pgvirtual
Forumsvar skapade
-
Hur du än vänder på det så blir det ett hål i segelgarderoben. Ett hopp från 5.3 till 4.0 är jättestort, det blir inte bekvämt. Hoppet från 4.7 till 4.0 är rimligt, men med 5.0 börjar det bli i största laget. Å andra sidan är 5.0 en rätt bra allroundstorlek.
Alt 1: 6.0 -> 5.0 -> 4.0
Alt 2: 6.0 -> 4.7 -> 4.0Mycket beror på vilken segelstorlek du vanligtvis använder…
-
En Sailloft Traction 8.5 har en längd på förliket som är 515 cm. Den mast du borde skaffa till det hä seglet är 490 (nästa längd är 520, dvs. för lång). Så du skall ställa in din förlängare på 25 cm för att kompensera för den ”korta” masten.
Så enkelt är det.
FastForward 145 + Traction 8.5 blir ett alldeles utmärkt paket. Bara att slå till. Senare blir det sannolikt att komplementera med ett 6.5 – 7.0 segel för litet starkare vindar.
-
Jag tycker väl att Crossover / IRON fortsättningsvis kunde passa dig bra, speciellt i storlekarna 4.2, 4.7 och 5.3. En CO/IRON 6.2 planat rätt tidigt, och skillnaden till idealstorleken 6.3 är i praktiken inget.
Men å andra sidan så är 6.2 i största laget för en 85 liters FSW. Om det största seglet skall vara speciellt for Futura 101:an så kunde det vara litet större (kanske 6.7) och litet mera fart/freeride orienterat.
Jag kan tro att en orsak till att 7:an känns stor är att Pilot-seglet inte är så hårdvindsorienterat (inte så stabilt). Ett Simmer X-Type 7.0 skulle antagligen kännas subjektivt mindre eftersom det är så mycket stabilare.
-
Sailworks har en model (http://www.sailworks.com/web/category.cfm?category=5) som är rätt simpel, och som är så liten att den inte är i vägen. Jag har använt den med 6.2 och 7.0 segel och uthalstrimmet ger en definitiv fördel när vinden går upp och ner under en session. Enkelsidigt trim är full tillräckligt (Sailworks paket räcker till två bommar).
Jag har också ett typiskt formula uthalstrim med knapar för mitt 9 m2 segel. Där funkar det bra, men de stora knaparna skulle definitivt vara i vägen på ett vågsegel.
-
Severne’s egna master är rätt styva i toppen, se mätvärden på sodorna http://www.surf-magazin.de/smo//surf_artikel/show.php3?id=3893&nodeid=4&subnav=test&ps_lo=10 (du kan ladda hela tested från länken på bottnen av sidan) och http://www.seabreeze.com.au/forums/topic.asp?whichpage=-1&TOPIC_ID=42064&REPLY_ID=293436
Antagligen skulle en Gaastra mast passa rätt bra, förutom Severnes egna. Men de flesta RDM masterna är mjukare i toppen. Resultatet med en sådan mast borde bli bättre vindtålighet, men lite mindre tryck i lätta vindar. Men kanske en sådan kompromiss är helt OK på 4.0 och 4.5 segel?
-
Åland bjuder nog tyvärr mest på ren onshore och mycket liten vinkel. I praktiken (Grynnan, Lumparn) blir det mest backside och hopp, och då tror jag nog mycket mera på en Acid/Kode typ av bräda än en Evo.
En liten FSW, som ju har en relativt rak bottenkurva, skulle passa alldeles utmärkt. En sådan bräda är dessutom kul att köra också på plattvatten/chop (för i praktiken blir det ju en hel del av den varan också).
Surfbutiken har ju en ny Exo X-Wave 73 (rätt FSW-lik rocker) till bra pris. Kanske det vore något (Euron är ju hårdvaluta nuförtiden)?
-
Det tycks ju finnas några som har använt de nya ”kraftseglen”. Kan någon kommentera hur de funkar på en ”liten” bräda?
Anta att brädan är funtad så att den funkar med max en 7.5, kan man då komfortabelt använda en Traction/Helium/Glide i storlek 7.5? I så fall skulle det vara möjligt att ta ut en mycket mindre bräda (jämfört med en som pallar för ett 8.5-9.0 segel) i lätt vind och plana tidigt/ha roligare.
-
Det låter som om du skulle vara steget bättre än en nybörjare. Även om du är rätt lätt så skulle jag inte rekommendera något mindre än 120 liter, till och med en sådan bräda kommer att kännas MYCKET rank i början.
Då du väger 65 kg så skulle jag tro att du som största segel behöver är en 7.0, men så fort det blåset litet mer så passar en 5.7 bättre. Två segel, om du har tur så passar de båda på samma 430 mast.
Jag har själv seglat mycket Kona One, och tycker väl inte att du skall avskriva centerbord utan att tänka efter ett ögonblick.
