patrikol
Forumsvar skapade
-
Är ni nybörjare så stanna på land det blåser alldeles för mycket, Läs om olyckan igår och det var ingen nybörjare.
/Patrik -
Skönt att höra Tony
. Jag träffade ”Sotaren” på stationen berättade om din sanslösa luftfärd. Han bad mig hälsa och hoppades att allt var väl med dig.
/Patrik -
Skönt att höra. Du får gärna återkomma med resultatet av beöket på Akuten. Klokt beslut att ni åkte till Akuten i alla fall.
Mvh Patrik
PS till alla som tycker och tänker om olyckan det var inte någon 20 kvm drake det handlade om ej heller någon nybörjare. Medelvinden låg runt 12 m/s men i byarna betydligt mer, så det var ett bevis på att olyckor händer oavsätt hur försiktig man är ”Den mänskliga faktorn” finns ju alltid där. Det kan faktiskt vara du nästa gång ingen är ofelbar. -
Det var jag som höllt i draken. Det hela var ett missförstånd mellan oss, Jag såg inte att linorna var snodda, när killen som höllt på att mista livet lyfte handen från bomen så uppfattade jag det som ”tummen upp” för att sekunden senare se att han snurrar bomen men då var det försent, Jag är djupt olycklig för vad som hände men tacksam för att han klarade sig förhållandevis bra, men ta varningarna på allvar lyssna på vad dom erfarna kitarna säger och akta er för att överskatta er förmåga.
Mvh Patrik
Ps Om du som höllt i bomen läser detta får du gärna höra av dig så att jag vet att allt är ok. -
ok då får det väl bli västkusten eftersom det tydligen inte finns några bra ställen på Ostkusten.
-
SMHI båtväder observationer Sandhammaren-Falsterbo
Närmare än så kan du nog inte komma.
Patrik -
Det är förbjudet att kita i Haga Park p.g.a det är ett fågelområde precis norr om surfstranden och fåglarna (eller kanske dom som tittar på dom) är väldigt känsliga.
Men det går bra att kita i ”Sandbergen” som ligger strax söder om badstranden vid Haga Park (kör ner bakom ”röda kors gården”). Ser du två coola killar med full koll på kiten är det förmodligen Anders och Henke. Dessa är locals på Sandbergen och det dom inte vet om kite är inte värt att veta!
-
Finns det verkligen inga ställen på östkusten?
-
patrikol
Medlem26 juli, 2003 vid 08:08 som svar på: Helt ny på området, vilken ordning ska jag börja?Gå kurs först om det sedan verkar något för dig så handla på. Det är ju väldigt dyra prylar tyvär. Men för din och andras säkerhet gå kurs först.
Mvh Patrik -
Det är korrekt, Tyvärr har vindarna inte varit så bra så jag har aldrig behövt att ta av dom. Jag är egentligen inte tillräckligt rutinerad för att uttala mig om det men jag tror att kiten blir snabbare.
Patrik -
visst men lite mossiga skärmar, typ 4 meters linor! kolla på hur det ser ut när riktiga kite,are snowboardar eller ripar loss med skidor snacka om coolt.
Patrik -
Du kör vanligtvis med 27 m om det sen blåser väldigt mycket så tar du av 7 m linorna, lite inveklat att förklara med text men jag försöker, trä först 20 m linan igenom 7 m linans ögla, sedan tar du slutöglan på 7 meters linan och trär igenom 20 m linans ögla. Tänk på att dom små tygbitarna i öglan på 7 m linan skall vara uppe vid draken så får du lättare loss linorna efter surfandet.
Lycka til Patrik -
123 Patrik Olsson, Malmö
-
Har själv precis köpt grejor. Naish Aero II, Cabrina Vario 138. Frågat runt bland så många experter som möjligt före köp, både i Sverige och danmark 9 av 10 rekomenderar Aero II an. Tänk på att vissa tipsare själv säljer utrustning och därför så vill dom såklart sälja sina grejor.
Det finns proffs som använder Aero II an så den skall nog räcka till dig med
Klicka på länken nedan så kan du läsa ett test av kiten.
Mvh Patrik
http://www.kitesurferen.dk/view.php?type=3&id=321 -
Låter vettigt jag är nybörjare så jag behöver gott om plats
får väl prova någon dag när det inte är så mycket folk. Där är ju ett ställe som windsurfarna brukar utgå ifrån, kanske de är bra till kiteboarding också? Tack för svaren allihopa.
Var blir vinden av???????