pgvirtual
Forumsvar skapade
-
Jag har haft 3:st ZeroSeven, två st från ungefär 2004 och ett från det sista året de gjordes (2007?? Sedan bytte de namn till XType).
De två äldre seglen (7.0 och 9.0) riggar fint på Powerex SDM mast, men det nyaste (7.0) föredrar en RDM mast för att få litet bottendrag.
Meningen är ju att de 3-4 nedersta lattorna skall ligga på sidan av masten för lättare vindar så att lattspetsen kommer att vara jämnt med mastens framkant när du har dragit ett par cm uthal.
Det här gör att mastfickan roterar när seglet fylls med vind, det får buk, och börjat dra. I gippen (eller slagen) när man skotar ut så roterar lattorna tillbaka till sidan av masten, seglet blir platt och lätt att hantera. Precis som de flesta moderna vågsegel.
Nedhalet drar jag i allmänhet så att det lösa området mellan lattorna 1 och 2 uppifrån kryper till 2/3 av panelbrädden. Man kan ochså titta på lattspetsen just ovanför bommen. Den kan puta ut en aning framför masten när du dragit nedhalt, och så drar du lattspetsen jämnt med framkanten med 2-3 cm uthal.
-
pgvirtual
Medlem23 augusti, 2009 vid 15:42 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)Med 95 kg är du en värdig representat för tungviktsklassen, och då behöver du nog minst en 7.5 som största segel. Det motsvarar ett 6.0 för en 80 kilos surfare, så det är inte egentligen något lättvindssegel. Kalkulatorn på http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-calculator/ ger resultat ( m2 –> m/s) som är riktningsgivande.
Skaffa dig en 130 liters bräda, den kan helt enkelt inte bli fel (det kommer att gå att dra rigg med torra fötter (med litet träning), men slagen kräver kvicka fötter!
-
Visst kan du köpa en 85 liters vågis (du väger väl max 80 kg?) för de dagar då det blåser litet mera. I synnerhet om priset är under 1000 kr. Men det skall vara ett komplement, inte en ersättare för din Z-Ride.
-
Av Christians inlägg får jag uppfattningen att han är en rätt typisk Burn & Turn seglare, snarare än en speedfreak. Då är Hellcat, X-Type och Remedy är all bra segel. Remedy är mera manöverorienterat, och Matrix till sin natur kanske är mera likt Hellcat & X-Type.
Om du skall ha 3 segel så tycker jag väl att 8.0 – 7.0 – 6.0 onödigt nära varanda. 7.0 till 6.0 är ett bra hopp. men 8.0 till 7.0 är onödigt nära varandra.
8.0 – 6.5 – 5.5 är ett bra set, liksom 8.5 – 7.0 – 6.0. Men det beror en del på vilket bräde du har, om brädet fungerar med ett så litet segel som 5.5.
Vad har du nu för mast? Har du tänkt behålla den och använda den med nya segel, eller … ?
-
Christian,
Vill du byta ut de segel du har, eller vill du komplemetera med flera storlekar?
Du har ju redan en Simmer 8.0 och en Gaastra 6.5. Det betyder väl att du har en 460 mast och behöver en ny 430 mast för ett mindre segel. Vilken mast du väljer kommer att begränsa vilka segel du kan (i praktiken) använda. Om du tex. skaffar en pryde mast så kommer Gaastra segel inte att sitta bra…
En 5.5 skulle vara ett naturligt steg ner från 6.5. Och i den storleken så tycker jag inte att du skall satsa på segel med camber. De är kanske marginellt snabbare, men mycket besvärligare att använda. Ett ”power-wave” segel såsom Simmer Iron (eller Crossover), en NP Alpha. Eller ett Crossover segel som Simmer Spark eller NP Excess. Enkelt, snabbt och effektivt.
I strlekar som 8 m2 börjar cambersegel komma till sin rätt, men är inte nödvändiga då heller (en bra 7 lattors RAF är prima: Hellcat, X-Type, etc.).
-
Eftersom du får upp 100 KG på vågen så tycket jag nog att du skall våga dig på en 8.5 m2, och gärna litet större (men inte mer än 9.0 m2). Din Shark 145 klarar utan vidare ett så stort segel.
Själv väger jag också 100 kg och vet att det är en enorm skillnad på planingströskeln mellan 7 m2 och 9 m2. En sjua planar för mig upp i närmare 10 m/s, medan min nia utan vidare planar i 7 m/s (kanske litet mindre vind). Det gör en stor skillnad i antalet planingsdagar!
Raven: Förståsigpåarna har alldeles rätt. En 4.5 m2 har inget att göra på en 145 liters bräda. Ett så litet segel genererar så lite ”downforce” att nosen flyger omkring hur som helst. Det är bättre att försöka hålla i ett större segel. Och om du planar lika tidigt med en 6.5 som med en 8 så är det något fel på tekniken, antingen din teknik eller riggningen!
-
T-4 ger mera stöd och är därför lämpligare för freeride. Nexus är gjord med vågsegling i åtanke, ger mindre stöd för kroppen men i stället bättre rörlighet.
Jag skulle väl tro att T-4 passar normalsurfaren, som också surfar i vågor då och då, bättre.
Själv har jag en föregångare till T-4 och är mycket nöjd med den.
-
När du väl har ordning på vattenstarten så tycker jag att en 100-liters bräda verkar förnuftig. Med den så kan du använda din 6.5 som största segel, och senare skaffa en 5.3-5.5 (och en 430, eventuellt 400, mast)som ett komplement för dagar då vinden är litet friskare.
En 95 liters FSW bräda är heller inte dumt, men då är båda dina nuvarande segel sannolikt för stora.
-
Det beror en hel del på var man bor, och var man har tänkt surfa. Om det finns rikligt med ordenliga öppna sandstränder så är Kite ett alternativ, men om stränderna mest är steniga och med mycket träd så är windsurf att föredra.
Kitesurf är lättare att lära sig, betydligt farligare för en själv såväl som för omgivningen, kan vara ett helsike i ojämn vind (och om vinden dör när du är långt från strand)
Windsurf kräver mycket mera tid för att bli bra, men är mycket mera flexibelt vad gäller stränder och förhållanden. En nackdel med vindsurf är ju att grjerna tar mera plats (men min subjektiva åsikt är at det är så kul att valet är enkelt!).
-
Njaa, om vattenytan är litet gropig så är nog en 5.0 – 5.3 det minsta du vill använda på en 105 liters bräda. Men det finns förstås undantag, jag har en surfkollega som använder sin 105 liters FSW med 4.7 segel men så väger han väl åtminstone 120 kg.
Jag har en RRD FSW 94 (väger 100 kg) och min uppfattning är att det är en av de snällaste små brädorna. Eftersom du väger bara 91 kg så tycker jag nog att 95 liter borde vara en rätt mångsidig bräda för segel 4.2 – 6.2.
En kombination C 121 + 105 låter inte rätt. Brädorna är egenskapsmässigt för nära varandra.
-
Centralt, blåsigt, bra, chop: Coyote Point i San Mateo (nära flygfältet), http://www.boardsportsschool.com/ .
-
Jag har windsurfat en hel del på Waddell i nära San Fransisco, och den stranden är granne men Ana Nuevo där hajarna festar på sjölejon och sjöelefanter (?).
Man vet nog att det är irrationellt att vara rädd för hajar, men trots det så vattenstartar man nog hellre GENAST än ligger i vattnet och tar igen sig…
-
Med 90 kg att flyta, och ingen surferfarenhet på mycket länge (och bara på stora brädor), så skulle jag nog rekommendera åtminstone 40 (dvs. 130 L), om inte 50 pluslitrar. Ockå det kan bli kämpigt. Det blir mycket roligare om det inte bara är siming och frustration…
Och ett segel för en 90 kg kuf i storleken 5 m2 eller mindre är antigen ett rent hårdvindssegel (uppemot 15 m/s) för bruk ganska sällan, eller för nybörjarbruk (eller segeltrix) på en större bräda. Du borde nog leta efter något utan cammar i 6.5-7 m2 klassen.
-
På bildsekvensen så tycker jag nog att riggflippen är alldeles för tidig, redan efter 1/2 svängen, i stället för 3/4. Om man har fär litet fart, och flippar tidigt, då blåser skothornet med största säkerhet iväg…
-
Men det är väl klart att man måste ha hyrbil eller taxi vid flygfältet när man kommer ”till södern”. Jag har flugit till Kanarieöarna flera gånger med windsurfinggrejer utan problem. Värst är det att släpa all grejer till hyrbilen… Nu får man ju ofta ta bara 32 kg, men på tidigare resor har jag haft väl över 60 kg 🙂