– En liten bräda, tex. 120 liter, är roligare att köra när det blåser mer än 7-8 m/s. Men blåser det mindre än så kommer du inte att plana, och det kommer att vara ganska tråkigt. Medan en modern bräda med centerbord är minst lika rolig som din gamla pråm i lätt vind. Kom ihåg att det ibland på sommaren, tex. i stockholm, kan gå flera veckor utan att det blåser 8 m/s. Eller att ditt jobb kanske inte tillåter dig att fara och surfa förrän havsbrisen mojnar vid 6-tiden.
– Det beror också på var du windsurfar. En bräda utan centerbord är nästan omöjlig (det är i alla fall inget nöje) att kryssa med i lätta vindar. Ifall du inte kommer ut direkt på en stor fjärd kan en modern centerbordsbräda fungera bättre.
– En modern centerbordsbräda ÄR faktiskt lika snabb (snabbare än en freestyleplanka, långsammare än en slalombräda) som en liten&kort bräda när den planar.Dessutom skall du GENAST skaffa dig en trapets. Helst en midjetrapets som gör hanteringen mycket enklare i början, och som också gör det möjligt att ha trapetsen ikrokad när du inte planar.
Jag seglar förstås också små brädor, och visst är de kul. Men uppskattningen av små brädor tror jag kommer med skicklighet och erfarenhet.
-
enligt tyska tester så är Severne Glide det segel som kompromissar minst, dvs. har bästa draget i lätt vind och sämsta stabiliteten i litet hårdare vind. Sailloft å andra sidan kan tydligen trimmas så det känns ungefär som en vanlig 7.5 (men litet långsammare än en freerace variant).
-
Själv kör jag cam-fritt 9.0 sedan många år. Har varit jättenöjd med både ZeroSeven och Sailworks Retro även om de är mycket olika som segel. ZeroSeven (på rätt mast) tål hur mycket vind som helst, känns lätt i händerna. Retro är kraftfullt på ett helt annat sätt, kräver mycket nedhal för stabilitet. Och har mycket mera ”lyft” än ZeroSeven, mastofoten flytttar fram nästan 10 cm för samma trim!
Min uppfattning är att ett 9.8 segel kommer att vara mycket mera ohanterligt än en 9.0-9.3. Jag pumpar hellre litet än släpar omkring på ett segel i Formulastorlek, dessutomj tror jag att man förlorar en hel del i stabilitet när seglet blir större.
Och Fluido borde också vara ett bra segel!Sailloft Traction är inte bara nytt, det är ett annat koncept (liksom Gaastra Plasma och NP Helium). Djupare buk och mera kraft i lätta vindar. iden med seglet är att ett 7.5 m2 segels planingströskel skall motsvara ett typiskt 9.0 freerace segel (Gaastra GTX, NP V6/V8). Så en Traction 8.5 borde vara en riktig traktor (förutsatt att du vill ha cambers). Jag har inget Sailloft men det skall nog vara ett kvalitetssegel.
-
Har varit på Barabados ett par gånger, i Silver Sands. Fint ställe. Rekommenderas.
Passar bäst om man inte har så mycket vikt att sätta på vågen, http://www.club-mistral.com/en/destinations/weather/1, vinden är ofta 5.7 också för små killar. -
Här är några tips för norra Fuerteventura (samlade ihop dem före min Fuerte resa för några år sedan)
Vindriktning:
N –> Glass Beach (eftermiddag), (Flag Beach?)
NW –> Isla de Lobos
WNW –> (Rocky Point?)
W –> Rocky Point, (Schiessplatz?)SW –> Punta Blanca, (Majanicho?)
SSW –> Puerto Lajas, (Cotillo/noEffect)
S –>NNE –> Cotillo, (Punta Blanca), (Flag Beach?), (Puerto Lajas?)
NE –> (Glass Beach?), (Punta Blanca?), Sotavento
E –> (Majanicho?)
ESE –> (Rocky Point?)
SE –> Cotillo
SSE –>Ta en titt på: http://www.witchcraft.nu/spots.php
*** Majanicho, North Shore, Fuerte
Superb pointbreak, every wave sailors dream with long clean waves and cross to cross off shore winds.
In the middle of the north of Fuerte lies the small fishing village of Majanicho at a bay. In the bay is flat water, the waves break on the deep water reefs of eiter side of the bay where the left side has a lumpy wave, the righthander is long and clean ending in the bay. A very easy spot, on smaller days also very suitable for wavebeginners, on good days the wave links up from Acid Drop about 800m upwind to the right all the way to the bay. Depending on the tide Majanicho can hold up to mast and a half high waves, on huge days and low tide the wave can close out across the bay.
Mainly a winterspot when the trade winds come more from the east. Can work from october till april.Winter venue only (Nov- March). This is considered to be one of the best wave-riding spots on the island, however, unfortunately it only works with a strong onshore/cross onshore at Flag Beach, which occurs only a few times a year. It is a point break with port riding and the wave is easily 100 – 200m long, allowing for endless bottom turns and cutbacks. The rip is very strong so you should head-upwind on your way out as much as possible. If per chance you do wipe-out in the impact zone then within no time you will be in the channel with your kit.
*** La Caleta, Fuerteventura
A world class riding spot, La Caleta is basically the mirror spot of Majanicho, located to the east of Majanicho.
La Caleta is a wintertime spot, working from october to april when a low pressure system brings west to south westerly winds which are cross to cross-off shore. The wave is a long medium fast left hander with long clean walls and various sections for aerial action.
The channel is very deep and even the biggest of swells that the low pressures can bring does not close out. The wave can hold up to any size, double mast high or more. Entering the water can be a bit tricky over rocks into flat water but the first part the wind is somewhat blocked by the coast. The tide does not really matter.
If the outside wave gets too big or choppy, there is another smaller wave on the inside of the bay which is also lots of fun.*** Punta Blanca
Probably the most consistent spot on Fuerte for wind and waves with cross-onshore conditions with the prevailing tradewinds from NNE.
At high tide, there a beach to launch from, at low tide over rocks but into flat water. The waves break further out to sea with a good run of 100-200m towards. Can be sailed at any tide but with smaller waves is better at low tide and with big waves better at high tide. Excellent jumping and both front and backside riding, also excellent freestyle in dead flat water especially at lower tides.
*** Glass Beach or El Burro
Famous point break for waveriding with cross to cross-off shore winds from the left.
Glass beach is a typical summerspot, working from april till september when the trade winds are northerly enough to pass on the west side of Lanzarote, combined with summerswell from the north east. Due to it´s reef pulling the swell in, Glass beach has the biggest waves on the east coast, up to mast high on the biggest days. The wave is not very long but still pretty clean and ends in the bay downwind. The bay has flat water and a sandy beach with easy access for every level of sailing.
The wave rolls out onto a vulcanic reef and the rip takes you towards the bay but if you get nailed too much upwind you end up on the reef.
With less wind it is also a good surfing spot and with small waves it is also a kiting spot.Summer venue only (Apr – Aug). Located next to the road before arriving at the two large hotels. Wind is cross/cross-off from the left and fairly gusty on the inside. Best sailed with 20 or less people. Wave is short, steep and the rip is strong, although generally it is a pretty easy wave sailing venue. Slalom sailors are advised to sail around the wave. This spot works when the wind is cross shore at Flag Beach.
*** Punta Elena
Rocky Point is a reef in the bay of Corralejo. Like lobos, it only works in winter with a WNW or a ESE wind and a decent NW swell.
The reef has a very gradual slope and there is an inside and outside reef. The wave is not too powerfull and can run a long way nearly from all the way out next to the harbour wall to the Hotels next to flag beach. It is a semi point break and can also be good for jumping. At high tide you can lauch from the beach next to the houses, at low tide it can be a long walk (shoes)
*** Sotavento
Due to the mountain formations on either side of Sotavento the tradewinds from NNE funnel in between and accelerate up to 9 bft. Wind is very off-shore and can be gusty and usually fairly small waves, occasionally 1,5-2m. Works best fom April till August. Other winddirections do not get accelerated or even come through.
*** Cotillo
Am langen Strand von Cotillo bricht oft die höchste Welle vom North Shore. Man kann aber davon ausgehen, dass sie close-out und direkt auf den Strand bricht, sodass hier schon unzählige Finnen zerstört wurden. Ausserdem kann man sie nicht so lange reiten. Mit dem Wind ist es in der Regel so, dass wenn in Corralejo mal Flaute ist, es in Cotillo bläst. Oder genau umgekehrt. Der Ort ist noch recht ursprünglich und gemütlich, was sich aber schon bald ändern wird, da eine Riesen-Bettenburg gebaut werden soll.
-
Nu har jag äntligen fått svar från Simmer visavi mina bekymmer med ICON 4.7. De tycks behöva mera nedhal än CrossOver, och det lösa akterliket är numera (m2009) mellan lattorna 2 och 3. Mitt ursprungliga huvudfel var för lite nedhal, jag reagareade felaktigt på lösheten mellan lattorna 2 och 3 (som man kan se på bilden så är det mycket litet ”loose leach” mellan lattorna 1 och 2.
Tomas på Simmer:
On all 09 sails the leech is loser between 2 and 3 compare with 1 and 2. Your sail rigs correct, but I think you have over tensioned the battens a little bit.Iron is a little bit more downhaul sensitive in the beginning compare with Crossover. Iron has a sleeve material that is slightly stiffer which makes it more sensitive. When you have used the sail 4-5 times, then the sleeve has stretched and the sail becomes less sensitive for downhaul tension.
The battens will move back with more downhaul, but we have also designed the Irons to have the battens sticking forward a little bit more. It helps to de power the sails when you are riding a way or when you are in transitions. It actually gives you less power not the opposite. It also makes the sail more stable
Johan på Simmer:
To me it looks perfectly rigged, note that the looseness helps the twist but the top batten twist easier and don’t require the same looseness in material as batten nr 2 and 3. -
Jag är så naiv att jag hoppas att det är någon som crackat Sprays lösenord och skrivit en kul kommentar 🙂
Och nu väntar jag bara på att Spay skall stiga in a diskussionen och berätta att ”det var inte jag”, och att han fortfarande är på jakt efter en förnuftig 105 liters freeride bräda.
-
Spray, plocka åt dig Eliminator 103:an! Den passar dig bra flera år framåt, och priset är inte helt fel. Du har kanske råd med ett extra segel?
