tar eller tappar höjd. I nuläget har jag kanske gått 5 grader med min definition och 85 grader med den ”riktiga” definitionen.
Och jag har bara kört i ickeplanande förhållanden, vilket kanske kan förklara en del då. Ska prova att vinkla brädan lite nästa gång och även stå framåtlutad med riggen bakom mig och se om det hjälper. Men är det alltså så att jag inte kan ta höjd ordentligt med en modern bräda förrän jag planar? Lite segt i så fall (?).
Drar upp till stugan nu och tar brädan med mig, så jag kanske inte har internet och kan svara, men tack på förhand för eventuella fler tips, som jag ska kolla på när jag kommer tillbaka om några veckor. Ha det bra allihopa!!
/Pastorn
-
Tack ska ni ha båda två! Ska prova det nästa gång och se om det går bättre. Nu vågar jag liksom inte åka iväg någonstans av rädslan att inte komma hem igen. 🙂 Blir mest som en jojo fram och tillbaka. Vad tror ni om fenan då, är den för liten för min bräda? Det är väl ändå fenan som ska hålla emot brädans benägenhet att åka på tvären när man går högt i vind? Eller kan man väga upp en liten fena genom att snedställa brädan som ni nämner?
-
Tack ska ni ha båda två för all hjälp! Ska ut i helgen och prova lite om vädret vill samma som jag. Sen ska jag komma och köra ifrån er allihop!
Om jag orkar efter all öl i solstolen…/Pastorn
