pgvirtual
Forumsvar skapade
-
På norra Fuerte behöver man definivit bil. de bästa vågorna är rätt sällan på Flag eller Glass Beach. Det finns en massa fina break på norra sidan (usel åsnestig, men det går att köra dit), speciellt för vågsurfing. Och Cotillo är definitivt värt ett eller flera besök (surf eller boogy, bland också vindsurf). Ta en titt på http://www.sims-windsurfing.de/guide_fuerte.html.
Vinden på norra fuerte är INTE förstärkt av höga berg som i Sotavento, i Medano eller Pozo. Så du har bara basvinden att köra på. Ta grejor som flyter så du kan driva ut och plocka vågor på vägen in.
Jag var själv i Corralejo 14 dagar i februari för ett par år sedan. Jag fick 5 riktigt fina seglingsdagar (vinden litet marginell, men fina vågor). Och surfbara vågor fanns tillhanda nästan varje dag.
-
Boards har numera MYCKET bättre tester än Windsurf. Windsurfs tester tar numera inte ställning till brädornas egenskaper på något sätt, de vågar inte säga att A är bättre än B, för då kan B’s tillverkare bli purken.
Boards tar ännu någon form av ställning, och presenterar jämförande analyser, även om de också på senare år blivit hårdare pressade av industrin.
Men bortsett från de värdelösa testerna så har Windsurf roligare artiklar.
-
Spray, gör dig själv en tjänst och glöm allt vad ”tävlings slalom” heter, oberoende av storlek. Om orsaken att de ser intressanta ut är att de är billiga i förhållande till nypris så beror det på att inte ens erfarna och kunniga surfare bryr sig om att skaffa så specialiserade och ömtåliga grejer.
Ha litet is i magen och slå till när det dyker upp en 100 – 105 liter freeride/ freemove /FSW. Priset för begagnade brädor av den här typen kan vara litet högre eftersom det är en brädtyp som passar de flesta, det finns ett sug på marknaden.
-
95 liter (drygt 15 liter plus) är nog för litet för Spray, då skall vattenstarten sitta redan. Och gipparna på 145 liter skall nog också funka. Annars blir det inget kul att träna gippar på ”liten” bräda.
En 105 liters bräda passar nog betydligt bättre. Den känns redan ”liten”, och är MYCKET mindre än 145 liter, men det går relativt enkelt att dra rigg. Och en 105 liters bräda kan funka bra i många år framöver som enda bräda (för en fattig studerande) för riggar mellan 4.5 och 7 m2.
Nästa segel borde vara ungefär 5.5-5.7. Hoppet från 6.5 till 5.5 är lämpligt, men 5.7 är generellt sett en mera allround storlek. -
Men som du själv egentligen redan förstått, K97:an är för nära en 105 liters snabb freeride, och också för nära en 85 liters FSW. Kombaten blir en kompromiss hur man än vänder och vrider på det (och det var ju också meningen!).
Visst kunde du skaffa en 75 liters vågbräda som komplement till K97 (och ett nyt 6.5-6.7 som största), men den är då betydligt mera specialiserad, tyngre att använda när det är variabla vindar. I praktiken skulle du bara använda den när det blåser riktigt ordentligt.En FSW 85 med 10 plusliter och andra sidan kommer du att kunna använda kanske till och med en majoritet av dagarna! Det hela blir mycket roligare. Och den funkar bra ännu med en 4.2.
-
Första prioritet skall utan vidare vara en större rigg. Med din vikt så kanske du inte behöver ett så stort segel som 7.5 som nästa, men en 6.5-7.0 behöver du definitivt.
Fördelen med den storleken är att den passar bra som störstasegel på en 105 liters bräda, som sannolikt borde vara nästa anskaffning.
Skaffa en ny större rigg till våren, mera tid på vattnet, och fundera på en mindre bräda någon gång på sensommaren (eller till och med senare).
-
Du behöver egentligen inte mer än två brädor i det här skedet av din surfkarriär. Sälj K97:an, den är i vilket fall som helst en ”stor” bräda för dig. Använd pengarna till att finansiera två nya brädor istället.
Skaffa en lättplanande litet större bräda ungefär 65-66 cm bredd och 105-110 liter volym. Den tar både 5.7:an och som största segel ett 7.5.
Ifall du prutar litet poå det största seglet till en 7.0 så klarar du dig med en typisk 105 liter/64 cm som största bräda. Det kunde vara en FSW som till exempel Exo Cross 106, Fanatic FSW 104, RRD FSW 105, JP FSW. För dig borde en 7.0 och lättplanad bräda räcka till också för sommarens lätta vindar.
JP Super-X eller Fanatic Hawk är litet mera fartorienterade, och passar också bra med 5.7 / 7.0.
Och som komplement så skaffar du dig en 85 liters FSW (att användas med 3 stroppar), eller möjligen vårbräda. Litet extra volym, +10 liter, gör det till en praktisk bräda både på Slemmern och på Lumparn. Och perfekt på Grynnan.
Med erfarenhet av windsurf på Åland tror jag nog att en FSW roligare än en vågbräda. Det är i vilket fall som helst mest hopp och backside ridning som gäller och då är fart och kryssegenskaper guld värda (i synnerhet om man inte är expert ännu).
-
pgvirtual
Medlem27 december, 2008 vid 12:17 som svar på: Bräda eller inte bräda eller vilken bräda???Alla tre alternativ är bra! Exoceten är ju en vågbräda med US-box, men med rätt rak rockerlinje (tidig planing, påminner om en FSW). Priset är ju rätt bra! Goya One är ett säkert FSW val, en rätt vågbetonad FSW. JP en FSW som antagligen är litet snabbare rakt fram.
Visst funkar en 95 liters FSW bra i vågor, speciellt om du är medelviktig eller tyngre. I och med att den planar tidigt och i låg fart kan den till och med vara lättare att använda speciellt i kraftlösa skandinaviska vågor.
För mig som är litet tyngre, 100 kg, så känns min Exocet Cross 106 helt perfekt i vågor. Men för en 75 kg surfare så skille den sannolikt kännas rätt klumpig som vågbräda.
-
Jag håller med Staffo.
Du kan genast skaffa en rigg som du kan använda också i fortsättningen när du blir duktigare. Men det lönar sig definitivt att skaffa en bräda som du planerar att växa ur redan till första hösten. Begagnade stora brädor, gärna med centerbord, har en stor och törstig marknad (de fyller en viktig funkion i början).
När du har lärt dig att hantera seglet, lärt dig alla grundmanövrer, att använda trapets och fotstroppar, då är det tid att välja en mindre ”sportigare” bräda. Då kommer du också att ha koll på förhållandena på din hemstrand och känna de lokala windsurfarna.
Var inte blyg, börja stort & optimalt, och byt bräda när en mindre bräda blir lämpligast.
Man kan lära sig själv, men det är ohyggligt mycket lättare om man går ”något form av kurs”. Var du skall hitta en sådan beror ju på var du bor, men mitt i Sverige så har killarna i Motala satsat hårt på skolning det sista året: http://www.konanordic.com/WebPage.aspx?id=115
-
Silver Sands på Barbados är prima. Vågorna kan bli hyggligt stora men är rätt tunna och kraftlösa (trevliga). Det finns en Mistral-uthyrning på stranden. Och vinden är inte särskilt stark, för en 95 kg surfare med 6.2 är det mycket marginell planing. Det är bättre om man väger 75 kg och seglar med en 5.7.
-
Det kan ju också ha varit att det var fel mast på AeroX 6.6 … Seglet skulle ju bete sig så med en för toppstyv mast.
I för sig kan seglet vara dåligt också.
-
Jag provriggade en Iron 4.7 på min SC-6 400 cm mast (SDM hybrid) i lördags, och blev litet orolig. Kommer verkligen IRON att fungera lika bra som mina Crossover 4.2, 5.3 och 6.2?
Med SDM masten riggade seglet med rätt djup profil, och kändes styvt. Mina Crossover har en mjukhet och flexibilitet, profilen fylls ut genast i litet vind (till och med 4.2:an på 400 cm känns mjuk). På IRON kändes rotationen rätt styv, och jag har svårt att tro att seglet kommer att pumpa väl.
Det påminner om mitt Simmer ZeroSeven 7.0 som blev bra (mjukare känsla och bra drag) först då jag skaffade en RDM mast istället för SC-8 och SC-6 mästerna…
Någon som kört SDM (SC-6 eller motsvarande) i IRON?
-
Ta en titt på http://www.windsurfing-test.de/ 🙂
Det är i alla fall en åsikt. De tycker om både Fanatic och Exocet.
-
pgvirtual
Medlem16 oktober, 2008 vid 05:50 som svar på: Naish Vs Simmer RDM master- vilken är bäst?Om det var årets Firestick så borde den ha varit extremt toppstyv, precis som surfmeister skrev.
Du har tydligen seglat med den redan, vilket segel använde du (och vilken årsmodel, viktigt speciellt för NP)? -
Jag har ingen erfarenhet av Challenger’s segel, men jag kan varmt rekommendara Sailworks Retro. Storleken 9.5 har 490 som rekommenderad mast. Stort trimområde, mäktig pumpning i lättvindstrim.
Tushingham Lighting 9.4 riggar också på en 490 mast. En kompis har en 8.5 Lighting och den ser ut att funka fint.
