patrikol
Forumsvar skapade
-
Tja Micke fick inte tag i någon barnvakt, men har själv tagit semmester på Söndag så jag hoppas på att det skall bli bra så man kan sticka ut både lördag och söndag. Jävligt retfullt om man tagit ut semmester och sen blir det inget! Hoppas att du fick åka något idag!
-
Har kollat in lite UDS uppfattningar utomlands, verkar överlag vara mest positivt, duktiga killar som hoppar utan att vara i kopplade i öglan och kör 95 % utan öglan, hittade två som lämnat tillbaka sina system, tyvärr stod det inte varför! Det är så annorlunda känsla att man måste nog ge det en chans (minst 2 timmar gärna vid olika tillfällen) även om jag var såld efter cirka 5 min på vattnet! En säkerhets miss som jag upptäckte var att inte bara jag utan flera har råkat utför att den röda kulan (På första bilderna var den svart) som sitter på den lilla slangen som man drar över leash stumpen som sitter i selen lossnar! Det är inte bra speciellt nu när man använder handskar! Den blir väldigt hal då. Sätt lite superlim så sitter kulan fast ordentligt.
-
Kolla inte på prognoser kolla observationer istället! Kastrup (DMI) och Lernacken (VV) brukar bli vad som gäller i Habo för stunden.
-
Bra svarat Bengt!
-
patrikol
Medlem19 november, 2003 vid 09:00 som svar på: på gränsen till icket kiterelaterat, men kulsomfan
Vindregister? Någon som vet?
-
UDS Designern Chris Barrs uttalar sig om UDS.

Glad that some of you out there are enjoying riding with the UDS and also the Spinning Safety System. The original post in this thread is right in the fact that the novelty of the UDS has overshadowed the SSS which works exceptionally well and is a great upgrade for anyone. It works just like any standard frontline leash, except it spins.
Now that both systems are available, it is time for a couple hints.
By the way, there are lots of how to and helpful hints in the downloadable UDS/SSS user manual located on the Naish site.
If the leash for either system doesn’t rotate all the way and leaves a partial twist, don’t bother to fix it with your hands. Just quickly sheet in and it will fix itself. This way you don’t have to take your hands off the bar. With the UDS I sheet in to the point of unhooking, and then hook back in.
Most of the time both systems rotate perfectly. When your kite is near the horizon, it is harder for the leash to flop around though. Spin the bar with gusto! The harder you spin, the more centrifugal force the leash has, and its momentum will carry it around.
The guys complaining about not enjoying the extra range of movement in free bar mode will find the awkward feeling going away with time. A huge help is to ride with your thumbs touching…put both hands on either side of the center hole…when riding unhooked. This forms a triangle and stabilizes the bar. The kite turns so fast and easily, you can get away with this no problem. Hands towards the bar ends when riding in the trim loop.
Treat the trim loop like a harness line. Tune the kite to be full powered when hooked in and the bar is against the strap, and the strap is at the longest setting. The strap and the trim line are the same length, so you can set the full power position at the lower end of the trim line just by pulling the strap all the way in.
I set mine up even more extreme, with full power when the strap is pulled in about two inches. When the lull comes and the front lines get shorter effectively depowering the kite, you can relengthen the lines by extending the strap. Even if you have the strap pulled all the way in to get your kite to fly in trim, you are not sacrificing any depower potential because you can unhook and depower in UDS mode.
The folks who want a long trim line ie powerlock and UDS combo are going to have a major problem when they unhook and let go of the bar. It is going to go towards the kite farther than they can reach. The extra depower is out there at the unreachable distance as well. That is why the bar is set up with full power and close to you like a harness line. Then your arms can reach the extra depower potential and faster turning range.
Try not to pass judgement on the UDS after one session, or just trying a system from a friend for half an hour. For sure it is different…and better. If it felt exactly the same as your old system, it would not be revolutionary!
Good winds and Aloha,
Chris Barrs
UDS Designer -
Jo det är ju klart men det är ju inget tungt drag med armarna. Du hänger ju i leashen den tar ju mesta draget du mer följer med med bommen. Du är välkommen att prova det när jag är ute vilket brukar bli en till tre gånger i veckan beroende på vädret.
-
Tyvärr förmodligen inte äldre än mig
Min erfarenhet är ett just den sortens bil du gillar går i sönder titt som tätt,
Men det är kanske just det som du gillar med den? Dom vi har haft genom åren på jobb har tyvärr ståt mer på verkstad än hos oss, men nu utsätts dom ju för extrem påfrestning just av oss. Men visst är det härligt att det finns en bil till alla!
Emblemet på världens i särklass bästa bil är ju VW och jag ser inget annat mitt i ratten på den bilden än detta väldigt snygga emblem. 
Men kan man inte få se lite interiörbilder för dom brukar ju vara väldigt tjusiga på insidan? -
Enda anledningen till att jag aldrig brytt mig om vindsurfingen är att jag varit intresserad av surfing inte segling. Det är mer segelbåt än surfing. Nu ser jag det som så att kitesurfing är vindsurfing inget annat. Det är bara utvecklingen som gått framåt, brädan har blivit mindre man har kastat iväg masten och skickat upp seglet lite grann.
-
Fan måste fixa en barnvakt! Man blir ju inte det minsta sugen!
-
Tror att nybörjare kommer att uppskatta det, hur det blir med dom avancerade åkarna återstår ju att se men dom som är glada för att hoppa kommer säkert att gilla att man slipper att tappa höjd på samma sätt som tidigare, krokar du ur precis när du landat så kan du börja ta höjd direkt!
Synd att handlepass inte funkar men för min del har jag så mycket framför mig att lära så det känns som att det kan kvitta. Men som sagt tidigare prova helst först för det är en helt ny känsla, så det passar kanske inte alla. -
Jag har varit lite rädd för att röra till det, men du verkar i allafall fattat hur det funkar. Bommen åker inte iväg precis som du säger den hänger kvar precis framför dig, men sen finns det ju givetvis ett säkerhets grepp ”Re-ride Release” kula som du kan dra för att omedelbart få bommen att åka iväg längs linan precis som tidigare. Men eftersom draget är näst intill obefintligt så bör det ju nästan aldrig bli dags att dra i den. Låter knäppt men det känns i allafall som att du utan problem kan skicka upp kiten (14 kvm) i 15 m/s och inte ha något nämvärt drag men det är ju klart drar du ner kiten och till dig bommen så flyger du ju iväg som en raket! Men att det bara går tycker jag är skit bra. När det har blåst på gränsen för mig tidigare så har jag studsat omkring på tårna och fått kämpa mig ner till brädan bara för att få tag i den, nu kan jag förmodligen hålla en kopp kaffe i näven samtidigt som jag böjer mig och tar upp brädan! Utan att spilla en droppe!

-
Så vidare det inte börjar logga in en massa spots på Seffo!
-
Ja systemet är inbyggt i kiten också, kolla på Cabrinhas site där finns en bra film som visar systemet.
-
Det har du rätt i Wakebordåkning vet jag ingenting om, tänkte mer på sättet att vara fri och åka ungefär som efter en båt, Så är det handlepass som är ditt primära så skall du inte välja UDS.
