Forumsvar skapade

Sida 12 av 13
  • peter-andersson

    Medlem
    11 januari, 2002 vid 16:50 som svar på: 175:an som nybörjarbräda??

    Förmodlgen inte…hon kör väl antagligen ganska låg bom, sen är det väl bara att vadera den med nåt sorts bomskydd av lite kraftigare slag. Sen är det nog inga problem skulle jag tro, men man vet ju aldrig.

    ///Peter Andersson

  • peter-andersson

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 14:30 som svar på: Ny Fena från deboichet

    Ju, det är sant…
    Men på köpet får man att det blir dyrare, krabb med att bestämma just vilka segel man ska regga in vid tvivelaktig vindprognos,sen vet man ju aldrig heller hur vinden blir ens när prognosen är ställd, så jag håller mej nog till tre segel och äter lite mer potatis.
    ///Peter A

  • peter-andersson

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 20:18 som svar på: Segel strl 10,9 samt ?

    Jag tog hoppet 9.8-7.8 år 2001 på tävlingarna, jag tyckte faktiskt aldrig att det var några problem att välja rigg. Jag vägde väl 72 i börjav av säsongen ock kanske 77-78 kg på slutet. 10.9 – 9.0 är nog ett väldigt bra alternativ om man ska ha två riggar och väger lite mer, men ska man vara optimal så är det nog 10.9, 9.8 ,8.7 eller 10.9,9.8,8.3 som gäller.

    ///Peter Andersson

  • peter-andersson

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 16:24 som svar på: Ny Fena från deboichet

    saken är ju den att de lätta killarna i toppen köper 12.5 eller 12.0 även de…så tjockisarna får ju ändå det hårt, samma sak gäller ju i hårda vindar när omständigheterna blir helt omvända, de lätta killarnas minsta segel blir ju avspeglat av deras största, så då är det ju lätt-fisarna som får det hårt. Stort största segel leder ju oftast till stort minsta segel.

    ///Peter Andersson

  • peter-andersson

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 12:56 som svar på: Ny Fena från deboichet

    Skönt att man ska köra herrklassen nästa år så att man slipper dras med dessa ”youth”-brädor. Hur blir det NM? Dessa regler kommer följas exakt eller?

  • peter-andersson

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 17:24 som svar på: Ny Fena från deboichet

    ”Vänta bara på hur seglen kommer se ut om ett par år om man envisas med att hålla fast vid mast och bomrestriktionerna”

    tänkte bara om du hade några planer redan nu att dela med dej av 😉

    ///Peter A

  • peter-andersson

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 17:19 som svar på: Har färgen på seglet nån betydelse??

    Det du kan tänka på är ju att en ljus maststrumpa kan förlänga livslängden på masten, det blir ju nämligen inte lika varmt därinne då.

    ///Peter A

  • peter-andersson

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 10:51 som svar på: All carbon

    Kopierade detta från ett gannal inlägg av Per Svanberg

    ”Steg 1:
    Ta bort bombeslaget och skär bort ca 5cm in på bomgummit in på varje sida. Slipa försiktigt hela området så att du får en matt yta utan att för den skull slipa dig ner i den dyra kolen och göra bommen svagare. Se till att få bort allt bomgummi

    Steg 2:
    Ta fram din nyinförskaffade glasfiberremsa (ca 5-6 cm bred, finns på OK-mackar tillsammans med Epoxiplast och härdare) Och linda den så att varje nytt varv täcker halva av det föregående. Om man med handen ”vrider” fast väven i efterhand så får man en perfekt passning i alla vinklar och vrår. Jag brukar sätta fast väven i början och slutet med eltejp för att hålla den fixerad.

    Steg 3:
    Häll på epoxi och vät hela ytan så att man ”ser igenom” väven. Linda sedan 1-1,5 cm bred eltejp för att formligen pressa ut överbliven epoxi och var noga med att täcka hela ytan för att undvika tidsödande sliparbete i efterhand.

    Steg 4:
    Låt härda i ca 24 h. Skär sedan bort överflödig väv och kontrollera att du inte missat att pressa ut epoxi. Slipa bort denna epoxi i så fall. Annars kan du få problem att sätta på bominfästningen sedan.

    Steg 5:
    Upprepa steg 3-5 i så många lager som du vill ha (vanligast 2-4 lager) Personligen gör jag denna procedur 4 gånger dvs 4 lager väv, dvs 4 dygns procedur(phu!), där jag börjar lindningen från vartannat håll varje gång för att få glasfibrerna att rikta sig olika. Man kan säkert lägga på alla lager på en och samma gång. Personligen tycker jag dock att det är svårt att väta igenom väven då och att få det hela jämnt och fint.

    Steg 6:
    Ett av de mest tidsödande men ändock viktigaste stegen. För att inte krossa bomröret när du sätter tillbaka bominfästningen måste du se till att ta bort material så att man inte krossar bomröret när man ”våldar på” beslaget(på NP och Fiberspar-bommar bör man slipa bort det gummi som sitter mellan infästning och bomrör motsvarande den vävtjocklek man laminerat fast)

    Steg 7:
    Sätt fast bominfästningen och ut och pumpa dig blå i 3-4 m/s….det håller…jag lovar.

    mvh

    Per 100 kg +”

    Alltså, mojängen man fäster masten(bombeslaget) med ska bort…

  • peter-andersson

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 22:06 som svar på: All carbon

    Jag tycker personligen det brukar vara svårt att avgöra styvheten med pilbågsmetoden, det brukar visa sig mest sen på vattnet vilken som som är styvast.
    Letar ni efter styva kolbommar så ska ni köpa en Gulftech, kostar iofs skjortan, men vafan.

    ///Peter A

  • peter-andersson

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 14:46 som svar på: Ny Fena från deboichet

    Hur tänker du då? vad får du för bilder? =)

    ///Peter Andersson

  • peter-andersson

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 20:28 som svar på: Vilken bräda?

    Har en starboard formula wood, den har varit hållbar, de skador jag har fått har varit från sten och en joint som gick av —-> mastfoten flyger ner på brädan..
    RRD beasten vet jag faktiskt inte hur det är med, men RRD brukar väl göra hållbara brädor, min gamla goldstripe var ivarjefall det.
    Sen får man ju ändå lägga det slutgiltiga avgörandet på formen av brädan =)

    ///Peter Andersson

  • peter-andersson

    Medlem
    17 december, 2001 vid 15:53 som svar på: När blir man överriggad med 12,5?

    Gött, fat is fast, but muscels are faster. =)

  • peter-andersson

    Medlem
    15 december, 2001 vid 13:46 som svar på: Är det nån som vet nått om PASPORT existens???

    Nu missuppfattade du mej Lankan, mitt svar var på Portins inlägg, undrade vad meningen med hans var då när han skrev att han inte ville snacka illa om nån när det ändå bara var det han gjorde på en helt annan fråga(som löd ”har någon PA:s nummer), o den frågan var ju ställd av dej.

  • peter-andersson

    Medlem
    14 december, 2001 vid 16:56 som svar på: Är det nån som vet nått om PASPORT existens???

    vad var meningen med duitt inlägg då? det står ju nämligen inget annat än att han är ”mindre bra” i det.

  • peter-andersson

    Medlem
    14 december, 2001 vid 16:53 som svar på: När blir man överriggad med 12,5?

    tjocke Per väger väl snarare 100+ =) eller hur är det Per?

Sida 12 av 13
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications