rabbit
Forumsvar skapade
-
http://www.neilprydewaterwear.com/en/2005/product/product_list.php?ID=432
Jag köpte en sån i våras och är otroligt nöjd.
”Försvinner” helt när man har den på sig, bra fickor för nycklar/telefon/kamera och vattenpåse på ryggen.
Har motsvarat alla förväntningar. -
NO suger överallt i närheten av ume(typ 4 mils radie).
Om inte nån har hittat nåt gömt ställe? Älvmynningen i Obbola är ju NO onshore-plattvatten typ… Men älven är ju inte så kul att vara i… -
Själv har jag ingen aning men denna kvinnan är tydligen något av en legend; http://www.boardlady.com/
Och om man tittar på hennes sidor så verkar hon ju onekligen veta vad hon håller på med.
http://www.boardlady.com/wipeout.htmLycka till!
-
-
Tack för filmen.
Kul att se. -
Här har du 2 olika riggnings videos från segeltillverkaren Gaastra:
http://www.gaastra.com/gallery/download/rigging_wmp/KP1.wmv
och
http://www.gaastra.com/gallery/download/rigging_wmp/TW1.wmvDe visar hur grejerna sätts ihop, steg för steg.
-
http://www.easy-uphaul.com/index.html
Dessutom billigt att beställa direkt från sajten samt väldigt god kundservice.
-
”Den som har roligast vinner!”
Jasså!? Är det tävling? När gick starten?
-
Jag hittade detta, hypersonic-specifika tipset, på starboard’s forum:
”What is required is to bear off a lot, more than one would consider normal, move the feet way back on the deck, significantly weight the back foot and then pump the sail slightly to get on the plane”Sedan tjatar ju både Guy Cribb och Peter Hart i varsin brittisk windsurfingtidning om att man skall ha höften framåt, raka armar, bommen i fingertopparna så att riggen står så rakt upp som möjligt och att det nästan skall kännas som att man är på väg att dras omkull av riggen där man står nästan på tå och utför manövern från starboard-forumet.
När jag fick till det så började den plana och då var det tålamodet som satte stopp initiellt. Jag kastade mig ner i selen på en gång och störde då hela ”alltihopa” tillräckligt för att lika fort sluta plana.
När jag stod kvar och kände mig som jag var på väg att dras fram över nosen och räknade till 3 så hade brädan accelererat tillräckligt för att jag lite klumpigt skulle kunna kroka in och stiga i stropparna utan att döda planingen.
Det var väl ungf så jag gjorde tror jag.
Mastfoten 5cm från längst fram, bommen en knytnäve från aktern på brädan om man lägger ner masten rakt bakåt längs med brädan och den främre av fötterna i höjd med främre stropparna för att inte trycka ner ytan framför ”planingsytan” i vattnet.
Som du hör har det varit mycket teori-samlande och läsande. Jag tycker om sånt, och det är extra kul när man sen får till det.
Är man dessutom en ensamstöring som jag så är ju internet och tidningar enda sättet att insamla information och tips så…
Hoppas det kan vara till någon hjälp i allafall.
/rabbit
-
Nu blir detta tyvärr ett tråkigt svar.

På denna sida: http://www.guycribb.com/page0076v01.htm, finns en massa artiklar skrivna av en brittisk snubbe som heter Guy Cribb som tydligen är en väletablerad windsurfinginstruktör.Jag finner hans artiklar trevliga att läsa och väldigt pedagogiska och dom har hjälpt mig mycket (surfade som barn, numera återfall-surfare sedan 3-4 år tillbaka)
Ladda ner dom, skriv ut dom och läs dom i ordning så får du svar på ALLA dina frågor.
Tex är ditt påstående; ”När man planar ska man ju försöka stå så långt bak på brädan som möjligt, med fötterna i stropparna”, inte helt riktigt och Guy Cribb förklarar hur och varför på ett mycket bättre sätt än vad jag kan återge hans eller någon annan experts förklaring här…

Kanske kan några riktiga experter här på konfen ge dig ett kortare och mer koncist svar än att läsa en massa artiklar men jag rekommenderar dom.
Lycka till. -
Typ 80kg naken ungf (inte under det och kanske något kg eller 2 till.).
Jag upplevde verkligen att jag fick till alla tips jag läst om. Har haft problem att få den att plana i ”marginal conditions” tidigare och därför läst på mycket om hur man skulle göra. Och hade sen tur med jämn låg vindstyrka en hel eftermiddag så man fick prova mycket i en session liksom.
Som sagt, jag hoppas jag kommer ihåg hur jag gjorde nästa gång jag kommer mig ut i såna vindar…
-
Om brädan planar så svänger den åt det håll du trycker.
En bräda som INTE planar tenderar att svänga åt motsatt håll. -
Jag kör 10.6 på min hypersonic 125 dram.
Fungerar alldeles utmärkt förutom att man snabbt blir överriggad om det ökar.Känns som att man kan byta till 8.5ish redan vid 6m/s men när man får till alla trick(boards artiklar, starboard forum tips, guy cribb hemsidan etc) så planar faanskapet upp i strax över 4m/s!, med 10.6an.
Jag var helt knäckt härom veckan när jag stod i stropparna med fullt häng i 10.6an och det i princip var bara krusningnar på vattenytan.
Och detta med den större av originalfenorna. Dvs ingen extra 50+cm fena eller nåt.Så nu hoppas jag att jag kommer ihåg hur jag gjorde till nästa gång.

Jag upplever inte att brädan mår dåligt av 10.6 m2, men den är ju jävligt tung att baxa runt tills man planar och krokar i selen.
Misstänker att 11 m2 funkar minst lika bra, det är nog bara ännu onödigare…Min, privata, fundering är om man inte kan ”få igång” den lika tidigt med ett bukigt 8.ish och en 55cm(typ) fena som med stora originalfenan och 10.6 ?
Skulle vara kul att prova den teorin, men då måste jag köpa en fena. -
Tack för filmerna!
Skitkul att se.
Stort bonus-tack för att ni inte bara visar de ögonblick då allt går som det skall.
Missar och plask och strul med grejorna är skönt att se, så man slipper känna sig så ensam.
