

poonas
Forumsvar skapade
-
Har varit i Alicante ett par tillfällen och det är nog lika bra att lägga ned alla tankar på surf. Det blåser inte där helt enkelt. Sist jag var där då ökade vinden till 7-8 m/s och spöregn – då blev det kaos på stränderna. Så ska du windsurfa – åk inte till Alicante. Jag har aldrig sett någon uthyrare av kvalitetsprylar.
-
Svar till:
Seriöst hur ofta sparar man ett kvitto i 2 år…?
[/ QUOTE ]
Tyvärr duger inte det… Det minsta man kan begära av köparen när denne ska hävda sin rätt, är att han/hon kan styrka sitt inköp. Annars skulle systemet rasa totalt.
Det finns alltid rötägg som skulle reklamera grejjer som dom inte köpt i butiken i fråga, bara för att dom marknadsför samma produkt (utan kvitto). Det medför ökade kostnader för handlaren, vilket i sin tur drabbar oss kunder.
Därför är det var och ens skyldighet att spara kvittot för att visa att man är seriös. Att kalla en butik oseriös när man själv inte kan leva upp till det, tycker jag är anmärkningsvärt.
-
Nej, en garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Dock, enligt konsumentköplagen, har man två år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Att man får en garanti med kortare giltighetstid, tex ett år, betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas.
Skillnaden ligger i bevisbördan. Ingen garanti = bevisbörda hos köparen.
Dock, skall tilläggas, att efter en ändring i konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt, dvs liknande en garanti. Bevisbördan hos säljaren.
-
En synpunkt. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare/säljare. Varor kan alltså säljas utan garanti, även om det är mycket ovanligt. Reklamationsrätten är tvingande. Skillnaden ligger i vem som har bevisbördan (se ovan).