Forumsvar skapade

Sida 14 av 19
  • pgvirtual

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 14:26 som svar på: kona one

    Jag har seglat Kona One i skärgårdsmiljö i flera somrar nu, och kan intyga att den passar mycket bra för den typen av segling. Man kan ta sig fram genom svåra ställen som sund och trånga passager, och man kan ta sig (också kryssande) till ställen där vinden förstärk lokalt (tex. mellan två holmar).

    Och när man väl hittar vind så är skillnaden till en stor freeride inte så stor!

    Eftersom du redan har en 7.5:a så tycker jag att du prova det först, och senare fundera på att kanske komplementera med ett större segel.

    Jag tycker Kona konceptet är jättebra, men entypsseglet kunde vara bättre, både i desgin och kvalitet…

  • pgvirtual

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 09:54 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Bra ämne.

    Själv har jag en Tiga Flash 74 (siffran står för bredden) och försöker klura ut om jag skall byta ut den mot en ny Slalombräda, och eventuellt då en ”padda”. Många moderna stora (som flyter en kille på +100 kg med ett 9:ans segel) slalombrädor är ju rätt korta, 222-230 (Starboard, RRD, mfl.). De planar antagligen litet tidigare (om man pumpar över bogvågen?) än min 261 cm långa Flash, men är de faktiskt snabbare, eller är de bara mindre mångsidiga (i chop, gippar, när man plöjer ut till vindlinjen)?

    Erfarenheter?

  • pgvirtual

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 20:48 som svar på: Segeljämförelse?

    Jag måste väl försvara mig visavi förfrågningen om jag någonsin använt Cambersegel. Javisst, jag har ägt åtminstone 2 st NP V8, ett ART TNT, ett NP RX1, ett Naish med 3 cambers, och kanske något till som jag inte kan dra mig till minnes. Och jag har också hyrt åtminstone North S-Type, och kanske något annat…
    Ett bra cambersegel är som en automat, det drar iväg och känns som att hålla i en vägg. Mycket stabilt, och gott om tid att koncentrera sig på brädan.
    Ett stort camberfritt segel (som mina Simmer ZeroSeven 9.0, och Sailworks Retro 9.0) känns lättare att hantera i alla lägen, är underbart enkelt i gippar och slag. I synnerhet ZeroSeven var tokstabilt, medan Retro har ett enorm bottendrag. Men båda kräver nog aktiv segling med pumpning, men då svarar de också så det känns som om man hissade en spinnaker.

    Tyska Surf testade i 6/2009 ett antal 7.5 segel med två cambers: NP v6, Sailloft Cross Pro, Severne Element, Gaastra Swift och jämförde dem med ett camfritt Severne NCX 7.5. Och NCX var defacto snabbare (både i medelvind och i synnerhet i toppfart), men inte riktigt lika stabilt.
    De frågar till och med ”så varför behöver man dras med cambers i den här storleken”, och så svarar de själva (och Knut Budig på Gaastra) att ”med ett cambersegel kan man ta det lungt, vara passiv, och hänga som en hösäck”.

    Men det är definitivt en fråga om tycke och smak. Man kan inte påstå att någon är en idiot bara för att han prioriterar annorlunda. Det finns faktiskt de som köper cambersegel som börjar med en femma också!

    Jag skulle tippa att din Race Pro har en rätt mjuk topp, se ”http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm”. Så den kunde kanske passa också nyare NP segel.

    Men en 210 bom är nog i knappaste laget för en 7.5:a. om man ställer bommen i sista hålet blir den också rätt mjuk. Kanske du borde ställa dig in på att investera i en litet längre andra bom, tex. 180-230. Då kan du ju också ha tvåsegel riggade samtidigt, speciellt som du kan rigga din 6.4 på en 430 mast med litet längre förlängare. Men om du skaffar en ny bom så kan du ju titta på en 8.0 (ännu flera dagar, och lämpligt hopp ner till 6.4) i stället för en 7.5 !

  • pgvirtual

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 15:37 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?

    Kan man förenkla det här problemet en aning?

    Ta på dig trapetsen, luta dig bakåt som om du surfar, mät kraften med lämpligt instrument. Sedan skall den kraften delas up i två komponenter, en som är i brädans rörelseriktning och en som är tvärs över rörelseriktningen. Kraft och motkraft. Är det så enkelt som att jämföra trapetslinornas vinkel i förhållande till brädans rörelseriktning (inte densamma som brädans riktning)?

    Slå mig på fingrarna nu, varsågod 🙂

  • pgvirtual

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 12:31 som svar på: Segeljämförelse?

    Eftersom du redan har (?) en 460 NP mast så går väl den praktiska gränsen vid mastlängd = 500 cm. Hur lång bom har du?

    Du har ju en 6.4, då tycker jag nästan att du kunde ta ett 8.0 som nästa större segel. För att ge en klarare fördel då vindarna är sommarlätta. En V8 (hellre) eller V6, bara bommen räcker till.

    Ett intressant alternativt kunde ju vara en 7.5 V8 helium, med litet mera bottendrag.

    Själv skulle jag välja en 7.7 Hellcat, men då måste man vara beredd att pumpa litet för att börja plana. Cambersegel har ju en fördelifall man bara kopplar i trapetsen, hänger ut, och väntar på att vinden+seglet skall få en att plana. Ett segel utan cambers är mycket lättare och roligare att hantera, men kräver mera aktivitet för att komma igång.

  • pgvirtual

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 10:21 som svar på: När började ni andra windsurfa?

    1982 på stugan på Åland med en Elvström (finns fortfarande kvar, seglade med den också förra sommaren men med ett modernare segel).
    Sedan dess har det blivit Sailboard, Tiga, Bic, Drops, Fanatic, Mistral, Starboard, och just nu är det RRD + Exocet + Tiga + Kona some gäller.

  • pgvirtual

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 14:36 som svar på: Snart vår – nya segel

    Alla master passar inte till alla segelmärken. Det går inte att ge några förnuftiga rekommendationer utan att veta vilken mast det är (och ungefär hur gammal).

  • pgvirtual

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 14:40 som svar på: Bräd och segelval inför säsongen

    Det beror på flera faktorer…

    Om du är lätt, säg 70 kg, så är det inte så stor skillnad mellan ett 6.5 och ett 7.0 segel.

    Om du har en kraftfull 6.5:a så kan en 7.0 som är optimerad för fart faktiskt plana senare.

    Det är inte bara volymen som ger tidigare planing, ännu viktigare är bredden. Tabou Rocket 115 har väl varit smalare än din nuvarande stora bräda… men en 115 liters Manta är mycket bredare. Den nya Rocket 115 tycks ju vara 66 cm!

    Skall du ha mera seglingsdagar så behöver du nog se dig om efter ett 7.5 m2 segel, och en bräda som bär det. Behåll 6.5:an så kan du till och med gå litet större än 7.5.

  • pgvirtual

    Medlem
    18 december, 2009 vid 15:59 som svar på: Nackdel med rak rocker på Twin?

    Tyska Surf tyckte ungefär som Basse och Ola, att enkelfenade vågbrädor fortfarande funkar riktigt bra i vågor. Och de har klara fördelar om stora delar av seglingen i praktiken sker på plattvatten, som B&J eller i hopp prioriterande förhållanden.

  • pgvirtual

    Medlem
    3 november, 2009 vid 07:39 som svar på: Gaastra Poison – problem med riggning

    Enligt en interview med Dan Kassler i senaste tyska Surf Magazine skall Gaastra RDM masterna vara 74 – 65, böjkurva 9. Jämfört med 76 – 64, böjkurva 12, som är ”traditionell Constant Curve”.

  • pgvirtual

    Medlem
    2 november, 2009 vid 08:25 som svar på: Gaastra Poison – problem med riggning

    Nya Gaastra mäster är precis lika toppstyva som de med ett par år på nacken. I alla fall om man tror på mätningar som diverse surftidningar i olika länder har gjort.

    Det enda som har ändrat är att de som gör toppstyva mäster har börjat kalla dem Constant Curve (tidigare betydde det ungefär 12%).

  • pgvirtual

    Medlem
    25 oktober, 2009 vid 10:44 som svar på: Freeride/freerace

    Jag håller med flera av skribenterna här ovanför. Den första åtgärden är att skaffa en freeride/freerace 8.5 och prova om din nuvarande bräda klarar den med en litet större fena.

    Ifall en smalare bräda kan bära det större seglet så ger en större och bredare bräda bara marginellt tidigare planing. Investera pengarna i en bra rigg i stället. Om den har cambers eller inte är en smaksak, det finns segel med tidig planing av båda typerna.

  • pgvirtual

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:37 som svar på: Nybörjar/fortsättningsbräda!

    Du skall satsa på en bräda med 120 liter volym, kanske litet till (upp mot 130 liter). Det finns massor av bra brädor i den här storleksklassen. Det kan vara värt att välja en bräda där man kan montera stropparna inombords (alltså inte bara längst ut på kanten).
    Och så behöver du ett par segel, kanske ett 7.5 för lättvindsdagar och en 6.0 för dagar då det brallar i litet bättre.

  • pgvirtual

    Medlem
    30 september, 2009 vid 20:12 som svar på: Val av bräda?

    Det beror väl litet på om du tänker behålla din stora Mistral, eller om du bara kommer att ha en bräda. Då måste den ju bära 7.9 seglet…

    Man kan väl säga att 40 plusliter ger en bräda som är lätt och bekväm att dra rigg på. Medan 30 plusliter, som i en 110 liters bräda, nog leder till våta fötter under upphalningen.

    Alla brädorna du nämner är goda kandidater. Det är svårt att ge någon absolut rekommendation…

  • pgvirtual

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:17 som svar på: Köptankar 😀 nybörjare

    Goya + Challenger låter ungeför rätt. Sannolikt får du senare komplementera med ett litet större segel.

Sida 14 av 19
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications