Forumsvar skapade

Sida 6 av 19
  • pgvirtual

    Medlem
    1 september, 2011 vid 06:59 som svar på: Köpa nytt

    Visst känns det häftigt med korta centerbordslösa brädor, och de är kul när det blåset tillräckligt för planing (för en ”nybörjare” betyder det 7-8 m/s). Om du skall ha kul i lättare vindar så är det en längre planka med centerbord som gäller.

    Kona One är en möjlighet, en annan kunde vara Starboard Phantom 320. Enligt vad jag har sett så är Bic 293 i kortaste laget för att fungera bra i lättvind. Även om dessa nya långa brädor liknar de gamla 80-talsbrädorna så har de defacto mera gemensamt (i planingsvindar) med korta freeridebrädor än med sina kusiner från 80-talet.

    Som jag ser det är skillnaden i fart i planingsvind mellan en kort freeride och en Kona/Phantom kanske 1 knop (om jag kör 25 knop med Kona så kan jag kanske komma upp i 26 knop med en fartorienterad freeride). Skillnaden är inte större än så. Skillnaden i känsla finns naturligtvis där, en större och längre bräda känns tyngre på foten (när de är i stropparna), men också stabilare i vindvågor (chop). Man kan helt enkelt hålla gasfoten nertryckt längre när det börjar kännas tufft.

    Både kort bräda och lång bräda kan funka för dig. Var ärlig mot dig själv i synnerhet visavi var du kommer att surfa, och hur ofta det faktiskt blåser planingsvindar. Ingenting ersätter TOW (Time On Water)!

  • pgvirtual

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 05:52 som svar på: Segelstorlek – Vindhastighet

    När du bygger en fungerande segelgarderob så skall du komma ihåg att små segel skall vara närmare varandra i absolut (kvadratmeter) storlek än stora segel. Hoppet mellan ett 5 m2 och ett 4 m2 segel är jättestort, och i praktiken synnerligen otillfredställande.

    När du utgår från ditt 7.4 m2 segel kunde du planera att bygga garderoben så här.

    Mera segel och dyrare: 7.4 – 6.0 – 5.3 – 4.7 – 4.2

    Minimera antalet segel (och pris): 7.4 – 6.0 – 5.0 – 4.2

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 10:30 som svar på: Segelstorlek – Vindhastighet

    Den här tillämpningen är ganska bra, och hyggligt exakt: http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/ .

    Men viktigare än absolut vindstyrka är att bygga en segelgarderob som fungerar så att seglen överlappar varandra en aning, men inte för mycket. Eftersom du redan har ett 7.4 m2 segel så kunde nästa mindre segel vara ungefär 6 m2.

    Då är du på god väg att skapa en segelgarderob som senare kunde fortsätta med ett 5 m2 segel. Men om du nu skaffar en femma så kommer du att märka att det blir många dagar då du inte har ett lämpligt segel att köra med, trots att vinden är helt perfekt (för de andra surfarna på vattnet).

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 11:21 som svar på: Nybörjarbräda/Fortsättningsbräda sökes!

    Speed kan du glömma. De är små smala brädor för duktiga surfare i mycket vind på plattvatten (helt slätt!).

    Slalom är som specialiserade Freeride brädor, lite snabbare, mycket ömtåligare, mer specialiserade, gippar sämre, stropparna sitter långt ut på kanten, är tänkta att köras hårt hela tiden (inget för avslappnat njutande).

    Freeride, eller Freerace (Freeridesport), är vad du skall ha. De är lätta att använda, gippar smidigt, hyggligt hållbara. Med 100 kg på vågen och riggdrag på programmet så tycker jag att du skall ha minst 140 liter (men inte mer än 150!).

    Och för att plana hyggligt ofta behöver du ett största segel på 8.4 – 9.2 m2.

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 05:58 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    Eftersom du kommer att ha en kombination av formula och ett litet bräde så tycker jag att du skall satsa på 5-10 liter mer än din vikt. Ungefär 85 liter? Då får du en bräda som funkar rimligt bra också när vinden är lite ojämn, och inte så stark (och så är ju läget ofta på ostkusten).

    En FSW eller en snabb vågbräda, båda funkar nog för vad du vill göra. Det beror väl mest på vad som finns på beggade marknaden. Du behöver ju också 3 segel (tex. 5.3 – 4.7 – 4.2) med tillhörande master.

  • pgvirtual

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 16:08 som svar på: freeride som funkar för vågor?

    Sailortrash,

    Du berättade aldrig vilken segelstorlekar du tänker använda på brädan, eller hur mycket du väger. Har du en annan bräda? Kommer du att hålla din gamla bräda, eller är den nya brädan en ersättare?

    Jag tycker nog som många andra här, att en FSW i lämplig storlek är riktigt allround i skandinaviska förhållanden. Man skall också komma ihåg att vara ärlig mot sig själv, och fundera på var or hur man faktiskt kommer att använda brädan, inte bara var man drömmer om att använda den…

  • pgvirtual

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 12:20 som svar på: Komma i fotstropparna

    Du kommer aldrig upp i plan om du inte fixar ett par grundproblem, de tycks vara:

    Händerna på rätt ställe på bommen. Ställ upp seglet i lätt vind på land, så du kan känna ett visst vindtryck i seglet. leta reda på en plats på bommen där du kan hålla emot (en liten stund i alla fall) med en hand. Så du balanserar vindtrycket i seglet mot en punkt på bommen (låter komplicerat, men enkelt i praktiken). Sätt en bit tejp på den här punkten på bommen. När du sedan seglar så ser du till att den här punkten är ungefär mitt mellan händerna (som är lite dryg axelbredd isär).

    Båda fötterna bakom masten. När du seglar och börjar få lite tryck i seglet (och farten ökar) så kliver du bak med framfoten så den kommer bakom masten, med tårna pekande FRAMÅT. UTAN att skota ut! Att lyfta framfoten, först kort, sedan lite längre, är en bra övning. Så småningom, när du närmar dig planing, så skall du kunna stå bekvämt, med tryck i seglet, med framfoten just framför framstropparna, och bakfoten mitt emellan fram och bakstropparna.

  • pgvirtual

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:20 som svar på: Bomköp vad gäller?

    Tyska Surf testade bommar i den senaste tidningen, och resultatet var ungefär:
    * de nya aluminíumbommarna med V-grip är en bra ide, de är klart styvare och passar bra för freeride
    * bakdel i kolfiber är fullständigt onödigt, och gör bommen dyr
    * Kolfiberbommarna är överlag mycket styvare än aluminiumbommarna
    * Gun Sails kolfiberbom är mjukast av kolfiberbommarna, men ändå klart styvare än någon aluminiumbom (fördelen är att priset är relativt rimligt).

    Själv väger jag ju också 100 kg och jag har gått över till kolbommar (i mitt fall vindsurfing.se) för att de är så mycket hållbarare och pålitligare. Ifall de går av (sällsynt) är det ofta så att bommen blir ”delvis av”, snarare än det katastrofala ”bommen tvärt av både fram och bak” som är typiskt för alu (skedde nästan varje år på den tiden jag använde alubommar).

    En billigare kolfiberbom är nog en bra investering för en tungviktare!

    Men när det gäller mastförlängare så litar jag bara på aluminium (Chinook!).

  • pgvirtual

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 05:07 som svar på: Kan man kapa en mast ?

    Visst går det att såga, men om man sågar så mycket som 30 cm så blir den nya masten antagligen alldeles för styv. Man kan möjligen tänka sig att såga 10 cm…
    Sälj din gamla mast och köp en ny i stället!

  • pgvirtual

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 18:27 som svar på: Suverän jämförelse mellan mastmärken RDM/SDM

    Nu har North också berättat vilka master är kompatibla med North segel!

    Så här:
    Thanks to our new mast measuring and our refinded IMCS system, we were able to analyze the masts of all other brands. This allows us to say exactly how good NorthSails masts work with other brand sails or which masts from other manufacturers are compatible with NorthSails:

    • NorthSails compatible masts / sails: Aerotech / Ezzy / Goya / Hot Sails / KA Sails Loft Sails / Sail Works / Simmer / XO Sails
    • NorthSails partly compatible masts / sails (at about 30-40% performance loss): Gun Sails / Point 7
    • NorthSails incompatible masts / sails: Hard Top: Gaastra / Maui Sails / Naish Sails / Severne Flextop: Insert Tushingham / Neil Pryde

    The importance of the mast is almost always extremely underestimated. In fact the mast is the engine of each rig. Or in other words, a Ferrari chassis with a beetle engine will never become really fast!

    Eller: http://www.north-windsurf.com/eng/nodes/display/pages/mast-technology

  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 20:13 som svar på: Exocet 2012

    Den lär skall registreras som en raceboard… Med Division 2 framdel och raceboard akter. Vi får väl se, men den kan säkert vara snabb i något vindregister.

  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:33 som svar på: Min första planing!

    Ett första steg är att få trapetstamparna på rätt ställe (mellan händerna).

    Men det kommer knappast att göra det lättare att kliva bakåt till stropparna. Man kan kliva bakåt på brädan allt eftersom farten ökar (vilket ju kräver att man skotar in). Och då ökar farten ännu mer.

  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 05:31 som svar på: Min första planing!

    Det finns tyvärr inget universellt mått enligt vilket man kan placera tamparna. Det är mera enligt principen ”försök och misstag”.
    Ett: res upp riggen på stranden i rätt lätt vind, och försök att hitta en punkt på bommen där du kan hålla emot med EN hand. Placera tamparnas fästen på vardera sidan om handen.
    Två: när du sedan surfar ikrokad skall du få en känsla av att du varken behöver dra med fram eller bakhand, utan kan lita helt på trapetsen. Du kan också släppa för ett ögonblicl med ena handen (speciellt bakhanden!) för att känna om trapetslinorna sitter neutralt.

    Antagligen har du tamparna för långt fram på ena sidan, det är ett rätt vanligt fel i början.

  • pgvirtual

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:01 som svar på: Vattenstart problem.
  • pgvirtual

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 05:34 som svar på: Bästa brädan att utvecklas på…

    http://www.unifiber.net finns det ett verktyg (tabell, http://www.unifiber.net/2011/news/mast-selector-matrix-tool-version-2011-1/) som ger info om vilka segeltillverkare använder mastkurvor som är liknande som North.

    När det kommer an på fenor och fenstorlekar så kan Selects hemsidor vara till nytta, ta en titt på http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/ .

    Dessutom tycker jag att ett 7.0 segel för en 90 kg surfare är ganska litet, i synnerhet då tekniken för tidig planing ännu inte är så utvecklad (och man måste förlita sig mer på rå styrka). Snarare än 7.2-7.5 så tycker jag att du skall fundera på 7.4-7.8.

Sida 6 av 19
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications