rabbit
Forumsvar skapade
-
Ölla wrote:Kitar man på samma ställer som vindsurfare riskerar man dessa personers liv. En kitelina med 100 kg spänning kan skära av ett huvud eller en arm hur lätt som helst.
Är detta allmänt vedertagen ”fakta” ?
/rabbit
-
surfslusken wrote:bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor!
Hehe.. man får väl beundra någon som ”håller på principerna”.
Det ÄR ju jävligt snyggt med 3 fenor!, eller avslöjar jag bara min ålder och visar tecken på att ha prenumererat på Surfsport i tonåren?
Jag tycker om lättvindsvågisar eftersom jag upplever att det oftare blåser för lite än för mycket.
OlaH wrote:Fishen gillas fortfarande av många, men anledningen till att man gick ifrån den shapen var att den ansågs för begränsad till just enbart bra vågor i superlätt vind. EVOn kom då man ville ha en mer allround bräda.Det lät ju intressant att *board Fish skulle vara bättre än Evo’n i lättvind och vågor. Dom borde man ju få betydligt billigare…
Nån som har en att sälja? eller en billig Evo kanske…
OlaH’s ideer om en nedsmalad Evo är lite kul utifrån att brädor, till skillnad från skidor, faktiskt kan bli FÖR breda.
På skidfronten just nu så räknas en skida med 95-100mm i midjan som en allround freeride och de riktigt häftiga grejerna ser snart ut som en monoskida på varje fot.I kontrast till detta står då windsurfingen där de ”riktigt häftiga” brädorna är smala ”big-wave-guns”… Det verkar finnas någon magisk 53cm? gräns som är smalt men inte för smalt, bred men inte fet.
Äsch, nu svammlar jag… Men den såg verkligen ut att fungera den AHD’n, kanske nästa år?
-
”On the same out-line, we increased the volume in the nose, especially in the middle zone. Pascal then shaped rails with “classic volumes” rails, building a step on each side of the deck”
Det är väl framförallt den ”rail-kanten” som är nåt ”nytt” och ”revolutionerande”.
Jag har inte sett dom förut men det mesta brukar ju ha provats av någon.Syns nog bäst på denna bilden: http://img76.imageshack.us/img76/6299/seal55dl.jpg
På videon har dom en 80ltr bräda, 212cm lång som är ute och rippar vågor i 8-10 knop (4-5 m/s??)
Och får det att låta som det är pga av denna ”rail-kant” samt att den railen gör ”thruster” fenorna onödiga.
Som sagt någon som vet mer?
/r
-
rabbit
Medlem6 juni, 2006 vid 21:50 som svar på: Snabb fråga: Vad väger utrustningen i denna annons?Om någon fixar en mastfot till en gammal klepper åt mig så kan jag låna ut en pråm i umeå i sommar…
-
sunset la ner surf i slutet på 80talet och konkade i slutet av 90 och tobba driver numera en snowboardwebshop för santa cruz under namnet sunset…
Så var det med det… 😉
-
Jag var mest nyfiken på om jag hade förstått dig.
Är du säker på att du och dunken inte är överrens då och att det bara är en språkförbistring?
-
Svar till:
En liten petitess vill jag dock anmärka på. Björn säger att man behöver fenor med mycket twist i hård vind. Det är bara det att fenor inte twistar utan böjer sig.
[/ QUOTE ]
Vad är definitionen på twist kontra böj då?
-
Svar till:
Det är inget fel alls på dina bilder och inte på dina svar.
Vi stör oss bara på att Boardseeker ställer så dumma frågor till dig och de andra tjejerna.
[/ QUOTE ]
Exakt så.
-
Lita aldrig på en svensk som använder ord som ”ghetto” och ”hood”, dom har sett för mycket på MTV och har en skev verklighetsuppfattning.
-
Det finns ett nästintill oändligt antal trådar som diskuterar fördelar och nackdelar med Hypersonic på Starboards eget forum.
Nästan varenda tråd slutar med sammanfattningen att dom som inte tycker om den, och är högljutt emot den, endast har spenderat några timmar på den, vilket är för lite…
I många trådar har Hypersonic motståndare hakat upp sig på uttalanden i stil med; ”de sa att den skulle vara snabbast och det är den inte”, vilket troligen kommer av en missuppfattning av formuleringen i Starboards design-brief; ”The Hypersonic simply combines the maximum speed performance over the widest possible wind range,. Using rigs from 5 m to 10 m while sailing in 8 to 30 knots on the very same board.”
Om man bedömmer en vågbräda utifrån slalom-kriterier eller tvärtom så blir det inte mycket vettigt sagt, därför bör man inte bedömma Hypersonicen utifrån annat än citatet ovan.
Eftersom man inte kan lita på mig, en anonym röst på ett forum, så är det bara att läsa tester i tidningar och på websajter världen över så inser man att Hypersonic är ruskigt bra på vad den var designad att göra.
Den troliga anledningen till att Starboard gått ifrån konceptet är att den var designad för ”one hull slalom racing”, och att man i det ”nya”, Slalom 42 klassen, tillåter 2 brädor och därför får högre prestanda med mer specialiserade konstruktioner, och då inför man ISonic som ett komplement till den vanliga Sonic, som alltid varit deras ”tävlings” slalom, så att de tävlande kan ha en bräda för lite vind och en för hård vind istället för en Hypersonic för all vind.
Peace…
/rabbit -
mao skulle man kunna tro att du är lite nöjd med gunsails wave mc?

Det är trevligt att höra någon uttala sig positivt om en produkt som inte är exklusiv och jättedyr…
Har du provat Hammer seglen också? Vad sägs om att skriva ihop en gunsails mini-rescension för en nyfiken? -
Om det är en kompetent budfirma så drar dom kort elektroniskt. Om det är en inkompetent så har dom gammaldags kortdragare med kvitto och karbonpapper.
Brukar funka alldeles utmärkt med p.o.d.Jag har iofs inte beställt och pod’at från gunsails men det har med fraktbolaget att göra, inte produktföretaget så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem.
Vad har du köpt nudå?

-
Tack så hemskt mycket Ola H.
Välgrundade men ändå konkreta argument.
Jag måste nog ha läst 40talet trådar om skillnaderna mellan 74an och ~80orna och inte kunnat få det klart vilken som var den ”rätta”.
Nu blir det väl bara att vänta och se vilken ~80 man får tag på.
Är det verkligen en nackdel att 2004an är lite långsammare?
Hur mycket fart skiljer det egentligen? 5%?
Finns det verkligen någon prestanda vinst hos en wood vs dram när man ändå inte ”rippar” några vågor?vind, fred och snö åt alla.
/rabbit
-
Nu måste jag passa på att fråga dig, Ola H, vad jag funderat på nu i flera månader medan jag läst dina inlägg, och andras, både här och på starboards forum.
Först lite bakgrund.
Jag har bestämt mig för en Evo, jag är medelmåttig våg-nybörjare, jag väger 80kg, kommer enbart att segla i sverige och Evo’n kommer att få åka bil med en 125ltrs Hypersonic och en 95ltrs F2 Axxis från slutet på 90talet.Fråga:
Jag kommer att leta min Evo på begagnat/rea marknaden till våren 2006.
Vilken/vilka Starboard Evo skall jag köpa, årsmodeller och storlek, för att göra mig lycklig enligt premisserna ovan.Jag inser, redan när jag frågar, att din åsikt är subjektiv men det är den jag skulle uppskatta.
Tack på förhand!
mvh
/rabbit -
http://kaksmet.homelinux.org/~umesurf/
http://kaksmet.homelinux.org/~nicke/umesurf/
Kanns som att den andra ar ett forsok till en ny sida, men detta ar icke konfirmerat.
