pgvirtual
Forumsvar skapade
-
Hur funkar de för simning (t.ex. frisim)? Ont i öronen när man simmar är inget kul, och det mesta jag provar är hejddlöst obekvämt (för hårda, känns som om de skavar…).
Marknaden för dem som sysslar med simning torde vara en hel del större än bara för dem som surfar i kallt vatten.
-
pgvirtual
Medlem7 mars, 2014 vid 08:57 som svar på: Återfallssurfare behöver tips på bräda och riggDu behöver en bräda och två segel. Brädan skall vara stor nog för lätta och osäkra stockholmsvindar, men tillräckligt liten för att matcha ett mellanstort segel för Gotlandsvindar.
Rent konkret skulle det kunna vara en Freeride / Freemove som är 67-72 cm bred och då klarar ett 7,5 m2 (eller till och med 8 m2) segel. Brädan bör ha minst 100 liter volym så att du kommer bekvämt hem när vinden svackar och vänder.
Ett Stockholmssegel på 7,5 eller 8 m2, och ett segel på 6 – 6.5 m2 för dagar med bättre vind (1,5 m2 i storleksskillnad är lagom). Skaffa gärna samma märke så att kombinationen mast + segel funkar som en helhet.
Alla tillverkare har brädor som passar dina behov. Det kan vara Fanatic Gecko eller Hawk, RRD Firemove eller Firestorm, Starboard Carve eller Atom, eller något liknande. -
Jag misstänker nog att Corralejo i November betyder vågsurf snarare än vindsurf. Har själv varit i Corralejo 4 gånger på vintern och man skall ha bra tur om man skall få segle 2 gånger på en vecka! Men stan är jättetrevlig. Familjen är kanske ändå inte helt med på att det går flera timmar om dan till att åka till Sotavento… Skall du vindsurfa, välj söder. Skall du vågsurfa på något sätt, välj norr.
-
Börja med att skaffa en Severne mast för småseglen, gör dig av med 6.9:an och 7.5:an och ersätt dem med en bra 8.0-8.5 som passar på någon av dina existerande master.. Då har du kommit en bra bit på väg!
-
Jag tycker Dr Masse talar som en god medicinman. Logiken är nästan perfekt.
8.0/8.6 – 6.4 – 5.3 är en riktigt användbar segellinje. Om du väljer 8.0 som största segel blir det aldrig ens riktigt svettigt. Hoppet från 8.6 till 6.4 är också möjligt, men en del dagar blir det nog så att du i vindbyarna får hålla i 8.6:an för kung och fosterland.
Ur ekonomiskt perspektiv klan det ju vara bra om du kan använda dina nuvarande master. Om du väljer 8.0 som största segel kunde din Simmer 460 passa t.ex. till ett Gun Rapid/Sunray. Eller till ett segel från Simmer. Om väljer att fortsättä med din Gun 490 mast kunde den passa till Gun;s 8.6:or, eller till en 8:a från Sailloft.
Det beror kanske också lite på hur bra (hur mycket kolfiber) det är i respektive mast. Borde vara en mast med minst 50 % kol för att funka som ryggrad i segellinjen. -
Också med 76 kg att spänna fast i trapetsen tycker jag att ett 8,5 är perfekt som minsta segel. Det ger oerhört många nya bra dagar…
Tanken att ”om det blåser mindre än X m/s så brukar jag inte segla” är ju helt beroende på vilken segelgarderob man har. Man seglar när man kan plana, och stannar på land när man inte kan. Det betyder att med ett större segel så blir antalet seglingsdagar ofta oproportionerligt många fler!
-
Nu vet vi ju inte hur mycket du väger, men generellt sett så är ett 7,5 som största segel i minsta laget. I praktiken missar man många dagar som skulle vara fantastiskt kul med en större trasa.
Jag skulle
* Byta ut det största seglet till en 8,5
* Ha ett mindre segel i storleksklassen 6.8-7.2
Dessa två segel är idealiska till de brädor du har.När det sedan blåser ordentligt behöver du en 6.0 och ett eller två mindre segel. Med dina nuvarande brädor kanske det inte lönar sig med ett mindre segel än 5.0 – 5.3.
Satsa på att bygga din segelgarderob kring Simmer och Gun-mästerna, och se till att de segel du köper är kompatibla med dem. Glöm Gaasta, glöm Pryde. Severne kan vara OK. Men också Simmer, Gun, Sailoft, Goya, etc.
På brädsidan tycker jag att en 145:a och en 125:a har alldeles för mycket överlapp. Du behöver en snabb och lättplanande freeride som pallar för det största seglet (8,5) och sedan behöver du en bräda som fungerar bra med de mindre seglen. Gärna så att 7:ans segel funkar på båda brädor. Då skulle den mindre brädan vara på ungefär 105 liter (för segel mellan 7.2 och 4.7).
-
Man kunde väl påstå att:
* Ifall centerbordet är stort och helt nedfällt så välter det (pga. lyft) brädan långt tidigare än man kommer i riktig planing
* Ifall ett stort centerbord är näsan helt infällt går det bra att plana ändå
* Ifall centerbordet är litet, så som på många korta nybörjarbrädor, går det antagligen att plana med det nerfällt (dock långsammare än med det helt infällt).
* En centerbordsbräda som har centerbordet infällt planar hur bra som helst. Den är dpck lite tyngre än motsvarande bräda utan centerbord.
* Förr i tiden (70-talet, tidigt 80-tal) fanns det centerbordsbrädor som egentligen inte kunde plana ordentligt, vare sig centerbordet var infällt eller utfällt (uppdraget). -
Jag tänker svara samma sak som på en del andra liknande trådar…
En Kona One är visserligen stor till volymen, och lång i låg fart, och rätt tung astt hiva upp på biltaket. Men det är nära nog den idealiska ”funboarden” för skärgårdsförhållanden där man måste navigera sund, vind från hemstrand, lätta vindar och hårda vindar. Allting.
Konan känns mindre och är mycket roligare än den ser ut. Dessutom gippar den bra, sin längd till trots! Alldeles obetydligt långsammare än en stor freerideplanka, men ojämförbart mycket roligare i lätt vind (tack vare centerbordet som gör det möjligt att kryssa effektivt).
Utan att ha provat Starboard Phantom 320 så tror jag att den kan ha ett liknande användningsområde. -
Fortfarande: Ingen Tuttle-fena bottnar någonsin i boxen, varken en ”shallow Tuttle” fena i en vanlig box, eller en ”Deep Tuttle” fena i en djup box. Djupet på boxen besäms av hur tjock brädan är, och resten justerar man med bultarnas längd.
Så är designen! Det är den stabilaste boxen du kan hitta. Lite pillrigt att passa till fenorna men annars alldeles utmärkt.
-
Med andra ord: fyll ut fram och/eller bakkant på fenan så att den kilar fast i önskat läge (jämnt med botten).
Ifall du redan har byggt på fenroten uppåt mot däcket så börjar du med att ta bort den här ”tillbyggnaden”!
-
Ja, det är bästa sättet!
Med den proceduren så är SCS riktigt lätt att rigga.
-
Det beror ju litet på var han tänker surfa, men om planen är att köra lite fram och tillbaka när det blåser ungefär 8 m/s så tycker jag att han skall satsa på en freeride (Starboard Carve, Tabou Rocket, RRD Firemove) eller en Freerace (Starboard Futura, JP Super Sport, Fanatic Hawk) på ungefär 120 liter.
Och till det ett 8 m2 segel utan cambers (t.ex. Gun Sails Rapid http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2917), eller möjligen med två cambers (t.ex. Gun Sails Sunray, http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2918). Alla segeltillverkare har motsvarande segel.
Utrustning i gott skick som är 4-5 år gammalt är alldeles utmärkt. Utveckligen har inte varit särskilt radikal 🙂
-
Välkommen till vindsurfingen!
Men en 125 liters Rocket låter nog mycket litet för en nybörjare i synnerhet om du väger uppemot 80 kg. Det går, men kommer att kräva mycket tålamod.
Det som gör skillnaden för en nybörjare är ”Time On Water”, hur mycket du kommer åt att träna. I våra nordiska trakter, och i synnerhet i Stockholm, blåser det långt ifrån varje dag. Då måste du nästan ut och surfa och träna ofta när det blåser 3-4 m/s så att du blir bra på att hantera utrustningen!
Sannolikt skulle det vara bra att komplementera utrustningen med en större bräda, någon billig begagnad som du kan slå sönder med masten (vilket kommer att hända…) skulle vara idealisk. -
kroppsvikt + 5 liter ger bra marginal i gippar, manövrer och guppa hem. Men att dra rigg är inte så lätt (jag kan inte göra det själv heller…).
Dra en övre gräns vid 95 liter, och en undre vid kanske 88 liter. En storlek däremellan borde funka bra.
